Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft er al eens iemand van een Cbf600 de wielen uitgelijnd?
Ik heb dit vanmiddag gedaan, daarbij viel me op dat het voorwiel, hoewel het recht staat, exact 2,5 mm uit het midden staat tav het achterwiel.

Wat heb ik gedaan:

Achterwiel volgens de merktekens exact goed /recht gezet.
Voorwiel op het oog zo goed mogelijk recht gezet.
Links en rechts van de wielen een lange aluminium rei gelegd, deze lagen perfect tegen het achterwiel aan.

Door nu aan de voorzijde eerst aan de linkerkant op twee punten vanaf de rei tot aan de velgrand dezelfde speling te creëren,
En dit vervolgens aan de rechterkant ook te doen, staat het voorwiel ook perfect recht.

Volgens de Haynes zou nu de gemeten speling op alle 4 de punten bij het voorwiel hetzelfde moeten zijn.
Vreemd genoeg blijkt dat niet zo te zijn.

Beide punten linksvoor meten 26 mm tussen de rei en de velgrand.
Beide punten rechtsvoor meten 31 mm tussen de rei en de velgrand.

Dat betekent dus dat het voorwiel 2.5mm uit het midden staat.
Maak ik een denkfout, of is dit normaal?


De enige oorzaak die ik kan bedenken:

In het achterwiel zit links de flens waar het tandwiel opzit.
Tussen deze flens en de velg zit een naad van ongeveer 2mm, hij sluit dus niet naadloos aan op het wiel zelf.
Ik heb het wiel eruit gehad, maar ik krijg die flens niet aansluitend op de velg, waardoor die naad blijft.
Indien ik die openstaande naad er wel uit zou krijgen, zou het geheel wel exact in lijn staan.
Hoort die naad daar te zitten, of hoort de flens volledig tegen het wiel aan te liggen?

Het is een heel verhaal, hopenlijk weet iemand raad.
 
Een aantal jaar geleden heb ik al eens naar de cbf600 gekeken als opvolger voor mijn CBR600, het heeft wat langer geduurd maar de CBR is verkocht en nu kijk ik naar verschillende modellen en ook weer de CBF600.

Nu lees ik dat het eerst modeljaar last zou hebben van trillingen die vooral bij kruissnelheid op de snelweg te voelen zijn. Hoe is die ervaring hier?

Ik heb 80dkm gereden met een CBF600 en nooit last gehad van vreemde trillingen. :]
 
Heeft er al eens iemand van een Cbf600 de wielen uitgelijnd?
Ik heb dit vanmiddag gedaan, daarbij viel me op dat het voorwiel, hoewel het recht staat, exact 2,5 mm uit het midden staat tav het achterwiel.

Wat heb ik gedaan:

Achterwiel volgens de merktekens exact goed /recht gezet.
Voorwiel op het oog zo goed mogelijk recht gezet.
Links en rechts van de wielen een lange aluminium rei gelegd, deze lagen perfect tegen het achterwiel aan.

Door nu aan de voorzijde eerst aan de linkerkant op twee punten vanaf de rei tot aan de velgrand dezelfde speling te creëren,
En dit vervolgens aan de rechterkant ook te doen, staat het voorwiel ook perfect recht.

Volgens de Haynes zou nu de gemeten speling op alle 4 de punten bij het voorwiel hetzelfde moeten zijn.
Vreemd genoeg blijkt dat niet zo te zijn.

Beide punten linksvoor meten 26 mm tussen de rei en de velgrand.
Beide punten rechtsvoor meten 31 mm tussen de rei en de velgrand.

Dat betekent dus dat het voorwiel 2.5mm uit het midden staat.
Maak ik een denkfout, of is dit normaal?


De enige oorzaak die ik kan bedenken:

In het achterwiel zit links de flens waar het tandwiel opzit.
Tussen deze flens en de velg zit een naad van ongeveer 2mm, hij sluit dus niet naadloos aan op het wiel zelf.
Ik heb het wiel eruit gehad, maar ik krijg die flens niet aansluitend op de velg, waardoor die naad blijft.
Indien ik die openstaande naad er wel uit zou krijgen, zou het geheel wel exact in lijn staan.
Hoort die naad daar te zitten, of hoort de flens volledig tegen het wiel aan te liggen?

Het is een heel verhaal, hopenlijk weet iemand raad.

jawel, elke keer ketting spannen is achterwiel uitlijnen

Ik heb een cbf600 van 2008 en ik zie ook een kiertje waar jij aangeeft.


Ik denk dat jouw 'denkfout' alleen maar is dat je te veel waarde hecht aan die merkstreepjes. Daarmee zet je de begin afstelling. Maar daarna doe je nog een beetje fijn afstelling t.o.v. je voorwiel.

Hij hoeft links maar een fractie naar achteren om die 2,5mm op te schuiven. En dan weer kijken of je ketting spanning nog goed is. ;)

Meestal effe paar keer kwart slagje verder en/of terug voordat het in lijn staat en tegelijkertijd de ketting strak genoeg. En let op. Naar achteren trekt hij vanzelf maar terug naar voren moet ie effe een tikje hebben.


Dan als je tevreden bent nog maar eens naar die merk streepjes kijken. Meestal op het oog hetzelfde als toen je begon.
 
Een vraagje betreft het motorblok.
op sommige plekjes aan de onderkant zie ik dat de verf loskomt, waarschijnlijk door stenen die ertegenaan zijn gekomen etc (is nu verleden tijd door de fender extender aan de voorkant)

Is er een manier om het motorblok weer zwart te maken op deze plekjes? Wat voor een soort verf / lakstift kan ik hiervoor gebruiken zodat het niet kan gaan roesten. Het zijn maar echt hele kleine plekjes.
 
Laatst bewerkt:
Qua roest valt het wel mee vermoed ik, maar ikzelf heb het blok een keertje een nieuw laagje gegeven met hittebestendige zwarte lak.
 
Qua roest valt het wel mee vermoed ik, maar ikzelf heb het blok een keertje een nieuw laagje gegeven met hittebestendige zwarte lak.

Heb je toen het hele blok losgehaald? Of hoe heb je dit gedaan?

Heb je ook foto's van het eindresultaat?
 
Nee, gewoon zo gedaan, en enkel op de plekken waar ik wat steenslag had. De rest goed ingepakt met plastic, en kalm en gericht spuiten...
 
Nee, gewoon zo gedaan, en enkel op de plekken waar ik wat steenslag had. De rest goed ingepakt met plastic, en kalm en gericht spuiten...

Kan jij eens een foto maken van de gespoten plekken en doorgeven welke verf je gebruikt hebt?
Dan ga ik het ook eens proberen :)
 
IMG_0437b.jpg


Op de plekken van de pijlen zaten kale plekjes. Ik heb gewoon een hittebestendige spuitbus voor kachels gebruikt van de Praxis... Blijft tot nu toe prima zitten...
 
[afbeelding]

Op de plekken van de pijlen zaten kale plekjes. Ik heb gewoon een hittebestendige spuitbus voor kachels gebruikt van de Praxis... Blijft tot nu toe prima zitten...

Ziet er goed uit,
Welk spul gebruik jij trouwens voor de uitlaatbochten? Heb al meerdere producten geprobeerd maar ik krijg ze nooit zo mooi zilver :9
 
Ik gebruik een roze-rood goedje van mijn werk, is een sterk zuur wat ze gebruiken om lassen schoon te maken... dat laat ik een half uurtje intrekken, dan was ik het eraf, en poets ik het op met commandant, gevolgd door een poetsbeurt met zilverpoets.
 
Ik gebruik een roze-rood goedje van mijn werk, is een sterk zuur wat ze gebruiken om lassen schoon te maken... dat laat ik een half uurtje intrekken, dan was ik het eraf, en poets ik het op met commandant, gevolgd door een poetsbeurt met zilverpoets.

Toch maar eens kijken waar ik dat kan krijgen..
Ik heb al zoveel geprobeerd maar krijgt die zwarte plekken er niet uit.
 
jawel, elke keer ketting spannen is achterwiel uitlijnen

Ik heb een cbf600 van 2008 en ik zie ook een kiertje waar jij aangeeft.


Ik denk dat jouw 'denkfout' alleen maar is dat je te veel waarde hecht aan die merkstreepjes. Daarmee zet je de begin afstelling. Maar daarna doe je nog een beetje fijn afstelling t.o.v. je voorwiel.

Hij hoeft links maar een fractie naar achteren om die 2,5mm op te schuiven. En dan weer kijken of je ketting spanning nog goed is. ;)

Meestal effe paar keer kwart slagje verder en/of terug voordat het in lijn staat en tegelijkertijd de ketting strak genoeg. En let op. Naar achteren trekt hij vanzelf maar terug naar voren moet ie effe een tikje hebben.


Dan als je tevreden bent nog maar eens naar die merk streepjes kijken. Meestal op het oog hetzelfde als toen je begon.


Goed te weten dat die kier er bij jou ook zit, scheelt weer uitzoekwerk!

Ik weet dat die merktekens meer niet dan wel kloppen, heb hier ook een R6 staan en dat is een ramp om af te stellen. Daar klopt echt geen hout van.
Ik heb dus eerst gekeken hoe deze merktekens zich verhouden aan de werkelijkheid, en dat bleek behoorlijk goed te zijn. (meten aan beide zijden vanaf hart achteras, naar hart achterbrug)
Dat is ook de reden waarom ik die merktekenss als eerste uitgangspunt gebruik.
Als ik dan met de aluminium rei erlangs bij het voorwiel aan iedere kant 2 keer dezelfde waarde meet, moet het kloppen.
Dan moeten beide wielen recht staan.

Bij mij blijken dus gewoon beide wielen recht te staan, maar ze staan niet in lijn met elkaar.
Er zit 2.5 mm verschil in.
Ik kan alleen niet uitvinden waarom, alle afstandsbussen zijn in orde..

Ik begrijp wat je bedoelt met "fractie naar achter om die paar mm op te schuiven", maar dat is het niet.
Als ik aan 1 kant verstel zie ik direct aan de voorkant dat de maten meer en meer verlopen, terwijl ze nu goed staan.
Alleen niet in 1 lijn dus..

Ik heb nieuwe balhoofdlagers, stofkappen, en een borgplaat besteld, omdat het lager versleten blijkt.
Dan moet de vork er toch weer af, kan ik nog eens kijken :t
 
Ik begrijp wat je bedoelt met "fractie naar achter om die paar mm op te schuiven", maar dat is het niet.
Als ik aan 1 kant verstel zie ik direct aan de voorkant dat de maten meer en meer verlopen, terwijl ze nu goed staan.
Alleen niet in 1 lijn dus..

Ik heb nieuwe balhoofdlagers, stofkappen, en een borgplaat besteld, omdat het lager versleten blijkt.
Dan moet de vork er toch weer af, kan ik nog eens kijken :t

ja maar, je voorwiel is toch vrij draaibaar? Dus door je voorwiel weer recht door te sturen kun je die toch altijd evenwijdig krijgen met die alu latten? :?

Hoe bepaal je dat je stuur exact recht staat?
Of heeft die zo'n dood punt door de versleten lager?
 
Je krijgt hem wel parallel door aan je stuur te draaien, maar binnen de balken zal hij dan toch meer naar links, of meer naar rechts van het midden staan.
 
Aftermarket hendels op de motor gezet.. wat een verschil met de normale hendels zeg!
De koppeling gaat veel lichter zo.

d2360b3ec27a324a605927c4ef68633a.jpg


adc77a1f131e1645049dd4733056f5d3.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Chris: Dank je wel!

@rojerasen: Stuur is origineel inderdaad. Enige wat is vervangen zijn de vering ( Hyperpro voor en achter ), koplampen ( xenon en led ) en de ruit ( Givi met Xcreen verhoger ) Verder vooral accessoires toegevoegd, en de spiegels verbreed zodat ze meer dan alleen mijn ellebogen laten zien...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan