ZX6R 1995 met koppelingsproblemen

Zer0-ovERloAD

Rookie
8 mei 2013
3
0
Beste allen,

ik heb een zx6r uit 1995 met koppelingsproblemen.

Op 9 mei 2013 begon het euvel, de koppelings-pen en het koppelings-asje waren versleten. Afijn dat is goed mogelijk voor zo'n oude fiets. Destijds die 2 onderdelen vervangen en ik kon weer vrolijk verder rijden.

Maar op 31 december 2013 was ik tijdens het rijden (onderweg naar familie om oud&nieuw te vieren) weer de druk kwijt op de koppelingshendel. Meteen de vluchtstrook opgezocht en in eerste instantie de koppelingskabel wezen checken, deze zag er nog heel uit en kon niet beter gesteld worden. Vervolgens ANWB gebeld die me een uurtje later bij de berging had gebracht, hij kon me helaas niet verder helpen.

Op 2 Januari 2014 werd de motor netjes afgeleverd. Na het koppelingsdeksel endergelijke te hebben verwijdert was de koppelings-pen duidelijke beschadigt, tevens was het koppelings-asje ook flink ingesleten.

Ik heb de betreffende onderdeeltje en tevens ook een nieuw lagertje besteld en die zijn een aantal dagen later vervangen. Ik wederom weer blij, want het weer zit prima mee en kan dus fijn weer rijden.

Helaas is deze avond (24 januari 2014) de koppelings-pen en -asje weer kapot gegaan.

Ik baal verschrikkelijk aangezien de motor het enigste vervoersmiddel voor me is. En ook dat het wederom verrot is na niet eens een maandje verder.

Na een x-aantal jaar, is het logisch gezien, niet vreemd dat deze onderdelen vervangen moeten worden. Maar dit is nu al het 3x in een korte periode.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze vreemde slijtage?
En/of oplossingen/aanwijzingen waar naar zou moeten gekeken worden om dit probleem op te kunnen lossen?
full
 
Mmmm, ik zie toch wel wat "dingetjes" die me niet lekker zitten..
Het gedeelte wat in je versnellingsbak-as zit, dat is op het punt net achter de kraag beschadigd door rotatie met gebrek aan smering en/of goede geleiding (koppelings-asje heeft teveel? speling in de versnellingsbak-as)
Het lijkt alsof alle asjes geen mooi lager pasvlak hebben (fabrieks onnauwkeurigheid), daar bedoel ik mee dat volgens mij het lager wat de druk moet opvangen waarschijnlijk niet strak om het asje past.
Deze dingen zorgen ervoor dat het asje kan gaan slingeren waardoor de drukplaat niet mooi gecentreerd op de platen gelegd wordt en dus excentrisch gaat draaien, met alle gevolgen van dien.
Kijk ook naar:
*Speling primaire versnellingsbak lager
*Of de koppelingskern VAST zit
*Kromme koppelingsplaten
*rechtheid van de primaire versnellingsbak-as
*Koppelingstrommel niet teveel speling op het tandwiel heeft
*Eventueel de verdeling van balansuitkepingen op de gevoerde koppelingsplaat lipjes
*Lager(s) van de koppelingsbedieningsstang in de koppelingsdeksel
*Voldoende vrije speling aan de koppelingsvork/trekstang
*Gelijke veerdruk koppelingsveren
 
Laatst bewerkt:
de onderdelen op de afbeelding rechtsonderin (exploded view) met de rode tekst heb ik de laatste keer vervangen. Het oude lager waarin het asje ging had speling. Het kan zijn dat deze idd niet goed zat.
Ik ga zo alles openmaken en kijken wat de schade is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan