Klepveertang cb750 (K7)

7 jan 2014
3
0
UTRECHT
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig bij mijn cb750 K7 het motorblok uit elkaar te halen. Nu ben ik aangekomen bij het demonteren van de kleppen. hiervoor had ik een mooie universele klepveertang besteld. Helaas is deze de komende drie maanden niet leverbaar en moet ik op zoek naar een ander alternatief.

Nu zijn er klepveertangen in verschillende maten. Ik weet echter niet welke maat ik precies nodig heb. Is er iemand die misschien weet welke maat klepveertang ik zou moeten aanschaffen?

Groeten, Wouter Janssen
 
Je kunt er ook zelf een maken door een lijmklem aan te passen, dan ben je voor een paar eu klaar


ik heb een soort lagerpers gemaakt met ipv een hydraulische cilinder een pneumatisch..
Die hebben bijna allemaal schroefdraad op het einde van de stang, en daar kun je dan allerlei maten "kopjes" aan schroeven voor elk type klepzitting...
Op de onderkant een rubber "deurstoppertje" zodat de klep zelf altijd op rubber rust, en dan druk je de klephoed zo naar beneden, en hou je 2 handen vrij om de wigjes te plaatsen
 
Als je wilt en bereid bent om risico te nemen kan het ook met een ringsleutel.

Risicos: Je ringsleutel schietweg en je beschadigd de kop en of je spietje wordt gelanceerd.
 
Ik heb een sergeant (lijmklem) aangepast door op de vaste bek een halve bus te lassen waardoor je de veer indrukt.

Door de halve bus heb je genoeg plaats om met een magneetstokje en een tang te werken.

Voetje van de losse bek past precies over de klep heen.

Zoals je ziet veel mogelijkheden zonder 'speciaal' gereedschap te moeten bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Yup, ook zo'n constructie gemaakt en er al diverse keren plezier van gehad:
klepveertang.jpg
 
Hoi allemaal,

bedankt voor de tips. Helaas heb ik niet zo snel de mogelijkheid zelf een lijmklem te lassen. En aangezien ik al een klepveertang had besteld en betaald (hij kan alleen niet geleverd worden) ben ik wel van plan alsnog een ander model bij de winkel aan te vragen (aangezien zij nog meerdere modellen in verschillende maten wel op voorraad hebben).

Maar "Hulzie", helaas woon ik niet echt in de buurt. Maar jij zegt dat je er wel een gekocht hebt. Weet jij misschien wat de afstand in mm is van de onderkant klep tot bovenkant veer. Als ik dat weet kan ik kijken welke maat tang ik nodig heb.

Groeten, wouter
 
Ik heb hier vroeger wel eens over na gedacht en wou er achter komen hoe men dat in de fabriek doet
Ik kon me niet voorstellen dat men in de fabriek met de hand de halve maantjes monteerde
In een honda werkplaatshandboek kwam ik een foto tegen van het Honda maantjes monteer gereedschapje gereedschap (ik denk een CBX 1000 boek want daar sleutelde ik toen aan)

Ik heb toen een 12kant dop (iets van 10-13 ) op een lijmtang gehecht en dat werkte wonderbaarlijk goed
Je legt de maantjes in de klepschotel en dan met de dop op de lijmtang draai je het lijmtang vast en weer los en de maantjes zitten dan op hun plek
De dop moet zo groot zijn dat er ruimte is voor de klepsteel en maantjes maar niet zo groot dat de maantjes weg kunnen vallen

Nu gebruik ik ipv een lijmtang een kolomboormachine......ik leg de klepschotel op een stukje rond staal zodat de klep in het verlengde van de spindel zit (kop dus schuin) en pak een 12 kant dop en expirimenteer met groote van de dop tot ik de maat heb gevonden waarbij ik alleen de klepschotel hoef in te drukken en dat uit zich zelf de maantjes op hun plek komen te zitten

(of je moet zoeken naar weg gesprongen maantjes leuk vinden want dan is een klepveertang een beter stuk gereedschap)
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat verschilt ook.
Ik heb daarom een tang die alles pakt.
Ooit gekocht bij www.louis.de wellicht daar nog te vinden
Kocht um voor Honda CB 750 uit 1972 en Soez GSX 1100 1978 - 82.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan