Klepzitting

rebNL

Rookie
23 mei 2012
15
0
Beste motorforummers,

De klepzitting van mijn Husqvarna Te 570 is eruit gelopen. Hij is in 2 stukken gebroken. Ik kon niet veel informatie vinden op het internet en op het forum, alleen dit topic:

Kleppen'bus' eruit gelopen

In dit topic staat vermeld dat het zou kunnen komen door oververhitting van de kop. Dit zou best mogelijk kunnen zijn omdat dit blok in het verleden (door de vorige eigenaar) is vastgelopen. Als ik de klepzitting zou laten vervangen zou het kunnen dat één van de andere klepzittingen er ook uit loopt? En zet een revisie bedrijf in dit geval er een grotere klepzitting in? Ik heb al een aantal revisie bedrijven gemaild over de kosten en hoop dat het niet al te duur wordt -O-
 
klepzittingen vervangen is een routineklus voor een revisiebedrijf ,
dat gaat je de kopniet kosten .
er wordt dan een overmaat zitting gemaakt , en het gat in de kop waar hij inmoet wordt weer mooi haaks uitgekotterd.
daarna moet de klepzitting weer gefreesd worden.

waarom de zitting er uit gevallen is , dat weet ook het revisiebedrijf niet ,
om daar achter te komen heb je en kristallen bol nodig, dat is geen standaard hulpmiddel van een revisiebedrijf.
de reden kan van alles zijn , een hardingsfoutje bij de fabriek , slordig werk als ze al een keer vervangen zijn , of het blok is een keer vreselijk oververhit , waardoor de kop zacht is geworden.
knappe jongen die dat zo kan zien.
 
Hallo.

Er gaat dan een iets grotere klepzetel in.
De klepzetel moet 0.15 mm groter zijn als het gat waar die in moet.

Klepzetel kost max. rond de 15 euro per stuk.
Maar let op. De zetel kan alleen vervangen worden als de klepgeleiders niet te veel versleten zijn. De klepgeleiders zijn aardig aan de dure kant bij de dealer.
Ik heb ze toen laten maken bij een cnc bedrijf. Koste mij 100 euro voor 16 stuks.

Waarom? Er zijn verschillende mogelijkheden. Daar kom je achter als de de motor meteen openmaakt als het gebeurd is en goed gaat zoeken.

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Een forum is toch ook om informatie met elkaar te delen.. :?
Misschien dat iemand hier een soortgelijk iets heeft gehad en daarom antwoord kan geven op TS..?

Kan aan mij liggen hoor.. :/
Het mag ook gewoon :)
Niks op slot, geen ban....


Het een zeer specifieke vraag, die ook nog per bedrijf zou kunnen verschillen. Daarnaast is 1 belletje sneller dan MF.

En het voorkomt een discussie over wat nou wel of niet aan wie gevraagd mag worden :)
 
Bedankt voor alle antwoorden. Het zal rond de 200 euro gaan kosten met de klep. Die moet ik eerst apart bij de dealer bestellen.

Ik heb het blok ook uit elkaar gehaald en niks gevonden. Zoals ik al zei was het blok eerder vastgelopen en mogelijk oververhit geraakt, dus misschien dat de kop krom is. Ik breng de kop weg zodra de klep binnen is en hopelijk kan het revisie bedrijf mij meer duidelijkheid geven over de oorzaak van de uitgelopen zitting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan