Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb ze gezien met koelblok aan de voor en achterkant, dus verdeeld. Ik heb inderdaad die gigantische koelblokken gezien, ik vraag mij werkelijk af waar je dat uberhaupt in elke motor of auto moet laten?!
 
Gewoon een kruisje in gesneden, om de fan van de led lamp heentrekken, zit hartstikke strak.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd hoeveel CBF-ers we hier hebben, en welke types dan, de 600 of de 1000.
En nu de CBF door Honda niet meer gemaakt wordt, hoe zien jullie dan de alternatieven ?

Voor mij geldt : ik heb een CBF1000 van 2006, met 85.000 kilometer en die gaat nu voor de eerste keer voor het stellen van de kleppen naar mijn "motormannetje" ( een gewone motorzaak hoor) en een totale check-up omdat ik in 2018 naar de Zwarte Zee wil . De waarde van de CBF in relatie de kosten van regulier onderhoud zoals kleppenstellen en zo is eigenlijk niet meer verantwoord , puur economisch gezien. Maar ja, wat zijn de alternatieven ?
Een alternatief zou voor mij zijn de Honda Crossrunner, hoewel ik liever iets zou hebben met wat minder gewicht. ( misschien een Triumph of een Tracer,maar het liefste blijf ik wel bij Honda).
 
Bij ons thuis staat nog steeds een CBF 600 SA Tophalf uit 2006.
Die is van mn vrouw, ikzelf rijd BMW F800ST, een stuk lichter en wendbaarder dan de CBF.
 
Ik kwam deze veren tegen in onze CBF600SA uit 2004:
Ze zien er nogal progressief uit. Heeft iemand een idee of dit origineel is?[afbeelding]

Net vd week progressieve hyperpro veren gemonteerd (niet op de cbf) en het verschil met de originele veer is goed zichtbaar.
Jou veer is niet geheel progressief, maar de standaardveer met twee ‘zone’s’

Foto: boven origineel, niet geheel progressief, onder progressieve Hyperpro veer:

full
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel CBF-ers we hier hebben, en welke types dan, de 600 of de 1000.
En nu de CBF door Honda niet meer gemaakt wordt, hoe zien jullie dan de alternatieven ?

Voor mij geldt : ik heb een CBF1000 van 2006, met 85.000 kilometer en die gaat nu voor de eerste keer voor het stellen van de kleppen naar mijn "motormannetje" ( een gewone motorzaak hoor) en een totale check-up omdat ik in 2018 naar de Zwarte Zee wil . De waarde van de CBF in relatie de kosten van regulier onderhoud zoals kleppenstellen en zo is eigenlijk niet meer verantwoord , puur economisch gezien. Maar ja, wat zijn de alternatieven ?
Een alternatief zou voor mij zijn de Honda Crossrunner, hoewel ik liever iets zou hebben met wat minder gewicht. ( misschien een Triumph of een Tracer,maar het liefste blijf ik wel bij Honda).

Wij zijn afgelopen zomer overgestapt van de cbf 1000 met 134000 km naar een crossrunner uit 2011
Je krijgt er een fiets met karakter voor terug
Waar de cbf nog braaf en voorspelbaar is, is de v4 van de crossrunner van een hele andere categorie al istie maar 800cc
Als je dan toch een honda wil gewoon eens een proefrit gaan maken
 
Ik ga zeker een proefrit maken, maar ervaringen van gebruikers zijn altijd waardevol. Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar jouw ervaring en met name naar de verschillen met de CBF !




Wij zijn afgelopen zomer overgestapt van de cbf 1000 met 134000 km naar een crossrunner uit 2011
Je krijgt er een fiets met karakter voor terug
Waar de cbf nog braaf en voorspelbaar is, is de v4 van de crossrunner van een hele andere categorie al istie maar 800cc
Als je dan toch een honda wil gewoon eens een proefrit gaan maken
 
Ik ga gewoon af op wat mijn motorzaak adviseert, en omdat ik nogal eens een wat grotere trip maak ben ik een beetje risicomijdend wat betreft onderhoud en zo. Het lijkt me helemaal niks om ergens in in het midden van een land met dit soort pech te blijven staan en dan dagen te moeten wachten op onderdelen. Kennis van mij stond met zijn BMW ergens in Noord Noorwegen, geen onderdeel te krijgen binnen redelijke tijd, dus hij naar huis met vliegtuig en motor via verzekering opgehaald.
Ik hou me dus wel redelijk aan de onderhoudsschema's.
Maar, jouw bericht geeft wel aan dat wellicht wat ruimte zit in de km's.



Bij m'n vorige F800ST heb ik de riem laten zitten tot 80K km, zonder problemen.
Had daarna misschien nog wel even mee kunnen gaan.
 
Ik ga zeker een proefrit maken, maar ervaringen van gebruikers zijn altijd waardevol. Vandaar dat ik ook wel benieuwd ben naar jouw ervaring en met name naar de verschillen met de CBF !

Ik ben ook aan het orienteren naar een nieuwe motor en heb tot nu toe de NC750X en de VFR800X testgereden, ik moet zeggen.. de VFR800X heeft heel.. heel veel power. Maar voor mij te veel power welke ik toch niet ga gebruiken. Dus ik ga voor de NC750X. Minder overall power dan de CBF600 maar wel relaxter rijden lager in de toeren en meer koppel onderin. Pas vanaf 120km/u merk je dat hij langzamer zou zijn dan bijvoorbeeld een CBF600 op die snelheid. Maar dat komt goed uit want ik rijd toch 99% van de tijd binnendoor over 80 wegen.

Daarbij de voordelen van de NC750X (Goedkoop in onderhoud, Zuinig, Modern, loopt rustig)
 
Ik ben na 5 CBF’s eens overgestapt op de CrossRunner. Mooie motor om te zien.
Maar het rijden viel mij tegen. Het VTEC systeem werkt niet voor mij. 2 Klepper tot 6500rpm, dan 4 klepper. Dat verschil merk je prima, alleen reed ik bijna nooit boven de 6000 rpm, alleen bij inhalen.
En in de 2 kleps modus heeft hij niet zoveel koppel als ik van de CBF gewend was. Voor een inhaal actie moet je eigenlijk wel terugschakelen, anders gaat het niet erg snel. Op de CBF heb je dat probleem helemaal niet. Gewoon in 6 doorhalen.
Een zeer persoonlijke mening dus, en erg jammer. Want het was verder een hele fijne motor. Maar nu toch terug op een CBF. Zolang het nog kan.
 
Dank mevrouw van het vliegtuigmuseum te Soesterberg. U gaf mij vanmiddag net een klein onbedoeld duwtje naar een fijn toerritje.

Vandaag was er een Triumph dag die gratis voor motorrijders toegankelijk was in het museum van de vliegbasis. Leuk excuus om even op de motor te stappen, al was het niet echt aanlokkelijk omdat de regen bij vlagen met bakken uit de hemel kwam.

Eerder al ontdekt, de afstandsbediening van de startonderbreking was niet zo lekker. Bij het inschakelen van het contact duurde het erg lang voordat de electriek begreep dat het knopje van de afstandsbediening ingedrukt was. Vanmorgen haperde dit nadrukkelijker.

Via een mooie rit aangekomen in Soesterberg alwaar vele Triumph motoren na stonden te druppen. Grey op slot en te voet naar het museum. Binnen was het druk, op naar de ingang. Daar werd ik terugverwezen omdat je een toegangskaartje moest hebben en er werd naar een lange rij gewezen. Via de balustrade, even naar beneden gekeken met zicht op tanks, vliegtuigen en een klein handjevol motoren, op naar het begin van de rij.

De rij leidde naar een tafeltje waar armbandjes gemaakt werden. Blijkbaar was dat moeilijk en bijzonder tijdrovend, de rij schoot in het geheel niet op en werd langer en langer.

Nadat we daar zo een tijd op dezelfde plaats stonden sprak een mevrouw mij aan. Eerst dacht ik dat ze ons naar een andere, kortere rij wilde verwijzen maar nee. Het was niet toegestaan om helmen mee naar binnen te nemen en deze moest ik dus afgeven.

Of het nu de toon was van de mevrouw, of het lange wachten, of de onzekerheid of de startonderbreker het zou doen na afloop. Ineens had ik er genoeg van!

Waarom sta je een hele lange tijd in een rij om naderhand met een heleboel andere mensen op een kleine ruimte slechts een handjevol motoren te bekijken? Het is een mooie omgeving, prachtige herfstkleuren en een volgetankte motor binnen handbereik.

Dank mevrouw, niets persoonlijks maar ik ben uit de rij gestapt, heb even (gratis) van het sanitair gebruik gemaakt en heb daarna de tomtom op kronkelroute gezet en heb een heerlijke tourrit gemaakt. Beetje afwisseling tussen zonnevizier naar beneden en de ruitenwisser op de linkerwijsvinger, maar na een prachtige rit nu lekker aan de warme soep nagenieten.
 
Gewoon een kruisje in gesneden, om de fan van de led lamp heentrekken, zit hartstikke strak.[afbeelding]

Het was niet nodig, de set (https://www.aliexpress.com/item/S1-Partol-H4-CSP-LED-H7-H11-Car-Headlight-Conversion-Kit-Hi-Lo-Single-Beam-50W/32703211732.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.jsFgah) past inclusief koelblok ook onder de rubber afdichtingen. Lichtopbrengst is ongeveer gelijk, maar verder wel tevreden. Alles is nu LED en het remlicht / knipperlichten zijn nu vele malen duidelijker.
 
Bij m'n vorige F800ST heb ik de riem laten zitten tot 80K km, zonder problemen.
Had daarna misschien nog wel even mee kunnen gaan.

Niet verkeerd, lijkt mij zo. Met een ketting mag je al blij zijn als je de 20k haalt, en dan al dat gesmeer en het spannen van de ketting nog. En met de kosten zal het ook wel meevallen,zeker als het om de 80K is. Maar helaas gaan ze bij BMW ook steeds meer modellen uitrusten met een ketting, zodat ze nog meer kunnen plukken van de klanten. O-)
 
Het was niet nodig, de set (https://www.aliexpress.com/item/S1-Partol-H4-CSP-LED-H7-H11-Car-Headlight-Conversion-Kit-Hi-Lo-Single-Beam-50W/32703211732.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.jsFgah) past inclusief koelblok ook onder de rubber afdichtingen. Lichtopbrengst is ongeveer gelijk, maar verder wel tevreden. Alles is nu LED en het remlicht / knipperlichten zijn nu vele malen duidelijker.


Hoi Wobbel, hij past wel inderdaad, ook onder de originele exemplaren, maar waar moet ie nu zijn warmte laten?
 
Niet verkeerd, lijkt mij zo. Met een ketting mag je al blij zijn als je de 20k haalt, en dan al dat gesmeer en het spannen van de ketting nog. En met de kosten zal het ook wel meevallen,zeker als het om de 80K is. Maar helaas gaan ze bij BMW ook steeds meer modellen uitrusten met een ketting, zodat ze nog meer kunnen plukken van de klanten. O-)

welke worden er meer uitgerust met ketting dan?
 
Niet verkeerd, lijkt mij zo. Met een ketting mag je al blij zijn als je de 20k haalt, en dan al dat gesmeer en het spannen van de ketting nog. En met de kosten zal het ook wel meevallen,zeker als het om de 80K is. Maar helaas gaan ze bij BMW ook steeds meer modellen uitrusten met een ketting, zodat ze nog meer kunnen plukken van de klanten. O-)

Ach, in het F800-topic is er ook iemand die krap 20.000 km met de riem doet.
Zal ook met rijstijl te maken hebben.
Er zijn ook mensen die met een ketting 30K of meer doen.

De offroad-modellen en de "racers" hebben ketting bij BMW.
Alleen de 800GT (ST en S zijn oudere modellen) heeft nog riem.
en de zwaardere tourmodellen hebben cardan.
 
Hoi Wobbel, hij past wel inderdaad, ook onder de originele exemplaren, maar waar moet ie nu zijn warmte laten?

In de reflector zelf :+ ze werden niet zo warm, ook niet bij stilstand. Had veel meer warmte verwacht, zeker omdat er ook modellen met ventilator zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan