Vet?

6R15

MF veteraan
31 jan 2010
3.771
25
Wat is het voor soort vet wat ze tussen bijvoorbeeld autodeur scharnieren gebruiken? En waar is dat te koop? Wat is het eigenlijk precies?

Ik heb wel siliconenspray maar dat is veel dunner ( en wd-40 heb ik ook :+ )
 
Waar wil je het voor gebruiken (WD-40 is geen smeermiddel dat is marketing bedrog in een spuitbus)
WD-40 is een wondermiddel ... echt waar ...

... maar niet om te smeren, tenzij voor heel kortstondige duur wegens gebrek aan geschikt smeermiddel (maar zeker niet voor aandrijf onderdelen als kettingen).

Is een zeer goed gerief om vastgeroeste delen los te krijgen, en ook voor bijvoorbeeld voor het voorbereiden van het reinigen van je motorketting.

Maar zoals al aangehaald, om op de vraag van TS te antwoorden, gewoon kogellagervet.
 
Wat is het voor soort vet wat ze tussen bijvoorbeeld autodeur scharnieren gebruiken? En waar is dat te koop? Wat is het eigenlijk precies?

Ik heb wel siliconenspray maar dat is veel dunner ( en wd-40 heb ik ook :+ )

ik heb altijd het idee gehad dat het iets paraffine achtig iets was,
tectyl of zo dus.

autodeur scharnier smeer ik met een drupje olie.
 
WD-40 is een wondermiddel ... echt waar ...

... maar niet om te smeren, tenzij voor heel kortstondige duur wegens gebrek aan geschikt smeermiddel (maar zeker niet voor aandrijf onderdelen als kettingen).

Is een zeer goed gerief om vastgeroeste delen los te krijgen
, en ook voor bijvoorbeeld voor het voorbereiden van het reinigen van je motorketting.

Maar zoals al aangehaald, om op de vraag van TS te antwoorden, gewoon kogellagervet.
Ook daar is het minder voor geschikt.
Kruipolie werkt veel beter.
 
Je kan eigenlijk geen toepassing bedenken of WD40 is niet het meest geschikte middel ervoor. Maar het is wel het enige middel dat alles een beetje kan.
 
Je kan eigenlijk geen toepassing bedenken of WD40 is niet het meest geschikte middel ervoor. Maar het is wel het enige middel dat alles een beetje kan.
:^
Dat is de mooiste omschrijving ooit. *O*

Deurschanieren van auto's krijgen bij iedere grote beurt een drupje motorolie.
Action olie volstaat.
 
:^
Dat is de mooiste omschrijving ooit. *O*
:^


Klopt, je kan er namelijk ook eitjes mee bakken, maar het is er niet het meeste geschikte middel voor ... maar ... het kan :+

Nee, effe serieus, het is wel degelijk een goede omschrijving.
Behalve voor het losweken van vastgeroeste delen kan ik me niet veel beters voorstellen dan WD-40.
 
:^


Klopt, je kan er namelijk ook eitjes mee bakken, maar het is er niet het meeste geschikte middel voor ... maar ... het kan :+

Nee, effe serieus, het is wel degelijk een goede omschrijving.
Behalve voor het losweken van vastgeroeste delen kan ik me niet veel beters voorstellen dan WD-40.

IMAL :Y
 
Wat is het voor soort vet wat ze tussen bijvoorbeeld autodeur scharnieren gebruiken? En waar is dat te koop? Wat is het eigenlijk precies?

Ik heb wel siliconenspray maar dat is veel dunner ( en wd-40 heb ik ook :+ )

Hoge druk smeermiddel.
Elk merk heeft zijn eigen naam ervoor.
Een eventueel alternatief is kettingvet. (vaak zijn de hoge druk smeermiddelen ook geschikt om kettingen te smeren)
 
:^


Klopt, je kan er namelijk ook eitjes mee bakken, maar het is er niet het meeste geschikte middel voor ... maar ... het kan :+

Nee, effe serieus, het is wel degelijk een goede omschrijving.
Behalve voor het losweken van vastgeroeste delen kan ik me niet veel beters voorstellen dan WD-40.
Het ontbreekt je aan ervaring en imal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kost niet veel meer dan wd 40 en het werkt veel beter.
Je wielen schoonmaken e.d. kan ook met petroleum of diesel.
full
 
Kost niet veel meer dan wd 40 en het werkt veel beter.
Je wielen schoonmaken e.d. kan ook met petroleum of diesel.[afbeelding]
Die komt mij dus idd niet bekend voor. Maar zal er eens op letten als ik nog eens in een doe-het-zelf zaak ben, en als ik er eentje zie koop ik mij eentje. Wil het zeker wel eens proberen/vergelijken :Y
 
...............Scharniertje is niet zo spectaculair qua smeringsbehoefte.

Dat lijkt maar zo omdat die scharnieren en die excenter-nokjes die voor de "knik" zorgen bij het openen van de deur voorzien zijn van een coating met een smerende werking.

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt dat de coating verzorgde van de excenter nokjes die VW en Audi op hun scharnieren gebruikte. We hebben daar diverse coatings geleverd en die werden stuk voor stuk tot in den treure getest en geoptimaliseerd om de optimale mix van smering versus slijtage te krijgen.
 
WD40…..

Prachtig spul hoor. 't Lijkt soms hip om WD40 af te zeiken maar het is helemaal geen slecht smeermiddel in de praktijk. Een regelbui overleeft WD40 ook prima. Ik gebruik het om scharnieren te smeren, schoon te maken, velgen schoonmaken, kettingsmeren/reinigen en als antiroestmiddel voor de motor. Soms wat kettingvet uit het potje eens in de zoveel tijd. Je kunt soms beter een dun laagje smeer hebben zonder zand en andere troep dan een dikke laag vet met. Spul kost ook nog eens geen bal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan