Achterwiel uit lood?

bassielubbers

Rookie
2 jan 2014
20
0
Nieuw Dordrecht
Hallo,

Ik heb een honda cb 360 uit 1977, deze is met aluminium velgen.
Ik wil hier graag een setje spaak velgen in monteren en heb een setje spaak velgen gekocht van een honda cb 250 er van uitgaand dat het waarschijnlijk past.

Vanmiddag heb ik de velgen gekregen gepast, Nu kom ik tot de conclusie dat de achtervelg niet in het midden van het frame zit.

Ik kan hem door middel van andere spacers wel in het midden krijgen maar dan lopen de tandwielen niet meer in lijn.

Mijn vraag is wat moet ik nu doen?
Kan het kwaad dat de achterband niet in het midden van het frame zit of?

Wie kan mij helpen!

Met vriendelijke groet
Bas
 
Houd er rekening mee dat de meeste achterbruggen niet symmetrisch zijn waardoor het kan lijken dat hij uit het midden staat.
je kan zo nodig de velg naar het midden spaken door aan een kan de spaken wat losser te zetten en aan de andere kant strakker.
dit is overigens iets anders dan uit het lood.
Als je wiel uit het lood staat dan staat je wiel niet in lijn met de vorkpoten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je velg werkelijk uit het midden staat (meten aan de hand van je frame en voorwiel, NIET je achterbrug zoals v.d.v. al aangeeft), dan lijn je je wiel zo uit dat je kettingwielen in lijn staan en dan spaak je de velg de benodigde afstand uit het midden.
zo heb ik het ook moeten doen na de ombouw van een NX250 achterwiel in een CB350F. Ik heb de velg 18mmm naar links laten spaken.
 
Laatst bewerkt:
Wat je wil is dat je achterwiel exact recht achter je voorwiel staat i.p.v. in het midden van het frame. Zoals gezegd, achterbruggen willen nog wel eens asymmetrisch zijn. Als je wielen niet op lijn staan merk je dat vooral in het bochtenwerk. Achterwiel in het midden en tandwielen uitlijnen.

De Kawasaki Z1300 heeft cardanaandrijving. Bij het monteren van een dikkere band wordt er regelmatig een spacer geplaatst omdat de dikkere band anders de achterbrug raakt. Het achterwiel staat dat iets links uit het midden t.o.v. het voorwiel. Ideaal is het niet, maar het wordt wel gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan