Honda CB500 - uitrusten met twee uitlaten?

earithramir

Rookie
12 aug 2013
17
0
Montfort
Hoi MF-ers,

nu de ketting toch vast geslagen was en ik aan het sleutelen raakte was ik van plan om de motor op te knappen en visueel te tunen.

Wat ik van plan ben is om twee (originele!?) uitlaten te monteren op de motor ipv één.
Dus een links en een rechts van het achterwiel. Visueel zal dit de motor een stuk opleuken maar ik wil er natuurlijk niets op inleveren op rijplezier.
Is er iemand hier die mij hier mee kan helpen, wat moet ik doen of juist laten.
Misschien alle bij de uitlaten iets afknijpen of maakt dat helemaal niet uit.

Verder heb je dan de keuze bij, voor of na het spruitstuk, er voor betekend iedere cilinder een eigen pijp...

Als vast bedankt voor jullie tips/advies!
 
Dan ga ik dat inderdaad als eerste doen. Hopelijk verlies ik er geen power door.
Bedankt voor je reactie! Ik zal wel wat fotos maken tijdens het knutselen en ze in dit topic plaatsen.
Heb er echt zin. Volgende week vakantie en dan kan ik aan de slag..
 
Zoveel vermogen valt er niet kwijt te spelen bij een 4takt met het aanpassen van de uitlaat, zolang je de originele diameters maar een beetje aanhoud en dempers monteert van een motor met vergelijkbaar vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel vermogen valt er niet kwijt te spelen bij een 4takt met het aanpassen van de uitlaat, zolang je de originele diameters maar een beetje aanhoud en dempers monteert van een motor met vergelijkbaar vermogen.
Naar mijn gevoel doe ik namelijk een 500cc uitlaat monteren op een 250cc cilinder. ( Je deelt namelijk het vermogen op naar twee uitlaten )
Ik gebruik namelijk de originele uitlaten maar ipv 1 gebruik ik er dan twee.
We zullen zien waar het schip strand !
 
Naar mijn gevoel doe ik namelijk een 500cc uitlaat monteren op een 250cc cilinder. ( Je deelt namelijk het vermogen op naar twee uitlaten )
Ik gebruik namelijk de originele uitlaten maar ipv 1 gebruik ik er dan twee.
We zullen zien waar het schip strand !

is het een big (smal) bang machine dan???
de cilinders ontbranden toch niet gelijktijdig, dus hoeft niet 2x zo veel gas te verplaatsen door die pijp in volume per slag, wel wordt de frequentie van de pulsen verdubbeld
 
Ja een balanspijp lijkt mij inderdaad een goed idee. deze wou ik na de laatste bocht onder het blok doen, nog tips hierover, diameter o.i.d.?

Zelf had ik het volgende in gedachte:
diameter balanspijp 2/3de van de diameter pijp die deze verbind. Deze formule heb van de autotechniek geleend, weet niet of dit bij motoren ook zo is..
 
Laatst bewerkt:
De plaats van die pijp bepaald bij welk toerental er vermogen bij komt.
Is daar een formule voor ? Of is er bij de cb500 een sweetspot voor deze ?
Heb ook wel eens gehoord dat er twee van die pijpen gebruikt worden om het vermogen nog beter te verdelen. Maar in hoeverre merk je dat op een 500....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan