Motor blijft olie lekken

Dutchfreeze

MF'er
25 sep 2012
233
1
Hallo mensen,

Ik heb een kawa KLR 250 overgenomen voor een kratje bier.
Nieuwe bandjes en kettingset erop en gaan met die banaan.
Echter lekt hij steeds olie na een rit.
Alsof hij lekt na dat er druk op is gebouwd... En dat terwijl de olie nu op het minimale punt zit. Zijn er mensen die er verstand van hebben en weten wat er aan de hand is?
Ik ga zeer binnenkort met de vorige eigenaar de olie verversen
(de vorige eigenaar is nogal handig en de dop aan de onderkant van het reservoir is doorgedraaid, dus we gaan de olie eruit hevelen, had ie al vaker gedaan zei hij)


Alvast bedankt voor de reacties
 
Nee, in de garage :+

Maar het komt van boven xD Waar precies weet ik niet, de monteur die de bandjes en ketting erom heeft gelegd heeft ook het carter en het luchtfilterhuis schoongemaakt...
Toen was het even weg ( lees, 1 ritje) en sindsdien lekt het weer... Vorige eigenaar heeft dit nooit gehad en snapt er ook niks van. En het is niet zo'n verhaal van de vorige eigenaar is zn motor kwijt dus hij weet van niks meer wat er aan mankeert, want het is de pa van mn beste vriendin.

Edit: ik dacht nog dat het misschien kan komen doordat het vrij hard nodig is om de olie te vervangen, kan dat er nog wat mee te maken hebben?
 
Laatst bewerkt:
Haha, sorry ik heb er niet echt verstand van.... valt ook verder niet op
Is wel een goeie fiets om wat van te leren en ben dat ook zeker van plan.
Ik kan morgen eventueel wel een fototje maken, maar dat heeft ook niet zo heel veel zin denk ik
 
kawasaki-1978-kl250-a1-klr250-air-cleaner-78-79-kl250-a1a1_bigkar057949407_42e5.gif


Slang nr. 9 van bovenstaande tekening en die zou aan moeten sluiten op nr. 7 van onderstaande tekening

kawasaki-1978-kl250-a1-klr250-crankcase-78-79-kl250-a1a1a_bigkar057949383_6a4c.gif
 
Ja alles kan haha, het blok heeft maar 45.000 km gelopen dus opzich moet het meevallen.

Ik heb even snel gekeken en als ik het goed zag zat dat gewoon aangesloten. Echter komt het lekken ook van hoger. Van wat ik nu kan zien vanaf de bovenkant van die air cleaner (waar ik vanuit ga dat dat het luchtfilterhuis is?) Ik ga kijken of ik de zijkappen en het zadel eraf kan krijgen, dan kan ik denk ik vrij goed zien waar het lekken vandaan komt. Het lekt nu aan de rechter zijkant naar beneden over de uitlaat en dat drupt dan op de achterbrug/wiel/grond.

Ik vind het alleen zo vreemd, want toen ik afgelopen donderdag ging rijden stond het oliepeil net boven het minimum randje, maar toch blijft het lekken.

Bedankt voor je duidelijke plaatjes Testa-Rossa! :) ik heb trouwens wel een KLR250 van 10 jaar jonger dan dat, maar de techniek zal niet heel anders zijn.

Edit: het lekt nu niet, maar wel na een ritje als de olie nog wat dunner is... Just sayin'
 
Laatst bewerkt:
:^ Dat dacht ik ook toen ik het las. Als je olie eruit moet halen door te hevelen krijg je er nooit alles uit. Als je dan weer volgens het boekje olie bijvult zit ie veel te vol. En een teveel aan olie komt er aan de uit als de motor warm wordt via de karterontluchting en die komt meestal in het luchtfilterhuis uit....
 
teveel olie in het blok?

:?

Ik vind het alleen zo vreemd, want toen ik afgelopen donderdag ging rijden stond het oliepeil net boven het minimum randje, maar toch blijft het lekken.


waar ik wel aan dacht, als er zo met de motor om gegaan is. zit er dan niet een te oud olie filter in?
ander nadeel van het opzuigen ipv zoals het normaal gedaan word, je krijgt niet alle rommel uit je blok welke normaal onderin het carter ligt...
 
We kunnen nu van alles roepen maar de gegevens zijn te summier.
Wil je echt hulp van ons zal je eerst moeten uitzoeken waar de olie vandaan komt.

Dus blok helemaal schoonmaken en dan een stukje rijden.
Om de paar minuten even kijken of er al ergens olie begint te druppen.

Heb je het lek gevonden dan maak je daar een foto van en plaats je deze hier op het forum.
Dan kunnen wij wat gerichter advies geven.
 
Bedankt voor de reacties,
De olie is uiteraard gepeild en we hebben er eind december toen ik hem kreeg een beetje bijgevuld, toen zat hij volgens het glaasje op de juiste hoeveelheid. Het kan niet goed zijn dat hij nu al op het minimum zit en dan nog steeds lekt. Ik dacht in eerste instantie dat er teveel in zat inderdaad.
Maar in principe wordt hij bijgevult aan de hand van het glaasje, namelijk liever na 3 x een goede hoeveelheid olie dan de eerste keer al te veel...

Het is een oud beestje en alleen gebruikt voor woon werk van 10km heen en weer en af en toe als het te slecht weer was voor zijn harley heeft hij de KLR gepakt voor een plezierritje.
Hij is nooit mishandeld ofzo, alleen hij is gewoon oud... Met iets te harde hand de dop dichtgedraaid blijkbaar en een dode accu die je toch niet nodig hebt..

Het zou goed kunnen dat de olie eruit komt waar blihi zegt. Alleen je zou zeggen dat het opgelost is nu er minder (eigenlijk te weinig) olie in zit.
 
Alleen af en toe voor kleine afstandjes gebruikt? Ik zou eens beginnen met goed schoonmaken en uitzoeken waar de motor lekt. En misschien is een beurtje geen overbodige luxe. Een keertje kleppen stellen etc.
 
Je peilt de olie toch wel als de motor rechtop staat he? Niet als hij op de zijstandaard staat?

De opmerkingen "teveel olie" en "in het peilglas op het minimum" deden me daar een beetje aan denken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan