VFR800 wordt te warm (125 C)

remco44

Rookie
30 dec 2013
2
0
Enschede
Hallo Allemaal,

Sinds 3 jaar ben ik in het bezit van een VFR 800 van 2002. Toen ik de motor kocht heb ik er slechts een paar honderd kilometer op gereden. De temperatuur liep toen vaak op tot 110 tot 115 graden wat naar mijn idee al vrij hoog was.

Inmiddels is de complete kuipset gespoten en heeft de motor 2 jaar stil gestaan. Nu heb ik er gisteren voor het eerst mee gereden, helaas liep tot mijn verbazing de temperatuur binnen no-time op tot 125 graden bij koud weer en tijdens het rijden op lage belasting met veel rijwind!

Thuis meteen gecheckt of de radiateurs warm werden, de ingang was wel warm maar de uitgang was steenkoud. Er is dus geen circulatie.

Zelf denk ik aan lucht in het systeem, maar aan de andere kant is dat ook weer raar omdat er 2 jaar geleden niets aan de hand was en het systeem niet los is geweest.

Verder, zou het misschien een vastzittende thermostaat kunnen zijn? Ik weet dat als de was er uit loopt, de thermostaat open blijft staan. Maar uit de praktijk heb ik ook wel eens gehoord dat de gehele thermostaat vast kan gaan zitten. Het schijnt nog al een aardige rotklus te zijn om dit te doen, dus misschien kunnen jullie tips geven en uitleggen hoe ik mijn fiets kan ontluchten om te beginnen? :?

Mijn dank is groot voor tips! :)
 
Zit er wel genoeg koelvloeistof in?
Om de thermostaat te controleren is het wel praktisch als die er eventjes uit komt. Dan kun je hem op het fornuis testen in een pannetje met water.
Wat ook nog kan is dat de koelvloeistofpomp naar de vaantjes is.

Ontluchten is bij de meeste motoren vaak een kwestie van afvullen, starten zonder de KVS dop er op en laten lopen tot hij warm is en bijvullen indien nodig.

db
 
Het koelvloeistofniveau staat tot het max streepje op het expansievaatje.

De volgende stap is om de thermostaat te demonteren om deze te controleren denk ik? :( Iemand ooit eerder meegemaakt dat een defecte thermostaat dicht bleef zitten ipv open?
 
Ook een keer vastzittende/dicht blijvende thermostaat gehad .
Radiator bleef koud .
Thermostaat vervangen , ontlucht en daarna nooit geen last meer gehad.

Ook een keer van een auto van de buren waarbij de temperatuur hoog opliep bleek de radiator en thermostaat verstopt zat met bruine drab , hij had G11 en G12 koelvloeistof door elkaar gemikt wat een dikke bruine drab veroorzaakte . G12+ kun je wel mengen .
 
Laatst bewerkt:
Haal de radiator dop er eens af

En kijk eens of je raditor wel gevuld is

Je hebt er niks aan als je expansivaatje vol zit

En je radiator leeg

Laat hem ook ff warm lopen >80 Gr.

Dan nog een keer bijvullen om de laatste lucht eruit te halen

Denk dat t het dan goed is
Wedden ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan