Onderhoud vooraf motorvakantie

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Beste MF'ers,

We gaan met zijn 3en komende zomer op vakantie met de motor richting zuid-europa,
hierbij vroeg ik me af wat voor onderhoud ik hiervoor moet uitvoeren om problemen te voorkomen?

Ik ben benieuwd wat voor onderhoud jullie vooraf plegen en dan kan ik al gaan strepen met wat er al is gebeurd!

Greetz Mark
 
-Disclaimer- Ik heb nog geen motorvakantie gehad maar dit is wat mij te binnen schiet

  • Olie verversen indien nodig, sowieso oliepeil controleren
  • Banden controleren
  • Remmen + leidingen controleren
  • KVS + leidingen controleren
  • bougies vervangen indien nodig
  • Ketting controleren
  • Luchtfilter schoonmaken

Eigenlijk, de algehele staat van de motor nakijken.
Heb je al een tijdje een bijgeluid bij het rijden? Dit ook controleren.
 
En neem van sommige onderdelen een reserve mee voor onderweg. Een sr wil nog wel eens kapot gaan en als je onderweg op dealer prijzen wordt getrakteerd, is het zonde van het vakantiegeld.
 
Het volgende staat in de planning:

- carburateurs synchroon stellen
- nieuwe achterband monteren
- olie + filter vervangen
- luchtfilter schoonmaken
- bougies, bougiekabels en bougiedoppen vervangen (blijven niet goed aan elkaar zitten)
- remvloeistof vervangen en ontluchten (weinig druk, dus eventuele onderdelen vervangen)
- remklauwen schoonmaken, eventueel remblokken vervangen
- Koelvloeistof vervangen

Al gedaan:

- Voorband (halverwege vorig seizoen)
- Ketting (halverwege vorig seizoen)
- Carburateurs ultrasoon gereinigd (afgelopen maandag)
- Klepspeling controleren en eventueel stellen
- E-keur sportdemper ligt klaar

Nog meer tips?
 
1000km heen, 1000 km spelen op locatie, 1000 km terug.
Die van mij houd het wel 3000km uit zonder onderhoud,.
Die 1000 km spelen op locatie wil je met een vers setje banden.
Ik zou dus een Frans motor zaakje zoeken, die twee banden wil klappen klaar terwijl je wacht.
Mocht jij een chillend rond ritje maken, dan hoeft dat ook niet eens.

of zorg dat de wifi op je telefoon het doet, vind je Frankrijk ook alles wat je nodig hebt.
 
Nou, de kabel was nog vrij nieuw, en van die barcelonezen hoef je niet veel hulp te verwachten, en dan spreek ik de taal ook nog.
Van het kastje naar de muur, en maar lopen met die motor in de hitte.
Om geen hele week te wachten, maar teruggereden met behulp van een tang richting tossa, en daar repareerden ze binnen een dag voor weinig.
In de plaatsjes zijn ze vaak behulpzamer.
Volgende keer neem ik een paar reserve kabel tonnetjes mee, geen overbodige luxe.

Ik ken ergere plekken om te stranden :+
 
Laatst bewerkt:
met het oog op de rit; route de grande alpes, had ik aan de start van het nieuwe seizoen al een set nieuwe banden laten monteren.
nieuwe olie + filter, remblokken vervangen[was sowieso nodig]
verder geen rare dingen kunnen ontdekken.
ik had wel wat spulletjes mee :
benzineslang [om eventueel te hevelen]
stukje stroomdraad met diverse stekkertjes[ampies]
Duck tape
isolatietape
tywraps
klitteband, en daar was ik wel blij mee want het beugeltje waar mijn demper mee vastzit scheurde af ik heb dus de bosdemper met klitteband aan mijn passagiersstepje kunnen vastzetten met dit spul.
motorolie + kettingspray.
op tijd een lijst maken en daar dingen op afstrepen en als je iets te binnen schiet gelijk op het lijstje zetten,

goeie reis.
 
1000km heen, 1000 km spelen op locatie, 1000 km terug.
Die van mij houd het wel 3000km uit zonder onderhoud,.
Die 1000 km spelen op locatie wil je met een vers setje banden.
Ik zou dus een Frans motor zaakje zoeken, die twee banden wil klappen klaar terwijl je wacht.
Mocht jij een chillend rond ritje maken, dan hoeft dat ook niet eens.

of zorg dat de wifi op je telefoon het doet, vind je Frankrijk ook alles wat je nodig hebt.

Nieuwe banden voor de rit is voldoende, Doe wel wat langer dan 3k met me banden!
 
met het oog op de rit; route de grande alpes, had ik aan de start van het nieuwe seizoen al een set nieuwe banden laten monteren.
nieuwe olie + filter, remblokken vervangen[was sowieso nodig]
verder geen rare dingen kunnen ontdekken.
ik had wel wat spulletjes mee :
benzineslang [om eventueel te hevelen]
stukje stroomdraad met diverse stekkertjes[ampies]
Duck tape
isolatietape
tywraps
klitteband, en daar was ik wel blij mee want het beugeltje waar mijn demper mee vastzit scheurde af ik heb dus de bosdemper met klitteband aan mijn passagiersstepje kunnen vastzetten met dit spul.
motorolie + kettingspray.
op tijd een lijst maken en daar dingen op afstrepen en als je iets te binnen schiet gelijk op het lijstje zetten,

goeie reis.
Ik zorg er voor dat alles wat gedaan moet + wat gedaan zou moeten in de aankomende reis-kilometer, in orde is.

ANWB pas mee, pinpas mee, id kaart mee.
 
Ik zorg er voor dat alles wat gedaan moet + wat gedaan zou moeten in de aankomende reis-kilometer, in orde is.

ANWB pas mee, pinpas mee, id kaart mee.

mijn ouwe beestje heeft zich voorbeeldig gehouden, behalve het beugeltje dan.
mij zwager heeft met zijn veel nieuwerdere [Suzuki 1997] :+ ,2 keer een carb gehad die overstroomde.
jammer genoeg kunnen we niet in de toekomst kijken.
 
Het volgende staat in de planning:

- carburateurs synchroon stellen
- nieuwe achterband monteren
- olie + filter vervangen
- luchtfilter schoonmaken
- bougies, bougiekabels en bougiedoppen vervangen (blijven niet goed aan elkaar zitten)
- remvloeistof vervangen en ontluchten (weinig druk, dus eventuele onderdelen vervangen)
- remklauwen schoonmaken, eventueel remblokken vervangen
- Koelvloeistof vervangen


Nog meer tips?

Ja, bovenstaand vóór het seizoen doen :Y
Hoef je voor vertrek alleen maar te controleren en wegwezen :Y :]
Want stel dat de stofringen in de remklauwen niet meer goed zijn, komt nogal eens voor als de zuigers (bijna) nooit worden gereinigd, dan kan het zomaar ca. 1 week duren voordat je ze binnen hebt B|

Sta je daar met bijna alles gepakt en gezakt |(
Kan de sfeer best wel verpesten denk ik zo -O-
 
Gewoon zorgen dat de motor zijn beurt heeft gehad en dat er goede banden onder zitten. Op zich kun je onderweg ook nog wel een nieuwe band regelen maar je bent meestal toch een dag of twee tijd daarmee kwijt.

En zorg dat je pechhulp hebt die in de betreffende landen geldt. Ik heb 1 keer een afgebroken remklauw gehad en 1 keer een defecte cardanas en dan ben je blij als je motor gewoon wordt afgesleept en iemand anders voor jou in die vreemde taal met de werkplaats spreekt (en zorgt dat je voorrang krijgt).
 
Ik zorg er voor dat alles wat gedaan moet + wat gedaan zou moeten in de aankomende reis-kilometer, in orde is.

ANWB pas mee, pinpas mee, id kaart mee.


:^

Ik zorg dat de banden de kilometers makkelijk aan kunnen en verder hou ik de normale onderhoudsintervallen aan.
Het is maar een paar duizend kilometer wat je gaat rijden, het is niet dat je een halve wereldreis gaat maken.
 
Goede banden
Nieuwe olie en filter
Koelvloeistof nakijken
Remvloeistof vervangen en blokken checken
Ketting checken / vervangen
Aansteker,tyrips,beetje ducktape ,leatherman.
En een flesje water.
ANWB pas

Dat heb ik gedaan voor ik naar de noordkaap en route grand .
Water is voor de dorst of je handen tewassen.
 
zorg voor normaal goed onderhoud en zorg dat het een paar weken voor de vakantie klaar is en ga dan nog een lekker stuk rijden. je zal niet de eerste zijn waar zich een storing voordoet waar de monteur bezig is geweest. dat kan er maar beter uit komen voor de vakantie als tijdens. en binnen die paar weken kun je nog wat regelen of onderdelen bestellen.
 
Behalve alle genoemde dingetjes: kettingspray en een PET-fles (of andere fles) met water meenemen.
Kom je met pech te staan, is een fles opeens multifunctioneel:

- Je kunt het water opdrinken
- Indien nodig koelsysteem ermee bijvullen
- Gebruiken om brandstof over te hevelen (kleiner als een jerrycan)
- Handen wassen/afspoelen na sleutelklus langs de weg
- herbruikbaar (maar niet om uit te drinken nadat er benzine in heeft gezeten ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan