How to: Brandstofpomp contactpunten vervangen

ZXRfan

MF'er
14 dec 2013
48
0
Purmerend
Als mijn motor goed warm was (na zo'n 20 minuten te hebben gereden) merkte ik dat hij steeds vaker (niet dagelijks) ietwat begon in te houden. Dat kan meerdere oorzaken hebben, 1 daarvan is een slecht werkende brandstofpomp (een bekend probleem).

Het type brandstofpomp van mijn ZXR750L heeft contactpunten en deze slijten redelijk snel. Die van mij waren na 40.000 km echt op (zie foto). Slechte contactpunten herken je aan een gekartelde rand (niet meer mooi hoekig), een midden bedekt met kratertjes en/of een ingebrande plek.

full


Ik sla het testen van de brandstofpomp en het bijbehorende relais even over en houd het alleen bij de revisie van de brandstofpomp zelf en dan bedoel ik de contactpunten. Het pompgedeelte zelf is vaak niet uit elkaar te halen. Ook zul je hier waarschijnlijk geen losse onderdelen voor vinden. Een nieuwe brandstofpomp kost al snel 160 euro, maar een universele pomp uit een automaterialenzaak is ongeveer de helft voordeliger. De laatste heeft vaak andere aansluitmaten en andere inbouwmaten. Bij pompen met contactpunten kan vaak volstaan worden met alleen het vervangen van de punten.

Ook sla ik even over hoe je de brandstofpomp loshaalt, dat verschilt namelijk per model en is meestal weinig bijzonders. Houdt wel goed in de gaten wat de zuig- en perszijde is, markeer deze desnoods. Uit de pomp komen 2 draadjes (rood en zwart op mijn ZXR) die naar een klein stekkerblokje gaan. De pomp zelf zit in een rubber prop opgehangen en kan bij Kawasaki hier zo uitgeschoven worden. Naast het standaard gereedschap heb je alleen nog een soldeerbout nodig.

Ik bespaar jullie de uitleg, want dit filmpje op internet spreekt voor zich:


Het is overigens wel slim om voordat je voor het eerst na de revisie gaat starten even de brandstofpomp direct op de accu aan te sluiten met 2 draadjes (dus het relais omzeilen). Zo zijn alle 4 de vlotterbakken weer helemaal vol en wordt eventueel onnodig lang starten voorkomen. Zeker als om wat voor reden dan ook de vlotterkamers leeg zijn geraakt. Meestal werkt de brandstofpomp namelijk alleen met draaiende motor en dus niet op het contact zoals bij een auto!

Als laatste tip wil ik nog even aangeven dat het verstandig is om na de revisie goed te letten op eventuele benzinelekkages bij de carburateurs. De flow en druk van de benzine zal door de revisie namelijk flink omhoog gaan en slechte afdichtingen (O-ringen meestal) kunnen gaan lekken. Bij mij leek het wel een (benzine)douche na de revisie en dus moesten alle O-ringen om de kunststof brandstoftoevoerbuisjes tussen de carburateurs worden vervangen. Ook kunnen eventueel slecht vlotternaalden en bijbehorende vlotternaaldzittingen gaan lekken wat slecht lopen van de motor tot gevolg kan hebben.

Er valt (zeker over de andere merken) vast nog wel een hoop aan te vullen en ik zou zeggen: "be my guest".
 
Terug
Bovenaan Onderaan