Honda cb 900 F2 Bol Dor klaarmaken/opknappen

Gaten verzinken en verzonken inbus erin?
Je had ook de gaten in de kraan op 4mm kunnen boren en in de stalen plaat M4 kunnen tappen. (achteraf is het gemakkelijk) ;)
 
Hallo.

@ Gassen.
Bedankt voor de tip.
Om de gaten zit echter niet genoeg materiaal om de verzonken koppen in te laten vallen.
De koppen zouden dan op het plaatje van de kraan vallen maar dan zouden de koppen er nog deels boven uit steken.
Het probleem zou dan wel opgelost zijn maar dat is natuurlijk ook geen gezicht.

De klinknagels waren al 4 mm dus de gat in het stalen plaatje was ook al 4 mm, daar kun je geen m4 meer in tappen, en het stalen plaatje is dusdanig dun dat dat kleine beetje draad niet sterk genoeg was om het geheel mee vast te draaien.

Ik heb nu de draad deels in de restanten van de oude klinknagel getapt omdat ik anders niet genoeg materiaal had, ik had eigenlijk al niet genoeg materiaal om m5 te tappen dat was mijn eerste keuze geweest.

Het mooiste is misschien wel een plaatje uit te laten laseren waar ik wat meer materiaal heb rond de gaten waardoor er wel genoeg materiaal is om er een verzonken kop in te laten vallen.
Dat zou wel een leuk projectje zijn.

Momenteel heb ik er geen haast bij want het kraantje lekt maar een druppeltje en alleen maar als ik aan het hendeltje zit.
Dus ik zou wel een plaatje kunnen uitwerken om te laten uitsnijden.

*edit*
Hmmm als ik de foto's terugkijk heb ik misschien net genoeg materiaal voor een verzonken kop.
Ga ik van de week even kijken.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@kardinaal.
dan moet ik een popnagel van een cm of 1,5 hebben.
misschien bestaan ze wel maar dat had ik eigenlijk al meteen uitgesloten.

groeten.
 
Laatst bewerkt:
was ook maar een idee maar leek mijn inziens de makkelijkste oplossing :)
maar zoveel problemen , zoveel oplossingen
 
Hallo.

Ja het is op verschillende manieren op te lossen, maar ik ga zeker kijken naar geschikte popnagels, ik kan nog altijd de draad opboren met een boortje van 4.
Daarom is het ook wel handig dat dit een reserve kraantje is, heb ik er niet zo'n haast bij :)

Groeten.
 
Gisteren nog wat geknutseld.

Volgende onderwerp is de kuip vervangen.
De nieuwe kuip helemaal uit elkaar gehaald om alles na te kijken en om een scheurtje te laten repareren.



Hier alles uitgespreid over de grond, de kuip die op de motor gemonteerd zat zit er nog steeds op maar heb ik deels gestript.
De koplamp die in de nieuwe kuip zat heeft wat roest op de reflector, de koplamp die in mijn huidige kuip zit was mooier dus die komt erin.
Maar iemand heeft de beugel van die koplamp een keer gelast.



Dus die ga ik omwisselen van de ander koplamp want die is nog prima!
Zo maken we dus van 2 matige 1 goede koplamp.

Een foto van bovengenoemd scheurtje.



De kuipsteuntjes wil ik laten poedercoaten



En het kuipframe dan ook maar meteen



Ook moet ik nog wat onderdeeltjes bestellen.



De lipjes houden het koplamp rubber op hun plek de lipjes van de foto hierboven zijn de bovenste lipjes.
De onderste lipjes zijn op allebei mijn kuipen weggeroest.



Nou kan ik van de huidige kuip de bovenste 2 lipjes afhalen en die als onderste gebruiken in de nieuwe kuip maar mochten die ook ooit doorroesten heb ik helemaal niks meer.
Dus als het kan bestel ik die een paar nieuwe bij die ik dan extra goed ga beschermen tegen roest.

Het kabelboompje van de kuip is nog behoorlijk netjes, er is echter 1 klein dingetje aan gebeund.
Dit is een van de 2 stekkers die uit de kuip komen in deze stekker zitten alle kabeltjes voor de knipperlichten, voltmeter, klokje en al het klein spul.
Echter is het rode kabeltje wat naar het klokje toegaat losgeknipt van de stekker en daar is een AMP bulletconnectortje aangeknepen.



Dat is gedaan omdat......



Sorry voor de slechte foto, maar het rode kabeltje wat naar het klokje toe moet is uit zijn klemmetje geschoten en het klemmetje zat nog in de stekkerdoos.

Om het stekkerdoosje te omzeilen hebben ze dus een AMP verbinding gemaakt tussen die 2 kabels.

Opzich niet zo'n probleem als het goed werkt ( en het heeft altijd goed gewerkt )
Maar eigenlijk wil ik al langere tijd me eens gaan verdiepen in al dat kabelboom gebeuren en daarom wil ik de kabelboom in de kuip helemaal vernieuwen ( zelf maken dus ) en het rode kabeltje wat uit de kabelboom komt voorzien van een nieuw pinnetje en die weer in de stekker stoppen zodat het weer helemaal is zoals het hoort.

Hopelijk kan ik morgen alle benodigde kabels, connectors, connectorhulsjes, stekkersblokjes, tangen en dergelijke bestellen zodat ik daar binnenkort mee aan de slag kan.

Ik heb al meteen een handig topicje gevonden daarover :)

Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

@ Patvdv
Ik ga morgen even voor je kijken maar volgens mij Duplicolor, zal het type er ook even bij zetten als ik morgen gekeken heb.

Vandaag nog een pakketje binnengekregen :)
Een nieuwe oude vorkstabilisator.



Lang naar gezocht ( of nooit goed genoeg rond gekeken ) maar ik heb er een dus ik ben weer helemaal happy :)

Groeten
 
Hallo.

Dit weekend is er niet veel gebeurd aan de Bol D'or.
Zaterdag op de motorbeurs wel een mooie grijs met witte 900 F2B uit 81 gezien, was al verkocht en heb niet naar de prijs gevraagd maar was wel een nette motor.
Alleen de 4-1 Marshall deed hem niet goed vond ik.

Ik heb wel dit weekend wat onderdelen bij CMSNL besteld en de onderdelen die niet leverbaar waren daar bij de lokale motorzaak.
Meestal bestel ik alles bij de lokale motorzaak maar ik ga hem niet lastig vallen om wat kleine plugjes, schroefjes en ander friemel spul.

Verder heb ik bijna mijn bestelling rond voor al het elektra spul voor het kabelboompje wat ik wil gaan namaken.
Ze hebben bijna alles op die website dus dat is super handig, echter hebben ze sommige stekkers niet dus zal ik die moeten hergebruiken.
Dat is geen probleem want ik heb nog een reserve kabelboompje die uit de donorkuip komt ( hebben ze wat in liggen knippen dus is niet meer bruikbaar )

Dan kan ik mijn originele kabelboom intact laten en als voorbeeld gebruiken.

Ik ben er nog niet 100% over uit hoe ik die kabelboom moet maken, op sommige plekken zitten ook wat aftakkingen waarvan ik niet zeker weet hoe ik die het beste kan maken, maar daar kom ik gaandeweg wel achter als ik de isolatietape van de donorkabelboom afhaal.



@ Patvdv.
Het was dus geen duplicolor maar deze.



Ik heb alles kaal gemaakt en daarna met thinner ontvet, geen primer eronder.
Het zit perfect hoewel ik niet weet of het erg benzine bestendig is.

Dat was het weer voor vandaag.
Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Wat die kabelboom van jouw betreft, jij had toch 2 extra schakelaars in je kuip zitten? Daarvoor is er waarschijnlijk ook aan je kabelboom gerommeld.

Wat die grijze F2B betreft, zaten daar toevallig ook boemerang wielen onder? Heb jaren geleden mijn grijze bol verkocht, met 4-1 Marshall en boemerang velgen.
Dat was een hele nette, nog altijd spijt dat ik dat ding verkocht heb. Kenteken MF47 nog wat..
 
Hallo.

Ja dat klopt!
Die zaten in mijn oude kuip ( die er nu nog opzit )
Maar er is niks aan de kabelboom bij gemaakt, alleen het noodzakelijke zat op die kabelboom ( heb nog een kabelboom meer van die nieuwe kuip en die is precies hetzelfde alleen is daar de stekker van de koplamp afgeknipt )

Misschien hadden ze wel een heel andere kabel naar die schakelaars lopen, maar die zit er nu in elk geval niet meer.

Het enigste wat mis is met de huidige kabelboom is dat een kabeltje zich los heeft gewerkt van een 2.8 mm contactje wat in een 9 polige stekker hoort en omdat het contactje nog in de stekker zat en de kabel los was gekomen hebben ze daar een AMP stekker aangeknepen en aan de andere stekker het kabeltje los geknipt van het contactje om daar ook een AMP aan te knijpen.

Ik ga aan de hoofd kabelboom op de motor ( rode kabeltje waar ik ook een foto van geplaatst heb ) een nieuw contactje knijpen.

Of er boomerang velgen op de motor zaten weet ik niet, de motor stond een beetje in een hoekje met wat andere motoren ervoor.
Hij zag er goed uit, 80.000 gelopen dat weet ik nog wel.
En er zat een Giuliari zadel op.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo.

Zoals ik deze week al vertelde wou ik het kuipframepje en de bijbehorende bevestigingsmiddelen laten poedercoaten, deze heb ik vast klaar gemaakt zodat ik die dit weekend naar de coater kan brengen.



Toen ik alles aan het klaar maken was viel mij dit op.



Die horen allebei rood te zijn neem ik aan dus die worden ook gepoedercoat.

Dit weekend zal ik ook mijn straalcabine weer aanslingeren omdat ik ook wat kleine beugeltjes van een nieuw laagje lak wil voorzien, waaronder de ijzeren plaatjes aan de binnenkant van de rubberen kniestukken die in de kuip zitten.



Ik had deze week ook de scheur in mijn kuip laten plakken.
Deze is nu weer hartstikke stevig.



Deze week heb ik ook mijn electra spulletjes binnengekregen *O*
Meteen gecontroleerd of ik alle juist connectors had besteld want dat was nog een beetje de vraag.
Ik had een paar verkeerde connectors besteld, de goede zijn nu onderweg die verwacht ik morgen binnen.



Ik kon het natuurlijk niet laten vast het een en ander uit te proberen.





Dat gaat helemaal goed komen :]

Vanavond vast een beginnetje gemaakt aan het electra werk.
Herinneren jullie je deze stekker nog met dat losse rode kabeltje?



Daar heb ik een nieuw connectortje aangeknepen en die weer in de stekker gedaan.



Helaas was het kabeltje door het knippen van de vorige beunhaas wel een beetje kort geworden, gelukkig zit er een trekbeveiliging op de stekker :)
De oude stekker die erin zat was afgebroken door de corrosie -O-
gelukkig waren de rest van de connectors niet aangetast, wel vreemd natuurlijk.

Omdat er een paar aftakking gemaakt moeten worden was ik wel benieuwd hoe ze dat met de originele kabelboom gedaan hadden.
Daarom heb ik de tape van de kabelboom uit de nieuwe kuip gehaald ( die was toch helemaal verknipt )



Zo te zien hebben ze dus een stukje kabel gestript, daar een ander kabeltje aan gesoldeerd en die weer ingetapet.
Zo wil ik het dus ook gaan doen alleen doe ik er eerst een krimpkousje op.

Een ding wat mij nog opviel was dat de kabelboom die op mijn motor zat maar 8 kabels had in een 9 polige stekker.
De kabelboom op de motor zelf ( waar de kabelboom van de kuip in klikt ) heeft ook maar 8 kabels in de connector zitten.
Opzich is dat niet zo heel vreemd, ze hebben dus eigenlijk een 9 polige connector gebruikt voor 8 kabels.

Wat wel vreemd is is dat de andere kabelboom uit de donor kuip wel 9 kabels heeft!
Die heeft nog een extra bruin witte kabel die naar een knipperlicht ( of was het een toeter? ) ging.



Heel raar, dan zou de kabelboom die op de motor zat ook anders moeten zijn.

Maar ik had gewoon de 8 dradige kabelboom aan als voorbeeld :]

Groeten :W
 
Laatst bewerkt:
Dat alleen die rode corrodeert is niet zo gek, dat komt omdat dat de plus 12V is.
En met vocht er bij heb je de sterkste elektrolyse waardoor deze het hardste corrodeert. Een XJ900 heeft zo'n zelfde stekker naar het dashboard, de rode draad is ook daar de enige die vaak doorgerot is.
 
Hallo.

@ Albert.
Oh natuurlijk, daar had ik helemaal niet aan gedacht.
Nu je het zegt is het eigenlijk wel logisch.

Groeten.
 
Hallo.

Met de kabelboom gaat het gestaag, ik heb inmiddels overal al connector aangezet om te kijken of alles werkte en alles werkte meteen de eerste keer.
Nu moet ik hem nog op lengte maken en intapen.

Echter moet ik er ook nog zekeringhouders tussen doen ( voor de klokjes )
Alleen kan ik deze zekeringhouders nergens vinden ( of iets vergelijkbaars met 6.3 mm aansluiting met glaszekering )





Tips&adviezen hierover zijn natuurlijk meer dan welkom.

Groeten.
 
Je kunt ook wel wat modernere zweefzekeringen krijgen om er tussen te hangen, die wat je hier laat zien zijn er genoeg, die zitten op zowat alle oudere jappen.
goed bezig.
 
Hallo

@Voldoor
Zweefzekeringen heb ik ook al aan zitten denken, maar de rest van de motor is ook uitgerust met glaszekeringen dus was ik eigenlijk daar naar op zoek.

@Gassen
Ja dat zijn ze!
Alleen dan niet de losse conecctors met doosjes maar al met kabeltje, dan moet ik wel weer een extra connector gebruiken, en dat de draad rood is komt voor het klokje goed uit want die draad is ook rood maar de andere draad waar zo'n zekeringhouder tussen moet is uit mijn hoofd bruin....
Maarja, je kan niet alles hebben.

Ga die maar een paar bestellen :)

Ook ga ik een een 12 volt lader halen met mini usb en een met micro usb, die ga ik proberen te verwerken in de kabelboom om mijn navigatie en mijn telefoon op te kunnen laden :)
Zo hoef ik, in elk geval voor de navigatie niet zo'n lange kabel helemaal onder de tank door te laten lopen.

Hier wil ik dan ook een paar bullet connectors tussen doen, mocht er ooit een andere telefoon of andere navigatie komen met een andere aansluiting dan kan ik die gewoon los koppelen en een nieuwe kabel maken met de juist aansluiting.

Bedankt voor alle hulp!
 
Hallo allemaal.

Ik ben dit weekend en vanavond weer bezig geweest met de Bol D'or.
De kabelboom die in de kuip moet is nu bijna klaar.
Ik kon niet met de kabelboom vooruit omdat de zekeringhouders nog niet binnen waren.

Daarom vast met de andere dingen rondom de kuip bezig geweest.
Van deze 2 matige koplampen 1 goede gemaakt.

( 1 had een roestige reflector en de andere had een slecht gelast koplamp framepje )



1 goede koplamp aan overgehouden.



Bij het loshalen van het koplampframepje brak een puntlas van de koplampring af.....
De inbranding was erg slecht en daardoor liet de puntlas gewoon los.
Gelukkig had ik nog een goede koplampring :)



Ook even de kabeltjes voor de acculader aangesloten.



En ik heb nieuwe overloop slangen gemonteerd onder de carburateurs.
Hier heb ik ze aan elkaar gemaakt, zo doe ik ook bij auto's bougiekabels vast maken.
Zo kun je als de kabels niet gelabeld zijn makkelijk de juiste kabels volgen.
Ik vond dat in dit geval ook wel handig voor als je de carburateurs leeg laat lopen voor de winterstalling.



Vandaag waren de zekeringhouders binnen gekomen.

Dit was de kabelboom zoals ik vandaag ermee verder ging.
De losse kabels die uit de boom steken die nog niet ingetaped zijn de kabels voor de klokjes waar de zekeringhouders tussen moeten.
De rest is allemaal al op maat gemaakt en ingetaped, voor de 2 kabeltjes die naar de toeters gaan heb ik ook pvc isolatiekous gebruikt zoals het origineel ook heeft.



Daarna de zekeringhouders er tussen gezet en de kabelboom er weer in gezet om te kijken of alles goed werkt.





Op deze foto zie je aan de rechtse kant de kabels voor de klokjes omhoog lopen.
De ingetapete kabel die daar vlak langs omhoog loopt is voor de koplamp en het dagrijlicht.



Nu moet ik nog een omvormertje vinden die ik in de kabelboom kan verwerken met 2 usb uitgangen voor het opladen van mijn navigatie systeem en een telefoon ofzo.
Daarna kan de boel ingetaped worden en dan is hij definitief klaar.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Theo, maar hou er wel rekening mee als je een omvormer er op zet dat je die over t contact schakelt want die blijft ook als je niks hebt aangesloten om te laden toch wat stroom opnemen.
of zet er een microswitch voor.
 
Hallo.

@Voldoor, Tom is de naam :) denk dat je even in de war was met Theo die ook met zijn Bol D'or bezig is ;)
Hmm dat is wel een goeie daar had ik nog niet aan gedacht.
ga ik even kijken of ik er een microswitch tussen zet, opzich is het ook niet zoveel moeite om de bulletconnectors los te trekken als je de motor langere tijd stil laat staan.

of ik trek de 9 polige stekker los van de kabelboom, dan loopt het klokje ook meteen niet meer, die verbruikt ook wat stroom.

groeten.
 
Hallo allemaal.

Helaas heb ik even wat niet van me kunnen laten horen, ik had problemen met de foto's op de computer te zetten en daardoor loop ik nu wat achter.

Ik heb nu alles weer op orde maar ik heb momenteel geen tijd voor een echte update, die houden jullie nog van me tegoed.
Wel heb ik een paar foto's geschoten vandaag net voor de allereerste testrit.







Om even kort iets over de testrit te zeggen, ik heb 20 km gereden.
Halverwege die 20 km heb ik even gestopt om de koplamp een heeeel stuk omhoog te draaien en even een rondje te lopen om de motor.

De motor wou voor de testrit niet zo goed starten, toen de motor eenmaal liep hij erg goed.
Echter zoals ik al eerder meemaakte met het aller eerste keer starten zakt het toerental niet lekker terug van 2500-3000 toeren tot stationair.
Het zakt een beetje langzaam.
De motor liep dusdanig goed dat ik een testrit wel aan durfde.

De motor reed en schakelde fantastisch, de koppeling stond gelijk goed afgesteld.
Het motorblok was erg stil en reageerde goed op het gas, echter als ik onder de 3000 toeren kwam en ik dan het gas flink opende kwam hij niet lekker op gang.

Alle versnellingen deden goed hun werk en het schakelen is zelfs verbeterd tegenover voor de revisie.

Ik hoop dat ik de motorische problemen opgelost worden met een keer afstellen van de gaskleppen en het verder afstellen van de carburateurs?

Verder kwam ik erachter dat mijn benzine kraantje wat deed lekken, deze heeft op het startmotor deksel gelekt en daar heeft de verf los gelaten.
Super jammer natuurlijk want dat betekent dat de verf niet benzine bestendig is!
Deze ga ik natuurlijk opnieuw spuiten.

Nu ik weet dat het benzine kraantje lekt ga ik vlug weer aan de slag met het andere benzine kraantje, hiervoor ga ik proberen een X ring te vinden, maar ik las ook dat een goed passende O ring ook werkt.

De kleppendeksel pakking zweet een klein beetje en de O ring van het ontstekingsdeksel zweet een beetje.

Ik kwam er helaas nu pas achter dat de motorvoeding waar ik zo hard voor gewerkt heb toch niet helemaal in orde is, maar daar horen jullie binnenkort meer over.

Al met al ben ik ontzettend tevreden over de prestaties van de motor en ik weet zeker dat als ik nog wat kleinigheidjes wegwerk ik een hele fijne motor er aan over houd :)

Groeten.
 
Hallo Tom,

Ik heb de afgelopen winter lekker mee zitten lezen met al je werkzaamheden aan je Bol en hij is echt heel mooi geworden. Prachtig hoe je alles tot in detail aanpakt.
In Juli is dit jaar weer de Landelijke Bol d'Or dag. Misschien dat je dan ook weer even langs wilt komen, dan kunnen de liefhebbers hem daar even bewonderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan