Onbekende niet aangesloten stekkers Yamaha R1

daredevil__2000

Die hard MF'er
12 apr 2009
258
5
Nieuwegein
Afgelopen zaterdag heb ik een Yamaha YZF-R1 2004 gekocht. Omdat ik er zelf nog het een en ander aan wil gaan doen had ik het zadel even er af gehaald om te kijken hoe alles zit.

Ik kwam daar 2 niet aangesloten stekkers tegen welke vanuit de kabelboom lijken te komen. Heeft iemand misschien een idee waarvoor deze bedoeld zijn?
full
 
De ene is afgedopt dus daar mag je vanuit gaan dat ie er ook niet aangesloten hoort te zitten. Wat voor mogelijke functies ik me zo een twee drie kan bedenken:

- Servomotor uitlaatklep (heb je andere dempers of een systeem?)
- Diagnoseaansluiting
- Fabrieksalarm
- Koolstoffilter (USA modellen)
- Datalogger
- Accessoire-aansluiting
- Infraroodontvanger (heb je een laptimer in je display?)

Dat was het wel zo'n beetje...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in mijn display wel een soort stopwatch functie. Bedoel je dat met een laptimer?

Een alarm zit er vanaf de fabriek volgens mij niet in.

Er zitten 2 andere dempers op maar volgens mij niet een compleet systeem.

De vorige eigenaar heeft er wel een ander achterlicht opgezet met geïntegreerde richtingaanwijzers.

Helaas wordt ik van het diagram in de service handleiding ook niet veel wijzer.
 
Kan je een linkje posten hier? Ik ben wel goed met schemas. :P

De draadkleuren op die vierpolige stekker zeggen me overigens niets. Zit er geen spyball of datatool alarm in? Een alarmsysteem heeft vaak geen gekleurde draden om het dieven wat moeilijker te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan niet zeggen of er in het verleden een alarm in heeft gezeten. Ik heb de motor via een dealer gekocht en deze is bij hun destijds ingeruild. Dus mogelijk heeft er in het verleden een alarm in gezeten en is deze voor de verkoop aan de dealer er nog uitgehaald.

Ik had een kleuren schema gevonden op Fisher Fury R1 Kit Car Design & Build Deze is voor zover ik kan zien gelijk aan die in de service handleiding maar dan in kleur. Daar staat de zwarte bekabeling met gele strepen wel in maar als ik dat diagram zo lees is dat denk ik niet hetzelfde als die 4 polige stekker. Alle 4 draden zijn hetzelfde qua kleurstelling.

Die andere stekker heeft een volledige zwarte bekabeling op beide polen.
 
Laatst bewerkt:
Die zwarte is waarschijlijk van een alarm geweest.. Ik heb ooit eens een alarm van zoon r1 afgehaald en waren ook alle kabels zwart. Is het achterlicht wel gewoon met stekker aan gesloten?
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens naar mijn r1 kijken👍
 
Afgelopen zaterdag heb ik een Yamaha YZF-R1 2004 gekocht. Omdat ik er zelf nog het een en ander aan wil gaan doen had ik het zadel even er af gehaald om te kijken hoe alles zit.

Ik kwam daar 2 niet aangesloten stekkers tegen welke vanuit de kabelboom lijken te komen. Heeft iemand misschien een idee waarvoor deze bedoeld zijn?[afbeelding]

De witte stekker is mogelijk van je achterremlichtschakelaar. Ik heb een R1 gehad, maar helaas te lang geleden om het zo voor me te halen.
Ik heb evt. een werkplaatshandboek digitaal voor je. Daarnaast heb ik een onderdelenboekje en de Nederlandse gebruikershandleiding, alles digitaal. Als je dit wilt hebben, stuur maar een PM.
 
als alles werkt lekker zo laten...
volgens mij hingen die bij mijn R1 ook los

Het is meer dat ik zelf een alarm in ga bouwen en als er verbindingen in die stekkers uitkomen waar ik gebruik van kan maken dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Zo niet dan ook geen probleem hoor maar het zou natuurlijk wel lekker makkelijk zijn.

Die zwarte is waarschijlijk van een alarm geweest.. Ik heb ooit eens een alarm van zoon r1 afgehaald en waren ook alle kabels zwart. Is het achterlicht wel gewoon met stekker aan gesloten?
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens naar mijn r1 kijken👍

Ja het achterlicht is wel gewoon met een stekker aangesloten.
De bekabeling naar de geïntegreerde richtingaanwijzers is wel prut afgewerkt. De stekker vanuit de kabelboom is nog wel intact maar het kabeltje wat vanaf de stekker naar de richtingaanwijzers loopt is doorgeknipt en aan de kabeltjes van de geïntegreerde richtingaanwijzers vastgedraaid met wat elektra tape er omheen.
Die ga ik dus nog netjes solderen met een krimpkousje.
 
de stekker met alleen zwarte draden is voor een origineel yamaha alarm. dat is al vele jaren zo bij yamaha r6 r1 enz soms zit er een stekker op met een lus
het kunnen ook 2 stekkers zijn voor het alarm.
 
Dat is voor een origineel Yamaha alarm.
Die stekkers zitten ook op mijn motor.
En een alarm, dat geeft alleen maar problemen, zeker met een startonderbreker etc.
Investeer in een goed slot.
 
de stekker met alleen zwarte draden is voor een origineel yamaha alarm. dat is al vele jaren zo bij yamaha r6 r1 enz soms zit er een stekker op met een lus
het kunnen ook 2 stekkers zijn voor het alarm.

Dat is voor een origineel Yamaha alarm.
Die stekkers zitten ook op mijn motor.
En een alarm, dat geeft alleen maar problemen, zeker met een startonderbreker etc.
Investeer in een goed slot.

Bedankt :) Ik had voor de aankoop geeneens gezien dat er een startonderbreker als standaard ingebouwd zit. :P

Het alarm wat ik gekocht heb ga ik zelf netjes inbouwen. Dus alles netjes solderen en niet met van de pruts scotch blokjes ofzo. Het meest prettige zou natuurlijk zijn als ik die 2 connectoren er voor kan misbruiken.
Als startonderbreker hou ik gewoon die standaard vanaf de fabriek er op zit. En ook de afstand starten functie wordt niet aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt :) Ik had voor de aankoop geeneens gezien dat er een startonderbreker als standaard ingebouwd zit. :P

Het alarm wat ik gekocht heb ga ik zelf netjes inbouwen. Dus alles netjes solderen en niet met van de pruts scotch blokjes ofzo. Het meest prettige zou natuurlijk zijn als ik die 2 connectoren er voor kan misbruiken.
Als startonderbreker hou ik gewoon die standaard vanaf de fabriek er op zit. En ook de afstand starten functie wordt niet aangesloten.

De originele startonderbreker geeft geen problemen, ,mits je de goede sleutel hebt.
Maar startonderbrekers die via een achteraf ingebouwd alarm werken geven wel vaak problemen en storingen.
En verwacht niet teveel van een alarm, meestal kijkt er nie,and op of om als er ergens een alarm afgaat.

Maar houd ons op de hoogte wat je gaat maken en hoe je het aansluit.
Altijd leuk om te volgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan