KTM 640 SM, Grote klepspeling?

KTM640ZH

Rookie
22 jan 2014
6
0
Goedemiddag,

Ik kijk hier op het forum al een tijdje rond maar nu heb ik een probleem waarvoor ik toch even de vraag aan jullie moet stellen!

ik heb sinds een paar maanden een KTM 640 SM Prestige uit 2005.
Heel blij mee en het is nog een hele verse, goed onderhouden motor.
Na een tijd begonnen de kleppen behoorlijk te tikken.
Bij het kleppen stellen viel mij op dat de inlaatkleppen veeeeeel te grote klepspeling hadden. Geen voelermaatje die het zou kunnen opmeten zoveel.
Uitlaatkleppen waren prima.

Dus kleppen gesteld en het tikken was weg en liep stukken lekkerder.
Na circa 50 km te hebben gereden kwam het tikken snel terug.
Weer een te grote klepspeling. Veel verder kan ik ze niet meer indraaien want dan komt het gleufje van de stelschroef in het contramoertje.

Zover ik weet gaan normaal gesproken na loop van tijd de kleppen steeds strakker zitten door de o.a. de uitzetting en daarom ze op tijd controleren en eventueel stellen.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn dat er telkens een te grote klepspeling is?
Waar moet ik aan gaan denken om te gaan vervangen?

Alvast bedankt!

met vriendelijke groeten

Joff
 
Laatst bewerkt:
Alle voor de hand liggende dingen wordt de speling alleen maar kleiner van.

Ingeslagen zitting, verbrandende klep etc.

Je zegt ook dat je hem telkens vérder moet stellen, dus hij verloopt niet terug naar de oude setting.

Sleper en nokken is idd het enige, maar als die zó snel slijten :X
 
Bij welk systeem word de speling groter als de klep verbrand?

Laat ik het zo zeggen, ik heb vaker een verbrande klep gehad, hoeft niet perse te betekenen dat de speling kleiner wordt.

Kom ik op terug, ben in de war met een beschadigde klep. Speling plotseling ruimer zou ik inderdaad de nokken of (sleep)tuimelaars verdenken.
 
Laatst bewerkt:
nokvolger is een lager en die lagers gaan wel eens stuk.

Image


nr15 en 14
 
Laatst bewerkt:
nokvolger is een lager en die lagers gaan wel eens stuk.

[afbeelding]

nr15 en 14

:^

5rocker.jpg


KTMCamFollowerBearingInstall010.jpg


old.jpg


je kunt een nieuw lager met pin bestellen en die erin klinken (doe gelijk in en uitlaat kant!)

en bestel ook direct het naaldlager waarop de nokkenas loopt, deze is namelijk open en al het gruis komt als eerste dit lager tegen. het kogellager bij de nokkenasketting kant is gesloten dus hier komt geen vuil in
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle snelle en duidelijke reacties!

Gelijk maar even de kop eraf gehaald aangezien dat wel even tussendoor kon.

En ja! De lager van de inlaat kant compleet versleten. zelf zo ver dat ik denk ik ook een nieuwe rocker arm moet hebben.


Kan iemand gelijk vertellen hoe ik die eruit krijg?

Ff zo snel niet kunnen zien hoe je die los krijgt..



20140122_164009_resized.jpg



20140122_164259_resized.jpg




thnx!
 
er gaat 1 bout waarmee die deksel vast zit door de as waarom de rockerarm draait, als je die eruit hebt is de as los. er zit een o-ring voor de afdichting dus de as zal er niet zo uitvallen.

kijk even in het 640 topic:
KTM lc4 topic: Das dritte Teil, unsere großartige Krafträder

in de eerste post staan een aantal links, ook naar het werkplaatshandboek, daar staat alles uitgelegd en zijn de aanhaalmomenten te vinden.
vergeet dus ook niet om het lager aan de uitlaat kant ook te vervangen en het naaldlager van de nokkenas.
hoe ziet je nokkenas eruit? misschien moet deze ook vervangen worden.
Als je het los hebt tel ook of je alle rolletjes nog hebt, zodat er niet 1 door je blok zwerft, en vervang je olie en filters+maak de magneet schoon van je aftapbout.

succes!

hier een foto:
full

die 2 ronde dingen onderaan zijn de assen waar om de rockerarm draait, die kunnen er dus uit als die bouten eruit zijn. er zitten ook ringen waarschijnlijk aan beide zijden van de rockerarm, deze kunnen verschillende maten hebben dus hou deze aan de goede kant!
 
Laatst bewerkt:
Oke! Jaa is gelukt ze zijn eruit! Zag niet iets hoe ik ze eruit draaien/drukken maar het is gelukt.

Ik ga inderdaad de lagers aan in en uitlaat kant vervangen. evenals de nokkenas lagers.

Nokkenas zag er volgens mij nog goed uit! Wat ik eigenlijk niet snap na zo'n versleten lager/arm.
Misschien dat ik die er gelijk bij doe.

Bedankt voor de tips SaKul.
 
Ik weet niet hoevaak je nu onderhoud gaat doen, maar volgens het werkplaatshandboek zou je elke 5000km onderhoud moeten doen. Om bovenstaande een beetje tegen te gaan kun je dit het beste iets eerder doen, vooral het kleppen stellen. Als de klepspeling namelijk groter wordt dan krijgt dat lager elke keer een grotere klap te verwerken van de nokkenas, dit is ook dat tikken wat je hoort.
Ik deed zelf elke 2500km de klepspeling controleren, om het lager te sparen. Als je het zelf doet kost dit hooguit 2 klepdekselpakkingen.
Op avdrider zijn er gasten die preventief beide lagers vervangen elke 10.000km, ook iets om over na te denken
 
Terug
Bovenaan Onderaan