Honda CR 250 Schakelt slecht naar hogere versnelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Ik heb een CR 250 uit 1993 met een probleem. Het kreng schakelt zeer slecht naar de 4 en 5 onder belasting. Ik moet van het gas af, me uit laten rollen en dan 5x proberen voordat hij naar de volgende versnelling gaat.

Standaard zaken zijn al gecontroleerd (koppelingskabel speling, ingeslagen koppelingskorf, koppelingsplaten, frictieplaten etc). Dus ik ben nu bij de transmissie aanbelandt. Ik heb het blok gesplitst en kon niet direct iets geks vinden.
Schakelas en schakelvork assen zijn nog allemaal recht
Schakeldrum ziet er ook top uit
Tandwielen zijn nog goed, geen slijtagesporen etc.
Een schakelvork heeft iets van slijtage bovenop:

WW0gfqY.jpg


Maar ik weet niet of dit de oorzaak van het zeer slecht schakelen is?

Wat meer foto's:


g9D2lkM.jpg


hJlIovU.jpg


VG6WPaQ.jpg


g9D2lkM.jpg


tQT2IKR.jpg
 
Laatst bewerkt:
De foto's zeggen me niks.
Misschien is het gewoon slijtage en moet je de tandwielen en schakelvork opnieuw afstellen met Shims, of hoe heten die vulplaten? Een paar 100ste kan een hoop verschil maken.
 
Slijtage bovenop is niets, de vorken worden aan de zijkanten belast.

Gaat je pook wel omhoog of gaat dat juist niet?

Palletjes en veertjes nog in orde?
gsin.jpg


Ook geen slijtage aan "Center, Shift Drum" ?
sdandsprg.jpg
 
Zat de schakelwals met dat kleine plaatje vast?
Anders schakelt hij ook slecht, ben het een keer vergeten toen ik mijn blok gereviseerd had....
Schakelwals zit goed. Nog even eraf gehaald. Maar die ziet er goed uit.


Zojuist nog even geprobeerd zonder de plaatje, palletje en veertjes (rachet pawls) zoals Gassen poste.
Als ik dan met de hand de schakeldrum draai, dan schakelt hij gewoon top.

Zodra ik dat mechaniekje erop zet en het schakelpedaal monteer, dan gaat het slecht.
Gaat dan soms naar de volgende versnelling of blijft ergens tussen hangen (tot de plaatjes met de veertjes terug schieten). Als ik dat even logisch beredeneer dan zou het in dat systeem moeten zitten?
 
Lager van de schakelwals kan ik er +/- 2mm uitdrukken.
Maar die wordt tegengehouden door twee plaatjes.
Op de laatste foto zie je de twee boutjes waar de plaatjes zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel zijdelings speling.
Zojuist even gecontroleerd. Maar zit geen speling op :)

Is die (bout) pen in het center van de wals niet krom?

Dat is een onderdeel wat mee verdraaid bij schakelen.
Bout is gewoon recht.


Allemaal van mooie mechaniekjes aan de buitenkant ja.

Ik ken dit systeem niet, maar die mechaniekjes bedienen toch elke versnelling? En je hebt alleen problemen van 3 naar 4-4 naar 5?
Vanuit de schakelpedaal -> as -> loopt naar een beugel die dat mechanisme aanstuurt. Werkt als een soort van ratel. En die draait vervolgens de schakeldrum rondt.
Als ik dat ratel mechanisme niet monteer, en met de hand de drum rondt draai. Dan schakelt hij zonder problemen in elke versnelling. Maar zodra dat mechanisme erop zit dan werkt het niet lekker in de 4 en 5.

Ik zal wel even een filmpje maken om het duidelijker te maken :)

Hier alvast een voorbeeld van hoe het wel moet gaan (is wel een crf250, maar het principe is hetzelde)
vanaf 38min ongeveer:
 
Laatst bewerkt:
De zoektocht kan waarschijnlijk gestaakt worden.

Ratel mechanisme eraf gehaald zodat ik direct aan de drum kon draaien. Toen zag ik een hele kleine beweging in de wals. Bout/pen eruit, en nu blijkt deze iets krom te zijn. Daardoor draait de wals niet mooi rondt.
Hopelijk is het opgelost met een nieuwe bout/pen

Credits gaan naar Redeemer :+

eMo1IKP.png
 
De zoektocht kan waarschijnlijk gestaakt worden.

Ratel mechanisme eraf gehaald zodat ik direct aan de drum kon draaien. Toen zag ik een hele kleine beweging in de wals. Bout/pen eruit, en nu blijkt deze iets krom te zijn. Daardoor draait de wals niet mooi rondt.
Hopelijk is het opgelost met een nieuwe bout/pen

Credits gaan naar Redeemer :+

[afbeelding]


*O* Wat heb ik gewonnen ? ! *O*


Effe een nieuwe scoren en gaan met die banaan CR ! Want dat zijn lekkere brommertjes. Heb er zelf ook 2 gehad. Enduro's wel te verstaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan