Tapeind nokkenas gebroken cb750 f2

xifiz

MF'er
25 nov 2013
31
0
Zierikzee
Gisteren was ik bezig met de laatste handelingen van mijn cb750 f2 blok na dat ik de koppakking had vervangen. Ik moest de nokkenaslagers vastzetten op 9,7 ft/lbs. Mijn momentsleutel heeft verschillende schalen maar geen ft/lbs dus ik heb het omgerekend naar Nm en dat kwam uit op 13,15Nm. Ik ben eerst alle bouten langzaam vaster gaan zetten met een maximaal van 10Nm omdat mijn momentsleutel niet lager kan. Er moesten 2 tapenden met een boutje vast en 2 normale bouten die vast gaan in de alluminium houder.
Tot mijn verbazing braken de 2 tapenden af en draaiden de 2 bouten dol in het alluminium. Ik heb ze gelijkmatig vast gezet, om en om dus niet in 1 keer op 10 Nm maar de kracht gelijkmatig verdeeld. Dit hoort toch niet zomaar te gebeuren? Ik baal verschrikkelijk natuurlijk. Iemand enig idee wat er fout kan zijn gegaan of is het gewoon de oudheid van het materiaal. En als er nog iemand 2 nokkenashouders heeft liggen van een cb750 f2 hoor ik het ook graag.

Groetjes,
Ryan
 
Laat me raden.
De bouten die dol zijn gedraaid zaten op de plaats waar de nok de klep indrukt en dus de nokkenas niet aan ligt op de onderschaal.
 
Beide bevestigingen van de nokkenaslager zijn kapot gedraaid.
Het voelde bij de bout alsof het schroefdraad heel zacht was en bij t tapeind ging t draaien ineens soepel en toen wasie ineens gebroken
 
partslist

Nummertje 8 en 4
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er speciaal een momentsleutel voor gekocht omdat mijn huidige sleutel pas bij 20 begon en de nieuwe begon bij 10 en ik heb hem gezet op zn laagste stand en eerst geprobeerd op een andere bout om te voelen hoeveel de druk was voor hij klikte en dat was niet zo veel dus hij stond zeker niet op 100.
Ik dacht eerst een omrekenfout maar dat was het ook niet
 
Apart, vaak draait een tapeind in alu dol ipv dat deze breekt. Afijn, haal die dingen uit je cilinderkop, Helicoil of soortgelijk er in en het probleem is opgelost. Check wel nog even goed de instellingen van je momentsleutel!
 
de reden dat je de schroefdraad eruit trekt met 13nm, is dat het aluminium vrij zacht is van de oude cb types van honda.
het stuktrekken van de schroefdraad komt dan ook vrij vaak voor.
honda geeft zelf 8nm op voor een m6 boutje.
met een helicoil erin is het een stuk sterker en kun je 10nm aanhouden.
13,15nm is teveel, ook voor modernere motoren.
overigens is een moment sleutel aan het begin van de schaal niet zo nauwkeurig.
beter was een momentsleutel die nog lager begint.
ik heb daar zelf een sleutel voor die begint bij 2nm tot 12nm.
beste is om nu alle schroefdraad in de kop te vervangen door helicoils.
als de kop er daarvoor weer af moet dan zou ik dat ook doen.
 
Laatst bewerkt:
Het is dus waarschijnlijk zo ongeveer gegaan zoals VDV zegt?

Je hebt eerst de linkerkant aangedraait terwijl het zaakje scheef op spanning stond?
Je moet volgens mij eerst alle 4 houders monteren, en dan het hele zaakje verder aandraaien. Dat heb je dus niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Het is dus waarschijnlijk zo ongeveer gegaan zoals VDV zegt?

Je hebt eerst de linkerkant aangedraait terwijl het zaakje scheef op spanning stond?
Je moet volgens mij eerst alle 4 houders monteren, en dan het hele zaakje verder aandraaien. Dat heb je dus niet gedaan.
Ik ging er vanuit dat hij 2 nokkenassen had die direct de kleppen bediende.
Dit is een motor met tuimelaars en dan gaat mijn verhaal niet op.
 
Ik ging er vanuit dat hij 2 nokkenassen had die direct de kleppen bediende.
Dit is een motor met tuimelaars en dan gaat mijn verhaal niet op.

Ik had zelf nog niet verder gekeken dan mijn neus lang is _O-
Ging eral vanuit dat de nokkenas niet overal gelijk aanlag met aandraaien. Maar bananeman geeft waarschijnlijk al de goeie oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen wat je zegt boevie maar ik had zelf het idee dat de nokkenasketting met spanner het zaakje al aardig strak naar beneden had getrokken. Het lijkt mij dat het allemaal toch wel aardig passend moet liggen als je het erin legt.
 
Vaak draai je het draad bij het losdraaien met het boutje er uit bij de wat oudere blokken....volgens mij komt dit wanneer een vorige sleutelaar de bouten te vast heeft gezet

Denk eigenlijk zelf ook dat het komt omdat het een vorige keer te strak is aan gedraaid.

Die stalen draadeindjes breken niet zomaar af, ook al is zo'n momentsleutel niet secuur in zijn begin range.
Dat je de stalen bouten doldraait in het aluminium met eigenlijk een verkeerde momentsleutel, dat kan ik me dan nog wel voorstellen.

Maar waarschijnlijk zijn de bouten dus ook al eens een keer te vast aangedraait.
Mijn ervaring is dan, dat de draad van de stalen bout vol zit met aluminium, als je deze eruit draait. Of gedeeltelijk.
Ik weet niet of dit bij jouw ook het geval was, bij de eerste keer demonteren?
 
Er zat bijna geen aluminium restant op de bout, het lijkt wel of dat de bout al redelijk los heeft gezeten. Ook zie ik net pas dat de bout niet vast komt in zn houder maar door de houder heen gaat en het schroefdraad in de kop zelf zit. Dat zal dan idd een helicoilklus worden helaas

Hier zijn dan de foto's.
Het is niet goed te zien maar het streepje waar hij op staat is 10 en het handvat staat op 0
Foto650-UILDZRP6.jpg

Foto650-EIZA4FRP.jpg

Foto650-FZQBGSH3.jpg

Foto650-GDBDW8O7.jpg
 
Laatst bewerkt:
nee alles is los geweest, maar alles is soepel terug gegaan. Nokkenas lag netjes op zn plaats, niet scheef en viel mooi in de lagerschalen. de bovenkant van de lagers sloten allemaal mooi aan, nergens kon er nog een speld tussen. ik denk dat t bestaande schroefdraad niet meer zo jofel was en mss de tapenden verouderd zijn dus had ik er gewoon nieuwe in moeten zetten
 
nee alles is los geweest, maar alles is soepel terug gegaan. Nokkenas lag netjes op zn plaats, niet scheef en viel mooi in de lagerschalen. de bovenkant van de lagers sloten allemaal mooi aan, nergens kon er nog een speld tussen. ik denk dat t bestaande schroefdraad niet meer zo jofel was en mss de tapenden verouderd zijn dus had ik er gewoon nieuwe in moeten zetten

En nu komt het,

Gaan er 20 (of hoeveel er ook in mogen zitten) nieuwe in, of enkel degene die je stuk hebt gedraaid?
 
Terug
Bovenaan Onderaan