Bout kleppendeksel afgebroken, uiteind zit vast in blok

JKW

Homo universalis in spe
2 okt 2013
120
58
Groningen
Beste mensen, ik zit met een vrij cruciaal boutje dat afgebroken is, en ik zit een beetje met de handen in het haar. Ik ben net klaar met het stellen van de kleppen van mijn oude Honda CB450SC (mijn eerste keer). Een van de bouten van het kleppendeksel knapte af bij het vastdraaien. Het uiteinde van de bout zit dus nog in het blok vast. :( Hoe kan ik dit oplossen? Mijn eerste gedachte was om een motorzaak te bellen en te vragen of ze m'n motor willen ophalen en het uiteinde eruit kunnen halen, maar voor ik dat doe ben ik benieuwd of jullie nog een andere oplossing zien. Ik heb zelf overigens geen gereedschap om dit soort afgebroken bouten en schroeven uit te draaien. B|
 
Als je zelf geen gereedschap hebt is het m.i. goedkoper om je motor voor zo'n eenmalig klusje weg te brengen.
Bovendien: dan is het risico voor de motorboer, als iemand je helpt met wat gereedschap en het gaat fout kun je diegene toch ook niet aansprakelijk stellen....
 
Dan kan je het proberen met een linkse tap, anders wordt het uitboren. Let er bij het uitboren op dat je goed in het midden van de bout begint. Je begint met een klein boortje (of een centerboor, eventueel centerpuntje proberen slaan) en boort vervolgens groter en groter tot je het resterende dunne deel eruit kan peuteren, als dit niet lukt moet je nog groter boren, maar dan moet er een heli-coil in.
edit: let er ook op dat er geen spanen in je cilinderkop terecht komen!! je kan dit voorkomen, of als het te laat is heeeeeel goed spoelen.
 
Laatst bewerkt:
@JanB Tsja, misschien is dat wel het verstandigst. Ik heb geen ander vervoer, dus hij zal dan opgehaald moeten worden. Ik zit alleen nog te kijken of ik misschien met een smalle schroevendraaier of iets dergelijks toch een beetje grip kan krijgen op dat uiteinde. Nog een geluk bij een ongeluk dat die boutjes nog nieuw leverbaar zijn trouwens. Maar goed, zo ver ben ik nog niet, eerst dat stukje er maar eens uit zien te krijgen.

@raf_1220 Het probleem is dat ik niet over zulke geavanceerde tools beschik. Ik meen dat ze bij de Action wel van die kitjes verkopen om bouten met dolgedraaide kop en dergelijke te verwijderen, zo'n setje zou ik even kunnen gaan halen, misschien zit er zo'n linkse tap in, maar de kwaliteit zal wel om te huilen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dan kan je het proberen met een linkse tap, anders wordt het uitboren. Let er bij het uitboren op dat je goed in het midden van de bout begint. Je begint met een klein boortje (of een centerboor, eventueel centerpuntje proberen slaan) en boort vervolgens groter en groter tot je het resterende dunne deel eruit kan peuteren, als dit niet lukt moet je nog groter boren, maar dan moet er een heli-coil in.
edit: let er ook op dat er geen spanen in je cilinderkop terecht komen!! je kan dit voorkomen, of als het te laat is heeeeeel goed spoelen.

Allemaal mee eens.
Ik heb wel de ervaring dat, als mensen dat soort gereedschap niet in huis hebben, ze meestal ook geen echte sleutelaars zijn. Een afgebroken linkse tap kan knap vervelend zijn.....
 
Soms zit het restje draad heel erg los omdat de spanning er vanaf is als de kop er af is geklapt. Probeer eens gewoon hard je duim er op te duwen en te draaien (zo heb ik menig goedkoop M6-je er uit gekregen, duim power!).

Als hij te diep zit: weg brengen. Dit is geen situatie om het op te leren (zeker niet als je ook echt afhankelijk van je motor bent).
 
Laatst bewerkt:
@JanB Tsja, misschien is dat wel het verstandigst. Ik heb geen ander vervoer, dus hij zal dan opgehaald moeten worden. Ik zit alleen nog te kijken of ik misschien met een smalle schroevendraaier of iets dergelijks toch een beetje grip kan krijgen op dat uiteinde. Nog een geluk bij een ongeluk dat die boutjes nog nieuw leverbaar zijn trouwens. Maar goed, zo ver ben ik nog niet, eerst dat stukje er maar eens uit zien te krijgen.

@raf_1220 Het probleem is dat ik niet over zulke geavanceerde tools beschik.

Wat je, héél voorzichtig, kan doen is met een Dremeltje en een klein freesje (die hebben de meeste mensen wel) een klein sleufje in het bouteinde slijpen. Dan heeft je schroevendraaier wat houvast en kun je het bouteinde er soms met kleine tikjes uit draaien. Maar je schiet snel uit...... en het is zeker geen klusje als je weinig zelfvertrouwen hebt als knutselaar.
 
Laatst bewerkt:
Wat je, héél voorzichtig, kan doen is met een Dremeltje en een klein freesje (die hebben de meeste mensen wel) een klein sleufje in het bouteinde slijpen. Dan heeft je schroevendraaier wat houvast en kun je het bouteinde er soms met kleine tikjes uit draaien. Maar je schiet snel uit...... en het is zeker geen klusje als je weinig zelfvertrouwen hebt als knutselaar.

En als het mis gaat heeft de motormonteur geen mooi plekje meer om een puntje te slaan voor zijn boortje / linkse tap..
 
@Mechanism en JanB zoiets heb ik ook overwogen, maar daarvoor zit 'ie helaas te diep, hij zit echt wel een millimeter of vijf onder het oppervlak. Misschien dat het staal zo zacht is en het uiteinde zo los zit dat ik er met een scherpe kruiskopbit wat grip op krijg, anders wordt het werk voor de garage denk ik... Anderzijds, misschien beter zo laten als het nu is en niet nog meer verprutsen. Lastig, een echte sleutelaar ben ik niet inderdaad, enig technisch inzicht heb ik wel maar puur hobbymatig.
 
Laatst bewerkt:
Warempel, hoera en prijs de Heer, ik heb 'm eruit gekregen met een simpel plat schroevendraaiertje, hij zat heel los en was zo afgebroken dat er een nokje op zat waar ik gemakkelijk wat druk op kon uitoefenen. Te vroeg gepaniekt dus. Veel dank voor het meedenken, en misschien moest ik toch maar eens een momentsleutel aanschaffen om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Nieuwe boutjes bestellen dan maar.
 
Overigens: zou het veel kwaad kunnen om de motor even te starten als het kleppendeksel met maar een boutje vastzit? Ik ben zo benieuwd hoe veel verschil het stellen van de kleppen heeft opgeleverd, maar misschien kan ik beter wachten tot ik nieuwe boutjes heb en het deksel weer goed vast zit?
 
Overigens: zou het veel kwaad kunnen om de motor even te starten als het kleppendeksel met maar een boutje vastzit? Ik ben zo benieuwd hoe veel verschil het stellen van de kleppen heeft opgeleverd, maar misschien kan ik beter wachten tot ik nieuwe boutjes heb en het deksel weer goed vast zit?

Ja, zou ik zeker niet doen.

Nu is ook het moment om een momentsleutel te halen..... Neem er liefst twee, voor de verschillende bereiken. Eén sleutel voor alle bereiken werkt nooit goed.
 
Ok, dank voor de adviezen mannen! :) Ik heb nog even geduld en ga 'm pas starten als het deksel weer vast zit. Volgens mij heeft m'n pa nog wel een momentsleutel liggen, eens kijken of ik die kan confisqueren. })
 
Pas op dat de nieuwe bouwd niet onder in het gat komt. bij een blind gat met draad
Dan heb je kans dat de bouwd sneler af knapt met vast draaien dus altijd wat ruimte houwden
Mischien kan iemand dit beter verwoorden, ik ben niet zoon papier tijger
 
Pas op dat de nieuwe bouwd niet onder in het gat komt. bij een blind gat met draad
Dan heb je kans dat de bouwd sneler af knapt met vast draaien dus altijd wat ruimte houwden
Mischien kan iemand dit beter verwoorden, ik ben niet zoon papier tijger


Let er op dat als je een nieuwe bout gebruikt deze van de juiste lengte is.
Als de nieuwe bout te lang is heb je kans dat ( bij een blind gat ) de bout niet ver genoeg ingedraaid kan worden omdat hij al onderin het gat aanligt.

Als je dan verder draait knapt de bout/draai je het schroefdraad dol.


Zoiets?
 
Is kleppen stellen van een nighthawk wel nodig?hebben toch hydraulische/zelfstellende stoters.

Daarnaast;afgebroken bouten zijn in regel vrij gemakkelijk te verwijderen omdat er geen spanning op staat,sterker;in het verleden hebben we wel eens koppen afgeboord van bouten die niet meer loskwamen,daarna kon je zo de draadstangen eruit draaien.
 
@BolletjeBas Thanks voor de vertaling, dat maakt het wel wat duidelijker. ;)

@AGB Ik heb de originele vervangende boutjes besteld bij CMSNL, dus ik ga ervan uit dat die gewoon passen. Maar dank voor de tip. :)

@Paul4all Bij mijn Nighthawk is het in ieder geval wel nodig, sterker nog, het moest volgens mij nodig gebeuren. Ik had op Youtube een filmpje van een uur zitten kijken waarin een Amerikaan gortdroge en slaapwekkend langzame instructies geeft terwijl hij de kleppen stelt van een motor met hetzelfde blokje als mijn Nighthawk: http://www.youtube.com/watch?v=DbGhVFK-Lx8. Het kijken waard om de droge stijl van die vent, ook als je geen reet interesse hebt in de kleppen van een Nighthawk.
 
@BolletjeBas Thanks voor de vertaling, dat maakt het wel wat duidelijker. ;)

@AGB Ik heb de originele vervangende boutjes besteld bij CMSNL, dus ik ga ervan uit dat die gewoon passen. Maar dank voor de tip. :)

@Paul4all Bij mijn Nighthawk is het in ieder geval wel nodig, sterker nog, het moest volgens mij nodig gebeuren. Ik had op Youtube een filmpje van een uur zitten kijken waarin een Amerikaan gortdroge en slaapwekkend langzame instructies geeft terwijl hij de kleppen stelt van een motor met hetzelfde blokje als mijn Nighthawk: http://www.youtube.com/watch?v=DbGhVFK-Lx8. Het kijken waard om de droge stijl van die vent, ook als je geen reet interesse hebt in de kleppen van een Nighthawk.



Die man is echt heel droog en langdradig maar hij legt wel heel goed uit waar het om gaat zoals het stroeve slepen van het voelermaatje.
Mooi dat je de boel los kon krijgen, gelukkig zit zo,n boutje op die plek bijna nooit vastgeroest door alle olie in die omgeving.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan