How To: Scheur in een carter opvullen met 2K Epoxy

DJ_Bartezzz

MF veteraan
28 okt 2007
1.432
1
hilversum
Omdat ik op basis van trial and error een scheur in een carter opgelost heb, dacht ik, laat ik er een how top van schrijven. wel zo handig voor de personen met een vergelijkend verhaal.

Om te beginnen. Deze how to is geschreven door een gedreven hobbiest. Maar ben geen pro..
Opmerkingen mag je melden.

Om het verhaal te beginnen, het betreft een Honda Nt650v Deauville. Deze begon olie te lekken, het olie lek was eerst onvindbaar natuurlijk. Uit eindelijk bleek het een scheurtje te zijn. Het is een niet-constructieve gietnaad, dat betekent dat er géén constructieve krachten op komen. Hier zat waarschijnlijk een fabricage fout in, vervolgens is er water onder/in de gietnaad gekomen en kapot gesprongen met de winter. Klinkt aannemelijk!

Als eerste begonnen met alle oude rommel/olie en wegvuil weg te halen en de boel schoon te maken. Doe dit met een goede remmenreiniger icm een klein staalborsteltje.
In de scheur zit olie, en dit bevorderd niet de hechting. Het reinigen met een goede ontvetter zoals remmenreiniger is dus essentieel.
full

full



Vervolgens de boel met een dremel schoon slijpen.
Gebruik een zacht freesje en geen diamant oid. Kans op grotere schade is dan aanzienlijk.
Om de 2komponenten Epoxy een beetje body te geven heb ik de scheur een klein beetje opengefreest tot een V-vorm. Ruw metaal geeft een betere hechting, dus slijp het niet helemaal glad!
full

full


Vervolgens de Loctite 3455 2K epoxy mengen. Dit is een hittebestendige Epoxy met alluminium poeder er doorheen gemengd. Het kent vele toepassingen. Een 2e toepassing staat onder aan deze how to uitgelegd.
Het heeft een pot-life van 40min. Dus 40min de tijd om te verwerken.
full

full

full




Vervolgens met een plastic of houten staafje aanbrengen in en over de scheur.
Omdat je er hier ruk bij komt en er toch nooit weer wat van ziet, heb ik hier geen hoge eisen gesteld aan hoe het eruit zag }) :9
full


Vervolgens moet het 4uur drogen en klaar is kees! Omdat het invreet in het metaal, kun je het naderhand zelfs schuren en in boren. Dit is natuurlijk ideal als je er wél visuele eisen aan stelt.


Mocht je nou een visuele scheur hebben. Boor dan 2 kleine gaatjes van 3a4mm op de uiteindes van de scheur. Evt kun je er een draad in tappen en er een boutje in draaien. Deze kun je vervolgens afslijpen. Nu zal de scheur niet verder scheuren. Is de scheur langer dan 30cm, doe dan om de 10cm zo'n tapje.
full



Een 2e perfecte toepassing van dit materiaal is het lucht en vloeistof dicht afsluiten van schroefdraden. Hier gedemonstreerd op een nippel van een lucht compressor.
full

full



Ik hoop dat ik jullie voldoende heb ingeinformeert!
Spel en taalfouten inbegrepen :+
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie commentaar.

@Reinhoud, Dan zie je het toch niet goed.
Ik heb de boel schoon gespoten met remmenreiniger en vervolgens de motor weer gestart.
Als er olie druk is, begint het langzaam bij de rode lijn te lekken.

Bij een andere deauville waren de groene lijnen gewoon metaal. Dus dat stukje is eraf gechipt.

Dat blauwe vierkant is het carterdeel waar de startmotor in gaat.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan