moet je op trikes een helm op?

17 aug 2003
47
0
op de h-d dag in breda zag ik een stel mooie trikes staan


een paar weken later zag ik 2 trikes rijden op de snelweg, en de bestuurders hadden geen helm op


weet iemand of het verplicht is een helm te dragen op een trike?


-HD
 
als ie ingeschreven is als auto, nee, maar je moet wel een gordel.
als motor, ja, en geen gordel :)
 
De stilstaande waren zeker op basis van H-D en de rijdende op basis van VW ?? }) }) })

(Voornamelijk afhankelijk van het gewicht is de trike een motor of auto. Dus wel/niet helm dragen.)

Editje....nog even aan het verder lezen...Kweetnie zo zeker of dat gewicht er wel toe doet....schijnt meer afhankelijk van aanwezigheid van gordels, kzoek nog even verder...

Edit op de edit, kzoek nie meer verder, PanRider heeft t verderop al beschreven.
 
Laatst bewerkt:
« motorfiets », elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen, of elk driewielig motorvoertuig met een eigen gewicht van niet meer dan 400 kg, en dat niet beantwoordt aan de term bromfiets.

Volgens de Belgische wetgeving .

Groetjes. ST-er


http://www.verkeerweb.be/tc_MotoBrom/ART1.html

Kan je alles vinden i.v.m. twee- drie- en vierwielige brom en motorfietsen.
 
helm is zowiezo verplicht op een trike en ik meen dat dat 1 januari 2003 is ingegaan
September 2002 al, een helm of een gordel of een rolkooi, maar die rolkooi mag je alleen hebben als'ie "destructief" getest is, dat houdt dus in dat het voor een trike die jezelf bouwt niet opgaat, is alleen maar voor trikes die in massa geproduceerd worden. ( Dus ook als je een bouwpakket koopt van een trike die in massa geproduceerd wordt kan er een rolkooi op )

[me]Wel opvallend weer, die reacties van trikehaters die dan blijkbaar toch ff in dit topic moeten kijken en commentaar geven, ik ga toch ook maar eens die "badkuip/Tupperware topics doorlezen :P [/me]
 
De stilstaande waren zeker op basis van H-D en de rijdende op basis van VW ?? }) }) })

(Voornamelijk afhankelijk van het gewicht is de trike een motor of auto. Dus wel/niet helm dragen.)

der stond er 1 net btuien de singels, die had een chevy v6 (luchtgekoeld) der inliggen. wreed

maar verder ben ik het wel eens over de helm / gordel ;)
 
Een driewielig motorvoertuig is altijd een motorfiets (mits het geen bromfiets is). Maar voor een driewielig motorvoertuig gelden ook ander toelatingseisen en regels (b.v. het bord verboden toegang voor voertuigen op meer dan twee wielen) vandaar dat het ook als aparte categorie is vermeld.

Zoiets als een konijn is een knaagdier en ook een zoogdier. Maar niet ieder zoogdier is een knaagdier en niet ieder knaagdier een konijn. (niet persoonlijk bedoeld hoor nijntje)

Een driewielig motorvoertuig heeft drie wielen, maar kan er ook vier hebben, dit geldt als het gewicht minder is dan 400kg.

De helmplicht geldt voor motorfietsen en driewielige voertuigen. Met een aantal uitzonderingen. Één daarvan is als het voertuig / de zitplaats is uitgerust met een kooiconstuctie of/en voorzien is van bevestigingspunten met goedgekeurde veiligheidsgordels, in dat geval is er geen helmplicht.

Op een trike met veiligheidsgordels hoef je geen helm te dragen. Op die vreemde BMW (waarvan de poductie inmiddels is gestaakt) hoeft de bestuurder geen helm te dragen maar de passagier wel.
 
Op die vreemde BMW (waarvan de poductie inmiddels is gestaakt) hoeft de bestuurder geen helm te dragen maar de passagier wel.
En je moet ook wel een heel grote hekel aan iemand hebben wil je 'm achterop een C1 meenemen......
full
 
Een driewielig motorvoertuig is altijd een motorfiets (mits het geen bromfiets is). Maar voor een driewielig motorvoertuig gelden ook ander toelatingseisen en regels (b.v. het bord verboden toegang voor voertuigen op meer dan twee wielen) vandaar dat het ook als aparte categorie is vermeld.

Zoiets als een konijn is een knaagdier en ook een zoogdier. Maar niet ieder zoogdier is een knaagdier en niet ieder knaagdier een konijn. (niet persoonlijk bedoeld hoor nijntje)

Een driewielig motorvoertuig heeft drie wielen, maar kan er ook vier hebben, dit geldt als het gewicht minder is dan 400kg.

De helmplicht geldt voor motorfietsen en driewielige voertuigen. Met een aantal uitzonderingen. Één daarvan is als het voertuig / de zitplaats is uitgerust met een kooiconstuctie of/en voorzien is van bevestigingspunten met goedgekeurde veiligheidsgordels, in dat geval is er geen helmplicht.

Op een trike met veiligheidsgordels hoef je geen helm te dragen. Op die vreemde BMW (waarvan de poductie inmiddels is gestaakt) hoeft de bestuurder geen helm te dragen maar de passagier wel.
:?
 
trike met zijspan
LOL :} :}

BTW mijn trike is over de 800 kg ( en dan zit ik er nog niet eens op ;) ) dus moet'ie gekeurd als auto: nummerbord voorop en elk jaar APK ( ATK :? ), zie je de garagehouder al staan kijken ?

Voor mij liever een helm dan een gordel, zit niet graag vast op zo'n ding...........niet dat een helm veel zal helpen als je een stoeprandje meepakt overigens |(
 
Een driewielig motorvoertuig heeft drie wielen, maar kan er ook vier hebben, dit geldt als het gewicht minder is dan 400kg.

De helmplicht geldt voor motorfietsen en driewielige voertuigen. Met een aantal uitzonderingen. Één daarvan is als het voertuig / de zitplaats is uitgerust met een kooiconstuctie of/en voorzien is van bevestigingspunten met goedgekeurde veiligheidsgordels, in dat geval is er geen helmplicht.

Op een trike met veiligheidsgordels hoef je geen helm te dragen. Op die vreemde BMW (waarvan de poductie inmiddels is gestaakt) hoeft de bestuurder geen helm te dragen maar de passagier wel.


aanvulling op panrider,

het ministerie van V en W heeft inderdaad zoals al eerder gezegd hier, de helm ook verplicht voor de trike (en de quad's met kenteken), tenzij op het kenteken is vermeld dat er vrijstelling is.

FF knippen en plakken van de site van verkeer en waterstaat:

home > nieuwsarchief 2001
Veranderingen in helmdraagplicht

Bestuurders en passagiers van motoren en bromfietsen kunnen per 1 januari vrijstelling van de helmdraagplicht krijgen als het voertuig dat zij besturen voorzien is van aanvullende veiligheidsvoorzieningen. RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie toetst of de voorzieningen aan het voertuig voldoen. Bij motorfietsen waarvoor de vrijstelling is afgegeven wordt dit op het kentekenbewijs vermeld.

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft de wijzigingen in de helmdraagplicht in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt.
Bestuurders en passagiers van trikes, quads en bromfietsen op meer dan twee wielen met een open carrosserie zijn vanaf 1 januari verplicht een helm te dragen. In principe blijft het ook mogelijk dit soort voertuigen zonder helm te berijden. In dat geval geldt dat het voertuig moet zijn uitgerust met goedgekeurde gordels en gordelbevestigingspunten. Berijders zijn dan ook verplicht deze te dragen. Het dragen van een helm is dan niet verplicht. In de praktijk zal dit voornamelijk voor nieuw op de markt verschijnende voertuigen gelden omdat het praktisch onmogelijk is om de voorzieningen achteraf op bestaande voertuigen aan te brengen.
Voor conventionele motorfietsen met zijspan geldt deze mogelijkheid tot het verkrijgen van vrijstelling van de helmdraagplicht niet.

Kamerbrief
 
Ik kom juist uit de UK en daar heb ik een trike gezien waarvan bestuurder en bijzit geen helm droegen. ik heb het niet goed gezien in me achteruitkijkspiegel maar volgens mij zat er geen motorplaat maar een autoplaat op.

In België mag het alvast niet, ook niet als hij als auto of landbouwvoertuig is ingeschreven (idem voor een quad). Als er geen carrosserie rond is moet je in België een helm dragen.
 
Op zaterdag 30 augustus 2003 10:51 schreef PanRider het volgende:

Een driewielig motorvoertuig heeft drie wielen, maar kan er ook vier hebben

Nederlandse logica :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan