gps routes Kreta

bykie

MF'er
14 sep 2009
30
0
Knopengein
Deze zomer ben ik op Kreta en wil daar een aantal dagen touren op de motor. Wie heeft er mooie gps routes of tips voor mij op Kreta? leuke ervaringen zijn welkom!
 
Wij zijn afgelopen jaar op Kreta geweest.

Motorhuur kost daar erg weinig, zeker als je met 125/250 cc genoegen neemt. Meer als 250 heb je ook eigenlijk niet nodig. Niemand rijdt er echt snel, zelfs op de enige snelweg kom je met 100pk/u prima mee.
Alle andere wegen... heb je er ook ruimschoots voldoende aan en op de kleine weggetjes is het zelfs al overkill.

Geen idee of er routes zijn, er zijn daar genoeg mooie stukken te vinden, ik zou er gewoon zo op uit trekken als ik jou was !
 
Laatst bewerkt:
Top! Bedankt voor jullie eerste reacties. Ik had geen idee wat ik zou gaan huren en snelwegen zijn niet mijn favoriet. Welke adressen om te huren ken je en wat voor prijzen vallen mee? Als het echt meevalt huur ik wel een week!
 
Top! Bedankt voor jullie eerste reacties. Ik had geen idee wat ik zou gaan huren en snelwegen zijn niet mijn favoriet. Welke adressen om te huren ken je en wat voor prijzen vallen mee? Als het echt meevalt huur ik wel een week!

Er is ook maar 1 snelweg en die ligt dan ook nog eens hemelsbreed een paar honderd meter van de provinciale weg.

Motoren huren... in zo'n beetje iedere plaats met meer als 10 inwoners kun je auto's, quads en motoren huren.

Prijzen zijn echt verwaarloosbaar, geloof dat je voor een 250 een euro of 13/15 per dag kwijt bent.
Met meer CC's word t snel duurder.

Verkeersregels: rij waar je wil en zet wel of geen helm op. Gewoon midden op de rijbaan tussen de auto's door is algemeen geaccepteerd.
Voorrang verlenen.... daar zullen best regels voor zijn, maar t was meer 'verleen ten alle tijden voorrang' en als je dat niet doet is het ook prima, niemand die er moeilijk over doet.
Toch is het verkeer veel prettiger rijden omdat iedereen gewoon oplet ipv alleen op de borden kijken en ongeacht het andere verkeer doet wat daarop staat.

Ik zou er alleen niet op de motor willen rijden als het eens geregend heeft.
Asfalt is nauwelijks voorzien van grit of een opruwlaag en je kan erop rekenen dat opgehoopt vuil dan lekker boven komt drijven !!
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zomer heb ik een dag een motor gehuurd op Kreta, was voor een moto guzzi breva 750 volgens mij zo'n 75 euro kwijt voor één dag. Let er goed op dat de wegen spekglad kunnen zijn, zelfs als het niet geregend heeft. Door de warmte slibt het asfalt dicht en verdwijnt de ruwe laag, dit kan er voor zorgen dat het onverwacht spekglad is.

Wij hebben toen gewoon vanaf een toeristisch kaartje rond gereden, best wel hele leuke weggetjes met veel haarspeldbochten. Alleen ik denk dat je met een dag of 3/4 het eiland wel rond bent.
 
Ik wil dit onderwerp toch even omhoog halen. De moderator suggereert dat er op Kreta niet hard wordt gereden en dat het dus relaxed rijden is. Ik woon tegenwoordig o Kreta en kan zeggen dat er, zeker door motorrijders, knoeterhard wordt gereden. Tot dusver zijn dit jaar op de snelweg alleen al 33 mensen om het leven gekomen, waaronder een flink aantal motorrijders.
Daarnaast zijn de wegen slecht onderhouden, tot de draad versleten en af en toe bezaaid met grind. Verder is het heerlijk rijden hier, maar gebruik wel je verstand.
 
Ik wil dit onderwerp toch even omhoog halen. De moderator suggereert dat er op Kreta niet hard wordt gereden en dat het dus relaxed rijden is. Ik woon tegenwoordig o Kreta en kan zeggen dat er, zeker door motorrijders, knoeterhard wordt gereden. Tot dusver zijn dit jaar op de snelweg alleen al 33 mensen om het leven gekomen, waaronder een flink aantal motorrijders.
Daarnaast zijn de wegen slecht onderhouden, tot de draad versleten en af en toe bezaaid met grind. Verder is het heerlijk rijden hier, maar gebruik wel je verstand.
Voordat jij daar kwam was dat niet zo.

Joe doe de mef.
 
Je kunt daar op Kreta best mooi rijden. Ik ben met de auto rond geweest, motor mocht niet van de vrouw.
Er zijn daar beste heuvels, bergen kun je het waarschijnlijk niet noemen.
Let wel op als je langs de oude stad Knossos komt, en dit wilt bekijken.
Je ziet al van een afstand een groot bord parkeren Knossos. Dan heb je betaalt aan een paar, ja zeg het maar. Kom je bij de ingang en zie je daar een megaparkeerplaats die gratis is.

Maar het was wel een leuke belevenis om "opgelicht" te worden door echte Grieken.
 
Lang geleden een aantal keer op Kreta geweest en veel km's gemaakt met een motorscooter en een XT600 (waarna ik in NL ook een XT heb gekocht). Vond met name de Lassithi hoogvlakte mooi en die is iets hoger dan een heuveltje. Naar mijn idee zijn het wel degelijk mooie bergen en kun je leuk van noord naar zuid rijden door de bergen en een kijkje nemen in de minder toeristische dorpjes. Een kaart en wat tips krijg je van de verhuurder, een gps was niet echt nodig. Veel plezier en let inderdaad op voor gladde wegen en inhaalacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan