ZZR1100 carterverschil en afgebroken busje in carter

HondaWillem

MF'er
9 mei 2012
110
0
Hallo Forumgangers.

Met de kerst ben ik maar eens gaan sleutelen aan mijn ZZR1100, het blok was stuk, big-end van 3de cilinder aan puin.
Ik had bij voorbaat al een donormotor gehaald voor het blok welke na 4 jaar stilstand tikte :(

Maar nu was ik zonet aan het kijken hoe ik zo'n bypass moet maken en kwam ik erachter dat de carters van beide blokken een verschillend zijn...
Even gegoogled, d-carter, zo 1 zit er onder de donorfiets:
735949_779902398691982_470518052_o.jpg


En het C-carter zoals ik het kan vinden.
1483277_779902408691981_398594567_n.jpg


Waren de D-blokken niet veel beter in verband met het big-end falen van de 3de cilinder of is dat op basis hiervan nog niet te zeggen welk type blok ik heb?
 
Owja, onderin het carter van het donorblok vond ik ook nog een afgebroken busje, lijkt op een paspen maar zou ook uit de versnellingsbak o.i.d. kunnen zijn. Die willen ook nog wel eens stuk gaan las ik, maar wat gaat er dan stuk??
 
ik vind je berichtje moeilijk te lezen, ik denk dat je een C-carter hebt?
klopt dat?
en je hebt ook een D-carter?
zijn de plaatjes die je plaatst zelfgemaakt? of van iemand anders?
het "pennetje" dat je hebt gevonden, heb je daar een foto van?

Welk bouwjaar (Dus niet de datum op je kentekenbewijs!!) is je motor, en die je erbij gekocht hebt?

Kan je niet het bloknummer eens goed bekijken, daaraan kan je mogelijk wel zien welk blok je hebt.
ook op kawasaki.com via de onderdeel overzichten zou je bij de zZr1100 serie kunnen gaan grasduinen om te vinden welke carters WEL dat overdruk ventiel (want dat is het volgens mij) en welk NIET dat ventiel hebben....
Dit is een D5 carter, de overdruk klep zit daar horizontaal in geschroefd (extern lijkt het), nummertje 16130.
kawasaki-1996-d4-zx1100-breather-coveroil-pan_bigkae0237e1432_68e1.gif


En bij een E serie pan zit de klep vertikaal.
kawasaki-1996-e2-zx1100-breather-coveroil-pan_bigkae0232e1432_fad2.gif


En een C serie zou er zo moeten uitzien:
kawasaki-1992-c3-zx1100-north-america-breather-bodyoil-pan_bigkae0150e1432_4ec0.gif
 
Laatst bewerkt:
ik vind je berichtje moeilijk te lezen, ik denk dat je een C-carter hebt?
klopt dat?
en je hebt ook een D-carter?
zijn de plaatjes die je plaatst zelfgemaakt? of van iemand anders?
het "pennetje" dat je hebt gevonden, heb je daar een foto van?

Welk bouwjaar (Dus niet de datum op je kentekenbewijs!!) is je motor, en die je erbij gekocht hebt?

Kan je niet het bloknummer eens goed bekijken, daaraan kan je mogelijk wel zien welk blok je hebt.
ook op kawasaki.com via de onderdeel overzichten zou je bij de zZr1100 serie kunnen gaan grasduinen om te vinden welke carters WEL dat overdruk ventiel (want dat is het volgens mij) en welk NIET dat ventiel hebben....

Wat zijn grasduinen? :+ (ik vermoed een autocorrectje?)
 
Wat zijn grasduinen? :+ (ik vermoed een autocorrectje?)

In de tekst bedoeld als: even lekker rond neuzen (niet te verwarren met snotneuzen!), op je gemak je ergens in verdiepen.

Dus ik vermoed een stukje kennis te kort over spreekwoorden en gezegde:


Grasduinen: Algemeen bekend is de uitdrukking: ergens in grasduinen: naar hartelust zich ergens mee bezig houden. Zo zal een boekenliefhebber zeggen: ik heb een paar uur zitten grasduinen in die bibliotheek. Het is duidelijk dat grasduinen, zo gebezigd, een werkwoord is. Oorspronkelijk echter is het een zelfstandig naamwoord. Oudtijds zei men: in grasduinen gaan en bedoelde: volop genieten. Grasduinen zijn dan met gras begroeide heuvels. Anderen menen, naar mij voorkomt met meer grond, dat grasduinen de plekken in de weide zijn waar het gras het weligst groeit en het dichtst staat. Een koe die in grasduinen gaat, zoekt dus de beste plekken uit, krijgt het beste en lekkerste gras. Daarmee stemt overeen dat ergens in grasduinen ook voorkomt in de betekenis: ergens van smullen, met smaak toetasten.
Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/grasduinen
 
Laatst bewerkt:
als het goed is moeten alle passbuisjes klemmen tussen twee delen ,
als het een pasbus is ? ( foto zal de boel doen ophelderen)

wat je ook kunt doen ,,, wat ik heb gedaan bij mijn blokken ,
is de lager houder van voorziening van olie voor het 3de big end ,
waar dus het "j" buisje in gaat , dieper excentrischer maken nu zie je dat er een soort van rand in zit .( het bovenste deel niet aankomen! ,das voor je oring)
dit maakt dat de olieflow wat beter naar de lagers gaat
 
Laatst bewerkt:
Even contact opnemen met turbobull hier van het forum of anders met mile pajic zijn motorzaak. Die kunnen dat zo voor je regelen en dan weet je zeker dat het goed gebeurt.
 
In de tekst bedoeld als: even lekker rond neuzen (niet te verwarren met snotneuzen!), op je gemak je ergens in verdiepen.

Dus ik vermoed een stukje kennis te kort over spreekwoorden en gezegden:Bron: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/grasduinen

Klopt, Dit spreekwoord kende ik inderdaad nog niet!

Ik vermoedde een autocorrect foutje omdat ik ook weleens het woord grasduinen tevoorschijn getoverd kreeg op mijn telefoon...
 
Ik heb beide blokken op de kop liggen, en eigenlijk maakt het ook niet uit, de ene is goed, de andere niet. Wel zou ik graag willen weten welk carter ik het best kan gebruiken.

Dan eigenlijk het belangrijkste, het busje dat ik in het carter van het 'goede' blok vond.
Ik hoop dat iemand het eerder heeft gezien... Hij lijkt trouwens groot, maar denk dat hij ongeveer 5mm in doorsnee is/was.
Pasbus.jpg
 
Pistonpen kwam ook bij mij boven... Maar 5mm is een pistonpen van een klein zuigertje vermoed ik...

Het lijkt uit 2 lagen te bestaan, een soort mantel zegmaar...
 
Is wel heel klein voor een pistonpen. Ik had bepaalde tekeningen van het blok en het leek me uit het schakelsysteem te kunnen komen, bij de dynamo en bij de balansas.

Maar ik haal liever niet het blok uit elkaar om erachter te komen. Wat ik eerder al zei, versnellingsbakken schijnt ook wel eens iets stuk te gaan, maar wat gaat er dan stuk??
 
Ik heb beide blokken op de kop liggen, en eigenlijk maakt het ook niet uit, de ene is goed, de andere niet. Wel zou ik graag willen weten welk carter ik het best kan gebruiken.

Dan eigenlijk het belangrijkste, het busje dat ik in het carter van het 'goede' blok vond.
Ik hoop dat iemand het eerder heeft gezien... Hij lijkt trouwens groot, maar denk dat hij ongeveer 5mm in doorsnee is/was.
[afbeelding]

pas busjes aan de buiten kant van de motor ( deksels ) zijn dun ,
inwendig zijn iets dikker maar niet dubbel staal . ziet er een beetje uit naar de boven en onderdeel van het "J" pijpje ,aan gezien er aan beide kanten een groef zit ( mogelijk voor de kleine Oringen die om het j pijpje zitten ,, maar kijk ook eens naar je dynamo ketting spanner , deze wil ook wel eens stuk gaan ,bij een te lange ketting .
verder heb ik div blokken uit elkaar gehaald maar dit dubbel buisje ben ik nog niet tegen gekomen ,,... als je het carter al los hebt ,, kijk eens goed er in met een lamp , of maak eens een foto er van -)
 
Is wel heel klein voor een pistonpen. Ik had bepaalde tekeningen van het blok en het leek me uit het schakelsysteem te kunnen komen, bij de dynamo en bij de balansas.

Maar ik haal liever niet het blok uit elkaar om erachter te komen. Wat ik eerder al zei, versnellingsbakken schijnt ook wel eens iets stuk te gaan, maar wat gaat er dan stuk??

meestal gaan de vorkhaken aan het slijten aan de zijkant , wat dus het goed schakelen moeilijker maakt ,
 
als het inderdaad een borgpen (krukas rotor plaat ) of misschien het het kleine asje van de tussen tandwiel van de startkoppeling, kan zijn ,,,,,,zou ik heb blok toch even open trekken en de boel goed nalopen ,, zeker als de krukas nog goed is -))))) zou zonde zijn als je het blok zo weer laat draaien ,en dat het in de soep draad ! ,, in een paar uurtjes heb je het gedaan , dan weet je zeker dat alles goed is .
 
Laatst bewerkt:
Hij maakte een tikkend geluid, dit zou ermee te maken kunnen hebben. De reaktie van Arie-K100RS klink eigenlijk heel logisch en een reden dat hij tikt....

Al met al goede reakties waar ik verder mee kan. Ik zit alleen in een millieu waar ik niet een blok uit elkaar kan trekken, ik moet dit jaar eerst maar in mijn eigen huisje een werkbank maken.

Wordt vervolgd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan