schroefje olieplug dolgedraaid

FOL!!!

MF veteraan
21 nov 2004
7.236
17
edit: het gaat niet op de kop van het schroefje die dolgedraaid (rond) is. Maar om de schroefdraad van de 'bout'.

Ik was gisteren de olie aan het vervangen. Het losmaken van het olieschroefje (onder de karter) ging prima, geen onnodige kracht gebruikt. Bij het vastdraaien gebruikte ik een torque wrench (momentsleutel?) om de schroef niet te vast te draaien. Netjes in het handboek gelezen wat de druk mag zijn.

Alleen voor dat die voldoende vast kwam te zitten, merkte ik dat de schroef doorschoot en losser kwam te zitten. Nog een keer geprobeerd (stom...) en weer hetzelfde. Schroef eruit gehaald en toen zag ik dat er metaal (het was vrij zilver...alu?) tussen de draden van de schroef zelf zat...en niet zo'n beetje ook niet.

Ik ben bang dat dit een dure reparatie wordt (door alleen het schroefdraad)...iemand een idee hoe dit op te lossen? Of moet ik de hele behuizing waar de schroef ingedraaid worden vervangen? Het gaat om een Yamaha WR450F.
 
Laatst bewerkt:
Je kan idd, gewoon groter tappen. Of je kan een helicoilsetje van die maat gebruiken. Ik denk dat die M8 of M10 was.

Je hebt dan een bijhorende boor en een speciale tap van helicoil, zodat de boring wat groter is. Na boren en tappen, kan je met het speciale tooltje de helicoil hierin draaien zodat je trug de originele draad krijgt. Is een stalen spiraaltje dat je eigenlijk monteert. Leg je motor wat scheef ofzo., EN doe goed wat vet aan je boor en tap enzo, dat het meeste vuil direct meekomt. Regelmatig uithalen, kuisen + opnieuw invetten.
 
Het beste is de blokhelft los te hebben, maar dat is een heel werk, en wordt goed duur ook dan. Nadien goed wat dunne, goedkope olie, door het blok gieten. En na even te draaien, voor zekerheid olie en oliefilter nog eens vervangen

MVG
 
Helicoil, recoil of draadbus plaatsen en dan gewoon weer :]

Pas op met overmaat carterplug sets (bijv. M12>M14), die zijn voor auto's bedoeld en slopen de carterpan van een motorfiets nog wel eens omdat er geen ruimte is voor zo'n grote overmaat.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso nooit de kracht instellingen aanhouden van het handboek. Vaak worden die carterpluggen nooit vervangen bij een olie wissel.

Even hand vast draaien.. sleutel erop en dat ding een tik geven. Olie erin en kijken of het lekt. Zo ja, nog een tik geven met de sleutel.
Wel altijd het ringetje vervangen.
 
Sowieso nooit de kracht instellingen aanhouden van het handboek. Vaak worden die carterpluggen nooit vervangen bij een olie wissel.

Even hand vast draaien.. sleutel erop en dat ding een tik geven. Olie erin en kijken of het lekt. Zo ja, nog een tik geven met de sleutel.
Wel altijd het ringetje vervangen.

T moment van een wph aanhouden is geen probleem, zolang je weet of men "droog" of "nat" moment bedoelt.
Waarschijnlijk heeft hier olie aan de schroefdraad gezeten (logisch bij een carterplug :+ )
Minder frictie van materiaal op materiaal, en zo wordt je moment minder snel bereikt, dan waar de fabrikant de moment waarden voor berekent heeft.
Zorgen dat je schroefdraad van bout en gat olie/vetvrij is en dan mag een opgegeven moment geen probleem zijn. Maar een beetje met gevoel blijft wel noodzakelijk. ;)
 
Of er is gewoon net als in dat andere topic een gigantisch formaat goedkopie momentsleutel gebruikt. Als je die dan op 10NM zet trek je de boel met 40NM te barsten.
 
@Fol. Bij mijn 2003 WR kan ik aan de koppelingskant van t blok, het carter deel los halen dat om mijn koppeling zit. Dit is het deel waar je waterpomp en oliefilter in zit. Als je dit deel verwijdert zou je door een paar uitsparingen in t blok, je carterplug opening vanaf de binnenkant zien zitten. Dan is het mogelijk om vanaf de binnenkant dit gat af te sluiten (doekje of een stuk Ductape) voor spanen en boorkrullen. En dan idd een helicoil te plaatsen. Zal niet meevallen maar als t lukt ben je voor een paar euro en een emmer zweet weer onderweg. :)
 
Of er is gewoon net als in dat andere topic een gigantisch formaat goedkopie momentsleutel gebruikt. Als je die dan op 10NM zet trek je de boel met 40NM te barsten.

Absoluut met je eens, goed gereedschap is t halve werk. En goed gereedschap koop je ook maar 1 x in je leven als je gebruikt waar t voor gemaakt is.

Maar ....... o o (v.d.v. is al weer alert }) ) als je in de mogelijkheid bent om zn goedkope sleutel te checken via kalibratie apparatuur, en hij blijkt daar gewoon goed te zijn, ben je ook klaar. Goed is goed, 10Nm is 10Nm.

Ik heb vorig jaar een heel stel Britool sleutels getest en 8 van de 10 gaven minder aan. Als je de sleutel op 100Nm instelde, gaf de kalibratie 40Nm aan. :X :X
"Nee meneer de wegenwacht ik zou niet weten waarom mijn wiel er zo maar afliep, ik gebruik nog wel een momentsleutel." ;)
 
Wat ik aan mijn kant het meest zie is dat mensen gewoon de verkeerde sleutel hebben. M6-jes aandraaien met een enorme 1/2" sleutel, of wielmoeren met een kleine 3/8" op zijn max..

En inderdaad, als je hem kan testen komen er ook wel eens hele bijzondere zaken boven water..
 
Laatst bewerkt:
Ben het met jullie eens hoor, voor elk koppel staat een bepaalde maat sleutel. Ik heb er zelf 3, 5-25 [Nm], 19-110 [Nm], 40-210 [Nm] en gebruik deze naar gelang het koppel.

Echter, als je een goed hebt mag je er ook vanuit gaan dat deze over het gehele bereik ingezet kan worden. Meneer Gedore heeft er echt wel voor gezorgd dat je een sleutel van 20-110 [Nm] ook voor 20 [Nm] of 110 [Nm] kunt gebruiken. Bij de voordeligere sleutels geloof ik daar ook niet zo in. Ideaal is anders natuurlijk :Y
 
Als je schroefdraad voor een draadbus wil tappen dan kun je de draadbus ook weg laten en gelijk een iets grotere stop indraaien.
Helicoil, recoil of draadbus plaatsen en dan gewoon weer :]

Pas op met overmaat carterplug sets (bijv. M12>M14), die zijn voor auto's bedoeld en slopen de carterpan van een motorfiets nog wel eens omdat er geen ruimte is voor zo'n grote overmaat.
 
Zelftappende draadbus geen optie?

wk%2028%20Ensat%20draadb%20low.jpg


oh spuit 12 :X
 
Laatst bewerkt:
ndanks dat je keurig een momentsleutel pakt....je voelt het toch ook aan?
Drkfoutje in het boek en je draait de boel aan stront.
Ook beetje logisch nadenken en kalm aan voelen wat er gebeurt.
En over dat met olie in de schroefdraad....
Mbt olie op de bout of alu pan..sja..daar ontkom je niet aan. Tis vrijwel altijd nat. En moet het eerste wphbk/pdfje oid nog tegenkomen van een motor/oto waarin staat droog of nat.
IK heb nog nooit in de automotive wereld meegemaakt dat je nat met een moment doorschiet en de boel aan stront draait. Dan is of de draad al beschadigd(voel je meestal wel) of de instelling/sleutel is niet goed. Tikken tegen een sleutel doe ik nooit. Gevoel zit er dan helemaal niet in...... En ...ik vervang de ring altijd. Koper of alu. Je perst het toch samen/weg.
 
Klopt. Ik moest er zostraks nog aan denken. Heb vorige week kleppen gesteld, en daarbij moesten de nokkenassen los. De bouten en de kappen van de nokkenassen goed schoongemaakt met een doek (lees: drooggeveegd), maar er zal altijd olie of vettigheid aan de schroefdraad en boutkop blijven zitten. Ik ga er vanuit dat de momenten aangegeven in de WPHB aan de veilige kant zitten, en dat vettigheid enigszins toegestaan is. Tenzij uitdrukkelijk vermeld staat dat je hiermee rekening moet houden. Natuurlijk niet met opzet de bouten in oliën.

Bij een carterplug is het al helemaal niet te doen om deze droog aan te draaien. Druppelt altijd na na het aflaten van de olie. :Y
 
Thanks voor de input heren :) Ik ga er aan de slag (voor de zekerheid toch maar iemand laten meehelpen die er meer verstand van (en tooltjes) heeft dan ik :))
 
ndanks dat je keurig een momentsleutel pakt....je voelt het toch ook aan?
Drkfoutje in het boek en je draait de boel aan stront.
Ook beetje logisch nadenken en kalm aan voelen wat er gebeurt.
En over dat met olie in de schroefdraad....
Mbt olie op de bout of alu pan..sja..daar ontkom je niet aan. Tis vrijwel altijd nat. En moet het eerste wphbk/pdfje oid nog tegenkomen van een motor/oto waarin staat droog of nat.
IK heb nog nooit in de automotive wereld meegemaakt dat je nat met een moment doorschiet en de boel aan stront draait. Dan is of de draad al beschadigd(voel je meestal wel) of de instelling/sleutel is niet goed. Tikken tegen een sleutel doe ik nooit. Gevoel zit er dan helemaal niet in...... En ...ik vervang de ring altijd. Koper of alu. Je perst het toch samen/weg.

Het komt wel degelijk voor. Nl je cilinderkop bouten, moet je monteren met een speciaal vet of soms met motorolie. Dit doe je zelfs tussen de kop van de bout, sluitring en materiaal van de kop waar de bout op "rust". Maar ook aan je schroefdraad, dit staat expliciet beschreven in je manual. Dus als dat geen natte bevestiging is dan weet ik het niet. Alleen schrijven ze er niet bij "dit is een natte bevestiging". Dat is aan de monteur zelf om dit te beseffen.
Als jij s'morgens brood eet noem je dit toch ontbijten? Waarom? staat dat op de zak waar t brood in zit? "Dit gebruikt u hoofdzakelijk als ontbijt". Nee dit weet je. Als je brood eet weet je waar je mee bezig bent --"ontbijten" ;)
Maar ben t volledig met je eens dat moeilijk is of zelfs haast niet te doen, om sommige bouten te monteren zonder dat er olie aan de schroefdraad raakt. Toch als het niet in je boek staat dat je er vet of olie aan moet smeren bedoelen ze een "droog" moment. En daar komt jou gevoel bij kijken. Mijn ervaring leert dat je met de meeste 4-cilinders niet veel problemen zal krijgen. Dat gaat over t algemeen wel goed. Je nokkenas kappen weer op moment zetten volgens wpb is geen probleem. En meestal ontkom je er niet aan dat er wat olie tussen bout en schroefdraad komt. Maar bij de WR in dit geval luistert het allemaal toch wel vrij nauw en moet je goed opletten. Het dekseltje van t olie filter bijv. Ook deze boutjes monteer je met een beetje olie aan de schroefdraad (staat in je wpb, in mijn beleving dus "nat"). Maar als je je gevoel als monteur laat spreken, moet je het veel te vast zetten. Dus maak ik ze zo droog mogelijk, boutjes met remreiniger en schroefdraad met papier, en dan monteer ik ze op moment. Helemaal droog krijg je de schroefdraad toch niet. En dit gaat al jaren goed zonder lekkage. Dit zijn dan ook M6 en M5 boutjes dit luistert zeer nauw. Er zijn ook wel tabelletjes te vinden met standaard waarden voor schroefdraad maten, zowel droog als nat. Die heb ik er voor de grap wel eens naast gelegd. Dan zie je wat het wpb bedoelt, droog of nat.
Maar een moment sleutel is ook een stuk mechaniek dit moet je wel ff de tijd geven om zn werk te doen. Dus niet lomp vast sleuren, maar rustig aandraaien, met idd gevoel. :)
Vooral mij M6 of M5.
 
Terug
Bovenaan Onderaan