Transalp 600; Onregelmatig startprobleem

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
Honda Transalp XL600V(T) 1996
63XXXkm


Ik zit met een klein startprobleempje wat zich onregelmatig voordoet.. -O-

Ik ben zelf helaas niet erg handig met elektra maar heb zoveel mogelijk zelf geprobeerd uit te sluiten, het probleem is als volgt;

Soms na een avondje tukken wil mijn transalp niet starten, de startmotor gaat rond, hij krijgt benzine, maar slaat niet aan. Dat wil zeggen, ik heb geen vonk, in beide cilinders.

De eerste keer dat dit gebeurde ben ik begonnen met de sleutel een paar keer in en uit het slot halen en omzetten, de killswitch een paar keer om zetten. Mocht niet baten.

Vervolgens heb ik de tank verwijderd en de stekkers van de bobines gecontroleerd op corrosie, van 1bobine was er 1 stekkertje een beetje stoffig, maar dit zou het ontbreken van vonk op beide (!!) cilinders niet verklaren. Opgeschuurd en terug gezet, nog niks.

Massa punt gecontroleerd (op linker framebuis) Ziet er uit als nieuw en niet gecorrodeerd.

Daarna heb ik de startknop/killswitch unit van het stuur afgehaald en een paar spinnewebben eruit geplukt, door gespoten met contactspray en uit laten drogen.

Na dit laatste had ik weer een vonk op beide cilinders!

Blij snel alles weer in elkaar gezet en naar werk gegaan.
De rest van de dag op t werk af en toe eens geprobeerd de motor te starten en dit ging zonder problemen. Later in de avond de zijstandaard sensor losgehaald en schoon gemaakt, deze reageerde wel altijd netjes, dwz, het lampje gaat gewoon uit wanneer je het standaard inklapt.

De volgende ochtend wilde de alp helaas wéér niet aanslaan, heb toen gecontroleerd op een vonk en deze ontbrak.

Dit keer de motor even weggezet en eerst gaan goegelen op wat het probleem zou kunenn zijn voor ik er per ongeluk voorbij sleutel en onbewust t probleem tijdelijk omzeil..

Zonder dat er echt een concreet iets naar boven kwam via het interwebz dit keer achterstevoren begonnen en de start/killswitchunit losgehaald van het stuur, op het moment dat deze geheel los lag van het stuur was er weer een vonk!

Na dit ben ik de start/kill unit gaan verdenken en heb deze op t werk savonds weer losgehaald en zo ook de voorpartij van de motor om alle stekkers die daar zitten te inspecteren op corrosie of misschien geknikte bedrading..

op 1 stekker na was er niks gecorrodeerd. Gezien het er wel allemaal een beetje stoffig was alles los gehad en met contactspray schoon gespoten en daarna met perslucht droog geblazen.

Het ene stekkertje wat wel gecorrodeerd was was volgens het draadschema van het remlichtschakelaartje van de voorrem. Losgehaald uit de stekker behuizing, schoongeschuurd en daarna terug gezet.

De bedrading maakte nergens rare knikken of zat ook niet knel, heb toen de ellende weer in elkaar gezet en naar huis gegaan.

Twee opvolgende dagen geen problemen meer gehad en de alp startte elke keer meteen! *O* *O*


... Tot gisterenochtend...

Wederom de start/kill unit losgehaald van het stuur en dit maal heb ik wat langer aan de unit moeten friemelen en bewegen tot er weer een vonk was.. maar er was uiteindelijk weer een vonk en de rest van de dag startte de alp per direct als ik het probeerde.

Om de unit uit te sluiten heb ik gisterenavond een nieuwe besteld, maar toch vermoed ik dat het niet geheel in de unit zit om de volgende reden:

Als de killswitch zou kortsluiten en daarmee de vonk zou onderbreken zou er geen vonk zijn (logisch?) maar de motor zou dan ook niet rond gaan... De motor gaat in deze wel gewoon rond maar de vonk ontbreekt.. Dat zou toch niet kunnen als de killswitch storing geeft en de boel, euh, kill't?

voorbeeldfoto van de killswitch
vXJzDmA.jpg


Zit er op een honda transalp nog ergens iets wat bepaalt of er een vonk is of niet?

De motor rijd los van dit probleem prima! geen dip niks!

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft dan wel mij in een richting kan wijzen waar ik naar moet zoeken.. :)
 
Ik weet dat oude transalpjes een probleem hadden met de stekkers van de CDI units, die geplet konden worden door hangende zadels.

Ik hoop btw dat je geen aftermarket killswitch heb besteld. Zo ja, dan wens ik je veel plezier met het ombouwen van de stekker en achterhalen van de pinout.
 
Ik heb een ander type CDI die daar geen last van heeft.

Ik heb wel een aftermarket switch besteld, maar dan bedoeld voor een XR650L, wat nagenoeg identiek is. En anders is het stekkertjes ompriegelen ja..
 
Ik weet dat oude transalpjes een probleem hadden met de stekkers van de CDI units, die geplet konden worden door hangende zadels.

Ik hoop btw dat je geen aftermarket killswitch heb besteld. Zo ja, dan wens ik je veel plezier met het ombouwen van de stekker en achterhalen van de pinout.

De zwaktste CDI van de twee, is voor de voorste cilinder.
Blok zou dan wel lopen, maar beroert.

TS geeft aan op alle vier de bougies geen vonk te hebben (toch?).

dan lijkt het op een andere storing.
 
Het lijkt er op dat ik iets wijzer ben in mijn startprobleem.. Rare accu..

Ik wilde zojuist vertrekken van mn werk en gezien de kou zag ik de bui al hangen.. motor gaat rond.. slaat niet aan, motor begon ook moeilijk rond te gaan -> lage accu spanning.. Zijkap losgehaald (en daarbij helaas weer dat pikkie wat in je tank gaat gesloopt..) en accu aan de jumpstarter. 1 druk op de knop en de alp sloeg aan..

Hoe raar het ook klinkt, de accu heeft wel genoeg puf om de motor rond te gooien maar niet genoeg om (via de stator dan) een vonk op te wekken?!

Vaag verhaal, van de week even een andere accu proberen en kijken of het dan nog gebeurt.. :/
 
ik had m weer aan de kap gesmolten met wat extra abs maar net dus effe te snel de boel losgetrokken.. Misschien maar ff een dikke ring mee vast smelten..
 
Terug
Bovenaan Onderaan