Welk soort filler / plamuur

StarWing

Die hard MF'er
9 okt 2004
282
7
BE / Erpe-Mere
Ik ben voor het ogenblik de kuipen van de circuitracer aan het opknappen, maar het lukt niet zo goed.
De lak was op verschillende plaatsen gebarsten, en er was schade van een valpartij door de vorige eigenaar.

De kap zelf is er eentje van sebimoto, en is reeds verschillende malen overspoten zo te zien.

Wat heb ik gedaan:
de scheuren uitgedremeld
de zwakke plaatsen verstevigd aan de achterkant mbv polyesterhars/matten

Nu ben ik op het moment gekomen dat ik kan plamuren, echter lijken de geplamuurde stukken na verloop van tijd terug te barsten.
An sich is de kap op die plaats redelijk stevig en zie ik niet direct een oorzaak, behalve verkeerd materiaal dan:

Dropbox - Error
Dropbox - Error

Hier kan je zien dat ik bepaalde stukken de scheur groter heb gemaakt en opgevuld, geschuurd. Doch scheuren deze terug :/
Hiervoor heb ik "afwerkingsplamuur" gekocht.
Is dit de verkeerde plamuur, of doe ik iets gradioos mis.

Als afwerkingslaag gebruik ik motip filler:
Dropbox - Error

Die ik naderhand nat schuur met p1000:
Dropbox - Error

Dit lijkt me voldoende ?

Ik heb dezelfde plamuur gebruikt op het spatbord vooraan, en daar lijkt deze wel te houden, al waren het daar geen scheuren, maar eerder krassen en putjes. Het spatbord is ook steviger dan de kuipen.
De afwerking hiervan is m.i. bevredigend en redelijk glad. imho volstaat dit prima om te spuiten.

-kan ik deze motip filler zonder problemen gebruiken om naderhand 1K lak te spuiten (met nadien 2K vernis)
-doe ik iets verkeerd, of heb ik de verkeerde plamuur ? Welke plamuur raden jullie mij aan ?
 
Plamuur is alleen om krasjes en putjes te vullen, en kan nooit worden gebruikt voor plaatsen waar kracht op komt te staan. Ik repareer scheuren altijd aan beide kanten, dus ook aan de voorkant de scheur uitdremelen en een matje eroverheen (polyester kuip neem ik aan)

Als je een plek goed gerepareerd hebt moet je het gewoon kunnen buigen zonder dat er scheuren ontstaan, dit altijd testen na een reparatie, scheurt het weer dan heb je het niet goed genoeg gedaan, simpel.
 
De kuip an sich is op die plaats _niet_ doorgescheurd,
Als ik begin te dremelen, kom ik eerst de verschillende laklagen tegen en dan daaronder een witte materie (de polyester vermoed ik)
Als ik de kuip aan de binnenkant bekijk zie ik geen scheuren.
Dit zou me ook verwonderen, anders valt de hele kuip uit elkaar met alle scheuren die erin zijn.

Het betreft deze kuip:
Fairing for Motorbike Honda CBR 600 RR 03-04 - Upper Part
 
Even samen vatten of ik het goed begrijp, ben een beetje gaar :+ .

Je heb een scheur.
Die dremel je uit.
Aan de binnenkant doe je een matje.
En de buitenkant plamuur, je vult de scheur dus met plamuur)??

Hmja, ik ben so wie so geen voorstander van polyestermatjes op kunststof, zeker niet als het zo trilt en flexibel is als op een motor. Randen van de scheurtjes aan beide kanten in een V-vorm dremelen en dan kunststoflassen.
Vlak afwerken. Als je het goed hebt gedaan hoef je niet of nauwelijks te plamuren. Voor plamuurwerk gebruik je een goede kunststofplamuur, NOOIT gewone plamuur of lakplamuur. Daar zit gips in, dat neemt vocht op en dat wil je niet....
 
Hmja, ik ben so wie so geen voorstander van polyestermatjes op kunststof, zeker niet als het zo trilt en flexibel is als op een motor. Randen van de scheurtjes aan beide kanten in een V-vorm dremelen en dan kunststoflassen.
Vlak afwerken. Als je het goed hebt gedaan hoef je niet of nauwelijks te plamuren. Voor plamuurwerk gebruik je een goede kunststofplamuur, NOOIT gewone plamuur of lakplamuur. Daar zit gips in, dat neemt vocht op en dat wil je niet....
Dit zijn (als ik naar de link van TS kijk) polyesther racekuipen.
Die kan je niet lassen.
Lassen is voor kunststoffen zoals ABS etc.
Polykuipen repareer je dus wel met matjes.
 
^^inderdaad

^^^ ik gebruik deze plamuur, uit de lokale DHZ
Dropbox - Error

^de kuip is van polyester, geen ABS of plastiek.
Plamuur is geen lijm.
Het is dus logisch dat als de scheur er nog zit aan de buitenkant dat de plamuur gaat scheuren.
Wat ik altijd doe:

Binnenkant goed opruwen.
Matje er in met hars.
drogen.
Dan de buitenkant ruim uitslijpen (mooi verlopend) totdat je op je matje zit die je aan de binnenkant heb "geplakt".
Dan aan de buitenkant een matje met hars.
Drogen, schuren, onevenheden plamuren (daar is plamuur voor!!, niet om te lijmen of grote gaten te vullen), schuren, filler, schuren afspuiten.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn (als ik naar de link van TS kijk) polyesther racekuipen.
Die kan je niet lassen.
Lassen is voor kunststoffen zoals ABS etc.
Polykuipen repareer je dus wel met matjes.

Je hebt gelijk.

Wat je kunt doen: aan de onderkant een matje, de scheur aan de bovenkant kun je, na het slijpen van de randen in een V, opvullen met een mengsel van hars en losse stukjes glasvezel. Iets minder sterk, maar meer dan sterk genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Een bekende truuk uit de wereld van mijn persoonlijke hobby, het repareren van autobody's van polyester (zie onderschrift) is om zo'n plek iets weg te schuren aan de buitenkant, en er dan tape omheen te plakken een cm of 2 naast de scheur. Vervolgens de scheur dichtlijmen met glasmat en polyester, ruim over de tape heen. Vervolgens schuur je met een machine alles weg totdat je de tape ook weggeschuurd hebt. Dan zit je weer mooi gelijk met de omgeving.
 
De schuren die je ziet , zitten in de (gel) topcoat van het polyester (een afwerklaag )
het beste is het eerst de onderkant te verstevigen (is waarschijnlijk toch zwak waardoor de scheur ontstaat) eerst zo diep mogelijk weg schuren daarna op dikte brengen met polyester weefsel en hars.
Daarna (na uitharding) de gelcoat helemaal weg schuren op die plek waarna je het dan met polyesterplamuur kunt afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Als kuipwerk niet van polyester is maar van kunststof, abs of zo, is polyester eigenlijk een slechte pleister op de wond. Het beste wat je kunt doen is even bellen met een kunststof lasser. Even hier op het forum een topic openen met de vraag of iemand weet waar, wie etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan