Vibratie bij bepaalde druk op de voorrem hendel

Gompieman

Die hard MF'er
5 jan 2013
737
22
Baarn
Zoals de titel al zegt heb ik last van een vreemde vibratie als ik ik de remhendel met een bepaalde druk in knijp.

Zodra ik hem dan harder in knijp, wat zou het kunnen zijn?
Wat kan ik uit voorzorg allemaal na gaan lopen? met de hoop het dan verholpen te hebben.

Het betreft een GPX600.
 
Laatst bewerkt:
Kan een hoop zijn.
Begin maar met de schijven na te lopen. Zijn ze nog recht en niet te ver ingesleten? Zijn de ronde busjes niet ovaal geworden?
Verder nog de klauwen zelf, beweegt het remblokje goed over de geleidepennetjes, zijn de zuigers goed gangbaar?

Maar het kan ook liggen aan verkeerd afgestelde vering, rotte lagers of zelfs je banden.
 
ik heb deze ooit bij een fietsenmaker op zo'n wieluitlijntoestel gezet. En dan het sleepwieltje dat normaal tegen de velg zit, tegen de schijf. Dan kreeg je een heel mooi beeld van wat hij deed.

Of op 2 blokken leggen met V uitsparing met je as in de V's. Dan magnetisch meetklokje zetten zodat dit netjes vaststaat en heel de omtrek van de schijf zo bezien.

MVG
 
Gewoon een meetklok op een arm die je aan de vork monteert, op een bevestigingspunt van het voorspatbord of de renklauw bijvoorbeeld.

Als je het juiste gereedschap niet hebt, breng je hem naar iemand die dat wel heeft.
 
Ik lees ook wel eens dat het schoonmaken van de floaters kan helpen....tenminste als je full floating schijven hebt.
Dat het aan wat anders kan liggen dan de schijven, bewijst de motor van mijn maat. Fireblade 2001. Hetzelfde probleem, trillende schijven als je door remde. Nieuwe schijven erop door de dealer. Probleem niet verholpen. Trilt dus nog steeds. Moeten dit ook nog verder uitzoeken. Maar eerst moet ie weer rijden na een schuivertje op Assen...
 
Ik lees ook wel eens dat het schoonmaken van de floaters kan helpen....tenminste als je full floating schijven hebt.
Dat het aan wat anders kan liggen dan de schijven, bewijst de motor van mijn maat. Fireblade 2001. Hetzelfde probleem, trillende schijven als je door remde. Nieuwe schijven erop door de dealer. Probleem niet verholpen. Trilt dus nog steeds. Moeten dit ook nog verder uitzoeken. Maar eerst moet ie weer rijden na een schuivertje op Assen...

Velg
 
Ik vind het gelijk roepen kromme schijven niet echt een slimme reactie.

Ik zou het wel checken maar het hoeft lang niet kromme schijven te zijn, en daarnaast zijn ze erg duur.
Ik heb ook vibratie in de remmen gehad. Schijven recht, remblokjes gewoon los, floaters los, lagers OK, banden goed, vering goed...
Motor is al verkocht maar ik was er nog steeds niet uit.
 

Een remschijf wordt gekoppeld aan het hart door busjes... die zijn bij de meeste standaardremmen SEMI floating...dat wil zeggen dat de schijven zich wel iets kunnen zetten, maar niet echt van links naar rechts kunnen bewegen....
Sommige motoren hebben deze wel floating en die schijven rammelen ook redelijk als je ze niet bediend.....
Het heeft 2 voordelen....
Een schijf zal altijd recht door de blokjes gaan, zodat de grip/aangrijpingspunt sneller wordt..
( je moet je voorstellen dat ELKE schijf een minimale slingering heeft, hoe klein ook, en als die vast zitten, duwen ze dus de blokjes iets naar buiten, een schijf die los hangt zal niet de blokjes naar buiten drukken, maar zich zelf door de opening "richten", waardoor er minder open ruimte tussen de blokjes ontstaat)
en een full floater geeft minder trilling in het algemeen...
Spiegler levert b.v. vervangingssetjes voor bijna alle motoren
 
Hier worden de floaters schoongemaakt, zou je ook eens kunnen proberen.
Ik zou alleen niet de WD40 behandeling aanraden, maar weer gangbaar maken kan ook wel wat schelen.
 
Ik vind het gelijk roepen kromme schijven niet echt een slimme reactie.

Ik zou het wel checken maar het hoeft lang niet kromme schijven te zijn, en daarnaast zijn ze erg duur.
Ik heb ook vibratie in de remmen gehad. Schijven recht, remblokjes gewoon los, floaters los, lagers OK, banden goed, vering goed...
Motor is al verkocht maar ik was er nog steeds niet uit.

Maar toch weet je zeker dat de schijven recht zijn?
 
Ik vind het gelijk roepen kromme schijven niet echt een slimme reactie.
Ik zou het wel checken maar het hoeft lang niet kromme schijven te zijn, en daarnaast zijn ze erg duur.
Ik heb ook vibratie in de remmen gehad. Schijven recht, remblokjes gewoon los, floaters los, lagers OK, banden goed, vering goed...
Motor is al verkocht maar ik was er nog steeds niet uit.

Er zijn altijd meerdere opties, zoals ik ook al aangaf. Maar toch is de kans dat het probleem bij de schijven ligt het grootst. Zo dom is dat dus niet, om als eerste naar de schijven te kijken. Als je die hebt uitgesloten, is het tijd naar andere zaken te kijken.
Maar ik heb nog niet gelezen dat TS de schijven zelfs maar gecontroleerd heeft.....

De prijs van de schijven doet niets ter zake. Als ze vervangen moeten worden dan doe je dat, punt uit. Het doet ff zeer, maar op je plaat gaan doordat de remmen niet werken is erger.

Overigens: ook als de schijven te dun zijn geworden krijg je vaak dat trillen, juist bij gematigd remmen, zelfs als ze nog niet meetbaar krom zijn.
 
Meetklokken v-groeven dit dat alles.

Gewoon een schroevendraaier langs je vork klemmen ( met de hand, of doe eens luxe, met een lijmtang) zo dat hij nét niet aan zit tegen de schijf. Dan het wiel een slinger geven en de schroevendraaier langzaam richting schijf bewegen.. als je een continu slepend geluid krijgt is het goed. als je af en aan een slepend geluid krijgt zit er een slag in de schijf.
 
Meetklokken v-groeven dit dat alles.
Gewoon een schroevendraaier langs je vork klemmen ( met de hand, of doe eens luxe, met een lijmtang) zo dat hij nét niet aan zit tegen de schijf. Dan het wiel een slinger geven en de schroevendraaier langzaam richting schijf bewegen.. als je een continu slepend geluid krijgt is het goed. als je af en aan een slepend geluid krijgt zit er een slag in de schijf.

Slim, als je niets anders hebt om te meten. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan