Na een afleverbeurt een luchtfilter vol stof en andere zooi

daredevil__2000

Die hard MF'er
12 apr 2009
258
5
Nieuwegein
Zoals sommige van jullie misschien al gelezen hadden in mijn project topic heb ik ongeveer 2 weken terug een Yamaha YZF-R1 2004 gekocht.

Bij de aflevering betaal je ruim € 200 voor een afleverbeurt. Nu hebben ze daar zichtbaar wel wat dingen voor gedaan (zoals nieuwe vloeistoffen) maar bij het openen van het luchtfilterhuis bleek de BMC filter vervuild te zijn:

Zo zag de BMC luchtfilter er uit aan de kant van de motor:
full

full


Zo zag de BMC luchtfilter er uit aan de kant van de de inkomende luchtstroom:
full

full

full

full

full



Ik heb zelf alvast maar een reinigingsset gehaald voor de BMC luchtfilter.
Na het reinigen zag het filter er toch heel wat beter uit:
full

full

full

full



De BMC luchtfilter ligt nu te drogen om straks opnieuw ingespoten te worden



Vinden jullie dat het BMC filter vervangen/gereinigd had moeten worden tijdens de afleverbeurt? Of stelt de hoeveelheid vuil niet zo veel voor en ziet het filter al redelijk snel er zo uit?
 
Laatst bewerkt:
Hij had wel ff uitgeklopt kunnen worden, maar extreem smerig is hij niet. Je moet zulke filters niet te vaak schoon maken (wassen) dat is helemaal niet goed voor het filter. Ik geloof dat K&N zelfs opgeeft 1 keer per 50k km.
 
De motor heeft er dik 40.000 op zitten. Geen idee wanneer het filter erin gegaan is.

Ik had geprobeerd om het filter voorzichtig uit te kloppen maar het vuil kwam er niet echt uit.

Het filter is netjes volgens de instructie van de reinigingsset gewassen. Dus sprayen met het spul uit de set en na 10 minuten voorzichtig afspoelen onder een langzaam stromende kraan aan de schone kant en dan heel rustig het water van boven in iedere baan naar beneden laten lopen.

Na zoals beschreven voorzichtig wat water uit het filter geschud te hebben ligt het filter nu rustig te drogen.
 
Hij had wel ff uitgeklopt kunnen worden, maar extreem smerig is hij niet. Je moet zulke filters niet te vaak schoon maken (wassen) dat is helemaal niet goed voor het filter. Ik geloof dat K&N zelfs opgeeft 1 keer per 50k km.

Nou, ik vind het anders wel bij een afleverbeurtje horen. Ik heb het inderdaad ook wel erger gezien, maar het is nogal slordig. Zo op het oog zou ik toch zeggen dat er zo even 10-20 procent minder lucht doorheen gaat dan had gekund.

Natuurlijk merk je dat alleen bij de hoge toeren, wanneer er maximale lucht door het blok aangezogen wordt.

Maar een ramp is het nou ook weer niet.

Schoonmaken mag best wel wat vaker dan eens per 50k. Ik zou eerder richting de eens per 20k denken. Voor een normaal papierluchtfilter staat ook maar iets van 15k. Dan begint 'ie toch wel een beetje dicht te zitten met het fijne stof.
 
Nou, ik vind het anders wel bij een afleverbeurtje horen. Ik heb het inderdaad ook wel erger gezien, maar het is nogal slordig. Zo op het oog zou ik toch zeggen dat er zo even 10-20 procent minder lucht doorheen gaat dan had gekund.

Natuurlijk merk je dat alleen bij de hoge toeren, wanneer er maximale lucht door het blok aangezogen wordt.

Maar een ramp is het nou ook weer niet.

Schoonmaken mag best wel wat vaker dan eens per 50k. Ik zou eerder richting de eens per 20k denken. Voor een normaal papierluchtfilter staat ook maar iets van 15k. Dan begint 'ie toch wel een beetje dicht te zitten met het fijne stof.

Ik heb niet veel vertrouwen in een afleverbeurt. Of ik wil weten wat er gebeurt voor het geld (en dan weet je dus of luchtfilter-check erbij hoort), of er gebeurt niets.

Er zijn nu geen afspraken, en er zijn geen regels, en het filter is niet verstopt / rij-eigenschappen zijn niet beïnvloed. Er is als er geen afspraak gemaakt is over de uit te voeren checks, niets verkeerd gedaan. Verder kun je uren discussieren, maar schiet je geen kut mee op. Les voor volgende keer: afspraken maken over welke checks voor hoeveel geld.

Er kan door een perfect filter wel meer lucht dan de motor nodig heeft hoor, daar zit overcapaciteit in zodat een beetje stof niet meteen de motor (hoogtoerig of laagtoerig) anders laat lopen. Dit zal dus niet merkbaar geweest zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die afleverkosten en -beurten zijn een schimmig wereldje opzich.
Ik ga ervan uit dat als je een motor koopt, tweedehands of nieuw, je de prijs betaalt waar hij voor wordt aangeboden zonder bijkomende kosten en dat de motor rijklaar is om mee genomen te worden.
Maar ik leef nog in een sprookjeswereld. :+
 
Bij een tweedehands fiets met een origineel filter wordt het filter niet eens vervangen/uitgeklopt als dat niet voorgeschreven wordt (Km's), denkt TS dat ze een BMC/K&N filter wel even uitwassen?
 
Laatst bewerkt:
Een zichzelf respecterende motorzaak loopt dit soort punten standaard even na. Een kilometerstand zegt verder niets over de staat van de motor en zijn vervangingsonderdelen. Ik vind het dus slordig van die zaak, maar ik vrees dat dit soort dingen eerder regel dan uitzonderingen zijn.

Maar afleverbeurten zijn natuurlijk 1 grote verliespost voor een zaak (het geld heb je immers al gehad, alles wat je uitvoert drukt deze 'extra inkomstenbron').
 
Zo op het oog zou ik toch zeggen dat er zo even 10-20 procent minder lucht doorheen gaat dan had gekund.

Natuurlijk merk je dat alleen bij de hoge toeren, wanneer er maximale lucht door het blok aangezogen wordt.
Leuke aanname maar nergens op gebaseerd.
De vorige winter heb ik het filter bij Ruud Fredriks laten vervangen.
Dat originele papieren filter was niet om aan te zien, het leek wel een vogelnest. _O-
Daarna een verse K&N erin.. verschil 0,5 pk en dat werd als een meetverschil gezien. :')
 
Die afleverkosten en -beurten zijn een schimmig wereldje opzich.
Ik ga ervan uit dat als je een motor koopt, tweedehands of nieuw, je de prijs betaalt waar hij voor wordt aangeboden zonder bijkomende kosten en dat de motor rijklaar is om mee genomen te worden.
Maar ik leef nog in een sprookjeswereld. :+
Afleverbeurt doe ik niet aan.

Die doe ik zelf wel, als ik de motor thuis heb......weet ik ook dat het goed is, welke olie erin zit, dat er nieuwe bougies in zitten etc...etc....
 
Volgens mij is een afleverbeurt banden pompen, afstoffen en olie peilen.
Waarom zou je daar 200 Euro voor betalen?
En hoe kom je er bij dat ze dan je filter schoonmaken?

De dealer waar ik de vorige R1 had gekocht deed dat gewoon netjes binnen de afleverbeurt. Hetzelfde voor het vervangen van de bougies.
Helaas had die dealer deze keer geen R1 staan.
 
Afspraken maken dan kan je er wat van zeggen, nu niet. Het is niet absurd of crimineel een luchtfilter niet bij de beurt te betrekken, en je hebt het niet afgesproken. Lering uit trekken en weer door :Y

Ik heb ook niet geroepen dat het crimineel of schandalig of wat dan ook is.

..........
Vinden jullie dat het BMC filter vervangen/gereinigd had moeten worden tijdens de afleverbeurt? Of stelt de hoeveelheid vuil niet zo veel voor en ziet het filter al redelijk snel er zo uit?
..........

Omdat bij de aankoop van de vorige motor het filter wel tijdens de afleverbeurt vervangen werd was de vraag dus of dit wel of niet standaard gebeurd. Ook was de vraag of het filter er al snel zo uit ziet of niet. Gewoon simpel omdat ik het zelf niet weet. Niets meer niets minder.

Anders dan wat sommige hier op het forum al snel denken is het niet om de motor zaak af te zeiken het is gewoon een simpele vraag maar sommige personen hier zijn nog al graag van het afzeiken/iemand op zijn plek zetten.
Als ik graag de dealer af had willen zeiken dan had ik de naam er wel bij gezet ;)


Voor de anderen die wel normale reacties geven bedankt voor jullie antwoord :)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet standaard zo dat het gecontroleerd wordt, en dit filter ziet er niet schokkend uit, maar is niet schoon ook. Het is niet echt reden voor een topic als ik dat filter zo zie, die motor zal prima draaien. Maar ik begrijp dat jij daar over twijfelde. Niet nodig, maar nu is ie schoon en is het zeker goed.
 
Blijf die afleverbeurten echt belachelijk geprijsd vinden. Het is gewoon een verkapte manier om de marge op te krikken.
Mijn FZ1 heb ik gewoon meegenomen zonder afleverbeurt of garantie en daarbij een mooie korting bedongen.
 
Slijtage delen horen vervangen te worden bij de afleverbeurt.
Dat kunnen ook banden zijn..

Het mooiste verhaal ken ik nog van een motorzaak uit Eindhoven.
De werkplaats is gescheiden van de verkoopshop, dus ik kom niet onder de afleverbeurt uit. :')

Maar goed we moeten niet vergeten dat de schoorsteen ook moet roken.
Het bedrijf is er om winst te maken. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan