motor word te heet

doggy1966

Die hard MF'er
22 jun 2009
718
2
Oke, normaal kom ik er wel uit maar deze keer loop ik vast.
ik heb voor een vriendin van mij een suzuki vs700 opgeknapt.
bij aankoop liep hij perfect dus aan het blok hoefde ik niets te doen.
eenmaal opgeknapt heb ik een paar keer een proefritje gemaakt en toen ik tevreden was heb ik hem bij mijn vriendin afgeleverd.
ze heeft daar een ritje mee gemaakt van ongeveer 40 km en toen ging de koppeling steeds zwaarder.
uiteindelijk kon ze de koppeling helemaal niet meer inknijpen en is zij op een rotonde onderuit gegaan.

ik heb nu de motor hier, afgekoeld kan ik de koppeling gewoon inknijpen en schakeld hij ook prima.
het onderblok word echter binnen no time bloedheet.
ik dacht in eerste instantie dat de thermostaat misschien vast zat.
ik heb deze eruit gehaald en zodra ik de motor start dan zie je dat de koelvloeistof goed word doorgepompt...
dus waterpomp doet het goed.
om de thermostaat van de radiateur uit te sluiten heb ik deze kort gesloten, dus de vin draait contineu...
nog steeds geen verschil.
de radiateur voelt wel minder heet aan maar onderblok word nog steeds bloedheet.

dan het oliepeil bekeken wanneer de motor stil staat en wanneer hij loopt.
zodra je hem start zie je het oliepeil zakken....dus de oliepomp doet het ook.

toen de olie eruit laten lopen...olie ruikt niet raar...en ik kan er ook geen metaalslijpsel of iets in zien..

nu weet ik dat het onderblok wel heet kan worden, maar niet na 2 ' a 3 minuten lopen dat je je handen eraan kan verbranden..

Wie o wie heeft er een tip?
 
Jaja...ik hoor het comentaar al...
maar ik heb er gewone motorolie in zitten van de lidl geloof ik..
maar die zit ook in mijn motor,..ik zou dan denken dat deze motor er dan ook op moet lopen..toch?
 
Lidl olie hoort er niet in, maar het lijkt me stug dat ie daar zo heet van wordt. Of je moet er een hele verkeerde dikte ingooien...

Je hebt het denk ik over de thermische schakelaar die je getest hebt? Zit er ook nog een thermostaatklep/afsluiter in? zo ja, gaat die netjes open en dicht op de gespecificeerde temperatuur?
 
Je hebt het denk ik over de thermische schakelaar die je getest hebt? Zit er ook nog een thermostaatklep/afsluiter in? zo ja, gaat die netjes open en dicht op de gespecificeerde temperatuur?
Lidl olie is prima. Als je echt een probleem hebt ligt het daar al niet niet.

De onderkant van het blok hoort heet te worden. Daar zakt namelijk de hete olie naartoe. Als hij gereden heeft kan je het niet meer aanraken.

Maar ik twijfel ook aan de termostaat. Niet de temp switch waar de fan mee aangestuurd wordt, maar de klep die de radiator open zet. Als je die er uit haalt en in een pannetje gooit moet die open gaan voordat he water gaat koken. Gewoon mechanisch.
 
De olie is een universele olie...
is natuurlijk een ruim begrip, maar zoals ik al zei...mijn intruders rijden er ook op zonder problemen.
de olie die er volgens het wph in moet ie 10w40
ik heb er nu 15w40 in zitten....als ik het goed heb nagekeken dan zou de 15w40 zelfs hogere temperaturen moeten kunnen weerstaan..
er is verder geen thermoklep of iets dergelijks in het blok.
het is heel simpel een carter in een oliebad met een pomp die de cilinderkoppen van olie voorziet..
 
...
ik heb er nu 15w40 in zitten....als ik het goed heb nagekeken dan zou de 15w40 zelfs hogere temperaturen moeten kunnen weerstaan..
er is verder geen thermoklep of iets dergelijks in het blok.
...

15W40 is minerale olie. Minerale olie is minder stabiel bij hoge temperaturen dan een halfsyntheet (bijv. 10W40) of een volsyntheet (bijv. 5W40). De 15W geeft de dikte aan als de motor koud is (Winter). Laat je niet misleiden door het cijfer; de olie is koud nog altijd vele malen dikker dan warm.

In het WHP van de VS700 staat wel een thermostaat. Ik zou toch maar een goed kijken:
full


EDIT: Deze moet bij ~75 graden beginnen te openen, en bij 90 volledig open zijn.
 
Laatst bewerkt:
15W40 is minerale olie. Minerale olie is minder stabiel bij hoge temperaturen dan een halfsyntheet (bijv. 10W40) of een volsyntheet (bijv. 5W40). De 15W geeft de dikte aan als de motor koud is (Winter). Laat je niet misleiden door het cijfer; de olie is koud nog altijd vele malen dikker dan warm.

In het WHP van de VS700 staat wel een thermostaat. Ik zou toch maar een goed kijken:
[afbeelding]
Wat heeft de oliesoort met de temperatuur te maken?
Stel dat die thermostaat niet opend, zou dan de koelvloeistof niet gaan koken?
 
Wat heeft de oliesoort met de temperatuur te maken?
Stel dat die thermostaat niet opend, zou dan de koelvloeistof niet gaan koken?

1) TS geeft aan dat 15W40 hogere temperaturen aankan dan 10W40, wat volgens mij niet waar is.

2) Ja. Dus het lijkt me handig dat te controleren...
 
Laatst bewerkt:
Ook gehad dat de koppeling super zwaar ging en slecht ontkoppelen na verkeerde (auto/droge koppeling) olie met ene yamaha xj750. Na MOTORFIETS olie er in te hebben gegooit was het probleem voorbij.

Ik vind het wel knap dat de motor met deze temperaturen zo warm kan worden. uitgaande van normaal rijden.

In de winter op een pekelfiets heb ik zelfs gereden met afgedekte radiator om de motor op normale temperatuur te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
15W40 is minerale olie. Minerale olie is minder stabiel bij hoge temperaturen dan een halfsyntheet (bijv. 10W40) of een volsyntheet (bijv. 5W40). De 15W geeft de dikte aan als de motor koud is (Winter). Laat je niet misleiden door het cijfer; de olie is koud nog altijd vele malen dikker dan warm.

In het WHP van de VS700 staat wel een thermostaat. Ik zou toch maar een goed kijken:
[afbeelding]

EDIT: Deze moet bij ~75 graden beginnen te openen, en bij 90 volledig open zijn.
En ja, dan loopt je koelsysteem helemaal leeg. Bakje gewenst.
 
Dat thermostaat wat je laat zien die zit bij de waterpomp.
Zoals ik al in mijn eerste bericht heb geschreven.
Heb ik deze verwijderd...dus eigenlijk zou de motor niet op tempetatuur moetenkomen..

Ik begin toch steeds meer te geloven dat het aan de olie moet liggen.

Zoals ik tegen anderen al vaak zeg...kijk wat je hebt veranderd voordat het probleem kwan.
Ik heb de hele motor opgeknapt maar aan het motorblok niets veranderd...
Buiten de verse koelvloeistof en olie..

Dus moet haast wel aan de olie liggen dan
 
Terug
Bovenaan Onderaan