Oorzaak slippende koppeling?!

hotmusic

MF'er
28 jun 2013
35
0
Eindhoven
Na wat onderzoek op het forum krijg ik mijn probleem niet opgelost.

Ik heb onlangs een Honda CB750 f2 (1992) gekocht. Als ik vol gas geef en boven de 4-5000 rpm kom slipt de koppeling door. Omdat ik niet weet van de vorige eigenaar hoe oud de koppelingsplaten zijn en ook niet weet wat voor olie er gebruikt is kan ik niet goed achterhalen waar het probleem door ontstaat. Hebben jullie tips hoe ik een goede diagnose kan doen?

Ik heb er nu de koppelingsplaten eruit gehaald en nieuwe gekocht. Als ik ze met een (digitale) schuifmaat opmeet lijken ze niet dunner dan de nieuwe. Moeten deze dan überhaupt wel vervangen worden? Of hoe kan ik weten of de koppelingsplaten versleten zijn?

Bedankt voor jullie hulp,

Gr Rick
 
Kan ook aan de koppelingsveren liggen natuurlijk, maar mijn eerste gok is de olie (mogelijk geen olie gebruikt voor natte platenkoppeling). Heb je de olie niet ververst en tegelik nieuwe platen erin gezet? Dan hoop ik dat ze stoppen met slippen als je er de juiste olie in doet. Weet niet zeker of platen nog over verkeerde olie heen komen, maar er zal vast iemand zijn hier die het wel weet.
 
Het kan idd aan de olie liggen, heb je een hydrolische koppeling?
Dan kan de pen in de slave misschien iets krom zijn, als je platen dezelfde maten hebben als de nieuwe zijn die nog goed, mits ze niet blauw zijn.
Kijk even welke olie erin moet, leg de nieuwe 1 nacht in de olie en monteer ze nat.

Succes :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op dit moment de motor in werkplaats staan. Ik heb de olie er erin zat eruit laten lopen. Zal ik eerst een andere olie testen? of direct de platen vervangen (ik kan ze namelijk nog terug brengen)? Ik kon uit de onderhoudshandleiding niet goed opmaken welke olie ik het beste kan gebruiken. tips hoe ik hier achter kom?
 
Gewoon een 10w40 motorolie voor natte platenkoppeling volstaat. Kunt er ook 5w40 ingooien, denk dat dat voor een motor van deze leeftijd/pk's allemaal niet zo spannend is.
Er is ook ergens een aldi/lidl olie-topic. Als de platen inderdaad niet verbrand of buiten toleranties vallen kun je ze mogelijk gewoon gebruiken. Heb je de veren ook opgemeten? Foto's doen hier ook wonderen soms.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip JdM, ik zal vanavond even een foto posten van de veren en platen. Hoe herken ik verbrande platen, en hoe weet ik wat de juiste lengte van de veren zouden moeten zijn?
 
Sowieso de olie vervangen (kan nooit kwaad) en inderdaad even de veren checken :Y
Mijn vorige motor had de voormalige eigenaar al twee keer de platen vervangen maar nooit naar de veren gekeken :? Waren ongeveer net zo slap als die van een balpen _O-
 
Voldoende speling op de koppelingskabel gehad?
Zeker bij een motor met middenbok kan daar makkelijk de fout liggen. Als iemand denkt dat de achterband stil moet staan als je de koppeling inknijpt komt die te strak. Omdat er geen weerstand is als de motor op de (midden)bok staat zal het wiel ook met goed ontkoppelde koppeling altijd wat gaan draaien.
 
Na wat onderzoek op het forum krijg ik mijn probleem niet opgelost.

Ik heb onlangs een Honda CB750 f2 (1992) gekocht. Als ik vol gas geef en boven de 4-5000 rpm kom slipt de koppeling door. Omdat ik niet weet van de vorige eigenaar hoe oud de koppelingsplaten zijn en ook niet weet wat voor olie er gebruikt is kan ik niet goed achterhalen waar het probleem door ontstaat. Hebben jullie tips hoe ik een goede diagnose kan doen?

Ik heb er nu de koppelingsplaten eruit gehaald en nieuwe gekocht. Als ik ze met een (digitale) schuifmaat opmeet lijken ze niet dunner dan de nieuwe. Moeten deze dan überhaupt wel vervangen worden? Of hoe kan ik weten of de koppelingsplaten versleten zijn?

Bedankt voor jullie hulp,

Gr Rick

heb je plaat voor plaat gemeten of het hele pakket? zitten er in het nieuwe pakket wel even veel platen?
 
Als de platen die erin zitten aftermarket zijn (misschien wel ECB) dan zouden de veren dat ook zomaar kunnen zijn. En er zijn enkele gevallen bekend waarin de ECB veren die worden voorgeschreven bij een bepaald model motorfiets NIET de juiste zijn.
ter illustratie: voor een Zr-7 en Zr-7s schrijven ze (ECB) de CSK38 voor, echter dit is niet goed en laat de koppeling slippen. De juiste moeten zijn CSK117. Als de vorige eigenaar niet helemaal op de hoogte is geweest, kan dat tot problemen leiden.
 
Ik zou zeker gelijk de nieuwe platen monteren nu je ze al hebt, zeker als de koppeling al een tijdje geslipt heeft.
Vaak slipt hij al een tijdje voor je het merkt, de platen zijn dan 9 van de 10 x hard geworden door overhitting en gaan niet meer goed werken.
Ook de veren gelijk vervangen, dat zijn de kosten niet en weet je zeker dat het goed is.
Vaak merk je bij vervanging van de koppeling een wereld van verschil, en rijdt de motor stukken beter.
Ik las hierboven btw van iemand van de oude platen in nacht in verse olie leggen voor montage, maar hij zal bedoelen de nieuwe en dat is idd nodig.

Groeten Magnamannetje.
 
Na wat onderzoek op het forum krijg ik mijn probleem niet opgelost.

Ik heb onlangs een Honda CB750 f2 (1992) gekocht. Als ik vol gas geef en boven de 4-5000 rpm kom slipt de koppeling door. Omdat ik niet weet van de vorige eigenaar hoe oud de koppelingsplaten zijn en ook niet weet wat voor olie er gebruikt is kan ik niet goed achterhalen waar het probleem door ontstaat. Hebben jullie tips hoe ik een goede diagnose kan doen?

Ik heb er nu de koppelingsplaten eruit gehaald en nieuwe gekocht. Als ik ze met een (digitale) schuifmaat opmeet lijken ze niet dunner dan de nieuwe. Moeten deze dan überhaupt wel vervangen worden? Of hoe kan ik weten of de koppelingsplaten versleten zijn?

Bedankt voor jullie hulp,

Gr Rick

Moet idd 10W-40 in volgens het boekje.
Vervang je alleen de koppelingsplaten(staal)of ook de gevoerde frictieplaten.
Heb jij die speciale sleutel die bij de SF nodig is om de koppeling te demonteren of een speciaal trucje
Moet binnenkort nl ook :P
 
ik had ook en slopende koppeling bij vol gaas, hoog in de toeren. wat bij mijn motor de oorzaak was, geen idee, in ieder geval niet de olie, maar nu met nieuwe veren en nieuwe platen (en olie van de action) doet hij het weer perfect.
 
voor de olie IS HET altijd het beste om een JASO MA of nog beter JASO MA2 specifikatie op de verpakking te zoeken dan weet je zeker dat er frictie testen gehaald zijn , bij alleen API .. of ACEA .. weet je dat niet zeker en kunnen er (voor motorfietskoppelingen nadelige) wrijvingsverbeteraars in zitten.
 
voor de olie IS HET altijd het beste om een JASO MA of nog beter JASO MA2 specifikatie op de verpakking te zoeken dan weet je zeker dat er frictie testen gehaald zijn , bij alleen API .. of ACEA .. weet je dat niet zeker en kunnen er (voor motorfietskoppelingen nadelige) wrijvingsverbeteraars in zitten.
Je neemt inderdaad een risico betreffende de koppeling als het om auto-motorolie gaat.
ervaringen van gebruikers geeft aan dat dat bij actionolie niet het geval is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan