carbs afstellen d.m.v. uitlaatgasmeting per cilinder

ZXRfan

MF'er
14 dec 2013
48
0
Purmerend
Ik wil mijn ZXR750L ('94) opnieuw laten afstellen, omdat ik sinds de laatste keer afstellen (half jaar geleden) een andere meer open demper heb gemonteerd. Ook heb ik de carburateurs volledig gereviseerd waardoor de motor nu ietwat hakkelig loopt tijdens rustig accelereren.

Wat ik eerst nog wil doen (voor ik hem wegbreng naar Hoogland Motoren in Kwadijk) is de nieuwe rvs uitlaatbochten eronder zetten. Nu heb ik ergens een topic gelezen wat ging over het afstellen van de carbs per uitlaatbocht (dus per cilinder zeg maar). Iemand had onderaan elk van de 4 bochten een (ik dacht M6) moertje gelast en daarna de bocht doorgeboord zodat er voortaan per cilinder kon worden gemeten. Daarna kon er natuurlijk gewoon een M6 boutje worden ingedraaid. Ik kan hier op mijn werk dit zelf TIG lassen en was benieuwd of dit echt wat toe voegt of dat dit om de 1 of andere reden niet zo werkt.
 
Dat is idd de manier.

Als je echt goed wilt weten wat er aan de hand is, moet je dat per cilinder/carburateur meten.


Stel dat de afstelling van één carb niet goed is, en de andere drie perfect. Dan krijg je natuurlijk een meetresultaat aan de einddemper, waarin alle vier gemixt zitten. En dan weet je nog niet waar je moet zijn.

Als je per stuk meet, weet je dat wel.

Kan Hoogland vier keer meten? Niet alle tuners hebben dat systeem namelijk.
 
Ik heb toch ook maar contact opgenomen met Hoogland Motoren en zij zeiden dat voor hun meetapparatuur de grootte van een M6 moer (dus 5mm gat) veel te klein was. Die gaten zouden dan de grote van een lambdasonde moeten hebben, dus behoorlijk groot. Zij gaven aan de motor prima afgesteld te krijgen op de conventionele manier, dus met het meetapparaat in de demper.

Nou ja, dat scheelt in ieder geval weer laswerk.
 
Ik heb toch ook maar contact opgenomen met Hoogland Motoren en zij zeiden dat voor hun meetapparatuur de grootte van een M6 moer (dus 5mm gat) veel te klein was. Die gaten zouden dan de grote van een lambdasonde moeten hebben, dus behoorlijk groot. Zij gaven aan de motor prima afgesteld te krijgen op de conventionele manier, dus met het meetapparaat in de demper.

Nou ja, dat scheelt in ieder geval weer laswerk.

Ik heb mijn motor bij Ritzen Motors per cilinder laten afstellen met in de uitlaatbochten dus de hierboven beschreven 5 mm gaten met opgelaste M6 RVS moer. Dus het kan wel.
 
Als je toch zo wilt pietlutten ;)
Stel dan ook het benzineniveau in je vlotterkamers op gelijke hoogte af..

Waarop ga je afstellen, op CO, of op A/F? (zal daar niet echt veel verschil in zitten neem ik aan)

Het blok gaat er zeker mooier van lopen als je het per cilinder afstelt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook van de oplas moeren kopen voor lambda sondes zodat je die per uitlaatbuis kan voorzien.

Motogp hebben ook per uitlaatbuis een meetplaats voor een lambdasonde.

Voor mijn circuitmotor heb ik een lambdasonde + meter gekocht van Innovate motorsports en wat oplasmoeren.

Innovate Motorsports Wideband Air/Fuel Ratio Tuning

Verderler:

Advanced Performance Parts

Zo kun je ook al rijdend testen.

Camera met een zicht op de toeren teller en de lucht/benzine verhouding metertje en dan kun je perfect afregelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch ook maar contact opgenomen met Hoogland Motoren en zij zeiden dat voor hun meetapparatuur de grootte van een M6 moer (dus 5mm gat) veel te klein was. Die gaten zouden dan de grote van een lambdasonde moeten hebben, dus behoorlijk groot. Zij gaven aan de motor prima afgesteld te krijgen op de conventionele manier, dus met het meetapparaat in de demper.

Nou ja, dat scheelt in ieder geval weer laswerk.
zeg maar dat ie een verloopje moet maken.
 
Ik heb dat een tijdje terug ook gedaan bij mijn uitlaat; lasmoeren erop, gaatje erin, en meten maar. Toen bleek er nog best wel wat verschil te zitten tussen de cilinders onderling.

Tip: doe wat kopervet aan het boutje voordat je het erin draait, als het het meer dan één keer wil gebruiken. ;)
 
Is dit niks voor je?
Kan je ook per uitlaat de temp meten en zo afstellen.
full27974973_zpswuobuwad.jpeg
 
niet om het een of ander, maar als je de carbs hebt gereviseerd, en je sproeiers en naalden zijn weer nieuw, dan mag je er toch wel van uitgaan dat bij de zelfde klepstand alle vier de carbs de zelfde hoeveelhied benzine leveren..wat is dan je meerwaarde om dat ook nog eens via je uitlaatgassen te meten, en nog belangrijker, wil je dat na elke servicebeurt en klepstellen weer opnieuw laten doen, want zelfs dan veranderen er al waardes..
Kan me voorstellen dat als je het uiterste uit je motor wilt halen en b.v. wilt gaan racen, dit belangrijk is, maar dit wordt alleen gedaan omdat het kan, niet omdat het voor een wegmotor zoveel meer waarde heeft
 
Terug
Bovenaan Onderaan