Diversion 900 einde verhaal??

Nick Name

MF veteraan
12 apr 2002
18.708
801
-O- vanmorgen het ergste geluid gehoord wat je volgens mij kan horen als motorrijder...

Ik start de motor, heel even hoor ik de startmotor, en daarna een hele droge door merg en been gaande *KLOENK* , heel typisch ijzer op ijzer geluid. En daarna uiteraard niets meer.

De aanloop:

- 2 weken terug ging het olie lampje een keer branden, maar ging wel weer uit
- s'avonds beetje olie erbij, maar ook geconstateerd dat het kijkglaasje vol sludge stond
- afgelopen zaterdag ruim 150 gereden om olie heet te stoken (paar keer 160 aangetikt)

Aan het einde van die rit, deed hij wat raar met optrekken. Tot de 2000 toeren gorgelde hij een beetje, kan het niet anders uitleggen, zodra ik weer wat hoger in de toeren zat reed hij gewoon normaal. Maar het wegrijden ging moeizaam, net of je te weinig gas geeft.

Vanmorgen was het enige wat me opviel dat ik benzine/olie rook, en na de *KLOENK* zag ik dat er een plasje van het een of ander onder de motor lag (was te donker)

Mijn idee is dat er een cilinder vaststaat of iets dergelijks, kapotte koppakking, het zal in ieder geval niet best zijn. Zoals altijd met verwacht duur onderhoud, ga ik dan weer rekenen:

- Repareren of vervangen?

Situatie nu is dat ik hem op kan laten halen door de garage, en die een diagnose kan laten stellen, gokje, 200 €

Verwachtte conclusie: Blok vervangen

- Donorblok 300 € ??
- manuren garage 300 € ??

Jullie nog ideeën/suggesties/tips?
 
Rot.

En je hebt er zo te horen een beetje op zitten wachten... :X

Is het niet een idee dat je eerst zelf eens gaat proberen uit te vogelen wat er precies is?
Daarna weet je of je voor een reparatie staat, of vervanging of zo...
 
Gewoon een lekkende carburateur, zodat er benzine in een cilinder staat.
En vloeistof is niet erg samenpersbaar en dan krijg je klonk.

Ik stuur je wel de rekening van mijn MF diagnose :')
 
Als je weet dat het niet goed zit, waarom ga je dan 160 rijden 'om hem heet te stoken', in plaats van de olie te vervangen of verder te onderzoeken?

Aangezien je praat over een garage, ga ik er vanuit dat je zelf niet technisch genoeg bent om het blok uit elkaar te halen. Dan blijft er dus niet veel keus over:
1. Naar de garage brengen en de rekening afwachten
2. Verkopen als sleutel/donormotor
 
Laatst bewerkt:
Als je weet dat het niet goed zit, waarom ga je dan 160 rijden 'om hem heet te stoken', in plaats van de olie te vervangen of verder te onderzoeken?

Aangezien je praat over een garage, ga ik er vanuit dat je zelf niet technisch genoeg bent om het blok uit elkaar te halen. Dan blijft er dus niet veel keus over:
1. Naar de garage brengen en de rekening afwachten
2. Verkopen als sleutel/donormotor

Omdat er verder geen enkele aanleiding was om problemen te verwachten.
De sludge is gevolg van te korte stukken rijden (woon/werk)

Van tevoren wist ik dus niet en had ik ook geen reden om te vermoeden "dat het niet goed zat"

En wat sleutelen betreft ben ik inderdaad niet de handigste, van de zomer wel zelf nieuwe uitlaatbochten en dempers gemonteerd
 
Dan kun je vast wel een bougie of 4 eruit draaien en de krukas daarna handmatig ronddraaien, niet?
Als de krukas dan nog niet draait is het een andere "klonk".
 
Ja, maar dat kan een smeerboel worden als er daadwerkelijk benzine in staat. En daar benzine redelijk makkelijk ontbrandt, niet geheel veilig.
 
Ja, maar dat kan een smeerboel worden als er daadwerkelijk benzine in staat. En daar benzine redelijk makkelijk ontbrandt, niet geheel veilig.
Contact uit, dan valt het wel mee.
Tankstations vliegen ook niet bij bosjes in brand.

Maar: het is natuurlijk altijd opletten bij een motor, zeker als er iets open gaat :Y
 
Of je verkoopt de motor aan mij voor €150 :)

_O-


Ik heb nog zo'n grote injectienaald met slang eraan liggen. Ooit eens gebruikt om een teveel aan olie uit het blok te zuigen.

Die zou ik kunnen gebruiken om eerst alle cillinders "uit te zuigen" :?

Weet ik ook gelijk of er inderdaad veel benzine in staat, en in welke cillinder
 
Ik heb nog zo'n grote injectienaald met slang eraan liggen. Ooit eens gebruikt om een teveel aan olie uit het blok te zuigen.

Die zou ik kunnen gebruiken om eerst alle cillinders "uit te zuigen" :?

Weet ik ook gelijk of er inderdaad veel benzine in staat, en in welke cillinder
Boeit toch verder niet? Laat de olie er maar uitlopen, zal wel lekker stinken naar benzine. Als je dit ruikt hoef je niet eens de moeite te doen om verder te zoeken.
 
Boeit toch verder niet? Laat de olie er maar uitlopen, zal wel lekker stinken naar benzine. Als je dit ruikt hoef je niet eens de moeite te doen om verder te zoeken.

wel als ik wil weten welke carb lek is toch?

en een lekkende carburateur, moet ik dan denken aan rubbers etc?


[me="Nick Name"]is geen sleutelaar :+[/me]
 
Laatst bewerkt:
Omdat er verder geen enkele aanleiding was om problemen te verwachten.
De sludge is gevolg van te korte stukken rijden (woon/werk)

Van tevoren wist ik dus niet en had ik ook geen reden om te vermoeden "dat het niet goed zat"

En wat sleutelen betreft ben ik inderdaad niet de handigste, van de zomer wel zelf nieuwe uitlaatbochten en dempers gemonteerd

Meen me te herinneren dat ik ooit iets tegen je heb geroepen over korte stukjes rijden en slecht voor je motor...
 
het gaat mij er vooral om een inschatting van het probleem. Een lekke carb klinkt relatief simpel/niet al te duur. En vastloper daarentegen...
 
Dan kun je vast wel een bougie of 4 eruit draaien en de krukas daarna handmatig ronddraaien, niet?
Als de krukas dan nog niet draait is het een andere "klonk".

En met zoiets erbij, kun je ook nog es in het bougiegat kijken ...
server
 
het gaat mij er vooral om een inschatting van het probleem. Een lekke carb klinkt relatief simpel/niet al te duur. En vastloper daarentegen...
Heppie de bougies er nou al uit?

En sjeck voor het ronddraaien met de hand even het nivo van de olie. Als daar toch benzine is bijgekomen: leeg laten lopen (grote bak er onder). En daarna pas draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan