subframe lassen voor duozit?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Ik ben bezig met mijn project en binnenkort ga ik mijn subframe laten lassen.

Ik ben van plan nog twee zitten bij te maken. één monozit en dan nog een duozit.

Ik ga een "loop" (ronding) laten lassen achteraan. De originele zitbevestiging die je achteraan op de foto ziet ga ik opnieuw laten lassen maar dan op de hoogte van het frame zelf. Anders zit het te veel in de weg.

Ook wil ik het bestaande achterstuk van het frame laten herlassen zodat het subtieler zal overgaan naar de ronding. Ik heb het grofweg aangeduid met paint.

Nu is mijn vraag, zal dit sterk genoeg zijn nadien om eventueel eens mijn vriendin mee achterop te nemen op de duozit? Of moet dit dan volledig herlast worden en niet enkel wat ik aangeduid heb?


Heb het hier onder grofweg aangeduid, maar de bovenste bevestiging wordt eraf gehaald en tussenin dus gelast zodat die lager staat.
Dan zou ik een klein deel van het achterframe onderaan laten afslijpen en laten toe lassen zodat het vlot overgaat naar de buis die er aangelast wordt.
Die worden dan gebogen zodat ze in elkaar overgaan.

Alvast bedankt.

11655413786_a372808d8e_c.jpg


11655414086_3211af7b58_c.jpg
 
Laatst bewerkt:
In principe als dit goed gelast word, moet dat het prima kunnen houden. Wat misschien wel handig is om te checken is een originele versie van je motor bekijken en checken of de vering daar hoort te zitten. Veder kun je de balast verlichten door hem in een lichte hoek omhoog te bevestigen, dat leidt de spanning in het materiaal beter (opzij i.p.v. naar beneden en zo druk op de laspunten te zetten). Zoals deze en deze, hier 'zit' de passagier ook alleen op het verlengde van het frame.
 
De vering staat inderdaad nog origineel op zijn plek.

Ik heb voordien het frame ingekort ik denk een tien centimeter ongeveer omdat dat stuk in de weg zat van de zit. Dus gewoon met de disc het achterste stuk afgezaagd.

Ik weet zelf niets van lassen en ga het laten doen door een smid met veel ervaring dus ik ga er vanuit dat die het lassen wel onder de knie heeft.

Op de eerste foto zie je dat het stuk wat ik nog ga afzagen een deel van de lasnaad is? Natuurlijk wordt het toegelast, maar ik ga er dan vanuit dat dit geen probleem geeft voor de sterkte als dit goed herlast wordt?

Het nieuwe gedeelte zover mogelijk in het frame laten steken. Bedoel je dan gewoon om bvb de buis die aangelast zal worden zover mogelijk in het frame te duwen zodat die klemt binnenin het frame en daar ook druk zet?

Ik weet niet goed wat je bedoelt met niet koud aan elkaar lassen.. (weet niets van lassen)
 
Het nieuwe gedeelte zover mogelijk in het frame laten steken. Bedoel je dan gewoon om bvb de buis die aangelast zal worden zover mogelijk in het frame te duwen zodat die klemt binnenin het frame en daar ook druk zet?

Ik weet niet goed wat je bedoelt met niet koud aan elkaar lassen.. (weet niets van lassen)

Precies zo bedoel ik het,subframe draagt dan ook op het frame,en niet alleen op de las.

Met koud aan elkaar lassen bedoelde ik ,het nieuwe gedeelte tegen het oude gedeelte aan lassen ,vlak tegen vlak (verwarrend door verkeerde woordkeus!!! :? )
 
Laatst bewerkt:
Koud tegen elkaar = een stuiklas.

Het materiaal moet volledig doorgelast worden, de volledige doorsnede moet zijn aangesloten .

Het aangelaste stuk + las moeten niet alleen het gewicht van de passagier kunnen opvangen maar ook de krachten kunnen weerstaan als je bijv. door een kuil rijdt.
De kracht kan dan zomaar met een factor 4 verhoogd worden.
 
idd, nieuw materiaal insteken en daar evt. nog met proplassen verankeren aan het oude frame. Nieuwe materiaal niet te dun inschatten, er komt veel kracht op de lasverbindingen bij weggebruik, zeker bij een wat slechtere weg. Zeker als er iemand achterop gaat zitten (op een andere seat hoop ik dan die je voor de foto gebruikt) dan zou ik het echt wel stevig proberen te houden. Je ziet wel vaker heel dunne subframes gebruikt worden hiervoor maar die zijn dan doorgerekend. In jouw geval wordt het voor mijn gevoel niet berekend maar alleen ingeschat. Beter iets te zwaar en veilig dan te licht en afbreken.

Lassen zijn erg sterk maar een stuiklas aan dunne plaat (want meer is die buis eigenlijk niet) is niet de sterkste verbinding die je kunt bedenken.

Benno
 
dus het aangelast stuk moet ook rusten op het frame zelf door die er zo ver mogelijk in te steken.

Ja ik snap wat je bedoelt, ik ben zeker niet van plan om een dunne buis te nemen dat lijkt me ook al niet sterk genoeg. En daarom vraag ik het omdat ik weet dat de kracht met factor X kan verhoogd worden bij een slecht wegdek.

En nee op die seat komt er geen tweede persoon. Ik ga er nog twee andere bij maken.
 
Ja idd, tis een cx500. Al ff mee bezig maar niet echt blij met mijn zit. Deze week ga ik langs bij de lasser.

Misschien nog een opmerking hierbij. Eigenlijk gaat mijn duozit bijna niets steunen op het aangelaste stuk maar vooral op de beugel die je ziet en die onderaan herlast zal worden. Daar zet ik ook mijn bevestiging op.
Ik hoop dat die lasser er een oplossing op vindt om niet koud te lassen. Het gat in het frame zelf is niet groot. Puur op de gok zonder meten 4 a 5 cm hoog en 2 cm breed.
 
Wat is een schoortje dat ken ik niet? Morgen ga ik langs en wordt hij gelast dus zou super zijn als ik het te weten kom. Mijn ideeën zijn al iets of wat veranderd. Het gaat geen loop worden maar een verlenging aan beide kanten lichtjes gebogen en naar omhoog. Dit omdat mijn achterlicht ingewerkt wordt in de zit zelf en de loop gewoon in de weg gaat zitten.
 
Aah: Definitie van "Schoor" volgens wiktionary:
- een steunbalk die onder of tegen iets geplaatst is

Ik weet niet goed hoe ik dat moet doen dan aan de bovenkant, moet dat schoortje dan steunen op de twee aangelaste stukken? net zoals de beugel die nu al op het bestaande frame staat?
 
Het wordt pas volgend weekend gelast. Hij gaat verschillende maten van buizen gebruiken en die dan zo in elkaar schuiven en in mijn frame steken.

Ik heb nog eens snel met paint iets gemaakt om mijn idee te tonen.

12012729345_313ba7f23b_c.jpg


Rood: de buis die in het frame gestoken wordt en ook hoe het bestaande frame wordt afgesneden.

Blauw: ik dacht er aan om nog iets tussen het uiteinde van de buizen en eventueel de bestaande beugel te laten lassen voor extra stevigheid? Een soort verbindingsstuk? Alé als die man dat kan lassen toch. De buizen gaan naar boven gaan dus ik kan zo'n hoek maken. De beugel wordt wel verplaatst naar beneden.

Geel: dat is waar de duozit zal steunen op het frame. Ik gebruik van die ronde rubbers onder de zit voor schokdemping. Niet dat het iets uitmaakt voor de las maar gewoon ter info.

Groen: dit zou de duozit worden. Alé andere vorm wel is maar voor een idee te geven. Die zal iets uitsteken zodat ik er nog een licht etc kan inwerken maar de uiteinden van het frame zal je toch niet zien bij deze zit.

Alleszins al bedankt voor de tips.
 
Met een schoortje bedoel ik een extra verbinding tussen 2 delen om de overbrenging van kracht op een groter vlak te zetten, een driehoek is het moeilijkst te vervormen dus is de ideale vorm.
Je ziet vaak een driehoek vorm in een hoekverbinding, dit is een schoor, deze kun je op elke verbinding (ook recht) toepassen.

In jou situatie kun je op de rechte overbrenging half/half een driehoek lassen om de directe kracht op de te verbinden las kleiner te maken ;)
 
Bedankt Patrick. Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn blauwe lijn die ik getekend heb het schoortje noemen. Dus een extra verbinding tussen het oude frame en het aangelaste stuk mits het toch in een hoek zal komen te staan.
 
Ah bedankt voor de verbetering. Toch zal het moeilijk zijn om zo'n mooie driehoek te lassen omdat de bovenste beugel naar onder wordt verplaatst. Die gaat ongeveer even hoog komen als het frame zelf, dus zal niet uitsteken. Anders gaat mijn zit er nooit goed over passen. Ik was bij mijn eerste zit al beperkt door die beugel en dat is hetgene dat ik zeker en vast verplaatst wil hebben.

Ik zal een hoek kunnen laten maken denk ik alleen zal de hoek veel scherper zijn wat misschien ook wat aan draagkracht zal inleveren. Ik zat er ook aan te denken om aan de binnenkant een plaatje te laten lassen van het uiterste laagste punt naar het middelste hoogste punt in geval zo'n hoek niet zou gaan.
 
Inderdaad, dus ik zal er wat moeten op vinden. Of ja, de smid zal er iets moeten op vinden :) Alleszins bedankt voor de tips en laat ons hopen dat dat frame in orde komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan