help mijn motor start niet

stefan19890010

Die hard MF'er
4 aug 2013
492
0
Amersfoort
Hallo allemaal
Ik heb een yamaha yzf 750r uit 1994
Ik heb er een blok uit 96 in gehangen omdat ik de motor aan het opknappen ben
En dit blok 30.000 km minder gelopen heeft dan de mijne
Nu is de kabelboom en cdi nog van de 94. Dus dat zal waarschijnlijk al mee spelen
Ik heb de motor gisteren even aan de praat gekregen en toen liep die op 2 poten
Cil 1&2 wilde niet mee werken.
De carbs zijn ultrasoon gereinigd en Inlaatrubbers nieuw
Als ik de bougies wil testen geven ze maar 1 vonk daarna niet meer.

Weten jullie wat het is? Want ik word er gek van haha
Alvast bedankt
 
De bobines staan klaar om de bougies een vette vonk te geven. Als er niet genoeg voeding komt vanaf de cdi, dan is het heel gauw gebeurt met de vonk.

Ik weet niet of je yamaha 2 of 4 bobines heeft?
Het zou kunnen dat een 94er cdi niet dezelfde is als een 96er, geen idee.
 
misschien staan de twee elektroden te dicht of te ver van elkaar dit probleem had ik ook bij mijn 49cc ik weet niet of dat te vergelijken is maar het proberen waard ;)


search
 
Bedankt voor de reacties allemaal

Ik beb inderdaad 2 bobines die elk 2 cilinders voorzien
bobine 1 doet cil 1 en 4
bobine 2 doet cil 2 en 3

Ik heb de motor aan een auto accu gelegd om te starten dus spanning genoeg
maar te weinig voeding vanaf de cdi? Als dat zo is dan is me cdi niet goed
De bougies zijn nieuw

Oblivia. Je linkje werkt niet ik kom uit op vlotterbakje :p

ik weet wel dat de cdi uit een 96 een throttle positioning sensor heeft
maar wat dat precies in houdt
 
Nou op 3 en 4 heeft ie gelopen dat heeft ie ongeveer half uurtje gedaan
starte die ook goed op. En daarna hebben we hem niet meer aangekregen
startpiloot en alles geprobeerd.
Maar wat opviel is als je de bougie test of die vonkt dat ie maar 1 vonk geeft
en daarna niet meer.
 
Bij het testen of de bougies vonkten deden ze allemaal maar 1 vonk zodra ik op de startknop drukte.
daarna volgt er geen vonk meer.
Toen de motor startte liepen alleen cil 3 en 4
dat zou dus betekenen dat van beide bobines 1 bougie werkt.
dan zou het dus kloppen dat ik te weinig spanning naar de bobines krijg?
 
Bij het testen of de bougies vonkten deden ze allemaal maar 1 vonk zodra ik op de startknop drukte.
daarna volgt er geen vonk meer.
Toen de motor startte liepen alleen cil 3 en 4
dat zou dus betekenen dat van beide bobines 1 bougie werkt.
dan zou het dus kloppen dat ik te weinig spanning naar de bobines krijg?


Dat lijkt mij bijna onmogelijk. (of er moet achter de bobines zoveel weerstand zitten in de bougiekabels/doppen van cilinder 1 en 2 dat die toevallig net geen vonk geven)

De motor heeft gelopen op cilinder 3 en 4.
Je zegt zelf al dat de beide bobines wel werken, omdat de motor heeft gelopen op 3 en 4.

Of er klopt iets niet aan je verhaal over de vonkjes of er is inderdaad iets anders aan de hand.
De 2 pulsgevers geven gewoon hun signaal naar de cdi wanneer het vonkje moet komen voor de desbetreffende cilinder. Wat ik er van weet is dat als cilinder 3 vonkt, dan moet cilinder 1 gelijktijdig vonken. Bij cilinder 1 is het dan een loze vonk die geen funktie heeft.
Datzelfde geld voor cilinder 4, cilinder 2 moet ook gelijktijdig vonken met 4.
Hetzelfde geld natuurlijk ook andersom, als cilinder 1 zijn werkslag maakt en vonkt, dan moet cilinder 3 ook loos vonken.

In theorie mankeert er dus niets aan je cdi en bobines omdat cilinder 3 en 4 gewoon vonkten volgens jouw. (nu is het schijnbaar nog maar 1 vonk, en dan niets meer)

Ik zou inderdaad eerst even de HowTo van Zot volgen.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij bijna onmogelijk. (of er moet achter de bobines zoveel weerstand zitten in de bougiekabels/doppen van cilinder 1 en 2 dat die toevallig net geen vonk geven)

De motor heeft gelopen op cilinder 3 en 4.
Je zegt zelf al dat de beide bobines wel werken, omdat de motor heeft gelopen op 3 en 4.

Of er klopt iets niet aan je verhaal over de vonkjes of er is inderdaad iets anders aan de hand.
De 2 pulsgevers geven gewoon hun signaal naar de cdi wanneer het vonkje moet komen voor de desbetreffende cilinder. Wat ik er van weet is dat als cilinder 3 vonkt, dan moet cilinder 1 gelijktijdig vonken. Bij cilinder 1 is het dan een loze vonk die geen funktie heeft.
Datzelfde geld voor cilinder 4, cilinder 2 moet ook gelijktijdig vonken met 4.
Hetzelfde geld natuurlijk ook andersom, als cilinder 1 zijn werkslag maakt en vonkt, dan moet cilinder 3 ook loos vonken.

In theorie mankeert er dus niets aan je cdi en bobines omdat cilinder 3 en 4 gewoon vonkten volgens jouw. (nu is het schijnbaar nog maar 1 vonk, en dan niets meer)

Ik zou inderdaad eerst even de HowTo van Zot volgen.

ik ben niet zo goed in het uitleggen blijkbaar haha
ik zal vanavond proberen de boel nog even duidelijk neer te zetten hier
morgen ga ik weer met de motor bezig
super bedankt voor jullie hulp alvast *D
 
Wat ik er van weet is dat als cilinder 3 vonkt, dan moet cilinder 1 gelijktijdig vonken. Bij cilinder 1 is het dan een loze vonk die geen funktie heeft.
Datzelfde geld voor cilinder 4, cilinder 2 moet ook gelijktijdig vonken met 4.
Hetzelfde geld natuurlijk ook andersom, als cilinder 1 zijn werkslag maakt en vonkt, dan moet cilinder 3 ook loos vonken.
nu ken ik dit model motor niet dus ik kan net zo goed fout zitten maar zijn het niet de buitenste en binnenste cilinders welke in paren omhoog en naar beneden gaan gelijktijdig?
dus bij vonk in cil 1 moet ook cil 4 vonken (indien deze motor de wasted spark heeft)

verder is het beste advies al door zot gegeven :)
 
nu ken ik dit model motor niet dus ik kan net zo goed fout zitten maar zijn het niet de buitenste en binnenste cilinders welke in paren omhoog en naar beneden gaan gelijktijdig?
dus bij vonk in cil 1 moet ook cil 4 vonken (indien deze motor de wasted spark heeft)

verder is het beste advies al door zot gegeven :)

Ik weet ook niet wat de ontstekingsvolgorde van deze yamaha is. Even vergeten erbij te zetten dat het een voorbeeld was.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ie 2 pickups had, omdat ie ook 2 bobines heeft. Het hele verhaal klopt dus maar gedeeltelijk of helemaal niet.
Ik vraag me nu ook inderdaad af of je met 1 pickup wel een wasted spark hebt?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet wat de ontstekingsvolgorde van deze yamaha is. Even vergeten erbij te zetten dat het een voorbeeld was.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ie 2 pickups had, omdat ie ook 2 bobines heeft. Het hele verhaal klopt dus maar gedeeltelijk of helemaal niet.
Ik vraag me nu ook inderdaad af of je met 1 pickup wel een wasted spark hebt?
kun je tellen? 2 bobines!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan