Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi CBFer's,

Mijn broer & ik gaan misschien binnenkort kijken naar een CBF600N ABS (35kW) uit 2005.
Hebben jullie misschien dingen waar we voor uit moeten kijken, specifieke problemen o.i.d. die een CBF kan hebben?
:W
 
Laatst bewerkt:
Enige wat ik effe kan bedenken is als er net groot onderhoud aan zit te komen.
Vooral als je het niet zelf kunt (of wilt) en als je het onderhoud volgens het boekje wilt bijhouden kan het zomaar zijn dat de eerstvolgende beurt bij de motorzaak 1000+ euro kost. ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi CBFer's,

Mijn broer & ik gaan misschien binnenkort kijken naar een CBF600N ABS (35kW) uit 2005.
Hebben jullie misschien dingen waar we voor uit moeten kijken, specifieke problemen o.i.d. die een CBF kan hebben?
:W

Gewoon kijken of hij er netjes uit ziet en je niet "Blind staren op de mooie motor"
Neem een zaklamp mee en kijk onder de motor naar het blok en hoe hij er uit ziet.
Luister of hij fijn loopt (Zorg dat het blok koud is als je er komt)
Kijk ook naar de slijtageonderdelen (Remmen, ketting etc, banden etc)
Maak een testrit!

Ben ook niet bang om door te vragen, wat is de onderhoudsgeschiedenis? is hij ooit gevallen? Zijn er nog bijzonderheden? Wanneer heeft hij voor het laatst onderhoud gehad? etc.

Bij 24.000km en 48.000km zijn er grote beurten met kleppen stellen, deze kosten ongeveer 500 euro als je het laat doen bij een garage.

Neem verder deze lijst mee:
Checklist aanschaf eerste motor
 
Zet hem als het kan op de middenbok en test het stuur op versleten balhoofdlagers... met het voorwiel in de lucht zachtjes heen en weer sturen en kijken of je gekraak of een zwaar punt voelt.
 
Grey weer eens uitgelaten.

Nieuwe Tomtom op "kronkelroute" gezet en een rondje Markermeer gereden. Bijna zes uur onderweg geweest! Alle dijkweggetjes die er maar zijn tussen Amsterdam en Enkhuizen gevolgd en alle plaatsen daartussen van nabij bekeken.

Erg leuk zo op rand van land en water. Heul veel wind, dat wel. Op de oude dijkweg ten zuiden van Lelystad schuin gehangen en toch rechtuit gereden.

Aanrader dus.
 
Denk erover om over een aantal maanden over te stappen naar een motor met wat meer power dan de CBF.
De CBF heeft perfect dienst gedaan de afgelopen 3 jaar maar het wordt tijd voor wat anders.

Ik vraag me alleen af wat de vraagprijs kan zijn voor mijn CBF en wat realistisch is.
(Bouwjaar 2006, Tegen die tijd 26.000km net grote beurt gehad, koffers en heeeel veel extra's) Praktisch nieuwe banden en slijtageonderdelen zijn goed.

En is het slim om onderdelen apart te verkopen of het pakket als geheel?
(Zie foto van motor 2 pagina's terug)
 
Laatst bewerkt:
Als ie net zo mooi is als op die foto's dan ben je hem toch zo kwijt?
In zn geheel dus, waarom zou je hem in onderdelen verkopen :?

Actuele prijzen kun je bekijken op de diverse verkoopsites.
(Marktplaats, motortrader, autoscout, ...)
 
Mijn advies: Het ruitje, de kofferset, het zadel en de uitlaat gaan bij inruil nooit datgene opbrengen wat het opbrengt als je dat los verkoopt.

Het ligt er dus aan hoe je gaat verkopen. Ga je inruilen: Dan zou ik alles eraf halen, en origineel spul terug plaatsen voordat je naar de dealer/handelaar gaat en houd er dan rekening mee dat je voor de extra's los al gauw 700 Euro meer kan beuren. € 700 op € 3500 inruil is best veel.

Ga je hem bijvoorbeeld hier in de groep te koop aanbieden, dan weten de meesten wel wat eea als extra's waard kan zijn en kan je de mazzel hebben dat men wel die 700 Euro xtra wil betalen voor je complete motor.

Ik spreek helaas uit ervaring: De CBF600SA uit 2004 van mijn vrouw staat na een ongeval tijdens onze huwelijksreis in Oostenrijk her en der in onderdelen te koop. Ik had hem liever nog heel in de schuur gehad, maar juist de accessoires zoals jij ze er ook op hebt zitten waren als eerste weg tegen tegen zowel voor koper als verkoper zeer redelijke prijzen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, verleden jaar heb ik serieus gesprekken gevoerd over de aanschaf van een andere motor. De inruilprijs voor Grey werd voor mij het struikelblok.

Natuurlijk kijk je wat je uiteindelijk moet bijleggen voor de nieuwe motor, maar:

Voor Grey, uit 2005, toen 50.000 km, fully opties (originele kofferset, hugger, brede spiegels, onderkuip, hoge ruit, scottoiler, nieuwe kettingset, nieuwe achterband, ...) mocht ik € 1.700,- van de prijs van de andere motor afhalen.

Bij een andere dealer met hangen en wurgen € 2.000,- op een andere motor van € 15.000,-

Omdat Grey smetteloos is, geen roest, geen schade, geen overmatige slijtage heeft en simpelweg vlekkeloos rijdt, besloot ik gewoon door te rijden op de CBF.

Aanleiding was dat ik iets groters en zwaarders wou gaan rijden, bv een FJR1300, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Grey "weg te geven".

Wellicht maak je meer kans op een reële verkoopprijs als je de CBF particulier verkoopt.
 
Met andere woorden : ofwel jouw dealers nemen je in de maling, ofwel je kunt de cbf beter houden als pekelfiets bijvoorbeeld. Misschien is particuliere verkoop een beter idee, de cbf's van 2005 en zeker zo'n mooie als die van jou moeten zeker 3000- 3500 euro op kunnen brengen .



Tja, verleden jaar heb ik serieus gesprekken gevoerd over de aanschaf van een andere motor. De inruilprijs voor Grey werd voor mij het struikelblok.

Natuurlijk kijk je wat je uiteindelijk moet bijleggen voor de nieuwe motor, maar:

Voor Grey, uit 2005, toen 50.000 km, fully opties (originele kofferset, hugger, brede spiegels, onderkuip, hoge ruit, scottoiler, nieuwe kettingset, nieuwe achterband, ...) mocht ik € 1.700,- van de prijs van de andere motor afhalen.

Bij een andere dealer met hangen en wurgen € 2.000,- op een andere motor van € 15.000,-

Omdat Grey smetteloos is, geen roest, geen schade, geen overmatige slijtage heeft en simpelweg vlekkeloos rijdt, besloot ik gewoon door te rijden op de CBF.

Aanleiding was dat ik iets groters en zwaarders wou gaan rijden, bv een FJR1300, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om Grey "weg te geven".

Wellicht maak je meer kans op een reële verkoopprijs als je de CBF particulier verkoopt.
 
Denk erover om over een aantal maanden over te stappen naar een motor met wat meer power dan de CBF.
De CBF heeft perfect dienst gedaan de afgelopen 3 jaar maar het wordt tijd voor wat anders.

Ik vraag me alleen af wat de vraagprijs kan zijn voor mijn CBF en wat realistisch is.
(Bouwjaar 2006, Tegen die tijd 26.000km net grote beurt gehad, koffers en heeeel veel extra's) Praktisch nieuwe banden en slijtageonderdelen zijn goed.

En is het slim om onderdelen apart te verkopen of het pakket als geheel?
(Zie foto van motor 2 pagina's terug)

Ik heb net zelf mijn cbf600 verkocht, en heel wat advertentie’s gezien. Ik denk dat €3800,- als vraagprijs realistisch is.
Als je meer vraagt heb je al snel als koper een jonger exemplaar met weinig km’s elders. Extra’s leveren niet meer dan een paar honderd euro op. De motor als geheel vekoopt sneller, en dat is wel een plus, want zo snel verkopen de cbf600’s niet.

Succes!
 
Ik heb net zelf mijn cbf600 verkocht, en heel wat advertentie’s gezien. Ik denk dat €3800,- als vraagprijs realistisch is.
Als je meer vraagt heb je al snel als koper een jonger exemplaar met weinig km’s elders. Extra’s leveren niet meer dan een paar honderd euro op. De motor als geheel vekoopt sneller, en dat is wel een plus, want zo snel verkopen de cbf600’s niet.

Succes!

3800 vind ik al een nette prijs eigenlijk :) , bij inruil kreeg ik 3500 geboden 1 jaar geleden (Toen zat uitlaat en zadel er nog niet op) en dealer gaf aan dat hij hetzelfde zou bieden na een jaar als ik terugkwam. 3800 is dus redelijk accuraat.
 
3800 vind ik al een nette prijs eigenlijk :) , bij inruil kreeg ik 3500 geboden 1 jaar geleden (Toen zat uitlaat en zadel er nog niet op) en dealer gaf aan dat hij hetzelfde zou bieden na een jaar als ik terugkwam. 3800 is dus redelijk accuraat.

Edit: Voordeel is dat hij op 25kw keneken staat en ik de ombouwkit nog heb. Dus eventuele A2 rijders mogen deze motor ook berijden als ze de kit terugplaatsen.
 
Hallo! :W nieuw in dit topic, en ik ben een beetje aan het zoeken waar ik specifiek op moet letten bij het aanschaffen van een CBF 600 S ABS uit 2004 (buiten de bandjes, ketting, etc :+ )

Ik wil zaterdag gaan kijken naar deze motor: Motorshopper: Honda CBF 600 S ABS
 
Laatst bewerkt:
Ja had ik gezien, voor mij zeker wel een punt om te bespreken. Behoorlijk verschil mijn inziens...

Combinatie met de koffers spreekt mij wel aan, die zijn los ook niet goedkoop.
 
Honda voorschriften bij 40.000 km.
Kleppen stellen, etc. Is dit niet gebeurd, dan ben je in voor een dure .
Ketting gaat meestal 25 000 km mee, dus of je hebt al een nieuwe set, of je hikt tegen de 200 extra aan. Check het balhoofdlager , je weet maar nooit.
Dit is een risky km stand. Als alle boekjes okay zijn, dan nog is ie niet goedkoop.
 
Hallo! :W nieuw in dit topic, en ik ben een beetje aan het zoeken waar ik specifiek op moet letten bij het aanschaffen van een CBF 600 S ABS uit 2004 (buiten de bandjes, ketting, etc :+ )

Ik wil zaterdag gaan kijken naar deze motor: Motorshopper: Honda CBF 600 S ABS

Eerlijk, ik vind het te veel geld voor wat je krijgt.
Er staan mooiere op markplaats/motoroccasion voor minder.

Even ter vergelijking: Ik ga die van mij over een aantal maanden verkopen voor 3800 en die is veel completer / netter en met lagere km stand dan deze (2006 model met 26.000km)

Ik zou voor degene die jij nu doorlinked niet meer dan 2500 euro geven.
Edit: 52.000km... dan max 2000 euro _O-

En staar je niet blind op koffers, die kosten niet zo heel veel aftermarket.
Er staan ook een aantal modellen te koop met originele koffers (Zijn mooier dan de aftermarket)
 
Laatst bewerkt:
Vraag voor de CBF1000 SC58. Hoe stel je nu eigenlijk de schokbreker af ? Er is maar 1 stelmogelijkheid en ik vroeg me af of het de moeite waard is hiermee te spelen.
Ik heb de standaardinstelling nr 3 altijd laten staan.
Maar laatst reed ik over een klinkerweg en had echt het idee dat het over een wasbord ging. de tanden klapperden er van. terwijl een FJR 1300 rijder echt nergens last van had.

Vraag is nu : wanneer ga je strakker, dus naar stand 4 t/m 7 , en wanneer ga je lossr, dus stand 1 en 2 ? En wat zijn dan de effecten hiervan ?

Ik ga volgend voorjaar naar Roemenie en verwacht daar wat slechtere wegen, wat zouden jullie dan aanbevelen ?
 
Handboek van CBF600 zegt het volgende, al vermoed ik dat ze dit systeem voor alle modellen aanhouden:

Position 1 and 2 are for light loads and
smooth road conditions.
Position 3 is standard position.
Positions 4 to 7 increase spring preload for a
stiffer rear suspension, and can be used
when the motorcycle is heavily loaded.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar wat is nu de praktijk ? Ik rijd nooit met passagier, of met zware belading alleen in de vakantie en dan is het nog nooit zwaarder dan een kilo of 30. Maar die verrekte klinkerweggetjes !
En waarom zweven die FJR's erover alsof het spiegelglad is ?



Handboek van CBF600 zegt het volgende, al vermoed ik dat ze dit systeem voor alle modellen aanhouden:

Position 1 and 2 are for light loads and
smooth road conditions.
Position 3 is standard position.
Positions 4 to 7 increase spring preload for a
stiffer rear suspension, and can be used
when the motorcycle is heavily loaded.
 
Klopt, maar wat is nu de praktijk ? Ik rijd nooit met passagier, of met zware belading alleen in de vakantie en dan is het nog nooit zwaarder dan een kilo of 30. Maar die verrekte klinkerweggetjes !
En waarom zweven die FJR's erover alsof het spiegelglad is ?

Ik zou al je toch zo ver gaat met je motor gewoon langs Hyperpro gaan voor een set progressieve veren. Ik heb dat een paar jaar terug op mijn vorige TDM gedaan. was de beste investering ooit.

Ik heb toen veren vervangen voor, inclusief olie en de veer van de schokbreker laten vervangen voor een mooie paarse progessieve. Kost in dat geval geen kapitalen en je hebt er zó verschrikkelijk veel plezier van. Natuurlijk kan je ook voor de Rolls Royce gaan , een complete Hyperpro schokbreker achter, maar dat is dan gelijk weer 400 euro duurder. Als je de mogelijkheid hebt om het bij Hyperpro in Werkendam te laten doen wordt ie ook nog gelijk perfect voor je afgesteld. Andere Hyperpro dealers instaleren ze ook voor je maar daar heb ik geen ervaring mee.

Hyperpro Progressieve Veren Set voor Honda CBF 1000
 
Laatst bewerkt:
Zelf op m'n andere motor (uit 84) de veren en de remleidingen vervangen...wereld van verschil!

Weet iemand wat voor 'n type lampen er in de CBF 600 SA zitten (2004)? Ik kan het niet vinden, behalve de wattages. Wil ze graag door LED vervangen maar had niet meteen zin om de kuip eraf te trekken om er goed bij te kunnen (levertijd is toch een paar weken).

1x koplamp (H7?)
1x groot licht
2x position light (kleine lampjes naast dimlicht en groot licht)
 
Laatst bewerkt:
Op de CBF1000 zijn dim- en grootlicht H7. Denk dat de CBF600 niet anders is.

Maar ik ben benieuwd wat voor LED jij wilt monteren. Ik heb er zelf ook lang over nagedacht. De gewone vervangers voor de peertjes geven heel weinig licht, leuk als je alleen overdag rijdt, maar in het donker heb je er niets aan.
De goede LED lampen worden erg heet en hebben daarvoor aan de achterzijde een koelblok of koelstrips. De lamp wordt daarmee zo lang dat de cover achterop de lamp er niet meer op past. Weg laten kan niet, want dan komt er vocht en dus corrosie op je reflector. Dus moet je de cover aanpassen (gat erin, en daarna dichtsmeren of zo). In ieder geval is dat het mij niet waard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan