Begrenzen 600cc + motoren

28 dec 2013
17
0
Hallo,

Ik hoop wat informatie te weten te komen over het begrenzen van motorblokken. Ik ben zelf over een poosje 18 en wil dan ook direkt aan een A1 rijbewijs.

Ik heb nagedacht of ik niet beter eerst een autorijbewijs kon halen, maar ik zit toch liever op twee wielen.

Het A1 rijbewijs voorkomt dat ik op een zwaardere motor mag rijden en ik moet dus genoegen nemen met een 125cc motor en 11 Kw uitstoot. Op zich vind ik dat niet zo heel erg, en het is ook beter voor de jeugd ( waaronder ik) die zomaar op een of ander race monster zou kunnen stappen en vervolgens dubbelgevouwen ligt tussen de vangrail.

In die zin sta ik daarachter.

Het vervelende is wel dat 125cc motoren erg duur in de aanschaf zijn en vaak ook te hoog voor mijn lengte zijn ( 1,62)

Nu had ik het geluk om laatst op de motor van mijn tante te mogen zitten. Een Suzuki Bandit 600s.

Op deze motor zit ik als gegoten, maar...600cc.

Nu is een ander geluk dat mijn vader een gruwelijk slimme techneut is, en ook het fijne van motoren weet. Hij heeft 11 motoren in zijn garage en komende zomer krijg ik de fijne kneepjes van het sleutelen geleerd.

Zo vroeg ik hem of het mogelijk is om een motor, Stel een Honda Silverwing van 750cc te begrenzen naar 125cc of 11 kw.

In weze zou dat mogelijk moeten zijn, andere sproeiers en dergelijke.

Maar hij heeft ook weinig tijd om hierover na te denken en is nu even met andere zaken bezig.

Dus besloot ik om zelf eens te kijken of er mensen zijn met dergelijke verhalen en hier een oplossing voor gevonden hebben.

By the way, waarom ik een Silverwing noemde?

Omdat ik en mijn vader graag mooie lange reizen maken, en het op een 125cc motor erg lastig zou moeten zijn om honderden tot duizenden kilometers in een of twee dagen vol gas te rijden.

Met een begrensde motor heb je dit natuurlijk ook, maar het zou minder moeten zijn. Een oorspronkelijke 125cc motor zou bij 100 echt aan het eind van zijn Latijn zijn, en een begrensde zou zich beter houden...
 
In de 25kw tijd werkte dat nog, begrenzen en dan een uitdraai voor de verzekering.
(al vraag ik me af of als puntje bij paaltje komt je uiteindelijk verzekerd bent)

Met de 11kw regel staat er duidelijk 125cc, het is dus geen kwestie van afvoeren, maar echt fysiek maar 125cc.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft 11 motoren in zijn garage en komende zomer krijg ik de fijne kneepjes van het sleutelen geleerd.

Zo vroeg ik hem of het mogelijk is om een motor, Stel een Honda Silverwing van 750cc te begrenzen naar 125cc of 11 kw.

In weze zou dat mogelijk moeten zijn, andere sproeiers en dergelijke.

Maar hij heeft ook weinig tijd om hierover na te denken en is nu even met andere zaken bezig.

_O- _O- _O- _O-

En sleutelen leer je niet zo maar even, dat leer je door te doen, vaak te doen...
 
Gaat niet...

1- Een motor zo extreem begrenzen... dat kan wel eens andere narigheid opleveren. Je gebruikt die machine zodanig dat vervuiling mogelijk is, bovendien zal het overige verkeer moeite hebben met het inschatten van die (doorgaans zeer snelle) motorfiets. Als jij achter een Ferrari moet rijden die als brommobiel gebruikt wordt, maak jij ook de verkeerde inschatting.
2- Het begrenzen is het technische deel. Er hoort nog een administratief deel bij, keuren, vermogensuitdraai om te mogen gebruiken en als het rijbewijs expliciet stelt dat je maar 125 cc mag gebruiken... dan kan je legaal rijden op dat ding gewoon vergeten.
 
In de 25kw tijd werkte dat nog, begrenzen en dan een uitdraai voor de verzekering.
(al vraag ik me af of als puntje bij paaltje komt je uiteindelijk verzekerd bent)

Met de 11kw regel staat er duidelijk 125cc, het is dus geen kwestie van afvoeren, maar echt fysiek maar 125cc.

Ik rij zelf met m'n A2 rijbewijs op een r6 uit 2006, begrenst op het gas met uitdraai van de testbank. Mijn verzekering weet hiervan, ik heb ze duidelijk gezegd dat ze een clausule moesten aanmaken waarin zij vermelden dat zij akkoord gaan met mijn manier van begrenzen en dat zij zullen dekken bij schade. Dit is dan ook vermeld op mijn polisblad.

Kortom, verzekering is het minst waar ik me zorgen om maak. Je moet maar hopen dat je een goed gemutste oom agent tegen komt...
 
A2 mag je beperken, zolang het originele vermogen niet boven de 70KW uitkomt ofzoiets?
A1 mag niet meer zijn dan 11KW maar ook niet meer zijn dan 125cc? lijken me vrij simpele regels verder :). Je kunt vanalles verzinnen om het te omzeilen, en ook al kun je je motor dan verzekeren met een uitdraai, rij je volgens mij zonder geldig rijbewijs?
 
Je moet gewoon een 125 cc motor met 11kw motorvermogen hebben.
Dus is het mogelijk met die silverwing? ja,als jij er een 125 cc blokje onder schroeft met 11 kw en de hele zooi opnieuw laat keuren en op kenteken zetten wel......
 
A2 mag je beperken, zolang het originele vermogen niet boven de 70KW uitkomt ofzoiets?
A1 mag niet meer zijn dan 11KW maar ook niet meer zijn dan 125cc? lijken me vrij simpele regels verder :). Je kunt vanalles verzinnen om het te omzeilen, en ook al kun je je motor dan verzekeren met een uitdraai, rij je volgens mij zonder geldig rijbewijs?

A2 mag je begrenzen naar 35 kw mits het origineel vermogen niet meer dan 0.2kw/kilo bedraagt. Is dit wel het geval (mijn r6 heeft 0.5) moet ie naar 25kw.

In het geval van TS, hij is gebonden aan een A1 rijbewijs en dus gebonden aan een maximale motorinhoud van 125cc en 11kw.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik rijd zelf niet zonder rijbewijs. Dat is de goden verzoeken.

Maar voor degene die het leuk vinden om respectloos commentaar te leveren : Het hoeft niet hoor. Ik vraag toch gewoon iets?

Ik weet zelf donders goed dat sleutelen niet zomaar te leren is. Rome was ook niet op een dag gebouwd. En daar aan toe te voegen: Wees blij dat er nog enkele jongeren zijn die wel wat nuttigs willen leren in plaats van achter een console te hangen.

Voor zover het begrenzen betreft: Dit zou dan wel kunnen, maar niet legaal zijn?
 
Het vervelende is wel dat 125cc motoren erg duur in de aanschaf zijn en vaak ook te hoog voor mijn lengte zijn ( 1,62)

125cc motoren hoog :z

En ja als je maar genoeg sproeiers in de cilinder gooit zal de drijfstang uiteindelijk zijn volledige slag niet meer kunnen maken en dan kan je ook de cilinderinhoud begrenzen :Y

Gebruikelijk is deze methode echter niet.
 
Nee, ik rijd zelf niet zonder rijbewijs. Dat is de goden verzoeken.

Maar voor degene die het leuk vinden om respectloos commentaar te leveren : Het hoeft niet hoor. Ik vraag toch gewoon iets?

Ik weet zelf donders goed dat sleutelen niet zomaar te leren is. Rome was ook niet op een dag gebouwd. En daar aan toe te voegen: Wees blij dat er nog enkele jongeren zijn die wel wat nuttigs willen leren in plaats van achter een console te hangen.

Voor zover het begrenzen betreft: Dit zou dan wel kunnen, maar niet legaal zijn?
Je krijgt het wel voor elkaar dat het ding maar 11KW uitperst, dat lukt wel. Het is ABSOLUUT niet goed en je verneuqt de hele boel waarschijnlijk, maar het is gewoon een kwestie van het gas slechts 2 graden slag geven, en de rest door middel van het vernaggelen van de afstelling.

Het kán. Het is echter totaal niet waarvoor het ding bedoeld is, en het wordt een onrijdbaar geheel. Je moet het gewoon niet willen.

Komen we bij probleem nummer twee: voor de wet kun je hem dan net zo goed standaard laten. A1 geeft je alleen het recht om op 125cc's te rijden, dat is een harde limiet. 600cc valt niet terug te tunen naar 125cc, tenzij je fysiek cilinders af gaat hakken. Het is een fysieke hoeveelheid. Een 600cc mag je niet rijden. Een 600cc met 11KW mag je niet rijden. En als dat niet uitmaakt, kun je hem net zo goed niet begrenzen en gewoon de regels aan je laars lappen zoals de rest van de wereld.

Mocht je je aan die bezopen regeling willen houden, zodra je A2 hebt mag wat jij wil. Zolang je A1 hebt mag dit NIET. Je mag maximaal 125cc hebben (en nee, dat kun je dus niet zomaar aanpassen), en vervolgens mag hij maar 11KW hebben. Een 125cc met 15KW zou je wél terug mogen tunen. Een 126cc met 10KW mag je niet op rijden.

Als laatste je opmerking over de hoogte van 125cc's... Da's idioot. Kleinere opdonders vind je nergens.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt geen A2-rijbewijs, want dat kan je pas halen vanaf 31 dec 2013. De eerste moet dus nog afgegeven worden. Wat jij hebt is een 25kW-rijbewijs met de voordelen van A2. Met een A2-rijbewijs mag je namelijk niet op een geknepen R6 rijden, ook niet op 25kW.
:^

Overgangsregelingetje. Da's best netjes geregeld als je het mij vraagt. Dat je A2 niet in 1x kon halen was een blunder van hier tot gunter :+
 
Laatst bewerkt:
Nee nee, dit verandert de compressieverhouding. Het slagvolume blijft hetzelfde -O-

Niet als je er genoeg ingooit, op een gegeven moment wil de krukas gewoon niet verder rond :+

Natuurlijk kan je een 750cc blok wel serieus terug brengen naar 125cc, je kan de radius van de drijfstang t.o.v. center van de krukas aanpassen om de slag terug te brengen, bussen in de cilinderbank inpersen enz. enz.

Maar dat kost een godsvermogen en een krap budget lijkt juist de reden om geen 125cc te kopen...
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik rijd zelf niet zonder rijbewijs. Dat is de goden verzoeken.

Maar voor degene die het leuk vinden om respectloos commentaar te leveren : Het hoeft niet hoor. Ik vraag toch gewoon iets?

Ik weet zelf donders goed dat sleutelen niet zomaar te leren is. Rome was ook niet op een dag gebouwd. En daar aan toe te voegen: Wees blij dat er nog enkele jongeren zijn die wel wat nuttigs willen leren in plaats van achter een console te hangen.

Voor zover het begrenzen betreft: Dit zou dan wel kunnen, maar niet legaal zijn?



Dit ben ik helemaal met je eens :Y
 
Sorry voor mijn reaktie. Maar om eerlijk te zijn je vraagt er ook wel een beetje om.
Dat jij niet meer dan nog125cc mag rijden moet je bekend zijn.
Dat je van om het even welke zwaardere fiets geen 125cc kan maken zou in mijn ogen ook iedereen moeten weten die zich er ook maar iets in heeft verdiept.
 
Ik zou je vader toch eens vragen om op zijn minst eens een half uurtje tijd voor jouw vrij te maken om je het volgende uit te leggen:
* verschil tussen 125 cc en 600 cc
* hoe een honda silverwing 750 cc er uit ziet. daar ben ik wel eens benieuwd naar.

met een 125 cc kun je best lange reizen maken met je vader.
super idee, zouden meer vader/zoon combi`s moeten doen !

afhankelijk van je budget, een honda varadero 125 cc. Vet cool ding !

( ach, verkoopt je vader toch gewoon 1 motor om voor jouw een varadero te kunnen kopen ;) )
 
Laatst bewerkt:
Een 125cc is juist meestal heel klein.
600cc is niet veel groter lijkt me, ik vind een 600 al heel krap zitten.

En je wilt 600cc naar 125cc terugbrengen? dan moet je er een ander blok onder zetten, namelijk een 125cc blok. de CC is cilinderinhoud, 600cc = grotere zuigers 125cc = kleine zuigers, daar kan je dus niks aan veranderen met sproeiers en dergelijke.

Of inderdaad, een 600cc kopen, 3 cilinders eraf slijpen, de boel weer dichtlassen en dan moeten ze die 25cc teveel maar voor lief nemen ( doen ze niet moeilijk om )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan