GS550L loopt op 3 cilinders ipv 4

MSW

Motor-Service-Weert, betaalbaar motoronderhoud
6 aug 2011
929
258
Weert
Beste sleutelaars,

ik heb een probleem waar ik jullie hulp bij nodig heb. Ik ben bezig een Suzuki GS550L weer tot leven te wekken. Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Tank schoongemaakt
- Carburateurs ultrasoon schoongemaakt (+ vlotterhoogte aangepast...) Wilde eerst alleen starten met remmenreiniger :)
- Nieuwe blokolie
- Nieuwe bougies
- Nieuwe accu

Gisteren eindelijk weer de tijd om aan de motor te prutsen. Carburateurs eraf gehaald en de vlotterhoogte afgesteld. Stond 5 mm te laag, kreeg de motor nl. eerst helemaal niet gestart. Carburateurs weer in de motor (wat een gepriegel, vraag me af of dit niet op een makkelijkere manier kan.... ;( ). Benzine erin en.... eindelijk lopen *D

Alleen de uitlaatbocht van cilinder 2 wordt niet warm :? . Voor de rest loopt ie aardig. Ook de deoproef gedaan maar er zit geen lek bij de carbaansluitingen. Wil zo nog even bougiekabels omwisselen en de bougies verwisselen. Maar als dit niet het probleem oplost (wat ik verwacht) weet ik niet meer wat het nog meer zou kunnen zijn?

Wie heeft er nog ideeën om zaken te checken/uit te sluiten. Hoop niet dat het een carburateur ding is.... het terugplaatsen van een carburateur op een 4 cilinder is nl. geen hobby van me.... '( Zou heel graag de komende week eens een echte proefrit willen maken!

Alvast bedankt voor jullie input...!
 
Je draait desbetreffende bougie eruit en kijkt of deze vonkt en of nat is.
Nat = waaschijnlijk vonken probleem (bougie of bougiedop)
Droog = carburateur probleem

Spuit wat remmenreiniger in 2 , loopt 2 mee, dan je weet zeker dat het een carburateur probleem is.
 
Mannen,

net de bougie van cilinder 2 eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna weer in de motor en wat blijkt.... Hij loopt weer op alle 4 de cilinders. De bougie was wel erg verkoold, dus moet nog beter worden afgesteld.

Ben blij, eindelijk kan ik aan de proefrit beginnen :]

Fijne feestdagen, Frank
 
Vreemd dat je de vlotterhoogte hebt moeten veranderen (weet je zeker dat dat nodig was?)

Motor startte alleen als ik in alle 4 de cilinders remmenreiniger spoot en het benzineniveau tot bovenin de benzineslang had zitten. Volgens het WPH moest de bovenkant van de vlotter 22,4 mm zijn tot aan de rand waar de pakking komt te zitten. Aangepast volgens de spec's, en nu start ie weer zoals het moet.

Heb nu alleen nog het probleem dat de schroef waarmee het stationaire toerental wordt geregeld 'lostrilt'. Dus na een rondje rijden is het toerental dusdanig laag, dat hij uitvalt wanneer het gas wordt losgelaten.
 
Motor startte alleen als ik in alle 4 de cilinders remmenreiniger spoot en het benzineniveau tot bovenin de benzineslang had zitten. Volgens het WPH moest de bovenkant van de vlotter 22,4 mm zijn tot aan de rand waar de pakking komt te zitten. Aangepast volgens de spec's, en nu start ie weer zoals het moet.

Heb nu alleen nog het probleem dat de schroef waarmee het stationaire toerental wordt geregeld 'lostrilt'. Dus na een rondje rijden is het toerental dusdanig laag, dat hij uitvalt wanneer het gas wordt losgelaten.


dat kan ook komen doordat het stationaire mengsel veel te rijk is.
bv door een te hoog vlotternivo.
 
:^ niet om lullig te doen, maar vier keer dezelfde foute hoogte vind ik ook apart.

Zijn er verschillende types carb's voor jouw fiets en zo ja, heb je het goede type?

Om die stationairschroef hoort een veer te zitten volgens mij, zit die er nog op?


Snap jullie twijfel, maar heb toch echt de spec gebruikt van een Suzuki GS550L uit 1980. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit gedaan hebben (dus kan het ook fout gedaan hebben). Maar heb het 3 keer gecontroleerd.... ;)

Mocht ik het toch verkeerd gedaan hebben (wat best zou kunnen), dan is het wel interessant dat de motor nu wel start en voorheen niet.... *O* Weet nl. niet wat de historie van deze motor is, heb hem nl. niet rijdend met een aanhanger opgehaald.

Dat van de veer moet ik nog even nakijken, kan ik deze terugplaatsen zonder de carburateur uit de motor los te hoeven te halen?
 
dat kan ook komen doordat het stationaire mengsel veel te rijk is.
bv door een te hoog vlotternivo.

Hoi Bananeman, ik heb het gevoel dat de stelschroef 'lostrilt' na het rondje rijden. Als ik de schroef vasthoud (met de motor op de bok) en volgas geef, dan komt het toerental netjes terug naar de beginstand...
 
Snap jullie twijfel, maar heb toch echt de spec gebruikt van een Suzuki GS550L uit 1980. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit gedaan hebben (dus kan het ook fout gedaan hebben). Maar heb het 3 keer gecontroleerd.... ;)

Mocht ik het toch verkeerd gedaan hebben (wat best zou kunnen), dan is het wel interessant dat de motor nu wel start en voorheen niet.... *O* Weet nl. niet wat de historie van deze motor is, heb hem nl. niet rijdend met een aanhanger opgehaald.

Dat van de veer moet ik nog even nakijken, kan ik deze terugplaatsen zonder de carburateur uit de motor los te hoeven te halen?
Dat van die veer kun je wel zien als de tank er af is, carbs hoeven volgens mij niet los.

Nog even voor de überduidelijkheid, klopt deze volgorde?:

ultrasoonreinigen - niet starten, ook niet met choke - vlotterhoogte aangepast - wel starten.
 
Dat van die veer kun je wel zien als de tank er af is, carbs hoeven volgens mij niet los.

Nog even voor de überduidelijkheid, klopt deze volgorde?:

ultrasoonreinigen - niet starten, ook niet met choke - vlotterhoogte aangepast - wel starten.

Zo heb ik het inderdaad gedaan... Ook met choke vol open geen mogelijkheid om hem aan de gang te krijgen...
 
Net een uitgebreid testrondje gedaan... motor pakt in alle toerentalgebieden goed op, ook bij gas terugnemen geen knallen in de uitlaat oid

Alleen een lostrillende stationairschroef die ik nog moet fixen. Zit geen veer achter, dus dat is de reden dat hij lostrilt. Hoop dat de carbs er niet voor los hoeven....?

Iedereen bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan Onderaan