GS750 1977 Cafe racer/Brat anno 2014

gs500driver

Die hard MF'er
19 jul 2010
772
0
Nieuw jaar, nieuw project!

In april 2013 een GS750 van '77 op de kop kunnen tikken:
mebt.jpg


Motor was in nette staat, maar er was toch wat werk aan. Uitlaten zijn rot, bluts en lakschade aan de tank, versleten rubbers, roest, ... en nog wel een paar dingen!
De knoop was wel snel doorgehakt om de fiets te verbouwen en niet in originele staat te restaureren!

De bedoeling is om een moderne cafe racer/bratstyle GS750 anno 2014 neer te zetten.. Dus hier en daar een moderne upgrade met de knipoog naar de klassieke motoren.
Ik heb volgende wensen:
- spaakwielen behouden
- dikke USD-vork
- lege driehoek
- kick only
- bratstyle zadel
- zo licht mogelijk

Hier een paar inspiratieplaatjes waar ik naartoe wil werken:
ppg8.jpg

za2w.jpg

cbcu.png


Door omstandigheden (in juni met mijn ouwe GSXR van de weg geknald ben door een koekblik) begonnen met de invoer van de motor, die stond namelijk nog op een Nederlands kenteken. Sinds kort eindelijk alle papieren in orde en dus kon het project van start gaan!

Eerst maar een tafel gemaakt om makkelijker te kunnen werken
ctx7.jpg


Motor op de tafel zodat we kunnen beginnen
w0re.jpg


Ondertussen een vork op de kop getikt! Het is een GSXR1000 K3 vork geworden.. Deze is redelijk plug and play (voor zover een vork plug and play kan zijn :+ ). Kwestie van hier en daar een lager te wisselen en wat bussen te laten draaien.. Wil namelijk mijn ouwe GS wiel pas maken in deze vork.
bdef.jpg


Demonteren maar
2s2l.jpg


Oude lagervet was hoog dringend aan vervanging toe!
sn1u.jpg


Nieuwe T-stuk passen om te kijken of mijn berekeningen juist waren
op4y.jpg


En jawel.. alles lijkt goed te komen!
idj8.jpg


Ondertussen andere lagers gezocht die zorgen dat ik mijn GS-wiel op de GSXR-as krijg.. De oude as was 15mm de nieuwe 25mm!
r00f.jpg


Spaakwielen zijn cool *O*
yubn.jpg


Dit was ook een enorme meevaller! Doordat ik de combinatie van een bratstyle zadel + open driehoek wou was het belangrijk dat ik de batterij thuis kon laten.. Heb der gewoon geen plaats voor! Als ik de batterij weg doe kan ik uiteraard mijn startmotor niet meer gebruiken en laat dat nu juist de ideale plek zijn om een condensator te verbergen! Dus begon ik wat te experimenteren met een uit de kluiten gewassen condensator.. en wonder boven wonder, na een paar keer stampen op de kickstart starte de motor! 3x hoera *O* mijn plan lijkt dus te werken!
1gci.jpg


Dit is de huidige stand van zaken.. deze week verwacht ik een bus voor in het voorwiel, dan kan ik de lagers monteren. Vrijdag haal ik mijn nieuwe balhoofdlagers op en kan ik de vork in het frame passen *O*

Zo, dit was het voor vandaag :W

Groeten,
Dries
 
Laatst bewerkt:
Dit was mijn vorige project, een GSXR750W van 1995. Maar die is dus ondertussen naar de filistijnen B|

3gnm.jpg

syci.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi project, maar aan de foto's te zien van je project wat je in het verleden hebt gebouwd moet dit ook weer goed komen............ maar de sleutel ruimte is ook :9 :9 :9

Gr Roughneck
 
Sleutelruimte is mijn droom hok! Bijna een jaar eigenhandig aan gewerkt! Wel blij dat het af is.. kon ik eindelijk terug aan de motoren sleutelen :+

Nog eens bedankt voor de bus Marcel! :}
Je mag zeker nog klusjes verwachten!
 
gaaf project, kwam hier via je lager topic.
ik blijf hem zeker volgen succes

o en het kan nog meer plug and play, bij mijn project was het een kwestie van oude vork eruit en nieuwe vork (ook gsxr1000K3) er in.
 
Top! Hoe meer zielen hoe meer ... verstand!

Vandaag mijn T-stuk klaar gemaakt voor de nieuwe lagers, de oude balhoofdlager is van de pen!
Verder het T-stuk, voorwiel-as en vorkpoten gereinigd met "Morgan blue" (kettingontvetter).
35tk.jpg


Nu is het wachten op de balhoofdlagers en voorwielbus :W
 
Vandaag weer een stapje verder.. Kont en elektra verwijderen!
t84e.jpg


Toen ik het deksel die het voorste tandwiel bedekt wou wegnemen kwam ik volgende verrassing tegen:
7x27.jpg


Was niet de eerste keer dat ik dit tegen kwam, in de luchtfilter heb ik gelijkaardige restjes terug gevonden.. de motor zal dus toch al iets langer stil staan dan gedacht! :+
 
Vandaag terug wat kunnen werken aan de GS! De bus die tussen de lagers in het voorwiel moet binnen gekregen + bericht gekregen dat mijn set balhoofdlagers binnen was!
zp4e.jpg


Eerst het wiel in elkaar gezet, de bus paste perfect! Daarna aan het balhoofd begonnen. Had dit nog nooit gedaan dus was best wel spannend!
wqt9.jpg


Alles ingesmeerd met lagervet en jawel, alles past mooi op zijn plek!
0v9x.jpg


Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf!
p71k.jpg


Kleurschema is me ook duidelijk geworden toen ik de vork in het frame plaatste.. Ik blijf bij het Suzuki-blauw!! Vind de combinatie met de gouden vork en het zwarte frame :9~

Volgende uitdaging is de remschijven van de GSXR pas maken op de GS velg.. kwestie van de juiste spacer te laten maken!

:W
 
Ik weet iemand die ontzettend handig is met aluminium en een draaibank _O- _O-

..... maar ziet er allemaal weer goed uit, ga zo door.

gr Roughneckk
 
Ik weet iemand die ontzettend handig is met aluminium en een draaibank _O- _O-

..... maar ziet er allemaal weer goed uit, ga zo door.

gr Roughneckk

Die ken ik ook, en hij is goooeeeedd :Y

Mooi project dit, en je hebt groot gelijk dat je bij het SmurfenSuzukiblauw blijft, de combinatie op die foto is :9~

Je hebt er een stalker bij :Y
 
Gatenpatroon van fireblade of blackbird komen exact overeen met de gaten van de remschijfbevestiging in de naaf van de suz.
Alleen even afhankelijk vh bouwjaar is de diameter van de blade of bird schijf. 310 of 320 mm.
 
Bedankt voor het meedenken! Ik heb tot nu toe nog geen schijven gevonden die 1 op 1 passen in combinatie met de GS-velg en de GSXR-remklauwen.. Daarom denk ik er aan om GSXR1000 K3 schijven te kopen en die pas te maken op de GS-velgen..

Zat ff te zoeken naar OEM schijven maar die kosten bakken met geld :r 200€/stuk
Ben namelijk bang dat die wave schijven te modern zullen zijn voor de fiets..

Iemand een linkje naar schijven die er uitzien als de oem's maar minder kosten?

Dit weekend het zadel, de tank en de draadboom verwijderd. De draadboom ga ik volledig opnieuw maken omdat er zoveel dingen weg moeten.. Zo kan ik ook de condensator, rectifier en regulator een andere plek geven.

De motor is op zich goed onderhouden, behalve op 2 plaatsen.
De luchtfilter, hier kwam ik weer die verrekte noten tegen!? |(
h2vr.jpg


De kettingcover, die is in zijn 37jarig bestaan nog nooit los geweest gok ik:
8lxt.jpg


Dus.. poetsen, poetsen, ... en poetsen
htdp.jpg


Zo dit was het weer voor vandaag.. Deze week verwacht ik 2 GSXR remklauwen en nieuwe OEM bouten om ze vast te zetten. Nu nog wat verder zoeken wat ik met de remschijven ga doen! OEM, namaak of wave..

:W
 
Wat voor diameter schijven heb je nodig dan?

Ik heb voor mijn GS750 project met standaard naaf 310 mm Blackbird schijven (2e hands) gebruikt, deze passen bijna gelijk qua boutpatroon moesten ze ietsjes uitgevijld worden, en ze moesten door spacers 10 mm per kant naar buiten gebracht worden, ik gebruikte een GSX-R vork van '89 en die heeft standaard 310 mm schijven vandaar.

full
 
Ik zou trouwens voor een nieuwe aftermarket gecombineerde spanningsregelaar/gelijkrichter gaan trouwens, maakt het weer een stuk makkelijker netjes weg te werken.
 
In de GSXR vork van de K3/4 gaan normaal 300mm schijven.. maar dat zou makkelijk op te lossen zijn door spacers onder de klauwen te steken..

De binnendiameter van de schijn moet dan weer 56mm zijn. 6 bouten.. Van het center van de schijf tot het center van het boutgat is het 39mm.

Ga eens zoeken of die Blackbird-schijven zouden passen! Thx
 
Ik zou trouwens voor een nieuwe aftermarket gecombineerde spanningsregelaar/gelijkrichter gaan trouwens, maakt het weer een stuk makkelijker netjes weg te werken.

Heb ik ook aan zitten denken! Heb je een idee waar ik moet op letten als ik zoek naar een aftermarket spanningsregelaar/gelijkrichter?
 
In de GSXR vork van de K3/4 gaan normaal 300mm schijven.. maar dat zou makkelijk op te lossen zijn door spacers onder de klauwen te steken..

De binnendiameter van de schijn moet dan weer 56mm zijn. 6 bouten.. Van het center van de schijf tot het center van het boutgat is het 39mm.

Ga eens zoeken of die Blackbird-schijven zouden passen! Thx

:Y Ik heb ook busjes gedraaid voor de grotere 320 mm 1000RR schijven in de 600RR vork op m'n turbo fiets.
 
Heb ik ook aan zitten denken! Heb je een idee waar ik moet op letten als ik zoek naar een aftermarket spanningsregelaar/gelijkrichter?

Ik heb er ééntje van Carmo gekocht, en zelfs onder het zitje dus uit de rijwind heeft hij nooit problemen opgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ééntje van Carmo gekocht, en zelfs onder het zitje dus uit de rijwind heeft hij nooit problemen opgeleverd.

Ik heb al een mooi plaatsje onder de tank gereserveerd.. Daar heb je nog iets van wind.. zal de boel zeker niet verhitten! De enige bedrading die naar achter gaat is voor het achterlicht.. De knippers gaan ook in de prullenbak!
 
Terug een kleine stap vooruit!

Eerst en vooral een foto van de huidige stand (zonder tank, zadel, draadboom, ... blablabla)
c9kg.jpg

kkst.jpg


Gisteren mijn remklauwen ontvangen, die moeten eens grondig gepoetst worden.. maar dat doen we dan wel bij de opbouw.. Nu zitten ze op de vork om te kijken of ze passen in combinatie met de spaakwielen.
ioc1.jpg


Ik kan niet geloven hoeveel geluk ik hierbij heb.. als de klauwen 2mm breder geweest waren liepen ze aan tegen de wiel! De klauw-positie gaat nog iets veranderen doordat ik 310mm schijven ga gebruiken ipv 300mm schijven. Dus de ruimte tussen de spaken en de klauwen zal nog iets groter worden.
ga8q.jpg


Vandaag dan ook de gepaste remschijven gekocht (die komen volgende week aan). Het zijn cbr1100xx '99-'04 geworden van NG (Spaans merk). Met een kleine aanpassing en een spacer om ze iets naar buiten te brengen gaan ze makkelijk passen! Thx Robinjo voor de tips! *O*

Verder ben ik bezig met het ontwerp van de draadboom, die is bijna af.. Die word dus volledig opnieuw gemaakt!

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan