drz 400 tik in de motor

casper2ru

MF'er
18 dec 2013
131
0
nederhorst den berg
ik rij met een drz 400 sm uit 2008 rij best veel kilometers staat nu zoon 20000km op de teller laats bij het in voegen op de snel weg begon mijn blok best ernstig te ratelen vooral als je gas los liet en uit rolde in de versnelling.
dus nokkenas keting en spanner controleren stond vrij slap en de spanner bijna op zijn eind nu heb ik deze vervangen gelijk nieuwe olie en filter erin. nu is het ratelen als je gas los laat wel weg maar er zit nu een duidelijke tik in mijn motor vooral als je vermogen vraagt heeft iemand een idee of richting om naar tekijken
 
Van een te krappe klepspeling gaat een motor niet tikken, tenzij de zuiger de kleppen beukt, maar dan is het feestje snel voorbij :+

Heb je al met een schroevendraaier geluisted waar het geluid vandaan komt ?

Is een erg handige methode, motor starten, lange schroevendraaier tegen het kleppendeksel doen, en je oor op het handvat van de schroevendraaier.

Kan je heel goed horen waar het getik vandaan komt, in de kop, of uit de cilinder/zuiger.

Op verschillende plaasen luisteren, inlaatklep, uitlaatklep, nokkenas, nokkenas ketting, en op de cilinder.

Geluid kan echt van alles zijn, is een mooie methode om het geluid op te sporen, je hoort snel genoeg of het uit de kop of uit de cilinder komt. :)
 
ff een update heb mijn motor naar een revisie bedrijf gebracht daar zijn de volgende dingen duidelijk geworden de kooi van het big end lager is gebroken maar veel erger nog er zit een giganties slijt spoor in mijn cilinder en op mijn zuiger waar door er zoveel spelling tussen zat dat dat waarschijnlijk het geluid heeft veroorzaakt ook waren er wat lagers die niet lkkr meer rond draaien zoals balans as lagers en div baklagers ;( word weer flink in de buidel tasten
 
Terug
Bovenaan Onderaan