koppeling Yamaha Diversion 600

yohannes

MF'er
4 mrt 2012
86
0
Kaatsheuvel
Hallo

Mijn vraag is,
Vorige jaar zijn er nieuwe koppelings platen ingegaan.
Als ik nu na een paar dagen stil staan weg wil rijden blijf de koppeling plakken denk ik.
Hij gaat gewoon door als ik hem ingeknepen heb.
Na even rijden is dat over.
ook als hij kort staat 10 uurtjes ongeveer heb ik het met 1 keer schakelen dan is het over.

Kan ik eraan laten doen??????

bedankt Hans
 
Er zit de goede olie in die erin moet door een goede monteur gedaan.
Het koppeling huis is volgens de verkoper die de nieuwe platen aangebracht heeft goed.

Dus ik moet hem maar geloven.

Zelf denk ik aan het koppeling tonnetje ik moet dat regelmatig inspuiten, dan schakelt hij beter.

Kan dat daar door komen????

bedankt voor jullie reacties.
 
ik geloof ook wel dat de temperatuur een rol speelt, De klachten zijn dan ook meestal s,morgens en s,avonds en als hij lang staat,
Staat hij een paar dagen dan duurt het langer voor hij los is.

Wat zou ik aan de olie kunnen doen???

bedankt
,
 
ik geloof ook wel dat de temperatuur een rol speelt, De klachten zijn dan ook meestal s,morgens en s,avonds en als hij lang staat,
Staat hij een paar dagen dan duurt het langer voor hij los is.

Wat zou ik aan de olie kunnen doen???

bedankt
,
 
Ander merk proberen als het echt hinderlijk is , anders ermee leren leven.

Ik heb dezelfde ervaring gehad met een ander type motor (KTM450exc). Eerst Motul 5100 erin en het probleem gehad wat jij hebt, overgestapt op Denicol en het probleem was zo goed als weg. Maar dit is wel een motor met de versnellingsbak gescheiden van het krukas gedeelte. Heb dus transmissieolie gebruikt speciaal voor een versnellingsbak, dat kan er bij jouw motor niet in.

Btw ik gebruik die Motul wel nog steeds voor het krukas gedeelte (de motor).
 
Onderhoudsintervallen van Yamaha zijn niet zo heel lang.
Ik vervang bij de V-Max in ieder geval elk jaar de olie aan het begin van het seizoen (voor zover je van een seizoen kunt spreken), dat is zo ongeveer elke 4000 mijl.

Voor mij alleen Motul 5100, anders niks.
Ververs je olie en filter een keer en je plakkende koppeling is zeer waarschijnlijk verleden tijd.
 
Laatst bewerkt:
Ander merk proberen als het echt hinderlijk is , anders ermee leren leven.

Ik heb dezelfde ervaring gehad met een ander type motor (KTM450exc). Eerst Motul 5100 erin en het probleem gehad wat jij hebt, overgestapt op Denicol en het probleem was zo goed als weg. Maar dit is wel een motor met de versnellingsbak gescheiden van het krukas gedeelte. Heb dus transmissieolie gebruikt speciaal voor een versnellingsbak, dat kan er bij jouw motor niet in.

Btw ik gebruik die Motul wel nog steeds voor het krukas gedeelte (de motor).
Volgens mij is Motul 5100 niet bepaald echt geschikt als versnellingsbakolie voor motoren met een gescheiden systeem..
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, maar pakt helaas anders uit.
Ik heb deze motor 2 jaar terug gekocht bij een motorzaak in Goirle met garantie.
Denk je zit wel goed.
was altijd al gedonder met de koppeling .
Vele malen terug geweest naar zijn zeggen lager vernieuwd veertje in de garantie.
De problemen bleven heeft hij half jaar na aankoop de platen vernieuwd naar zijn zeggen waar ik de helft van moest betalen 80 euro omdat hij uit de garantie was.
De problemen bleven wel minder.
Ik heb ongeveer 5000 km met de nieuwe platen gereden.
totaal 8000 na aankoop.
zaterdag kreeg ik echt slip problemen, dus heb ik hem gelijk weggebracht.
ik kreeg vandaag deze mail.
Hans,

Ik heb je koppelingshuis open.

Vol met troep.

Lager stukgelopen, resten liggen in en rond de koppeling.

Ik kan je ook vertellen dat de platen niet recent zijn vervangen.
En dat lager ook niet.

Ik gooi er een volledig andere koppelingsgroep in, ga het blok zo goed mogelijk spoelen, nieuw oliefilter, want we kunnen niet het risico van kleine restjes metaal hebben.

Overigens had je wel gelijk dat ontkoppelen beter ging na smeren op de koppelingspen: vlak daaronder zit namelijk het lager dat helemaal weg was.

motorzaak Caramba in Tilburg gaat het netjes oplossen, ik veel vertrouwen in hem hij heeft me al vaker goed geholpen,

Een eerlijke en goede vakman is hij, staat altijd klaar voor iedereen.

Maar jammer dat je zo belazerd word, ik ben bang om een andere motor aan te schaffen.


Dit is mijn ervaring

bedankt allemaal
 
In 1 jaar met dit weer kan je het naaldlager van Diversion wel laten verdwijnen hoor, korte stukjes en je blok zit vol met white sludge...dus vocht bij je olie waardoor dit pisbakken stalen naaldlagertje helemaal naar zijn grootje gaat.

Is deze er mss in rvs?
 
In 1 jaar met dit weer kan je het naaldlager van Diversion wel laten verdwijnen hoor, korte stukjes en je blok zit vol met white sludge...dus vocht bij je olie waardoor dit pisbakken stalen naaldlagertje helemaal naar zijn grootje gaat.

Is deze er mss in rvs?
Dat is het probleem met oudere Yamaha's...De lagers zijn niet afgesloten tegen water....

Gelukkig zijn de meeste lagers ook te vervangen voor wél afgesloten SKF lagers...
 
Wat jullie vertellen klopt wel ik rij iedere dag 2 x 9 km.
Maar ik rijd eens in de week 50 tot 100 km extra om die sludge te voorkomen.
met of zonder sludge hij heef nog nooit goed geschakeld .
En neem niet weg dat ze zomaar iemand mogen bedonderen.

bedankt voor je reacties.
 
Wat jullie vertellen klopt wel ik rij iedere dag 2 x 9 km.
Maar ik rijd eens in de week 50 tot 100 km extra om die sludge te voorkomen.
met of zonder sludge hij heef nog nooit goed geschakeld .
En neem niet weg dat ze zomaar iemand mogen bedonderen.

bedankt voor je reacties.

Ik ook, alleen rijd ik minder vaak om.

Ik heb anders nog wel spullen liggen voor de koppeling.
 
nr 17 op de tekening
yamaha-xj600sgc-1995-clutch_bigyau1320c-1_024b.gif

Overigens ontbrak ring nr 18...

Dit is wat er over was:
full

full

full


Nou is alles wel te vervangen en te maken. Maar de pest is: waar zijn de restjes van het oude lager gebleven :?

Risico is natuurlijk dat het in het hele pakket zit, in en rond de korf. Of misschien nog wel verder: carter, oliepomp, filter...
 
Mijn motor schakeld prima. hij heeft nog nooit zo lekker geschakeld.
Mijn dank gaat uit naar Caramba Tilburg.
heb je problemen ga naar hem hij is eerlijk en helpt je op een nette manier.
Het is een vakman..
 
Terug
Bovenaan Onderaan