HD Fat Bob Drive Belt

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.590
69
Vraag namens m'n maat die een 2010 Fat Bob heeft - maar door omstandigheden ff weinig centjes... Gaan dus zelf beurtje doen.

Drive belt (ca 50.000km) vertoond scheurtjes. Volgens een kennis maakt dat nix uit en kan ie best nog even.... zou mooi zijn en goed uitkomen.
Maar weten 't liever zeker. Kon niks vinden op het interweb, wel iemand die omgebouwd heeft naar ketting???? (snap ik niet, lijkt mij lekker makkelijk zo'n snaartje)

Mocht ie vervangen moeten worden: achter wiel los, linker schokbreker los, transmissie cover los en wisselen maar?
Heb wel gevonden dat de spanning van de riem zodanig moet zijn dat je 'm max 45gr kan verdraaien - of heb je echt zo'n hd tool nodig?

Thx!
 
Je hebt niet echt een tool nodig om op spanning te zetten.

Achterwiel mag -even uit mijn hoofd- blijven zitten, alleen de linker shock moet los (anders kan de belt niet om de achterpulley).

Koppelingsbediening lossen
Primair deksel los (nieuwe pakking).
Koppelingskorf er uit.
Primaire aandrijving er geheel uit.
De rest van de pirmaire kast er af.

Voor bovenstaande heb je wel aangepaste trekkers nodig. En ook weer nieuwe pakkingen voor achter de primaire kast.

Dan kan je bij de voorpulley.

En die ga je natuurlijk beoordelen op slijtage, want je bent inmiddels ruim 2 uur bezig met demonteren, en monteren duurt doorgaans twee keer zo lang, en dat doe je liever niet nog een keer op korte termijn. Zou ook weer zonde rvan de pakkingen zijn.....

Tip: zoek even een wphb, daar staat het stap voor stap in, ook de stappen die ik hier vergeten ben :)

Nog een tip: zoek op ebay naar de juiste belt. OF in NL, er zijn meerdere mogelijkheden dan enkel OEM HD (bates, panther,...) en stukken goedkoper.

Kijk bijv eens op www.chopperheaven.nl. Alle onderdelen van MCS en Zodiac (twee groothandels tbv HD en choppers) staan er op, en je kunt ook direct de prijzen bekijken.
 
Dit moet er uit, zodat ook de achterste cover los kan:

252357d1338170904-08-dyna-fat-bob-oil-change-primary-chain-case-001-medium-with-red-line.jpg
 
Dit moet er uit, zodat ook de achterste cover los kan:

[afbeelding]

Dat is 'm, herken de voetsteunen *D

Aah - dat is een tegenvaller..... en dan moet ik ook nog zo'n gereedschapsetje scoren ;)

http://www.harley-davidson.com/store/h-d-snap-on-tool-kit

Maat komt morgenmiddag, ga ik het is even op het gemak van dichtbij bekijken.
Kan bij chopperheaven even niks voor de fat bob vinden. Ben geheel niet thuis in de HD wereld, sorry - dus die afkortingen flxd, flst etc zeggen mij niks. Mag de maat dan uitzoeken.

Vind 50k wel weinig, helemaal als het zoveel werk is, dat vervangen. Begrijp nu de wissel naar ketting in ene wel :

Edit: heb nog eens goed gekeken, heb al een tijdje geen OCC meer gezien, maar heeft natuurlijk nog een aparte transmissie. Geinig - ff terug naar vroegah
 
Laatst bewerkt:
Dat is 'm, herken de voetsteunen *D

Aah - dat is een tegenvaller..... en dan moet ik ook nog zo'n gereedschapsetje scoren ;)

http://www.harley-davidson.com/store/h-d-snap-on-tool-kit

Maat komt morgenmiddag, ga ik het is even op het gemak van dichtbij bekijken.
Kan bij chopperheaven even niks voor de fat bob vinden. Ben geheel niet thuis in de HD wereld, sorry - dus die afkortingen flxd, flst etc zeggen mij niks. Mag de maat dan uitzoeken.

Vind 50k wel weinig, helemaal als het zoveel werk is, dat vervangen. Begrijp nu de wissel naar ketting in ene wel :

Edit: heb nog eens goed gekeken, heb al een tijdje geen OCC meer gezien, maar heeft natuurlijk nog een aparte transmissie. Geinig - ff terug naar vroegah

Nee, dat setje heb je niet nodig.

Wel een enorme dop in inchmaat voor het voorste tandwiel.

En een trekker voor de koppelingskorf.

Fat Bob = FXDF
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies controleren is beter, maar het lijkt er op dat dit de maten zijn:
REAR DRIVE BELT
1 1/8" (breed)
130T (lengte/aantal tandjes)
07-10 FXD, FXDWG
 
Gereedschap heb ik, luchtsleutel en diverse poelietrekkers ook. Slagdoppen in de juiste maat zijn voor de maat ;)
Heb van de zomer een morini blok opgebouwd - dus deze moet ook lukken.

Maar begin steeds meer te hopen dat die riem OK is - post morgen wel ff piccie van de scheurtjes/staat in het algemeen.
 
Gereedschap heb ik, luchtsleutel en diverse poelietrekkers ook. Slagdoppen in de juiste maat zijn voor de maat ;)
Heb van de zomer een morini blok opgebouwd - dus deze moet ook lukken.

Maar begin steeds meer te hopen dat die riem OK is - post morgen wel ff piccie van de scheurtjes/staat in het algemeen.
Je hebt niet de goede :)


%24T2eC16hHJIMFHJrh0c%2ByBR5)zJyC3w~~60_35.JPG


clutch hub puller tool

En let op: er zijn verschillende versies voor verschillende blokken en bouwjaren (soms gecombineerd in één tool).

Of zelf maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoezo, kan toch nog een ton mee?
En als de 'tanden' aan de ene kant op zijn, draai je hem om. :+
:+

Uitdroging.

Qua vlees valt de slijtage mee, echter slecht bijgehouden. En dat voor een drie jaar ouder belt :X

De tandjes ros je er nu zo af, bij een keer flink optrekken. Er hoeven er maar een paar te gaan, door slip werking is binnen een paar seconden de belt glad. Hoe weet ik dat? eeehhhh.... O-)

Liever nu vervangen, dan onderweg ergens staan te hannessen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voorjaar 2010 nieuw gekocht. Heeft altijd keurig z'n beurtjes gehad, km stand bijna 49.000.

Dagelijks woon/werk 's morgens door de file, 's avonds samen terug binnendoor. Rijden wel lekker door (maar nooit te hard natuurlijk :o ). Verder alleen jaarlijks grote toer en dan rijden we echt door...

Hoef je toch verder nix aan te doen zo'n riem? Of inspuiten met siliconen of zo? Wat ias anders het voordeelvan zo'n ding :(
En heb je echt zo'n tension tool nodig? Wij hebben nu 45gr draaien van de belt voor de spanning aangehouden. En zelf van spaak met tie wrap een alignment tooltje gemaakt.

Onderkant uitlaat (screaming eagle) bijna doorgeschuurd door bochtjes naar rechts,moeten we ook nog wat op verzinnen. Beide onderpoten van de voorvork bovenrand geoxideerd en verf weg.
Verder geen roest, remmen en lagers zo te zien nog allemaal prima.

Balhoofd had speling, hebben we opnieuw ingesteld, lijkt nu prima na eerste testritje.

En nog ff piccie van het slachtoffer (voor de niet kenners - het is die lelijke rechtsvoor) ;)

11449389735_6c9c0e305f_o.jpg


Edit: belt is (bijna) 4 jaar oud.
Moeten de tandwielen/pulleys ook vervangen worden?
 
Laatst bewerkt:
Voorjaar 2010 nieuw gekocht. Heeft altijd keurig z'n beurtjes gehad, km stand bijna 49.000.

Dagelijks woon/werk 's morgens door de file, 's avonds samen terug binnendoor. Rijden wel lekker door (maar nooit te hard natuurlijk :o ). Verder alleen jaarlijks grote toer en dan rijden we echt door...

Hoef je toch verder nix aan te doen zo'n riem? Of inspuiten met siliconen of zo? Wat ias anders het voordeelvan zo'n ding :(
Dat is er niet, HD is op een riem overgegaan vanwege de geluidseisen.
En heb je echt zo'n tension tool nodig? Wij hebben nu 45gr draaien van de belt voor de spanning aangehouden. En zelf van spaak met tie wrap een alignment tooltje gemaakt.

Onderkant uitlaat (screaming eagle) bijna doorgeschuurd door bochtjes naar rechts,moeten we ook nog wat op verzinnen. Beide onderpoten van de voorvork bovenrand geoxideerd en verf weg.
Verder geen roest, remmen en lagers zo te zien nog allemaal prima.

Balhoofd had speling, hebben we opnieuw ingesteld, lijkt nu prima na eerste testritje.

En nog ff piccie van het slachtoffer (voor de niet kenners - het is die lelijke rechtsvoor) ;)

[afbeelding]

Edit: belt is (bijna) 4 jaar oud.
Moeten de tandwielen/pulleys ook vervangen worden?
 
Voorjaar 2010 nieuw gekocht. Heeft altijd keurig z'n beurtjes gehad, km stand bijna 49.000.

Dagelijks woon/werk 's morgens door de file, 's avonds samen terug binnendoor. Rijden wel lekker door (maar nooit te hard natuurlijk :o ). Verder alleen jaarlijks grote toer en dan rijden we echt door...

Hoef je toch verder nix aan te doen zo'n riem? Of inspuiten met siliconen of zo? Wat ias anders het voordeelvan zo'n ding :(
En heb je echt zo'n tension tool nodig? Wij hebben nu 45gr draaien van de belt voor de spanning aangehouden. En zelf van spaak met tie wrap een alignment tooltje gemaakt.

Onderkant uitlaat (screaming eagle) bijna doorgeschuurd door bochtjes naar rechts,moeten we ook nog wat op verzinnen. Beide onderpoten van de voorvork bovenrand geoxideerd en verf weg.
Verder geen roest, remmen en lagers zo te zien nog allemaal prima.

Balhoofd had speling, hebben we opnieuw ingesteld, lijkt nu prima na eerste testritje.

En nog ff piccie van het slachtoffer (voor de niet kenners - het is die lelijke rechtsvoor) ;)

[afbeelding]

Edit: belt is (bijna) 4 jaar oud.
Moeten de tandwielen/pulleys ook vervangen worden?
Er is idd onderhoudspul voor een belt. En er hoeft lang niet zo vaak en zo veel op als bij een ketting. Klein likje bij elke beurt.

De pulleys moet je zelf bekijken en voelen, aan de belt kun je niet zien of daar wat mee aan de hand is.
setje pulleys incl arbeid: €1000+
 
duurzaamheid en onderhoudsvriendelijk

niet tov cardan, zeker wel tov ketting

Nou het tegendeel lijkt mij bewezen - mijn enuma was na 45k nog lang niet aan z'n eind (waarvan de laatste 20k met scottoler). En voor onder de 200 eur heb ik een nieuwe inkl kettingwielen. De Fat Bob moet natuurlijk wel 300kg + elke keer van z'n plek trekken, wat ie trouwens prima doet. Al met al lijkt mij toch een vrij twijfelachtige constructie - maar als ik eerlijk ben vind ik dat eigenlijk van het hele ding :N

Eur 1000+ is wel heel veel geld en slecht nieuws, want dat zit er ff niet in. Dus wordt het toch poelietrekkertje bouwen. We gaan ons best doen....

Laatste vraag:
Riem spannen - de 45gr check (max. verdraaing riem - heb ik ergens op een USA forum gelezen) is OK?
Maat weet niet waar z'n user manual is en ik kan 'm nergens online vinden. Er zt ook een soort verticale gleuf met streepjes in de onderste riemafdekking. We dachten dat deze misschien ook is om de riemspanning te checken?
 
Nou het tegendeel lijkt mij bewezen - mijn enuma was na 45k nog lang niet aan z'n eind (waarvan de laatste 20k met scottoler). En voor onder de 200 eur heb ik een nieuwe inkl kettingwielen. De Fat Bob moet natuurlijk wel 300kg + elke keer van z'n plek trekken, wat ie trouwens prima doet. Al met al lijkt mij toch een vrij twijfelachtige constructie - maar als ik eerlijk ben vind ik dat eigenlijk van het hele ding :N
Kan me niet schelen wat jij op je motor hebt.
Een reguliere ketting vergelijken met een belt, betekent: een belt gaat langer mee, heeft minder onderhoud nodig, en geeft minder rommel.
Dat weten we namelijk, omdat we ook de rest van de wereld meenemen in die vergelijkung :)
Eur 1000+ is wel heel veel geld en slecht nieuws, want dat zit er ff niet in. Dus wordt het toch poelietrekkertje bouwen. We gaan ons best doen....
Tja, pulleys zijn duur.
Er zijn wel goedkopere setjes, van zachter materiaal. Die gaan minder lang mee, krijgen scherpe puntjes op de tandjes en gaan de belt opvreten.
Maar: niemand heeft nog gezegd dat dit aan de orde is! Zelf controleren of laten controleren.
Vooralsnog ziet de belt er enkel uit alsof die 18 jaar oud is, ipv 4....

En die koppelingskorf trekkers is ook wel zelf te maken. Zorg voor stevig stukje staal en lange UN bouten.
Laatste vraag:
Riem spannen - de 45gr check (max. verdraaing riem - heb ik ergens op een USA forum gelezen) is OK?
Ja.
Net als gewoon op de motor gaan zitten, en in het midden de belt op en neer bewegen: ong een 1 euro muntstuk op en neer in totaal.
Maat weet niet waar z'n user manual is en ik kan 'm nergens online vinden. Er zt ook een soort verticale gleuf met streepjes in de onderste riemafdekking. We dachten dat deze misschien ook is om de riemspanning te checken?

Klopt. Maar net als de streepjes op de achterbrug bij ketting, heb je er niet zoveel aan.
Zeker niet omdat er andere manieren zijn om het goed te doen, die nauwelijks meer werk/tijd/geld/inspanning en gereedschap kosten :)

Succes!

ps, prijzen belts liggen tussen de 180 en 225 euro nieuw. Je kunt ev ook op Ebay gaan kijken. Als je het helemaal goed doet, meet je de breedte van de belt, en tel je het aantal tandjes. Dan heb je 100% de goede maat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan