GL1100 1982

RJ uut Grunn

Rookie
19 nov 2013
13
0
Hallo;

Ik heb onderstaande vraag ook al even onder de rubriek zijspannen geplaatst, maar misschien dat hier ook lezers zijn die mij op weg kunnen helpen.


Ik ben in het bezit van een GL1100 1982 voorzien van een Ural zijspan.
Deze geeft al een tijdje wat moeite bij het straten.
Afgelopen week begon de startmotor tijdens het starten weer wat te pruttelen.
Het sloeg wel rond, maar niet voldoende om de motor te kunnen starten.
Vervolgens kwam er alleen nog maar een jankend geluid.
Heb de GL uiteindelijk even aangeduwd. Dit ging verrassend genoeg zeer makkelijk en binnen een paar meter.

Ik krijg nu bij het indrukken van de startknop alleen één tik te horen……..en dan blijft het stil
Heb de GL even aan de autoaccu aangesloten, maar dit geeft geen verschil.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?
Heb het vermoeden, dat het dan aan de startmotor zal liggen.
Als dit klopt, kan ik deze zelf zo reviseren of kan ik beter de GL even wegbrengen naar de garage.

Iedereen Fijne Kerstdagen.
Groeten R.J.
 
Begin eens met de startmotor er onderuit te halen. Schakelpook eraf, achterste uitlaatbochtwartel losdraaien,dikke draad naar de startmotor eraf, en dan kunnen de 2 bouten los waarmee de startmotor in het blok geschroeft zit.
Draai dan de 3 lange kruiskopschroeven los en de startmotor valt in 3 stukken uiteen. Ik zou in dit geval kijken naar het plaatje waar de koolborstels zitten. Zijn die borstels nog lang genoeg? Is het loopvlak waarover de borstels lopen niet vervuild? En, dat komt ook wel eens voor, is de isolatie van de positieve borstel nog wel intact? Dat laatste kun je controleren met een universeelmeter in de Ohm-stand. Dit zijn in mijn ervaring de meest voorkomende euvels in Goldwing-startmotoren.
En of het startrelais nog funtioneert is makkelijk te testen: even met een stuk blank metaal de beide M6 moeren op het relais verbinden. Als de startmotor dan wel goed reageert, ligt het aan het relais. Wel even checken of de motor in de vrijstand staat, want de startbeveiling werkt nu niet.
Zo, heb je voorlopig weer even wat te doen...
 
Begin eens met de startmotor er onderuit te halen. Schakelpook eraf, achterste uitlaatbochtwartel losdraaien,dikke draad naar de startmotor eraf, en dan kunnen de 2 bouten los waarmee de startmotor in het blok geschroeft zit.
Draai dan de 3 lange kruiskopschroeven los en de startmotor valt in 3 stukken uiteen. Ik zou in dit geval kijken naar het plaatje waar de koolborstels zitten. Zijn die borstels nog lang genoeg? Is het loopvlak waarover de borstels lopen niet vervuild? En, dat komt ook wel eens voor, is de isolatie van de positieve borstel nog wel intact? Dat laatste kun je controleren met een universeelmeter in de Ohm-stand. Dit zijn in mijn ervaring de meest voorkomende euvels in Goldwing-startmotoren.
En of het startrelais nog funtioneert is makkelijk te testen: even met een stuk blank metaal de beide M6 moeren op het relais verbinden. Als de startmotor dan wel goed reageert, ligt het aan het relais. Wel even checken of de motor in de vrijstand staat, want de startbeveiling werkt nu niet.
Zo, heb je voorlopig weer even wat te doen...


En mazzel dat de dynamo er niet af hoeft.
 
@ Zot;
Bedankt, handig lijstje om er even naast te leggen.

@ Triker Arie;
Bedankt, zal het een deze dagen er even onderweg halen.
Is er ook ergens een tekening of werkinstructie te vinden, zodat ik wat handleidingen kan raadplegen?
Lees ik dat nu goed? Een GL op LPG ;-)

Groeten RJ
 
Ik denk dat je even het internet moet gaan raadplegen voor tekeningen: het Peters-werkplaatshandboek behandelt de startmotor heel summier, en zonder afbeeldingen . Maar ook zonder dat is het goed te doen: gewoon veel foto's maken tijdens het sleutelen, en goed opletten. Het huis van de startmotor heeft ingegoten merktekens, dus die kan maar op 1 manier in elkaar, en verder is het een kwestie van logisch nadenken.
En inderdaad ,ik reed een GL1100 met een gastank in de topkoffer. Reed zeg ik, want eergisteren heb ik hem totalloss gereden. Da's dan weer minder....
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik kan in ieder geval nog typen, dus da's meegenomen.
Maar 't valt reuze mee; de ribben hebben een opdonder(tje) gekregen maar zijn niet gebroken, er zit een hechting in m'n kin, en een paar schaafplekjes her en der.
Nog wat vorderingen gemaakt met het sleutelen?
 
Ik denk dat je even het internet moet gaan raadplegen voor tekeningen: het Peters-werkplaatshandboek behandelt de startmotor heel summier, en zonder afbeeldingen . Maar ook zonder dat is het goed te doen: gewoon veel foto's maken tijdens het sleutelen, en goed opletten. Het huis van de startmotor heeft ingegoten merktekens, dus die kan maar op 1 manier in elkaar, en verder is het een kwestie van logisch nadenken.
En inderdaad ,ik reed een GL1100 met een gastank in de topkoffer. Reed zeg ik, want eergisteren heb ik hem totalloss gereden. Da's dan weer minder....


Volgens mij moet ik nog een Haynesboek hebben van de GL 1200 Esp. zal op zolder even diep moeten graven.
 
@ Triker Arie;
Heb zelf een paar jaar geleden, mijn ribben gekneusd gehad en dat was moeilijk slapen :(
Mooi, dat je er dan nog zo goed vanaf bent gekomen.

Heb er net een andere startmotor op gezet.
Start gelijk goed. Nu eerst koffie :Y en dan de versnellingspook enz. terug plaatsen.

De GL loopt op de rechter twee cilinders minder mooi, denk dat ik de carburateurs een deze dagen laat afstellen

@ B&Y;
Een 1200 zal in de boeken wel niet zoveel verschillen van de 1100.
Mocht je het vinden ben geïnteresseerd.
 
Laatst bewerkt:
@ Triker Arie;
Heb zelf een paar jaar geleden, mijn ribben gekneusd gehad en dat was moeilijk slapen :(
Mooi, dat je er dan nog zo goed vanaf bent gekomen.

Heb er net een andere startmotor op gezet.
Start gelijk goed. Nu eerst koffie :Y en dan de versnellingspook enz. terug plaatsen.

De GL loopt op de rechter twee cilinders minder mooi, denk dat ik de carburateurs een deze dagen laat afstellen

@ B&Y;
Een 1200 zal in de boeken wel niet zoveel verschillen van de 1100.
Mocht je het vinden ben geïnteresseerd.


Zit ook amper verschil in betreft het blok geloof ik, behalve het uiterlijk van de kleppendeksels, ga in het weekend eem zoekn, dat doen Gruningers toch voor mekoar :Y
 
@ Triker Arie;
Heb zelf een paar jaar geleden, mijn ribben gekneusd gehad en dat was moeilijk slapen :(
Mooi, dat je er dan nog zo goed vanaf bent gekomen.

Heb er net een andere startmotor op gezet.
Start gelijk goed. Nu eerst koffie :Y en dan de versnellingspook enz. terug plaatsen.

De GL loopt op de rechter twee cilinders minder mooi, denk dat ik de carburateurs een deze dagen laat afstellen

@ B&Y;
Een 1200 zal in de boeken wel niet zoveel verschillen van de 1100.
Mocht je het vinden ben geïnteresseerd.

Kijk eerst naar lekkage bij de inlaatbochten, meestal lopen de linker cilinders iets minder mooi en zeker bij de oudere Wings.
 
Een Z1300 was sowieso geen stuurfiets.

En een GL1100 al helemaal niet. Bij mij zat de tank ook op de plek van de topkoffer, de verdamper achter het linkerzijdeksel (waar normaal gesproken de accu zit), en een auto-accu in de tanktas zorgde voor enig tegengewicht. Het stuurde inderdaad niet optimaal met al dat gewicht achterop, maar het was best te doen als je jezelf maar de tijd gunt om eraan te wennen. Ik heb bijna 20 jaar zo rondgereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan