Sproeier maten controleren

Bol d'or Albert

MF veteraan
14 mei 2005
4.349
222
Lunteren
Ik ben op zoek naar een goede manier om sproeier maten te kunnen controleren. De 2e stap is dan om met 100% zekerheid te kunnen vaststellen dat sproeiers echt schoon zijn.

voorbeeldje : ik heb een hoofdsproeier die volgens de manual maat 100 is. Volgens mij betekend dat dat het gaatje precies een mm groot is. Maw, een zuiver boortje van 1mm moet hier door heen passen zonder dat je er kracht op zet.
Nu ben ik ook al verschillende artikelen op internet tegengekomen die melden dat dit niet altijd zo is. Echter, als ik een smerige sproeier 100 pak en ik druk daar mijn zuivere 1mm boortje door, dan kan ik die sproeier keurig schoon schrapen zonder dat er messing spanen uitkomen. Hetzelfde geldt voor de stationair sproeier van 40, met een boortje van 0,4mm.
Voordat iedereen begint te roepen dat die boortjes niet zuiver zijn : deze boortjes zijn niet te koop in de normale winkel, ze komen uit de printplaten industrie. Ik heb een voorraadje boortjes in iedere maat vanaf 0,4mm, oplopend met 0,05mm tot 6mm of zo.

Wanneer kan ik nu concluderen dat een sproeier 100 precies een mm moet zijn en wanneer is dat niet het geval? (Bij engelse motoren wellicht? )
 
Hangt van het merk af. Veel sproeiers van europese motoren en japanse motoren zijn metrisch. 100 is dan idd 1 mm. Er zijn ook merken die de getallen op de sproeier bepalen op doorlaat of opgeven in Inches. Dan gaat het verhaal niet op natuurlijk. Als je gecontroleerd hebt met een exacte boormaat dan zal die wel kloppen denk ik. er zijn natuurlijk speciale sproeiermaatjes te koop om dit te controleren. Gebruik ik zelf geregeld als ik weer eens een vreemd soort onder ogen heb.

Benno
 
Uhhmmm de maten staan er toch op, dus als je daar al niet meer van uit kunt gaan///
En verder heb je bij de autogeenlasboer mooie setjes om de sproeiers schoon te maken , die gebruiken ze om de laspitten schoon te maken, en je kunt ze er zelfs mee "uitvijlen" ( raggen)
Heb ik jaren gebruikt tijdens het afstellen en tunen van mijn rickman Z1000 , en anders koop je de kleinste maat, en maak je die met je boortjes op de jouw gewenste metrische maat
 
Schoon en gat precies goed: HOOFDSPROEIER KEIHIN RONDKOP KJ 100 [724.60.93] - €3.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

KEIHINROND.jpg


Kost drie euro.

Jij hebt al boortjes is aparte maten: mooi.

Mocht iemand die niet hebben:
Clothing, Helmets and Motorcycle Accessories | Louis Motorcycle & Leisure
10003930_910_FR_06.JPG
 
'n sproeier op zich zal niet veel mee gebeuren, maw de maatvoering zal gelijk blijven omdat deze nagenoeg niet aan slijtage onderhevig is.
Maar voor de sproeierbuis en naald gaat een ander verhaal op, deze zijn dus wel aan slijtage onderhevig en kunnen na verloop van tijd slijtsporen vertonen en "onrond" worden wat de loop van de motor beinvloed. Hier zou ik wel goede aandacht aan besteden.

Dan nog de boringen in de carb zelf,je sproeier mag dan wel zuiver zijn maar is de boring nog wel vrij.
Daar wil zich ook wel eens wat residu nestelen en niet alles is met een ultrasoonbad te verwijderen, daar gebruik ik dan gitaarsnaren voor en miniraggertjes.

Hier een voorbeeld, de stijgbuis voor de stationaire sproeier van een Bing20mm carb is b.v. 3mm, de sproeier zelf is 0.35, als er nou te weinig aanvoer is omdat de buis niet genoeg doorlaat kun je oneindig blijven klooien om dit goed te krijgen en ook als er steeds wat residu loslaat en in je sproeier zelf weer komt.

Grtzz
 
'n sproeier op zich zal niet veel mee gebeuren, maw de maatvoering zal gelijk blijven omdat deze nagenoeg niet aan slijtage onderhevig is.
Maar voor de sproeierbuis en naald gaat een ander verhaal op, deze zijn dus wel aan slijtage onderhevig en kunnen na verloop van tijd slijtsporen vertonen en "onrond" worden wat de loop van de motor beinvloed. Hier zou ik wel goede aandacht aan besteden.

Dan nog de boringen in de carb zelf,je sproeier mag dan wel zuiver zijn maar is de boring nog wel vrij.
Daar wil zich ook wel eens wat residu nestelen en niet alles is met een ultrasoonbad te verwijderen, daar gebruik ik dan gitaarsnaren voor en miniraggertjes.

Hier een voorbeeld, de stijgbuis voor de stationaire sproeier van een Bing20mm carb is b.v. 3mm, de sproeier zelf is 0.35, als er nou te weinig aanvoer is omdat de buis niet genoeg doorlaat kun je oneindig blijven klooien om dit goed te krijgen en ook als er steeds wat residu loslaat en in je sproeier zelf weer komt.

Grtzz
Banden slijten ook :Y
 
Ik heb niet het idee dat sproeiers echt slijten, maar eerder versmeren. De naaldbuis boven de hoofdsproeier echter wil wel degelijk slijten en ovaal worden. Ook de gasnaald zelf vreet nog wel eens door het vrij hangen in de naaldbuis. Over het algemeen allemaal slecht waarneembaar met het blote oog.

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Flow rates based on size markings of Mikuni and DynoJet jets are not comparable. As a guide .. the chart to the left indicates equivalent sizes based on the diameter of hole in the jet.
Mikuni jets are chamfered on the inside opening at the threaded end and
Dynojets have a machined flat surface. Keep this in mind when using this chart. These physical differences will never allow an exact comparison.

This chart is intended to be used as a tool to assist you in making a more
accurate decision when selecting a jet size range or comparing tuning data where an opposing brand is being used.

Actual jet sizes are highlighted with a gray background.

DynoJet jets are marked according to the diameter of the hole in the
jet .. ie: DJ150 = 1.5mm and DJ175 = 1.75mm.
This is not true for Mikuni or most other OEM equivalent jets. This size
Mikuni jet, (N102.221 Super BN), is marked according to its' flow rate,
ie: 150 = a rating of 150 cc of fuel per minute.
bron: http://vmaxoutlaw.com/tech/dyno-mikuni.htm
FAQ Mikuni vs keihin vs dynojet
 
Kan een modje hier aub een slotje op doen?

Ik krijg allemaal nare flashbacks naar mijn opgevoerde puch maxi tijd..
sproeiertje er in, rijden, sproeiertje er uit x weet ik veel hoe vaak.


Hey hey, 't is mijn topic he, niks slotje aanvragen ;)

Mijn boortjes voldoen vooralsnog, en ik wil helemaal niet ruimen. Ik wil mijn sproeiers schoon hebben, echt schoon. En ik wil geen nieuwe sproeiers kopen, ik wil de oude gewoon schoon maken en ik wil dat kunnen controleren zodat ik 100% zeker weet dat ze schoon zijn. En het gaat me uiteraard om de stationair sproeiers die een opening van 0,4mm horen te hebben.

Ik wilde ze open prikken met de bekende draad van de messing staalborstel, maar dat wil natuurlijk niet. Die draden zijn veel te dik. Maar stel even dat het wel paste, dan zijn ze wel open maar je weet niet zeker dat alle troep eruit is. Ze hebben allemaal al een kwartier in de ultrasoon gelegen maar ook dat is geen garantie. blijkbaar...
De ruimers wil ik hiervoor niet gebruiken want de kans dat je daarmee je sproeier groter maakt is veel te groot. Daar zijn die dingen tenslotte ook voor. Die voelermaatjes lijken me wel wat maar de dunste voeler is 0,45mm en dat is dus te dik. Hoe dan ook, de sproeiers ga ik dus goed open maken met mijn boortjes, en daarna gaan ze ultrasoon in om alle restanten weg te spoelen. (trillen).
Als ie dan nog niet normaal wil lopen rij ik het ding het kanaal in.....
 
Hoe dan ook, de sproeiers ga ik dus goed open maken met mijn boortjes, en daarna gaan ze ultrasoon in om alle restanten weg te spoelen. (trillen).
Als ie dan nog niet normaal wil lopen rij ik het ding het kanaal in.....

Hoe groot acht jij de kans dat het simpel op exacte (fabrieksopgave) maat maken van je sproeiers je problemen gaan oplossen :?
En wat denk je dat er met de brandstof behoefte van een wat oudere motor moet gebeuren om 'm goed te laten lopen :?
De kans dat je 'm hiermee echt goed krijgt acht ik zo'n dikke 0,000000001% (ruim naar boven afgerond)
 
Terug
Bovenaan Onderaan