Tankbag vs. tail bag of toch gewoon een rugzak?

Fazz

MF veteraan
21 sep 2013
1.155
18
's-Hertogenbosch
Beste Allen :W ,

Ik heb pas mijn rijbewijs en natuurlijk wil ik graag heel veel rijden. Daarom heb ik ook mijn eerste tour geboekt. Het wordt een weekend Sauerland! :Y

Alleen aangezien ik helemaal geen ervaring heb wilde ik graag weten wat het handigste is. Namelijk een tanktas of toch een tail bag. Een rugzak is ook een optie omdat we in een hotel verblijven. Maar is dit fysiek niet zwaar?

Oh ja, ik heb een sc57 of te wel een '07, Honda 1000rr. Ik dacht op het eerste instantie gewoon een rugtas. Maar ik las hier en der dat het je schouders zwaar belast. Verder dit zal ook niet mijn laatste tour zijn, als het goed is. :+

Ik twijfelde daarom ook aan een SW-Motech tanktas. Een daypack van 5 tot 9 L. en of een Sport van 15of14 tot 21 L.
Toen kwam ik een tail bag tegen, maar ik weet helemaal niet hoe zulke tassen rijden, vooral op een super sport.

Graag zou ik jullie ervaring hier over willen horen. Als je een mening hebt, AUB met feiten onderbouwen want ik ben natuurlijk onervaren op dit gebied.

Alvast heel erg bedankt!! :} :} :}
 
Laatst bewerkt:
Tank tas is altijd handig, Kijk ff of je een magneetje op je tank kan zetten.
Zo ja dan kan je een tanktas kopen die met magneten vast zit op je tank
( alleen ff uitkijken met zand ect ivm krasjes )
Ik heb er een van de lidl. beweegt geen mm zelfs met 240.

Rugtas kan je altijd gebruiken maar het zit minder lekker op de motor + stel dat je valt en er iets hards in zat.... Hierom zal ik nooit een rugtas gebruiken.

Kwa tail bag/zadeltassen moet je alleen ff kijken of ze niet te dicht op je uitlaten komen.
Bij mij zitten ze met 2 klitteband riemen onder het zadel door vast.
ik merkte niks van deze tassen en met ik denk niet dat ze ooit los komen zolang ik op het zadel zit :)

Als je echt toertjes wilt gaan maken van een paar dagen dan raad ik echt een tanktas aan met 2 zadel tassen en indien je meer ruimte wilt een tail bag.

De tanktassen hebben vaak een doorzichtige bovenflap waar een kaart of navi in gedaan kan worden.
Sommige kan je zelfs de onderkant vanaf ritsen waardoor je hem als rugtas kan gebruiken.

Kijk anders ff in het Reizen subforum. Zat topics over hoe en wat mensen op de motor mee nemen.

Vergeet alleen niet wat gereedschap mee te nemen:P just in case!
 
Fazz, ik weet dat het volgende erg gek kan klinken ... maar gezien je van plan bent het regelmatig te doen, heb je al eens gedacht aan koffers? Ja, ik weet het, ziet er gek uit op een racer, maar er zijn tal van systemen waarbij je niet alleen de koffers verwijdert, maar ook in een handomdraai het kofferrek kan verwijderen, zodat enkel de bevestigingspunten daarvan achterblijven, en die zie je amper. Kost natuurlijk wel wat meer dan een gewoon rek, maar als je het echt veel gebruikt, loont het wel.
 
ik heb zelf een 09 z750 en ik heb al verschillende tassen geprobeerd maar heb nu een SW-Motech tailbag dit bevalt mij het beste je moet even kijken om hem vast te zetten maar de tweede keer zet je hem met een paar minuten vast
 
1000 Blade heeft een kunststof tankcover dus magneettas gaat niet werken.
Is wel het plezierigst rijden. Kan je gewoon op en af stappen vergeleken met taibag.

Rugtas kan ook prima maar omdat het aan je vast zit is het gewicht wat je altijd voelt.

Ik heb zelf een tanktas die ik kan verhogen, alleen het kaartvak op de tank kan plaatsen en zitten hengsels aan zodat ik hem kan dragen als een rugzak. Echt super handig. Zal er ook vast wel zijn voor niet stalen tanks.
 
je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

je kunt een rugzak omdoen, het liefst een wat kleinere of 1 met een heupband. hier doe je alleen maar zachte dingen in zodat je bij een crash niet de afdruk van je kettingslot (bijvoorbeeld) in je ruggengraat hebt staan. ook kan het niet te zwaar zijn want je zult geen rugzak gewent zijn. ik heb wel met ongeveer 20-25 kg op de rug gereden en ik had daar weinig last van, dit was wel maar voor een uur en ik heb vaker een rugzak op de rug dus ben ook nog wel wat gewent.

een tanktas mee nemen is hoe dan ook handig, voor de dagelijkse ritten kun je in een niet erg groot tanktasje al wel je telefoon, papieren/beurs, beetje drinken voor nood (0.5L zeg maar) en iets suiker rijks in kwijt.

zadeltassen of zijkoffers zijn beide een goede optie, de 1 is makkelijker, de ander goedkoper. tailbag kan maar je kunt ook een grotere tas achterop binden. hiervoor hoef je niet een aparte tas aan te schaffen en je kunt er (vaak) meer in kwijt.
 
Ik zelf heb een SW Motech 7 liter tanktas, en deze bevalt me uitstekend.
Geen krassen door schuiven over de tank.

Alleen 7 liter is echt niet genoeg als je een weekeindje of iets langer gaat touren en kleding e.d. wilt mee nemen.
De dagelijkse dingetjes neem ik er wel altijd in mee.
Heb je al eens gedacht aan een bagagerol?
Ik heb er ook 1, en mijn laatste lang weekeindje weg (Apeldoorn - Winterberg - via Luxemburg naar Gent - Apeldoorn) heeft deze het prima uitgehouden, de nodige kleding, regenpak, douche spullen, opladers, normale schoenen, kettingvet en een beetje eten en drinken voor tussendoor kon prima mee.
Ok, laatste 600 km zat het regenpak er niet in... die had ik zelf nodig :(
 
Kijk maar eens op motozoom.nl
Hebben voor weinig erg handige zijtassen die je zo mee het hotel inneemt.


Oh ja, als je lekker wil sturen dan wil je geen rugzak...
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt iedereen!
Ik neem al jullie advies en ervaring mee. voor nu sowieso een tanktas denk ik.
Ik doe voor de zekerheid altijd een spin onder het balhoofd door en maak de haken vast aan de 2 bevestigingsringen die aan de tanktas zitten. Kennis van me is in de bergen! een tanktas kwijtgeraakt met een aantal waardevolle dingen.
Succes!
 
Ik doe voor de zekerheid altijd een spin onder het balhoofd door en maak de haken vast aan de 2 bevestigingsringen die aan de tanktas zitten. Kennis van me is in de bergen! een tanktas kwijtgeraakt met een aantal waardevolle dingen.
Succes!

Oja, als er sprake is van magneet bevestiging, dan helpt zo'n antislip campingkleedje goed tegen krassen en verschuiven. Neem wel een ''goedkope'' = dunne kwaliteit Wibra? Xenos?
 
je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

je kunt een rugzak omdoen, het liefst een wat kleinere of 1 met een heupband. hier doe je alleen maar zachte dingen in zodat je bij een crash niet de afdruk van je kettingslot (bijvoorbeeld) in je ruggengraat hebt staan. ook kan het niet te zwaar zijn want je zult geen rugzak gewent zijn. ik heb wel met ongeveer 20-25 kg op de rug gereden en ik had daar weinig last van, dit was wel maar voor een uur en ik heb vaker een rugzak op de rug dus ben ook nog wel wat gewent.

een tanktas mee nemen is hoe dan ook handig, voor de dagelijkse ritten kun je in een niet erg groot tanktasje al wel je telefoon, papieren/beurs, beetje drinken voor nood (0.5L zeg maar) en iets suiker rijks in kwijt.

zadeltassen of zijkoffers zijn beide een goede optie, de 1 is makkelijker, de ander goedkoper. tailbag kan maar je kunt ook een grotere tas achterop binden. hiervoor hoef je niet een aparte tas aan te schaffen en je kunt er (vaak) meer in kwijt.

Ik heb wel eens vaker een wandeling gemaakt naar Luxemburg met een bepakking van +/- 25 kg. Maar gezien de veiligheid issue denk ik toch maar dat ik daar van af zie.

Het wordt inderdaad een tanktas. en voor een trip naar b.v TT isle of man inderdaad een zadeltas of een aparte tail bag. althans met wat ik gelezen heb en jullie geweldige feedback denk ik dat dat het verstandigst is.

Ik zelf heb een SW Motech 7 liter tanktas, en deze bevalt me uitstekend.
Geen krassen door schuiven over de tank.

Alleen 7 liter is echt niet genoeg als je een weekeindje of iets langer gaat touren en kleding e.d. wilt mee nemen.
De dagelijkse dingetjes neem ik er wel altijd in mee.
Heb je al eens gedacht aan een bagagerol?
Ik heb er ook 1, en mijn laatste lang weekeindje weg (Apeldoorn - Winterberg - via Luxemburg naar Gent - Apeldoorn) heeft deze het prima uitgehouden, de nodige kleding, regenpak, douche spullen, opladers, normale schoenen, kettingvet en een beetje eten en drinken voor tussendoor kon prima mee.
Ok, laatste 600 km zat het regenpak er niet in... die had ik zelf nodig :(

Je hebt gelijk ik heb over nagedacht en ik denk dat ik voor de 14 en 21 liter variant ga. En qua regen ik ben zo nieuw dat het motor rijden zo leuk vind dat regen bij mij niet zo'n gerote rol zal gaan spelen. In de zin van zo lang ik maar aan t rijden ben. Wel hoop ik dat jij het beter zal treffen :)

Kijk maar eens op motozoom.nl
Hebben voor weinig erg handige zijtassen die je zo mee het hotel inneemt.


Oh ja, als je lekker wil sturen dan wil je geen rugzak...

Heel erg bedankt voor de tip. Ik ben druk elke site aan het vergelijken en wacht ook stiekem nog af voor wat ik in Motor beurs zal tegen komen ;)

En een rugzak neem je niet zo het hotel in _O-
Nooit last gehad van een rugzak in combi met een ss.

Touche!

Ik doe voor de zekerheid altijd een spin onder het balhoofd door en maak de haken vast aan de 2 bevestigingsringen die aan de tanktas zitten. Kennis van me is in de bergen! een tanktas kwijtgeraakt met een aantal waardevolle dingen.
Succes!

Oja, als er sprake is van magneet bevestiging, dan helpt zo'n antislip campingkleedje goed tegen krassen en verschuiven. Neem wel een ''goedkope'' = dunne kwaliteit Wibra? Xenos?


Bedankt LadyX,
Ik ga voor een SW-motech, die zitten namelijk best goed als ik de reviews mag lezen en ik heb ook 2 weken een Panigale als leenfiets gehad met zo'n micro tanktas van SW-motech, het beviel me heel erg goed.

Jongens en meid nogmaals heel erg bedankt!! :} :} :} wederom ben ik een stukje wijzer geworden :P . Ik kan niet genoeg informatie krijgen, dus aarzel niet.
 
Kijk maar eens op motozoom.nl
Hebben voor weinig erg handige zijtassen die je zo mee het hotel inneemt.


Oh ja, als je lekker wil sturen dan wil je geen rugzak...

Correct, en ook geen grote tanktas.

En Fazz, inderdaad zo'n klein tanktasje van SW-motech is op een SS echt een aanrader. Ik ga bijna nooit meer zonder weg. Handig voor je telefoon, beurs, rijbewijs, zonnebril en dergelijke en je klikt het er zo af als je op en terrasje gaat zitten.

full


Ik zie dat je een mooie 2007 repsnol Blade hebt. :+ Tot voor kort had ik de blade op de foto hierboven. Ik heb toen een tweede duo zitje gekocht en daar het zachte gedeelte afgesloopt en op het plastic gedeelte een oude tanktas gemonteerd de onderplaat zit dan vast op het zitje en de tanktas rits je er dan af en op. Hoef je niets te binden en voldoende ruimte voor een lang weekend tot een week in combinatie met je tanktasje. Naderhand klik je zo weer je kapje op de plaats van de duozit.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Correct, en ook geen grote tanktas.


En Fazz, inderdaad zo'n klein tanktasje van SW-motech is op een SS echt een aanrader. Ik ga bijna nooit meer zonder weg. Handig voor je telefoon, beurs, rijbewijs, zonnebril en dergelijke en je klikt het er zo af als je op en terrasje gaat zitten.

[afbeelding]

Ik zie dat je een mooie 2007 repsnol Blade hebt. :+ Tot voor kort had ik de blade op de foto hierboven. Ik heb toen een tweede duo zitje gekocht en daar het zachte gedeelte afgesloopt en op het plastic gedeelte een oude tanktas op gemonteerd de onderplaat zit dan vast op het zitje en de tanktas rits je er dan af en op. Hoef je niets te binden en voldoende ruimte voor een lang weekend tot een week in combinatie met je tanktasje. Naderhand klik je zo weer je kapje op de plaats van de duozit.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het word zeker genieten met inderdaad een terrasje hier en der ;)

Wat is, geen grote tanktas? Ik dacht aan zoiets: Tanktas Sport SW-Motech Quick Lock Evo | mPartz.nl

Verder in een woord: Ingenieus!! :Y :}
Heb je dat ding nog? want ik zou hem graag van je over willen kopen :)

Heel erg bedankt voor je advies.
 
Laatst bewerkt:
Het word zeker genieten met inderdaad een terrasje hier en der ;)

Wat is, geen grote tanktas? Ik dacht aan zoiets: Tanktas Sport SW-Motech Quick Lock Evo | mPartz.nl

Verder in een woord: Ingenieus!! :Y :}
Heb je dat ding nog? want ik zou hem graag van je over willen kopen :)

Heel erg bedankt voor je advies.

Dat is een redelijke tanktas, maar daar hoef je bij het sturen zeker in 14l stand geen last van te hebben. Maar het is niet een tanktas die je bij een dagje sturen op de motor klikt om wat kleine dingen mee te nemen. Daar is ie wel weer overbemeten voor. Dat kleine tasje wat ik gebruik is maar 2,5 liter geloof ik.

Dat omgebouwde zitje mag je sowieso gratis hebben, alleen ik ben even aan het kijken of ik die tanktas zelf weer ga gebruiken op iets vergelijkbaars op mijn huidige motor.

Ik ben overigens naar een zelfde tanktas aan het kijken die jij hierboven voorstelt. Ik heb namelijk onderstaande bagage plaat besteld die je op de plaats van het zitje van mijn s1000rr klikt. Daar wil ik dan een tankring op monteren zodat ik die tanktas daar weer op en af kan klikken. Hangt er een beetje van de grote van die tanktas af. Als dat voldoet mag je de tas die ik nu gebruik ook hebben.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n tanktas waarbij je er twee op elkaar kan ritsen. Maar dat is wel nogal een toren op je tank, wanneer je gaat rijden. En met een SS zit je ook al vrij ver voorover, dus zit je met je kin op de toren.

Dus wat ik doe, is op de tank gewoon de ene helft van de tanktas (magnetisch in mijn geval), en de andere helft op de achterkant. Onderop de tanktas heb ik nog zo'n siliconenmatje geplakt zodat hij minder kan glijden.

Dat ziet er dan zo uit:

full


Eventueel kun je er ook nog een rugzak bij dragen. Maar dat wordt inderdaad best zwaar na een paar honderd kilometer... En als je valt. :X

Edit:

Ik zit echt te kijken wat er nou eigenlijk nog bovenop die achterste tanktas mee vastgebonden zit. Maar ik herinner het me weer. Dat is nog een extra klein tanktasje, waar ik mijn portemonnaie, camera, flesje drinken, etc. in kan doen tijdens rondritjes. Want ik ga natuurlijk niet met zo'n grote tanktas rondrijden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n tanktas waarbij je er twee op elkaar kan ritsen. Maar dat is wel nogal een toren op je tank, wanneer je gaat rijden. En met een SS zit je ook al vrij ver voorover, dus zit je met je kin op de toren.

Dus wat ik doe, is op de tank gewoon de ene helft van de tanktas (magnetisch in mijn geval), en de andere helft op de achterkant. Onderop de tanktas heb ik nog zo'n siliconenmatje geplakt zodat hij minder kan glijden.

Dat ziet er dan zo uit:

full


Eventueel kun je er ook nog een rugzak bij dragen. Maar dat wordt inderdaad best zwaar na een paar honderd kilometer... En als je valt. :X

Edit:

Ik zit echt te kijken wat er nou eigenlijk nog bovenop die achterste tanktas mee vastgebonden zit. Maar ik herinner het me weer. Dat is nog een extra klein tanktasje, waar ik mijn portemonnaie, camera, flesje drinken, etc. in kan doen tijdens rondritjes. Want ik ga natuurlijk niet met zo'n grote tanktas rondrijden. :)
Dat is een redelijke tanktas, maar daar hoef je bij het sturen zeker in 14l stand geen last van te hebben. Maar het is niet een tanktas die je bij een dagje sturen op de motor klikt om wat kleine dingen mee te nemen. Daar is ie wel weer overbemeten voor. Dat kleine tasje wat ik gebruik is maar 2,5 liter geloof ik.

Dat omgebouwde zitje mag je sowieso gratis hebben, alleen ik ben even aan het kijken of ik die tanktas zelf weer ga gebruiken op iets vergelijkbaars op mijn huidige motor.

Ik ben overigens naar een zelfde tanktas aan het kijken die jij hierboven voorstelt. Ik heb namelijk onderstaande bagage plaat besteld die je op de plaats van het zitje van mijn s1000rr klikt. Daar wil ik dan een tankring op monteren zodat ik die tanktas daar weer op en af kan klikken. Hangt er een beetje van de grote van die tanktas af. Als dat voldoet mag je de tas die ik nu gebruik ook hebben.

[afbeelding]


Nosmo koning,

Ik sta er versteld van! Als er maar iets is waar ik mee kan helpen? Ik heb een BT016 pro te koop die nog ongeveer 4,5 mil. profiel heeft. misschien dat je die wilt hebben? In ieder geval ik neem jouw creatie al te graag over. Ik hoop dat de tanktas voldoet aan jou wensen zo dat ik het hele pakket mag hebben :o :P :) O-) :} :9 :)
 
Ik heb zo'n tanktas waarbij je er twee op elkaar kan ritsen. Maar dat is wel nogal een toren op je tank, wanneer je gaat rijden. En met een SS zit je ook al vrij ver voorover, dus zit je met je kin op de toren.

Dus wat ik doe, is op de tank gewoon de ene helft van de tanktas (magnetisch in mijn geval), en de andere helft op de achterkant. Onderop de tanktas heb ik nog zo'n siliconenmatje geplakt zodat hij minder kan glijden.

Dat ziet er dan zo uit:

[afbeelding]

Eventueel kun je er ook nog een rugzak bij dragen. Maar dat wordt inderdaad best zwaar na een paar honderd kilometer... En als je valt. :X

Edit:

Ik zit echt te kijken wat er nou eigenlijk nog bovenop die achterste tanktas mee vastgebonden zit. Maar ik herinner het me weer. Dat is nog een extra klein tanktasje, waar ik mijn portemonnaie, camera, flesje drinken, etc. in kan doen tijdens rondritjes. Want ik ga natuurlijk niet met zo'n grote tanktas rondrijden. :)

Deze constructie is ook erg handig en inventief. Alhoewel ik dit niet bij mijn model heb geprobeerd. Ik ga van uit dat zoiets ook moet lukken bij een sc57 model.
 
Ik had op mijn vorige motor een tanktas, en heb tegenwoordig een tail pack.
Vind persoonlijk de tailpack prettiger.
Deze zit nooit in de weg tijdens het sturen, plus je hoeft hem er nooit af te halen als je moet tanken.
Moet zeggen dat dat laatste niet echt een probleem is met zo'n kliktas. Ik had nog een magneettas, en vond dat toch altijd een beetje onhandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan