bestaan er externe dynamo's voor motoren ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.192
435
omg. den bosch
hallo,

ik ben voor een modelbouw project op zoek naar een dynamo om accu's bij te laden.
het zijn 12V accu's met een cap. van 24 Ah.
auto accu's zijn denk ik allemaal te groot, een benzine auto heeft al snel een 70 Ah accu.
een motorfiets dynamo lijkt ideaal, alleen die ik ken zitten in het blok, en dus voor mijn toepassing niet geschikt.

dus: bestaan er ook motorfietsen met een dynamo die niet in het blok gebouwd zit.

alvast mijn dank voor de reacties.

edit: ik wou hem eigenlijk onder techniek plaatsen :(
 
Laatst bewerkt:
hallo,

ik ben voor een modelbouw project op zoek naar een dynamo om accu's bij te laden.
het zijn 12V accu's met een cap. van 24 Ah.
auto accu's zijn denk ik allemaal te groot, een benzine auto heeft al snel een 70 Ah accu.
een motorfiets dynamo lijkt ideaal, alleen die ik ken zitten in het blok, en dus voor mijn toepassing niet geschikt.

dus: bestaan er ook motorfietsen met een dynamo die niet in het blok gebouwd zit.

alvast mijn dank voor de reacties.

edit: ik wou hem eigenlijk onder techniek plaatsen :(

Meerdere motoren hebben dat: Yamaha diversion 900 die ik had, mijn huidige Moto Guzzi,...

Wat is concreet je doel/inzetgebied. Spanningsregelaren regelen de laadspanning,..bij grote en bij kleine dynamo,s en accu,s
 
Diversion 900:
full
 
hallo,

ik ben voor een modelbouw project op zoek naar een dynamo om accu's bij te laden.
het zijn 12V accu's met een cap. van 24 Ah.
auto accu's zijn denk ik allemaal te groot, een benzine auto heeft al snel een 70 Ah accu.
een motorfiets dynamo lijkt ideaal, alleen die ik ken zitten in het blok, en dus voor mijn toepassing niet geschikt.

dus: bestaan er ook motorfietsen met een dynamo die niet in het blok gebouwd zit.

alvast mijn dank voor de reacties.

edit: ik wou hem eigenlijk onder techniek plaatsen :(


dynamo van een suzuki alto (ff ouder model) bv of een deawoo matiz zijn echt reteklein hoor.
Accu's zijn meestal een 36 ah accu..echt niet groter.
 
mooi ze bestaan dus wel :)

het aller, aller, aller, liefst heb ik er een compleet met gelijkrichter/regelaar erop, zoals bij een auto.
Hoe gek het ook klinkt, je kan gewoon een autogenerator gebruiken. De spanningsregelaar regelt zo dat ook een motorfietsaccu niet overladen wordt.

Bij bijna alle autogeneratoren zitten gelijkrichters en spanningsregelaar ingebouwd, dus is zo te gebruiken.
 
Vergeet niet dat een auto kan bepalen hoe veel vermogen er opgewekt wordt.

De meeste motorfietsen hebben dynamo´s die altijd 100% opwekken, en waarvan `het overschot` wordt afgefikt door de spanningsregelaar.
 
mijn voorkeur gaat ook uit naar een auto dynamo, vooral om dat er inderdaad alles al in zit.
de dynamo moet vooral klein zijn in grote, ik heb niet zo heel veel plek in mijn modelbouw project.
hoeveel toeren moet zo'n dynamo eigenlijk draaien voordat hij bijlaad ?
 
Laatst bewerkt:
mooi ze bestaan dus wel :)

het aller, aller, aller, liefst heb ik er een compleet met gelijkrichter/regelaar erop, zoals bij een auto.
Hoe gek het ook klinkt, je kan gewoon een autogenerator gebruiken. De spanningsregelaar regelt zo dat ook een motorfietsaccu niet overladen wordt.

Bij bijna alle autogeneratoren zitten gelijkrichters en spanningsregelaar ingebouwd, dus is zo te gebruiken.

Een externe dynamo is eigenlijk altijd een dynamo met regelbare magneten, maw hij wekt slechts zoveel op als dat er gewenst is. Er is dus geen sprake van een spanningsregelaar. Wel van een gelijkrichter, maar die zit ingebouwd in de dynamo.

Deze dynamo's zitten onder andere op alle BMW boxermotoren met uitzondering van de allernieuwste watergekoelde versie.

000000105605-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een externe dynamo is eigenlijk altijd een dynamo met regelbare magneten, maw hij wekt slechts zoveel op als dat er gewenst is. Er is dus geen sprake van een spanningsregelaar. Wel van een gelijkrichter, maar die zit ingebouwd in de dynamo.

Deze dynamo's zitten onder andere op alle BMW boxermotoren met uitzondering van de allernieuwste watergekoelde versie.

[afbeelding]
ook deze dynamo's hebben een spanningsregelaar maar deze zit in de dynamo.
Er komt meteen een nette 14 a 14,5 volt dc uit zonder randapparatuur.
 
Een externe dynamo is eigenlijk altijd een dynamo met regelbare magneten, maw hij wekt slechts zoveel op als dat er gewenst is. Er is dus geen sprake van een spanningsregelaar. Wel van een gelijkrichter, maar die zit ingebouwd in de dynamo.

Deze dynamo's zitten onder andere op alle BMW boxermotoren met uitzondering van de allernieuwste watergekoelde versie.
Ook autogeneratoren en zelfs die van BMW en Moto-Guzzi hebben een spanningsregelaar. Alleen bepaalt die hoeveel stroom er naar de ankerwikkeling toe moet om de spanning constant te houden. Bij de motorfietsen zitten de spanningsregelaar en de gelijkrichter buiten de generator, bij de auto zitten die ingebouwd in de genearator.
 
mijn voorkeur gaat ook uit naar een auto dynamo, vooral om dat er inderdaad alles al in zit.
de dynamo moet vooral klein zijn in grote, ik heb niet zo heel veel plek in mijn modelbouw project.
hoeveel toeren moet zo'n dynamo eigenlijk draaien voordat hij bijlaad ?

Laden al bij bij minder dan het stationair toerental.

de CBR1000F heeft volgens mij ook een extern gemonteerde dynamo.
 
Laatst bewerkt:
Ook autogeneratoren en zelfs die van BMW en Moto-Guzzi hebben een spanningsregelaar. Alleen bepaalt die hoeveel stroom er naar de ankerwikkeling toe moet om de spanning constant te houden.

Als je het zo bekijkt, dan is het inderdaad een regelaar ja. :Y

Bij de motorfietsen zitten de spanningsregelaar en de gelijkrichter buiten de generator, bij de auto zitten die ingebouwd in de genearator.

Ja, met als wezenlijk verschil natuurlijk dat de meeste motorfietsen met een ander soort laadsysteem werken, eentje op basis van vernietiging.
 
Van de week nog een bosch regelaar gekocht en dat was tevens de koolborstel houder maar dat kostte toch ff 35 euries dus een 1/10? :?
Ze zijn inderdaad duurder dan ik dacht maar dat komt omdat ik maar iets van 15 euro betaalde (inkoop)
Maar de prijs staat totaal niet in verhouding met wat eenzelfde regelaar kost van b.v. een bmw.
Al zijn daar ook goedkopere alternatieve voor
http://www.japparts.nl/index.php?ma...cts_id=12592&zenid=tfn13k758vf1as50n5l0qbt9d7
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan moet ik dus toch een auto dynamo hebben. de kleinste die ik zo snel zie, is er een van een Suzuki alto 0,8 met een laadstroom van 40A. tenminste als een kleine laadstroom ook een klein formaat betekent ?

een leopard 2 A6 schaal 1:5
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan