Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen

Dat ziet er weer geweldig mooi uit !
Kom je ook op de Landelijke Bol d'Or Dag in Leusden aankomende zondag?
Ik denk dat velen je bol zullen willen bewonderen. Ik ben daar in ieder geval een van :)
 
Dat ziet er weer geweldig mooi uit !
Kom je ook op de Landelijke Bol d'Or Dag in Leusden aankomende zondag?
Ik denk dat velen je bol zullen willen bewonderen. Ik ben daar in ieder geval een van :)

Hansy, het is in loosdrecht hoor niet in leusden
 
Dankje Hans.

Uhmm wie weet, heb momenteel de carburateurs eraf liggen om de vlotterhoogte iets aan te passen, maar ze kunnen er nu al weer terug op.
Misschien zet ik hem wel op de aanhanger en ga ik met een paar vrienden, of misschien rijd ik er zelf wel naartoe.

Groeten.
 
goed bezig tvdh, ik moet dit weekend werken anders was ik wel naar loosdrecht gereden maar helaas
 
Dankje Hans.

Uhmm wie weet, heb momenteel de carburateurs eraf liggen om de vlotterhoogte iets aan te passen, maar ze kunnen er nu al weer terug op.
Misschien zet ik hem wel op de aanhanger en ga ik met een paar vrienden, of misschien rijd ik er zelf wel naartoe.

Groeten.

Hebben ik je gemist of......... Heb jij het gemist :?
 
Hallo.

Nee ik heb het niet gemist hoor, ik was er rond half 1, 1 uur.
Jij had toch die hele nette blauwe 1100F bij?

Groeten.
 
Hallo.

Nee ik heb het niet gemist hoor, ik was er rond half 1, 1 uur.
Jij had toch die hele nette blauwe 1100F bij?

Groeten.


:o :o moet ik me gaan schamen

en ja die blauwe (met lekkende voorvork) is van mij ;)

Jij was niet op jou bol toch ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb je wel gezien, en ja ik was met de Bol Dor.
Als je vanaf terassje langs de rij Bol Dor's stond de mijne helemaal achteraan.

Volgende keert buurten we wat bij ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

We zitten hier natuurlijk niet stil en de afgelopen weken heb ik nog wat kleine dingetjes aan de Bol Dor gedaan.
Zo heb ik een tijdje terug goedkoop een net kontje kunnen kopen waar wat minder "opstap" krassen opzaten.
Die heb ik nu dus gemonteerd, daar zaten de rode letters op en ik wist eigenlijk niet goed of ze nou met rode of witte letters moesten zijn voor mijn model.

Nou bleek dus dat het de witte moeten zijn dus dat is nu ook weer op orde ( niet op foto )



Verder heb ik nog een paar niet originele boutjes vervangen voor originele die ik bij CMSNL besteld heb.

Het originele spatlapje is inmiddels ook gemonteerd en ik vind het erg mooi staan ( mijn vrienden vonden van niet, maar ik heb er alles voor over om hem helemaal origineel te maken zelfs als dat betekent dat mijn vrienden me uitlachen :P )

Verder in de werkruimte de nieuwe koperen luchtleiding aangelegd, ik had eerst een klein compressortje binnen staan die erg veel herrie maakte en niet veel lucht leverde, maar nu heb ik een koperen leiding binnen liggen die aan een grote schroefcompressor zit die in de werkplaats van mijn pa staat.
Er zijn 3 aansluiting in de werkruimte waar ik werk.

Dit is er een van.


Omdat ik nu lekker veel lucht heb ik mijn werkplaats ook maar een straalcabinetje gekocht voor de leukigheid :)



Daar heb ik met een grote stofzuiger een goede afzuiging op gemaakt, dat werkt perfect :)



* let maar niet op de schragen waar nu een houten plaat opligt, ik heb inmiddels een tafeltje gemaakt en die met zinkspray grijs/zilver gespoten, daar moeten mijn pa en ik alleen nog een paar mooie tafelbladen voor maken *



Ik zit er aan te denken om een setje reserve carburateurs wat ik heb te stralen en ultrasoon reinigen als een soort van "showroommodel" dit omdat ik veel voor andere mensen carburateurs en andere motor onderdelen doe reinigen en zodat ik iedereen kan laten zien wat voor moois er allemaal in mijn werkruimte gemaakt word.

Hier heb ik een klein carburateurtje wat ik nog had liggen afgeplakt, gestraald en ultrasoon gereinigd.







Dan zou ik een set bol dor carburateurs dezelfde behandeling willen laten geven, waaronder ook al het gele zinkwerk opnieuw laten passiveren en de gasschuifdeksel en misschien ook wel de vlotterbakken laten hoogglans verdichten.

Maar dat komt nog wel als ik wat meer tijd heb :)

Als laatste wil ik nog een oproep doen omdat ik op zoek ben naar wat onderdelen.
Waaronder, originele knipperlichtsteuntjes ( waardoor de knipperlichten verder naar buiten komen te staan )
2 nette luchtfilter dekseltjes ( links en rechts )
Een nette kuipruitje ( origineel de mijne is namelijk afgezaagd )

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien dat er in ieder geval nog een derde rode bol met kuip rijdt. Je pakt het geweldig op. Ik ben benieuwd!
 
Hallo.

De laatste tijd niet zoveel meer gereden met de Bol Dor.
Ik had laatst ontzettend moeite met het opstarten nadat de motor een week of 4 niet meer gelopen had.
Ik had de carburateurs diezelfde dag afgetapt en dat had ik misschien veel eerder moeten doen om problemen te voorkomen.

Ik vertelde in de vorige post dat ik op zoek was naar een mooie kuip en ik heb er een gevonden!!

Even een foto van mijn huidige situatie, eigenlijk een goede kuip op dit en het niet originele kuipruitje na.



Nu dus een andere gevonden, hopelijk ga ik die deze winter monteren :)
Wel nog even opzoek naar een origineel kuipruitje want deze is ook niet origineel maar zitten wel die afdekdopjes op voor de schroeven van het ruitje die ik op mijn huidige kuip niet heb.







Zit een geel pitje in dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Verder gisteren ook nog in Hardenberg naar de onderdelen beurs geweest, niks gekocht voor de Bol Dor maar wel wat mensen leren kennen die me aan wat onderdelen kunnen helpen voor mijn 750 K2 uit 1972 :)

Groeten Tom.

Oh nog een foto van een mooie Guzzi in Hardenberg

 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Zoals sommige van jullie misschien hebben gelezen in een ander topic van mij:
Honda Cb 750 Four K2 1972

Heeft mijn Bol D'or een probleem betreffende het erg hoge olieverbruik dat ik dit jaar constateerde ( vooral op vakantie in het Zwarte Woud )
Omdat ik toch graag met deze motor deze zomer weer op vakantie wil gaan moet daar natuurlijk wat aan gebeuren.

Ik heb de K2 even aan de kant gezet, de nodige informatie ingewonnen en omdat ik nu ( nog ) vakantie heb heb ik ook even tijd gemaakt om vast een begin te maken.


Netjes alle werkzaamheden, benodigde onderdelen en notities opschrijven.
Werkplaatshandboekje bij de hand.



Belangrijk!
Een mooi opgeruimde werkplek voordat je begint, en regelmatig even pauzeren om op te ruimen vind ik zelf erg prettig werken.



Het zadel en de zijkapjes had ik er al af gehaald om de accu aan de accu laden te kunnen leggen.
Welk zadel heeft voor jullie de voorkeur?
( in het rechter zadel zit een scheurtje wat ik nog wil laten maken )



Deze week toevallig nog knipperlichtverbreders voor de achterste knipperlichten binnen gekregen, deze werden schijnbaar vroeg vaak eraf gehaald en weggegooid omdat men dat vaak niet mooi vond.

Maar ik heb er 4 setjes op de kop kunnen tikken en ik ga hopelijk binnen kort een setje stralen ( zijn van aluminium ) en spuiten voor montage op mijn Bol D'or



De motor in kwestie.



Beschadiging van de kuip, de kuip wordt ook vervangen door een andere die ik vorig jaar gekocht heb ( zie post hierboven )



Lipjes waar de kuipstukken in elkaar schuiven afgebroken, hierdoor rammelt hij nogal en zit het allemaal niet helemaal lekker vast



Motorblok in kwestie



Ook belangrijk, een schone motor sleutelt veel makkelijker dus ik heb al een keer de tijd genomen om alles een keer goed schoon te maken.



Nu kan het werk beginnen!



Nogmaal iets wat erg belangrijk is, goede verlichting



Eerste stap is de olie af te laten.



Mooi droge onderkant, geen lekkage's daar gelukkig, indien dat wel het geval was werd dat natuurlijk ook aangepakt.



Aansluitingen van de oliekoelerleidingen op het motorblok ook mooi droog.
De o-ringen hiervan worden na demontage natuurlijk vervangen



Olieplug eruit gedraaid en meteen ( voordat je het vergeet ) een nieuwe ring monteren.
Een aanrader voor iedereen zijn deze assortiment doosjes, vaak te koop bij een lokale bouwmarkt en handig voor, remleidingen, oliepluggen, inspectieschroeven voor koelvoeistof en olie.



Olie filter mag er ook af, natuurlijk wordt deze vervangen.



Alles netjes uitleggen zodat je niks kwijt kan raken.



Soms maak ik foto's zodat ik goed kan zien hoe iets gezeten heeft, hier een voorbeeld van de oliefiterbehuizing, deze kan maak op meerdere manieren gemonteerd worden volgens mij, maar er is maar 1 goede manier.



Bevestigingsbeugel voor de oliekoelerleidingen moet ook gedemonteerd worden en daarbij kom ik op het volgende!



Een pak van deze zakjes, wat plakband en een stift kunnen heel handig zijn voor het opbergen van allerhande, schroeven, bouten, moeren en allerhande andere dingen waar je het risico van loopt dat je het kwijt kan raken.





De uitlaatkransen gedemonteerd, normaal zijn deze alle 4 hetzelfde maar bij 1 uitlaatkrans is een gat opgeboord van 6,5 naar 8,5 mm omdat er een draadeinde in de cilinderkop van m6 vervangen is door een van m8





De uitlaatbochten genummerd, hier staan ook nummer van ingestanst maar een beetje zekerheid is nooit verkeerd en nu kun je het in een oogopslag zien



Als je goed kijkt kun je de centerpuntjes zien op de schakelas en op het schakelmechanisme deze markeringen gebruik ik ook weer als ik alles weer in elkaar zet.



De carburateurs moeten natuurlijk ook verwijderd worden voor dat het motorblok eruit kan.
Ik begin meestal met het verwijderen van het luchtfilter



Dit is het linkerzijkapje maar die is ooit te hard aangedraaid waardoor die gescheurd is.
Heeft iemand die nog een mooie liggen voor mij?



De carburateurs worden ook weer mooi schoongemaakt en nagekeken.



Stekker van de ontsteking niet vergeten los te maken.



De ketting moet er ook af, deze is geklonken ipv verbonden met een visbekje.
Dus de ketting moet helemaal los gelegd worden om dan vervolgens het voortandwiel te demonteren.



Restanten kettingvet hopen zich hier graag op



Alles in zakjes.



Je zult misschien denken, waarom doe je zoiets in zakjes je weet toch wel wat dat zijn?
Ja dat klopt, maar het handige is dat ik zometeen alle zakjes in een doos kan doen om weer plek te krijgen op de werktafel ;)

Het krikje ondersteunt het motorblok terwijl ik de blokbouten verwijder



( vergeet ook de toerenteller aandrijving niet :z )

De rechterframe buis kan gedemonteerd worden.



Kuip steun.
De R staat voor rechts en de V voor voorkant



Omdat er nog niemand thuis was om me te helpen met het blok eruit te tillen vast aan het opkuisen geslagen.





Na wat ellenboogstoom











Nadat de hulp gearriveerd was ging het blok er redelijk makkelijk uit.



Dit was hij voor vandaag.

Groeten Tom.
 
Laatst bewerkt:
Vorig weekend weer verder gegaan met het motorblok van de Bol D'or.

Kleppendeksel eraf, dit wordt netjes gespoten.



Allemaal nog mooi vlak.



Heel veel foto's gemaakt, vooral voor mezelf maar natuurlijk ook voor hier ;)







Het Haynes handboek kwam heel goed van pas.
Duidelijke beschrijving met goede afbeeldingen.









De cilinderkop kon eraf.







Alles ligt inmiddels al bij de motorzaak, dus de cilinderkop, zuigers en cilinders.
De zuigers waren al eerste overmaat en aan de cilinderwand te zien vertelde de monteur dat er mogelijk ooit met een slecht luchtfilter of met kelkjes of iets dergelijks is gereden daarom waren de eerste zuigers waarschijnlijk ook versleten.

De zuigers waren nog goed maar hij moest de rondheid van de cilinder nog meten dus of de zuigers vervangen moeten worden weet ik nog niet.
De olieschraapveren waren wel ruim versleten 1 mm slotspeling en dat mag maximaal 0.25 mm zijn.

Alles in zakjes gedaan, beschrijving erbij en alles in dozen gedaan.



Primer gekocht, en hittebestendige grijze lak, eerst even geprobeerd op het startmotor deksel, deze heb ik eerst gestraald en daarna in de primer gezet ( hechtprimer voor aluminium )
Ziet er goed uit dus de rest ga ik ook zo doen.



Groeten Tom.
 
Hallo allemaal.
Hier gebeurt ook nog steeds wat!

Kleppendeksel kaal gemaakt en gespoten





Nog wat andere dingetjes gestraald en gespoten









Verder ook nog iets gedaan aan mijn Cb 750.

Tijdelijke askop gemaakt





Dan kon eindelijk het achterwiel erin.



Nu ben ik bezig het motorblok schoon te maken zodat dit gespoten kan worden.

Voor degene die het leuk vinden om ook mijn 750 project te volgen.
Honda Cb 750 Four K2 1972

Groeten en sleutel ze!
 
@Gassen.

Het leek me juist leuk om jullie proberen te betrekken bij meerdere van mijn projecten, omdat sommige van jullie mijn beide projecten volgen leuk me dit wel een leuke twist.

Groeten Tom.
 
Bij deze laat ik weer iets van me horen.

Het motorblok ligt momenteel bij een expert die het motorblok voor mij helemaal nakijkt.
Die stuurde mij een mail met wat foto's waarin wat slecht nieuws stond.
De lagerschalen van de krukas en drijfstangen vertoonde slijtage sporen.
De primaire transmissie ketting is erg opgerekt en de rubbers van de demper zijn versleten.

Eigenlijk ben ik dus toch blij dat ik het motorblok heb na laten kijken want anders had ik er nieuwe zuigerveren op gezet en weer in elkaar gezet en dat was natuurlijk jammer geweest.



Een hoop rommel ook in het gaasje -O-
Wordt allemaal weer schoongemaakt en nagekeken natuurlijk :}





Vandaag ook een beetje een regenachtige Zondag in het mooie Brabant.
Dus even geprobeerd mijn tijd nuttig te besteden.







Het uiteindelijke resultaat houden jullie nog te goed van me.

Intussen ga ik ook de hele motor nog een keer nalopen om wat niet originele bouten te vervangen voor nieuwe originele en loop ik de motor nog eens na om wat kleine dingetjes zoals de toeters op te knappen.
Zo moet de rempomp een keer opnieuw gespoten worden en misschien nog wel wat meer dingetjes?

Groeten.
 
@Raywi.

Leuk dat je weer van de partij bent :)

Hier nog een foto van de inmiddels gevlakte cilinderkop.
De klepstelen zijn ook ingekort zodat ik weer voldoende kan stellen :)

 
Er zijn een partijtje onderdelen binnen.



Oeps gedraaide foto... ach jullie snappen het wel ;)

Groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan