Emigreren naar Duitsland - verzekering/belasting motor?

EJS1992

Die hard MF'er
1 nov 2010
278
5
Nijmegen
Beste MF'ers,

Ik ga binnenkort verhuizen naar Duitsland net over de grens, heeft een van jullie enig idee wat het kost om een motor te hebben? Is dat vergelijkbaar met in Nederland qua verzekering en wegenbelasting? En welke verzekeringen raden jullie aan? Naast de gebruikelijke dingen, en de APK, nog specifieke dingen waar ik op moet letten als ik een motor koop in Duitsland?

Mijn huidige motor gaat sws niet mee, die komt nooit door de Duitse Tuv-keuring heen en wordt dus verkocht, maar ben vooral nieuwsgierig naar wat het me gaat kosten om daar weer een motor te rijden! :]

Groetjes,
Everard
 
Laatst bewerkt:
Voor verzekering even napluizen op internet. www.check24.de ?
Mijn GSA kost voll-kasko ongeveer €325. Let wel: ik heb een seizoenskenteken (04-10).
Ik heb vorige maand nog bij m'n verzekering nagevraagd, voor het hele jaar betaal ik €560
Belasting stelt niet veel voor. €48 (ook 04-10)
Voordat je je motor aanmeldt bij de Zulassungsstelle dien je eerst een eVB-nummer bij je verzekeraar aan te vragen. Deze krijg je in de regel binnen een paar minuten per sms.

Als je een motor koopt, denk er dan wel aan als je er later wat aan verandert (spiegels, tandwielen, verlichting) dat je er 'teilegutachten' voor nodig hebt en eventueel in je papieren vermeld wordt.

Waar in Dld ga je wonen ?
 
Laatst bewerkt:
Voor verzekering even napluizen op internet. www.check24.de ?
Mijn GSA kost voll-kasko ongeveer €325. Let wel: ik heb een seizoenskenteken (04-10).
Ik heb vorige maand nog bij m'n verzekering nagevraagd, voor het hele jaar betaal ik €560
Belasting stelt niet veel voor. €48 (ook 04-10)
Voordat je je motor aanmeldt bij de Zulassungsstelle dien je eerst een eVB-nummer bij je verzekeraar aan te vragen. Deze krijg je in de regel binnen een paar minuten per sms.

Als je een motor koopt, denk er dan wel aan als je er later wat aan verandert (spiegels, tandwielen, verlichting) dat je er 'teilegutachten' voor nodig hebt en eventueel in je papieren vermeld wordt.

Waar in Dld ga je wonen ?

Dat vind ik erg veel geld hoor !!!

Wat voor soort verzekering is dat ?
 
Ik zou voor een all risk verzekering ( nu 3 jaar geleden) 1600 euro moeten betalen.
Nieuw waarde motor +/- 15000 euro
dit jaar betaal ik voor teil kasko ( wel verz bij brand en diefstal , maar geen eigen schade) 325 euro.
Nu denk ik dat 1800 cc niet echt in mijn voordeel werkt.
 
Laatst bewerkt:
Voor verzekering even napluizen op internet. www.check24.de ?
Mijn GSA kost voll-kasko ongeveer €325. Let wel: ik heb een seizoenskenteken (04-10).
Ik heb vorige maand nog bij m'n verzekering nagevraagd, voor het hele jaar betaal ik €560
Belasting stelt niet veel voor. €48 (ook 04-10)
Voordat je je motor aanmeldt bij de Zulassungsstelle dien je eerst een eVB-nummer bij je verzekeraar aan te vragen. Deze krijg je in de regel binnen een paar minuten per sms.

Als je een motor koopt, denk er dan wel aan als je er later wat aan verandert (spiegels, tandwielen, verlichting) dat je er 'teilegutachten' voor nodig hebt en eventueel in je papieren vermeld wordt.

Waar in Dld ga je wonen ?

Ik vind dat nog best een hoop voor de verzekering, alhoewel dat natuurlijk ook zou kunnen komen doordat jij een duurdere en zwaardere motor rijdt dan ik. Ik betaal hier in Nederland nog geen tientje per maand aan verzekering.. De wegenbelasting weet ik niet eens, omdat dat toch zo verwaarloosbaar is....

Ik ben mij er van bewust dat je in Duitsland minder mag veranderen als hier in Nederland, iig tot aan het stadium van banden(dat is wel serieus irritant!) en uitlaten(maar die heb ik toch bij voorkeur standaard of op z'n minst relatief stil, hoef geen herrie), maar met tandwielverhoudingen spelen mag dus bijvoorbeeld ook niet?

En in Kranenburg.. Dat ligt praktisch in Nijmegen ;)
 
Ik zou voor een all risk verzekering ( nu 3 jaar geleden) 1600 euro moeten betalen.
Nieuw waarde motor +/- 15000 euro
dit jaar betaal ik voor teil kasko ( wel verz bij brand en diefstal , maar geen eigen schade) 325 euro.
Nu denk ik dat 1800 cc niet echt in mijn voordeel werkt.

Ik had geen plannen om iets met 1800 cc te kopen nee :P Rij nu een CB500, maar had hiervoor een CBR1000F en mis de kuip wel heel erg. Het vermogen vind ik van de CB500 juist wel weer prettig, ik kan tenminste nog een keertje gas geven.. Op de CBR1000F was 10 seconden vol gas meteen 200, en dat kun je bijna nergens maken..
 
Hee, Kranenburg, daar koopt deze accijnsvluchteling zijn boodschappen!


Dan doen mijn ouders ook al jaren. Het afgelopen jaar heb ik in Nijmegen gewoond en inmiddels haal ik heel veel in Kranenburg, van sterke drank en vlees tot luiers, babyvoeding en deodorant. Scheelt serieus veel geld!
 
Dan doen mijn ouders ook al jaren. Het afgelopen jaar heb ik in Nijmegen gewoond en inmiddels haal ik heel veel in Kranenburg, van sterke drank en vlees tot luiers, babyvoeding en deodorant. Scheelt serieus veel geld!

Ik werk in Tiel en vertrek vanuit daar om maandelijks groot in kopen in Kranenburg.
Zoveel mogelijk houdbare boodschappen, Bier, Benzine in jerrycans.

Er wordt daar in het Nederlands omgeroepen in de supermarkt, ik denk niet dat je heimwee krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk in Tiel en vertrek vanuit daar om maandelijks groot in kopen in Kranenburg.
Zoveel mogelijk houdbare boodschappen, Bier, Benzine in jerrycans.

Er wordt daar in het Nederlands omgeroepen in de supermarkt, ik denk niet dat je heimwee krijgt.

Ik ben nog zoveel in Nederland dat ik sws weinig heimwee krijg denk ik. Bovendien heeft Duitsland ook een aantal hele mooie kanten, naast een gebrek aan accijns. Zo was ik eergisteren op afspraak in het gemeentehuis in Nijmegen. Na dik 3 kwartier wachten werd ik eindelijk geholpen en ik stond pas na een uur weer buiten. Gisterochtend liep ik het gemeentehuis in Kranenburg binnen, nog geen 10 minuten later was alles geregeld.
 
ik vind dat de Duitse motorbelasting iets hoger is als in NL. ook de verzekering WA is hoger.
zeker als je geen no claim korting hebt is het duur.
indien je NL motorfiets hebt verkocht moet je zeker van de NL verzekering een bewijs opvragen over jou aantal schadevrije jaren.
het is wel gemakkelijk om een kenteken(zowel voor auto als motor mogelijk) met 'winterstop' tekrijgen. dit dan opgeven aan de verzekeraar n dan betaal je voor die maanden geen verzekering.
motorbelasting is afhankelijk van het aantal cc's.
de motor moet net als de auto elke 2 jaar gekeurd worden.

Kfz-Steuer Rechner NEU! 2018 KOSTENLOS für Pkw, Auto, Lkw, Diesel, Benzin
 
ik vind dat de Duitse motorbelasting iets hoger is als in NL. ook de verzekering WA is hoger.
zeker als je geen no claim korting hebt is het duur.
indien je NL motorfiets hebt verkocht moet je zeker van de NL verzekering een bewijs opvragen over jou aantal schadevrije jaren.
het is wel gemakkelijk om een kenteken(zowel voor auto als motor mogelijk) met 'winterstop' tekrijgen. dit dan opgeven aan de verzekeraar n dan betaal je voor die maanden geen verzekering.
motorbelasting is afhankelijk van het aantal cc's.
de motor moet net als de auto elke 2 jaar gekeurd worden.

Kfz-Steuer Rechner NEU! 2018 KOSTENLOS für Pkw, Auto, Lkw, Diesel, Benzin

Motorbelasting in Dld hoger dan in NL?

Ik betaal in NL 10 euro per maand aan MRB, in Dld zou ik voor diezelfde 600cc motor per jaar 44 euro (jan - dec) moeten betalen. Dat is dus al een verschilletje van bijna 80 euro per jaar dat Dld goedkoper is :+
 
Motorbelasting in Dld hoger dan in NL?

Ik betaal in NL 10 euro per maand aan MRB, in Dld zou ik voor diezelfde 600cc motor per jaar 44 euro (jan - dec) moeten betalen. Dat is dus al een verschilletje van bijna 80 euro per jaar dat Dld goedkoper is :+

De verzekering is wel duurder, en al met al is het motorrijden ook duurder dld als je op een oudere fiets rijdt. Iets met keuringen enzo..
 
Laatst bewerkt:
Motorbelasting in Dld hoger dan in NL?

Ik betaal in NL 10 euro per maand aan MRB, in Dld zou ik voor diezelfde 600cc motor per jaar 44 euro (jan - dec) moeten betalen. Dat is dus al een verschilletje van bijna 80 euro per jaar dat Dld goedkoper is :+

komt misschien wel door het feit dat wij een 1100 en een 1050cc hebben.


benzine is iig minder duur, ongeveer 10cent/L. let wel, je moet wel rond etenstijd gaan tanken dan is het goedkoopst. kan zomaar 4ct/L verschil geven, ochtend-> avond.
Kraftstoff - Preise in Deutschland
 
Laatst bewerkt:
komt misschien wel door het feit dat wij een 1100 en een 1050cc hebben.


benzine is iig minder duur, ongeveer 10cent/L. let wel, je moet wel rond etenstijd gaan tanken dan is het goedkoopst. kan zomaar 4ct/L verschil geven, ochtend-> avond.
Kraftstoff - Preise in Deutschland


Ook een 1100 is goedkoper aan MRB in DE dan NL. Volgens de site is een 1100cc 80 euro per jaar aan Kfz Steuer.

nog steeds 40 euro goedkoper dan 10 euro per maand in NL ;)

De verzekering is afhankelijk van wat je allemaal graag wil verzekeren. Zonder schadevrije jaren wordt het duur, maar dat is in NL ook niet veel anders als je dan all-risk wil gaan verzekeren.

De brandstof is zeker goedkoop en daar moet je echt even gevoel voor krijgen wat "duur" is en wat niet en dat kan inderdaad van het ene op het andere uur veranderen en inderdaad met behoorlijke verschillen :Y

Ik tank eigenlijk alleen nog maar in DLD met koekblik, want ben toch bij mijn vriendin. Als ik daar dan voor 1,60 de liter (euro95) zou kunnen tanken, dan doe ik dat niet (tenzij niet anders kan) want dat is al "duur".
 
Jep, 1.60 is duur :+
Vorige week stond het hier op 1,46 :P
Tip: nooit 's morgens tanken. Altijd zo laat mogelijk op de dag, en dan ook nog op het einde van de week.
 
Laatst bewerkt:
Jep, 1.60 is duur :+
Vorige week stond het hier op 1,46 :P
Tip: nooit 's morgens tanken. Altijd zo laat mogelijk op de dag, en dan ook nog op het einde van de week.


True :Y

Heb koekblik nog even vol gegooid :+ 50 litertjes :+

Wat ook opvalt is dat de eerste dagen van vakanties en vlak ervoor vaak enorm duur zijn, dus hou de Duitse vakanties in het oog :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan