Velg omspaken

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Dames en heren, hoi! :W

Ik wil voor mijn café racer stiekem aan alu velgen. Vooral omdat de stalen velgen die er nu onder mijn CB 360 zitten zowat zoveel wegen als het complete frame :X

Om het hok wat beter te laten hoeken, zal het onafgeveerd gewicht fiks lager moeten worden.

Nu heb ik nog nooit een velg omgespaakt, maar als ik het zo lees, is het redelijk te doen met wat geduld en een beetje handigheid.

Maar aangezien ik het hier toch vraag; waar moet ik rekening mee houden? Kan ik met behoud van de originele spaken gewoon alu velgen aan de originele naaf spaken als ik rekening houdt met a) beide 18" en b) beide 36 spaaks?

Of zit ik hartstikke fout en moet ik nog andere dingen weten?

Alvast bedankt weer :)
 
Leuk klusje die ik alleen gedaan heb om het "zelluf kunnen".

Heb je al geprobeerd om de spaken los te draaien?
Bij mijn xt (`90) brak de helft spontaan af waardoor ik een hele nieuwe set kon kopen.
(Ok, misschien had ik ze eerst wekenlang in de kruipolie moeten zetten.)

Als je zelf gaat omspaken om geld uit te sparen kan ik je adviseren om er NIET aan te beginnen.
Een set spaken kost je ± €50 terwijl een wiel omspaken bij een vakman niet eens zo heel veel duurder is.

Mocht je toch zelf aan de gang willen gaan heb ik hier een handig linkje die mij een eind op weg geholpen heeft:
http://users.telenet.be/luc.aerts1/spaken_van_een_wiel.htm

Succes
 
Gooi je oude spaken weg en koop een set nieuwe. Let erop dat de gaten in de velg de juiste hoek hebben om bij jou naaf te passen.

Verder valt het spaken wel mee. Kijk goed (en maak fotoos) van je wiel zoals het er nu uitziet. Als de hoek van de velg gaten kloppen met je velg, wijst het zich vanzelf.

Ik heb ook nog eens een how to gemaakt: http://oene.home.xs4all.nl/motorrijden/howtowielspaken/index.html

Natuurlijk kan je je wiel ook wegbrengen, maar een wiel spaken is toch wel een van dingen die een brikkensleutelaar moet hebben gedaan.

OJ
 
Binnenkort ook eens aan beginnen, voordat ik ze uitelkaar haalde heb ik de wielen eerst goed opgemeten (zowel links als rechts, op een vlakke ondergrond leggen en meten).
Aantal foto's gemaakt en gemarkeerd wat een binnen of buitenspaak is

Ik zou inderdaad ook nieuw setje spaken aanschaffen, de oude zijn bijna altijd lelijk.

Het kan zijn dat als je een gebruikte aluvelg koopt, het gat voor de nippel anders qua maat is.

Bij mij gingen alle spaken zó los, hangt beetje van de staat van de velg af denk ik....

Gewoon proberen, weg brengen kan altijd nog.... Bespaard je toch snel 50-80 euro ;)
 
Maar inhoudelijk; ja, ik zou het ook gewoon zelf graag eens gedaan hebben :Y

Maar (bijvoorbeeld) een setje RVS-spaken (=mooi), wat zijn daar de verschillen nog in dan? Lengte, doorsnede, schroefdraad? Wat?
 
Haan en JVD zitten prijstechnisch vlak bij elkaar, tenminste voor een prijsopgaaf die ik eens heb gedaan. Uiteindelijk bij Haan de spaken gekocht en zelf ingespaakt. Best te doen, kost wel wat uurtjes om alle zij en hoogte slagen eruit te krijgen, maar blijft leuker dan het laten doen :)
 
Ik heb mijn velgen bij haan laten inspaken met rvs spaken. Kost wat, maar ik wil t gewoon goed hebben en geen gezeik hebben dat de boel losloopt ofzo :)
 
Aardige gasten die Simon en Jan daar in het noorden :)

Dichtbij of niet, ze weten wel wat ze doen. Een tip die ik van ze kreeg is dat de hoek van de spaken erg belangrijk is in combinatie met de velg. Schijnbaar bepalen de gaten in de velg grotendeels onder welke hoek de spaken moeten/horen te staan.
 
Schijnbaar bepalen de gaten in de velg grotendeels onder welke hoek de spaken moeten/horen te staan.

Dat schijnt niet alleen zo, dat is zo. Verder heb je binnen en buitenspaken. Die hebben een iets andere hoek aan de kop. Let daar ook goed op. De buitenspaken (die dus aan de buitenkant van de naaf zitten) hebben een scherpere hoek dan de binnenspaken.

Ik heb de velg en de spaken voor mijn XS bij de XS man in Amersfoort gekocht als een soort set. Dan wist ik zeker dat het pastte en bij elkaar hoorde.

Overigens valt een wiel niet zomaar uit elkaar. Als je de aanwijzingen uit de Howto's volgt, kan het niet mis gaan. Verder is er nog een wagonlading filmpjes, foto's en handleidingen te vinden.

OJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan