Onderhoud wiellagers

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
Tijdens mijn winter onderhoud kwam ik tot de ontdekking dat de achterwiellagers van mijn motor naar zn gootje waren. Zitten inmiddels weer nieuwe, mooi in het vet. Maar ik vroeg me af wat jullie doen om wiellagers een beetje in goede conditie te houden, als ze er eenmaal weer in zitten. Vooral met dit weer verzamelt zich nogal wat zooi op en rond zo'n lager in de ruimte tussen brug en wiel.

nbb2md.jpg


Hoe maken jullie dit schoon, geen hogedruk uiteraard, natte doek en evt wat WD40? En heeft het zin om aan de buitenkant een klein beetje lagervet te smeren? Of verzamelt zich daar enkel meer rotzooi in...?
 
Nou, niets doen, ik weet het niet. Die foto daarboven komt van het internet, de mijne ziet er een heeeel stuk ranziger uit, goede aangekoekte laag. Zal er toch zo af en toe schoongemaakt moeten worden.
 
Nou, niets doen, ik weet het niet. Die foto daarboven komt van het internet, de mijne ziet er een heeeel stuk ranziger uit, goede aangekoekte laag. Zal er toch zo af en toe schoongemaakt moeten worden.


Die dingen gaan meestal 60000km mee of meer,..als ze kapot zijn vervangen. Bij elke bandenwissel kun je ze controleren en reinigen als je dat wilt.
 
Nou, niets doen, ik weet het niet. Die foto daarboven komt van het internet, de mijne ziet er een heeeel stuk ranziger uit, goede aangekoekte laag. Zal er toch zo af en toe schoongemaakt moeten worden.

Oké dat had ik er niet van begrepen.
Even langs de carwash en met de hogedrukspuit erover heen. Van een afstand spuiten, zodat de druk niet zo hoog is. En zoals je zelf al denkt, niet vol op de stofkeerringen van lagers enz. richten, gewoon van boven naar beneden spuiten.

Zo'n stofafdichting kan best wel wat hebben.
 
En als het wiel er uit is voor een bandenwissel,de dichting voorzichtig proper maken,alsook de bussen.
Normaal is dat een dichting met 2 lipjes,daar smeer je vet tussen,dan dicht ze beter af en kan er dus moeilijker vuil en water naar je lager.
 
Kijk er nooit naar veeg het een beetje schoon.

Als ze brommen of het wiel moeilijk draait check ik het wiellager.

Doe ik al 32 jaar zo.

Niet met hogedrukspuit op spuiten bij die wiellagers.
 
Laatst bewerkt:
Hebben lagers voor of achter over het algemeen meer te lijden? Met andere woorden, als mijn lagers achter rot waren is het dan aan te raden voor preventief te wisselen? (70.000+ km)
 
Hebben lagers voor of achter over het algemeen meer te lijden? Met andere woorden, als mijn lagers achter rot waren is het dan aan te raden voor preventief te wisselen? (70.000+ km)

Heb bij m'n gsxr1000 op ongeveer 30k km's alle lagers in de wielen gedaan, alles zelf gedaan kom je op 80 euro aan lagers. Neita.nl volgens mij had ik ze vandaan, als je het laat doen wordt het een dure grap en zou ik wachten tot ze kapot gaan.

Bij 70k is het niet verkeerd er nieuwe in te plaatsen.
 
Rond de afstandbus (tussen wiellagers en achterbrug/remklauw drager) zitten dichtingen die ervoor zorgen dat er geen vuil in het lager kan.

Zijn die bij uw moto nog aanwezig?

Andere oplossing is een lager gebruiken waar al dichtingen opzitten, die blijven ook proper.
 
Laatst bewerkt:
Heb bij m'n gsxr1000 op ongeveer 30k km's alle lagers in de wielen gedaan, alles zelf gedaan kom je op 80 euro aan lagers. Neita.nl volgens mij had ik ze vandaan, als je het laat doen wordt het een dure grap en zou ik wachten tot ze kapot gaan.

Bij 70k is het niet verkeerd er nieuwe in te plaatsen.


Dan ben je getild, de eerste hit op google gaat voor net meer dan 40 euro.
 
Ik heb net de wielen van een SRAD 600 1997 er uit, tbv poedercoaten.
Lagers waren nog ok.
Lagers moesten er wel uit, ivm het coaten.

En die ga ik mooi niet terug zetten, hoewel het technisch niet onverantwoord zou zijn.

De OEM lagers zijn aan één zijde open. Tegenwoordig zie je veel volledig dichte lagers.

Al is het maar preventief: vier nieuwe lagers er in. In dit geval ook weer niet eens de hoofdprijs. 6205-2rs.
webshops voor motoronderdelen tussen de 12 en 18 euro p/s (SKF)
groothandeln ong 11 euro inkoop (Koyo/SKF)
Chinees voor 3 dollar per stuk. (dus geen SKF)

Bij de lagerboer voor 5,50 p/s, wel SKF :)
Zelf kijk ik vaak bij lagerboer.nl, maar er zijn er echt meer. Eriks is bijv een groot bedrijf met meerdere vestigingen en een goed assortiment.
 
80 euro voor 5 lagers plus keerringen is zeker niet veel.
Ik ga altijd naar een landbouw mechanisatie bedrijf hier in de buurt heeft veel op voorraad liggen.
En ALTIJD dichte lagers kopen zeker voor in de wielen, heb je de afdichting van de lager + de stofkappen dan blijven ze lange tijd goed.

Ik haal eens in de paar jaar ofzo de wielen eruit om ze een keer goed op te poetsen dan maak ik alles netjes schoon.

( ik zeg trouwens wel ALTIJD, maar er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld krukaslagers van tweetakt motoren )
 
Heb bij m'n gsxr1000 op ongeveer 30k km's alle lagers in de wielen gedaan, alles zelf gedaan kom je op 80 euro aan lagers. Neita.nl volgens mij had ik ze vandaan, als je het laat doen wordt het een dure grap en zou ik wachten tot ze kapot gaan.

Bij 70k is het niet verkeerd er nieuwe in te plaatsen.
80 euro in totaal is ongeveer wel een reguliere totaalprijs.

Ik heb het relatieve voordeel dat ik veel motorbanden vervang. Wiel is er dan uit, en op het balanceerapparaat is binnen een paar seconden duidelijk hoe de algemene staat van een lager is.

Daarnaast kan ik er met de vingers goed bij, is het makkelijk rommel weghalen en weer smeren. Obv is een goed advies aan een klant te geven, en kan een lager ter plekke en direct vervangen worden, zonder veel extra arbeidsloon.

Als iedereen de lagers goed laat sjekken bij een bandenwissel, zijn we al een heel eind :)
 
80 euro voor 5 lagers plus keerringen is zeker niet veel.
Ik ga altijd naar een landbouw mechanisatie bedrijf hier in de buurt heeft veel op voorraad liggen.
En ALTIJD dichte lagers kopen zeker voor in de wielen, heb je de afdichting van de lager + de stofkappen dan blijven ze lange tijd goed.

Ik haal eens in de paar jaar ofzo de wielen eruit om ze een keer goed op te poetsen dan maak ik alles netjes schoon.

( ik zeg trouwens wel ALTIJD, maar er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld krukaslagers van tweetakt motoren )
Het moet maar beschikbaar zijn :)
Ik heb motoren waarvan de lagers natuurlijk weer eens afwijken van de reguliere maten.... :')
 
80 euro voor 5 lagers plus keerringen is zeker niet veel.
Ik ga altijd naar een landbouw mechanisatie bedrijf hier in de buurt heeft veel op voorraad liggen.
En ALTIJD dichte lagers kopen zeker voor in de wielen, heb je de afdichting van de lager + de stofkappen dan blijven ze lange tijd goed.

Ik haal eens in de paar jaar ofzo de wielen eruit om ze een keer goed op te poetsen dan maak ik alles netjes schoon.

( ik zeg trouwens wel ALTIJD, maar er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld krukaslagers van tweetakt motoren )



dichte lagers hebben 2RS als toevoeging aan het bestelnummer.
Bijvoorbeeld 6301 is een open lager, voor de dichte versie bestel je een 6301 2RS.
 
Dat ligt weer aan het merk. 2RS wordt gebruikt door SKF, maar NSK bijvoorbeeld gebruikt ddu voor een dubbele rubberen afdichting en zz voor een dubbele metalen afdichting.


Dat wist ik niet, ik dacht dat dat een standaard toevoeging was.
dat 2RS verhaal geldt dus in ieder geval voor SKF,Koyo en Fag lagers.
Wij bestellen eigenlijk altijd dichte lagers, als ik een open lager nodig heb wip ik gewoon de afdichtringen er uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan