Terugdrukken remzuigers

JoostMeij

Die hard MF'er
19 mrt 2013
767
0
Ik was even benieuwd, als jullie remzuigers van de remklauw terugdrukken voor bijvoorbeeld het vervangen van remblokjes, hoe doen jullie dit dan? Maak je de buitenkant van de remzuigertjes een beetje schoon en vet ze je dan vervolgens in, om ze daarna terug te drukken?
 
hé Joostmeij als je nieuwe blokken erin doet ff schoon maken met warmwater en afwasmiddel dan goed naspoelen met schoon water remzuigers met duimen terugdrukken.
grt,lukkie10
 
Een beetje schoon :? dat wordt geen avondje TV kijken. :P





Een beetje speciaal remvet op je zuigers en terug duwen. :Y
Niet te ruim invetten overal want je pikt alleen maar meer straatvuil op. ;)
 
Misschien een tikkeltje overdreven, maar zou het niet beter zijn om met de dremel met een beetje belgom de zuigertjes schoon te maken voor zover het kan, beetje remvet erop en dan terug drukken?

Of is dit gewoon super veel moeite voor helemaal niks :P
 
Misschien een tikkeltje overdreven, maar zou het niet beter zijn om met de dremel met een beetje belgom de zuigertjes schoon te maken voor zover het kan, beetje remvet erop en dan terug drukken?

Of is dit gewoon super veel moeite voor helemaal niks :P
Als het nog soepel loopt en je blokken/zuigers/remschijven lopen nooit aan een doekje erover en gasgeven.
Maar je kan de problemen ook voor zijn. ;)

(of gewoon tussentijds in de zomer op je gemak plannen.. mooie relaxte zomer/poetsdag)
 
Laatst bewerkt:
De techniek van terugduwen kennen de garagisten hier in de buurt ook. Heeft me de laatste keer slechts 250 euro gekost aan een setje nieuwe schijven en blokken. Daarom doe ik het tegenwoordig maar zelf, alles uit elkaar en met de dremel en een borsteltje alles netjes schoon poetsen. Waarschijnlijk geen rendabele methode voor de heren automonteurs, wel rendabel voor mijn portemonnee.
 
Rem zuigers eruit drukken (als het systeem nog op druk is) of eruit trekken met een remzuiger trekker.

Vervolgens met een haakje de stofring en keering verwijderen.
Hierna met een dremel en messingdraadborstel de groeven goed uitmesten.

Het hele zooitje spoelen,
Vervolgens keeringen terug plaatsen en invetten met ATE remmenvet.

Remzuigers druk je nu gemakkelijk terug (met de hand).

remklauwen van onderen aanvullen met remvloeistof (via het ontluchtings nippel) dit scheelt ontluchten.

Vervolgens ontluchten en rijden!
 
Misschien een tikkeltje overdreven, maar zou het niet beter zijn om met de dremel met een beetje belgom de zuigertjes schoon te maken voor zover het kan, beetje remvet erop en dan terug drukken?

Of is dit gewoon super veel moeite voor helemaal niks :P
Een dremel is mooi spul voor RVS of verchroomde zuigers, niet voor gecoate types lijkt mij.
 
Rem zuigers eruit drukken (als het systeem nog op druk is) of eruit trekken met een remzuiger trekker.

Vervolgens met een haakje de stofring en keering verwijderen.
Hierna met een dremel en messingdraadborstel de groeven goed uitmesten.

Het hele zooitje spoelen,
Vervolgens keeringen terug plaatsen en invetten met ATE remmenvet.

Remzuigers druk je nu gemakkelijk terug (met de hand).

remklauwen van onderen aanvullen met remvloeistof (via het ontluchtings nippel) dit scheelt ontluchten.

Vervolgens ontluchten en rijden!

Klopt, jij hebt het over een rem revisie. Dit heb ik van de zomer gedaan bij mijn oude motor, omdat daar 2 van de 4 zuigers vast zaten.

Ik heb het nu gewoon over de zuigers die naar buiten gekomen zijn wanneer de blokken versleten zijn, terug drukken wanneer er nieuwe, dikkere blokken teruggeplaatst worden.
 
De techniek van terugduwen kennen de garagisten hier in de buurt ook. Heeft me de laatste keer slechts 250 euro gekost aan een setje nieuwe schijven en blokken. Daarom doe ik het tegenwoordig maar zelf, alles uit elkaar en met de dremel en een borsteltje alles netjes schoon poetsen. Waarschijnlijk geen rendabele methode voor de heren automonteurs, wel rendabel voor mijn portemonnee.

Auto remklauwen zijn iets anders als van motorfietsen door de harmonica stofhoes.
De troep wat op de zuigers komt is eigenlijk enkel oxidatie wat je ook niet even wegpoetst.
Als jij echt verbrande remmen hebt gehad neem ik aan dat of gemeld is dat de klauwen niet goed gangbaar meer waren of dat je terug bent gegaan omdat de werkzaamheden niet goed uitgevoerd zijn.

Daarnaast is met het werkplaats tarief van tegenwoordig het reviseren van remklauwen eigenlijk niet meer rendabel of zelfs duurder.
 
Remklauwen eraf maar oude remblokken nog niet eruit halen.
Zet een kleine lijmklem met een blokje hout ertussen op de buitenkant remklauw, vanwege beschadigingen, en draai de lijmklem aan. Zuigers gaan netjes terug.
 
Remklauwen eraf maar oude remblokken nog niet eruit halen.
Zet een kleine lijmklem met een blokje hout ertussen op de buitenkant remklauw, vanwege beschadigingen, en draai de lijmklem aan. Zuigers gaan netjes terug.


ik doe het ook met een lijmklem maar maak wel eerst de boel schoon :Y en de boel compleet reviseren is vaak niet nodig als je het goed bij houd voor de meesten van ons maar rij je in de winter door en/of rij je echt heeel veel dan zul je het onderhoud er ook op moeten aanpassen.

GR NEMO
 
Auto remklauwen zijn iets anders als van motorfietsen door de harmonica stofhoes.
De troep wat op de zuigers komt is eigenlijk enkel oxidatie wat je ook niet even wegpoetst.
Als jij echt verbrande remmen hebt gehad neem ik aan dat of gemeld is dat de klauwen niet goed gangbaar meer waren of dat je terug bent gegaan omdat de werkzaamheden niet goed uitgevoerd zijn.

Daarnaast is met het werkplaats tarief van tegenwoordig het reviseren van remklauwen eigenlijk niet meer rendabel of zelfs duurder.

Ik weet dat de klauwen anders zijn en teruggaan voor niet goed uitgevoerde werkzaamheden is tot op heden geen succes geweest. Sowieso zijn ze pas bij de 3de keer tot de conclusie gekomen wat er mis was (die 2x daarvoor heb ik de klachten duidelijk gemeld en zij konden niks vinden) omdat op dat punt de remschijf zo verneukt was dat ik het van buiten tussen de velg door kon zien. Het is nooit hun schuld, ze weten nooit ergens van en niet-goed-geld-terug bestaat niet. Wel korting bij de volgende beurt waarbij ze wéér dingen weten te verneuken. Jammer genoeg zijn mij dit soort dingen niet slechts 1 keer gebeurd en ook niet bij 1 garage, ik heb dan ook geleerd bij dit soort zaken rechtsomkeer te maken want dat soort volk is de tijd noch geld waard. Het enige wat ik dan nog doe is hier en daar een recensie achterlaten in de hoop dat niemand dezelfde problemen krijgt.

Maar ja, genoeg kapiteinkoek-frusti, terug naar de TS :+

Een dremel is mooi spul voor RVS of verchroomde zuigers, niet voor gecoate types lijkt mij.

Gaat hier prima, grove rommel eraf met remmenreiniger en een doekje en dan poetsen met dremel+staalborsteltje en een beetje belgom. Ik krijg niet de indruk dat de zuigers nu sneller oxideren dan eerst.
 
Klopt, jij hebt het over een rem revisie. Dit heb ik van de zomer gedaan bij mijn oude motor, omdat daar 2 van de 4 zuigers vast zaten.

Ik heb het nu gewoon over de zuigers die naar buiten gekomen zijn wanneer de blokken versleten zijn, terug drukken wanneer er nieuwe, dikkere blokken teruggeplaatst worden.

Als je door de nieuwere dikkere remblokjes de zuigers verder naar binnen moet drukken, en dit lukt niet zonder al te grof geweld.. dan kun je 2 dingen doen.

Een oplap methode of de real deal.

Tandenborstel en wat velgenreiniger om het schoon te maken.

Of reviseren :9
 
een seegerringtang kan ook worden gebruikt om de zuigertjes terug te krijgen.
Neemt minder ruimte in beslag dan een lijmtang.

Uiteraard wel de zuigers goed schoonmaken en invetten. Als je ze een paar slagen verder uit pompt kun je ook de laatste vuiligheid er van af halen. Als je merkt dat de stofkeerringen stervende zijn, lekker (laten) reviseren.

Kapitein Koek; Waarom je je motor naar een autogarage brengt begrijp ik niet helemaal. Breng je je auto dan naar de Scania? De bakfiets naar Boeing? Gelukkig heeft de les slechts 250 euro gekost, laten we maar zeggen ;). Synchroniseren zullen ze ook wel nooit hebben gedaan.
 
een seegerringtang kan ook worden gebruikt om de zuigertjes terug te krijgen.
Neemt minder ruimte in beslag dan een lijmtang.

Uiteraard wel de zuigers goed schoonmaken en invetten. Als je ze een paar slagen verder uit pompt kun je ook de laatste vuiligheid er van af halen. Als je merkt dat de stofkeerringen stervende zijn, lekker (laten) reviseren.

Kapitein Koek; Waarom je je motor naar een autogarage brengt begrijp ik niet helemaal. Breng je je auto dan naar de Scania? De bakfiets naar Boeing? Gelukkig heeft de les slechts 250 euro gekost, laten we maar zeggen ;). Synchroniseren zullen ze ook wel nooit hebben gedaan.

Kapitein koek is best een handige en snapt prima hoe het werkt.
Hij legt juist uit dat MOTOR garagisten te lui zijn met schoon maken. Klemmende zuigers zijn met geweld terug gedrukt.
Met gevolg dat je altijd slepende remmen hebt en je blokken en schijven 5x zo hard slijten(kokend heet worden).


Zuigers schoonmaken na het vervangen van de versleten remblokjes voor dikkere is het zelfde als de vette vingers van de kuipen af halen en het overtollige bandenvet van de banden halen na het vervangen van deze. gebeurd dus gewoon niet.. teveel werk.. :/
 
Daarom zeg ik ook.

Als het niet zonder veel geweld gaat(veel geweld =lijmtang of eq)
dan zit je gewoon vast aan reviseren (klinkt heel ingewikkeld en duur, maar valt eigenlijk best mee.)

lukt het terug drukken met niet al te veel geweld, dan is het prima en zal alles prima functioneren :)
 
Ben zelf fan van eerst flink afsoppen met diesel, niet zo agressief , t meurt alleen wat.
Ofwel, klauw boven een bakje houden en flink te keer gaan met een kwast.


Eerst wel altijd de cupjes iets verder naar buiten drukken ( opletten dat je natuurlijk ze er niet uit "popt" )


Daarna wel alles serieus ontvetten natuurlijk
 
Ik vraag me af wat TS gaat doen als 'ie een bandje gaat (laten) wisselen.

Er wordt hier een probleem gesuggereerd om een oplossing te kunnen implementeren terwijl er niet eens gekeken word of 't probleem überhaupt wel bestaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat TS gaat doen als 'ie een bandje gaat (laten) wisselen.

Er wordt hier een probleem gesuggereerd om een oplossing te kunnen implementeren terwijl er niet eens gekeken word of 't probleem überhaupt wel bestaat.

Ik heb geen idee waar je het over hebt? :9

Er is ook geen probleem dus er is ook geen oplossing nodig. Ik heb dit topic geopend puur uit nieuwsgierigheid hoe mensen dit doen. De remzuiger van de auto ram ik altijd gewoon terug met een remzuiger terugstelset, maar aangezien een auto geen motor is wou ik gewoon even weten hoe mensen het doen.

Heb namelijk op mijn vorige motor de beide remklauwen moeten reviseren, waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar een prutser was. En om dit te voorkomen wil ik graag weten hoe het goed gedaan kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Bij een R6 die netjes behandeld word druk je die zuigers gewoon terug met je duimen (2 zuigers per duim, klauw voor klauw. Eventueel blokkeer je de eerste klauw met een blokje hout als die weer dicht valt bij het openen van de tweede). Als dat niet lukt dan heb je al een ander probleem doordat de zuigers niet soepel in de klauw passen.

Die methode met dat blokje hout heb je overigens sneller nodig bij de originele methode van Yammie qua remleidingen (1 leiding vanaf de pomp welke gesplitst wordt). Ik heb m'n originele remleidingen nog iedere keer vervangen door een volledig 2-leiding systeem (beide klauwen een eigen leiding vanaf de pomp) en kan de zuigers ook gewoon per klauw terugdrukken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan