Distributieketting CB650SC

drcoffee

MF'er
30 dec 2013
45
0
Hallo,

Ik wil de distributieketting / cam chain vervangen van mijn Honda CB650SC Nighthawk 1983 (ook wel CBX650E, motor aanduiding: RC13).

Heeft iemand ervaring met dit merk/leverancier kettingen.
Dit leek mij wel wat, maar ik ben er niet mee bekend:
Cam Chain suit Honda CB650 SC D.O.H.C. 83-84 0412 H / 82RH2015 x 144 Camchain | eBay

Of heeft iemand tips waar ik elders de juiste (en goede kwaliteit) ketting kan kopen?
Ik zoek er 1 met een master-link zodat ik de cases niet hoef te splitten, maar hem kan vast klinken.
 
Laatst bewerkt:
mmmm,

ik twijfel erg of dit type wel klopt, er staat wel "sc" en "rc13" bij, maar ik zie dat ie 112 schakels heeft, terwijl de overige zoekresultaten allemaal 144 schakels hebben (wellicht dat daarom de prijs ook lager uitvalt dan elders).

112 schakels is volgens mij voor de SOHC en ik heb een DOHC, dus volgens mij klopt het niet.
Verder wel goede ervaringen met Siccama? Anders kan ik er natuurlijk even achteraan bellen.
 
Laatst bewerkt:
mmmm,

ik twijfel erg of dit type wel klopt, er staat wel "sc" en "rc13" bij, maar ik zie dat ie 112 schakels heeft, terwijl de overige zoekresultaten allemaal 144 schakels hebben (wellicht dat daarom de prijs ook lager uitvalt dan elders).

112 schakels is volgens mij voor de SOHC en ik heb een DOHC, dus volgens mij klopt het niet.
Verder wel goede ervaringen met Siccama? Anders kan ik er natuurlijk even achteraan bellen.
Nogal een verschil.

Zorg aub dat je echt zeker te weten de goede ketting krijgt. Rot als je voor een tientje verschil weer zit te dubben met een verkeerde ketting van een buitenlandse leverancier.
 
Nogal een verschil.

Zorg aub dat je echt zeker te weten de goede ketting krijgt. Rot als je voor een tientje verschil weer zit te dubben met een verkeerde ketting van een buitenlandse leverancier.

Jep, ik ben vrijwel zeker dat het de verkeerde is, als ik naar andere types kijk zoals de CB650 en de CB650SC tot 1982 dan betreft het allemaal een SOHC met 112 schakels.

Ik heb dus de 144 schakels (DOHC) nodig
 
Laatst bewerkt:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom ga je hem vervangen? Ik heb trouwens dezelfde uit 85, pas nog de spanner veer vervangen.

In wphb staat het volgende, misschien heb je er wat aan:

Camshaft chain length (gemeten tussen de twee "cam sprockets" met 13kg trekkracht)

Specification: 323.05-324.05 (12.750-12.785 in.)
Wear limit: 327.0 mm (12.87 in.)

cmsnl heeft ze niet meer zie ik, maar je moet er aan het serienummer te zien wel eentje met 144 hebben idd. Zie http://www.cmsnl.com/honda-cb650sc-1983-nighthawk-650-usa_model476/partslist/E++06.html#results

succes!
 
Laatst bewerkt:
I.D. is dat een dochteronderneming van D.I.D. ? :X

$(KGrHqJHJB8E63(O55czBOzSS,KqOQ~~60_12.JPG
 
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom ga je hem vervangen? Ik heb trouwens dezelfde uit 85, pas nog de spanner veer vervangen.

In wphb staat het volgende, misschien heb je er wat aan:

Camshaft chain length (gemeten tussen de twee "cam sprockets" met 13kg trekkracht)

Specification: 323.05-324.05 (12.750-12.785 in.)
Wear limit: 327.0 mm (12.87 in.)

cmsnl heeft ze niet meer zie ik, maar je moet er aan het serienummer te zien wel eentje met 144 hebben idd. Zie Honda CB650SC NIGHTHAWK 1983 (D) USA CAM CHAIN / TENSIONER - buy CAM CHAIN / TENSIONER spares online

succes!

Ik heb de motor na laten kijken door een monteur, die gaf aan dat er speling op de spanner zat, maar dat hij adviseerde ook om de ketting ook direct te vervangen. De ketting ratelt als een gek.
Ik heb wel een WPH, maar niet de tools om het na te meten. Ik vertrouw de monteur op zijn woord, daarnaast heeft de motor 35.000 Mijlen gelopen, dus lijkt me het ook niet verkeerd om de ketting te vervangen.

De spanner moet ik straks ook repareren (vervangen is volgens mij geen optie i.v.m. verkrijgbaarheid en de kosten).
Heb jij de spanner kunnen repareren door alleen de veer te vervangen?
En weet je misschien een adresje waar ik die veer kan bestellen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er allemaal nog redelijk nieuw mee ben. Ik heb (buiten de brommertjes van vroeger om) nog nooit een motorblok los gehaald. Maar ik heb geen 2 linker handen, dus ik verwacht dat het allemaal wel goed komt. Ik wil het ook graag allemaal leren, dus dan lijkt me dit een goede kans.

I.D. is dat een dochteronderneming van D.I.D. ? :X

Lol.... tja..ik heb geen idee.
Ik denk dat ik maar gewoon voor deze van Japparts ga:
NOKKENAS KETTING SCA0412/DHA-144(82RH2015) [741.09.39] - €59.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Ik heb de motor na laten kijken door een monteur, die gaf aan dat er speling op de spanner zat, maar dat hij adviseerde ook om de ketting ook direct te vervangen. De ketting ratelt als een gek.
Ik heb wel een WPH, maar niet de tools om het na te meten. Ik vertrouw de monteur op zijn woord, daarnaast heeft de motor 35.000 Mijlen gelopen, dus lijkt me het ook niet verkeerd om de ketting te vervangen.

De spanner moet ik straks ook repareren (vervangen is volgens mij geen optie i.v.m. verkrijgbaarheid en de kosten).
Heb jij de spanner kunnen repareren door alleen de veer te vervangen?
En weet je misschien een adresje waar ik die veer kan bestellen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er allemaal nog redelijk nieuw mee ben. Ik heb (buiten de brommertjes van vroeger om) nog nooit een motorblok los gehaald. Maar ik heb geen 2 linker handen, dus ik verwacht dat het allemaal wel goed komt. Ik wil het ook graag allemaal leren, dus dan lijkt me dit een goede kans.Lol.... tja..ik heb geen idee.
Ik denk dat ik maar gewoon voor deze van Japparts ga:
NOKKENAS KETTING SCA0412/DHA-144(82RH2015) [741.09.39] - €59.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Mijn probleem is inderdaad opgelost (De bekende ratel bij bepaald toerental en/of koude motor). Maar volgens mij heb ik dus de laatste veer (en rubberen omhulsel die helemaal gaar was) gekocht van cmsnl, gaat schijnbaar hard die stock voorraad. De onderdelen van deze motor worden steeds schaarsen helaas. Bijvoorbeeld uitlaat is ook zo'n moeilijke.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de NAK van DID (japparts) besteld.
Nu ben ik nog opzoek naar een NAK breker/klinken, heeft iemand tips?

Ik was een beetje aan kijken naar zoiets:

full25745301.jpg

Ketting breek en klink set - ECO, BGS


of zoiets:

1807061.jpg

http://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/sec11635031e5/?ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/000921


Volgens mij zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd, zoiets zou toch voldoende moeten zijn? Of zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Het gaat om zo'n (morse)ketting:
full


Tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Maar daar kan ik niet mee klinken, ofwel?

Ik zoek een (budget) setje waar ik helemaal mee uit de voeten kan. Niet dat ik achteraf aan de slag moet met hamers of tangen, daar heb ik geen zin in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan